Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Acer Liquid E2 Duo Zwart Review

Fr3d27 23 mei 2013, laatste update op 23 mei 2013, 20.004 views

Acer Liquid E2 Duo Zwart

Pluspunten

• android 4.2 in factory installed
  • zeer goede kwaliteit-prijs verhouding
  • goede geluids kwaliteit uit de DTS geluids opstelling
  • Android wordt vrijwel zonder extra's geleverd
  • true dual sim optie
  • Snelle camera

Minpunten

• weinig accesoires ( te koop )
  • redelijk slecht leverbaar
  • de acer smile ( vuil )
  • Slechte GPS tracking ( probleem van de mediatek chipset)

Omdat mijn HTC sensation defect raakte ging ik opzoek naar een andere smartphone.
Geen high-end, dat is voor mij niet nodig. Ik gebruik mijn telefoon wel intensief, maar ik zie momenteel niet echt de meer waarde van HD. schermen, 13MP camera's etc etc
Ook had ik een budget van rond 250,- gekozen.

Op het lijstje stonden ook de HTC one X , Xperia L, Samsung S2 plus , Nokia Lumia 620 , aldi phone en Acer cloudmobile
Windows phone Nokia Lumia bleef lang kandidaat maar uit eindelijk koos ik toch voor het mij vertrouwde Android, wat perfect voor mij werkt.
Samsung viel ook af. De GS2 plus is wat verouderd en kon kwa hardware toch niet meer vernieuwend genoemd worden.
De HTC one X is een mooie telefoon maar viel af door zijn prijs stelling
De sony kwam kwa scherm en processor wat minder en stond ook voor wat duurder in de schappen. Vond het wel een hele mooie telefoon.

Bleven de 2 acer's over. Keus ging hier naar veel wikken naar de E2. De cloudmoobile was al een jaar op de markt, terwijl de E2 net uit is. De cloudmobile heeft een veel slechtere accu en de reviews over gespreks kwaliteit haalde mij over naar de E2.
De Aldiphone's kwam zeker met budget goed uit. Helaas kwamen dan de specs wat achter te lopen. Scherm resolutie , processor, accu en android versie bijvoorbeeld.

Dat ik een duo sim heb is alleen gekozen omdat ik de telefoon dan bij alternate kon kopen, daar ik ander de telefoon niet in een winkel kon kopen

In de doos zit niks bijzonders. oplader, oortjes en dat was het wel. Gewoon standaard, vandaar ook de voldoende bij features

De telefoon zelf is net iets groter dan mijn oude HTC, scheelt 1mm ofzo en wat lichter. Het scherm is mooi helder, wat ik er van verwachtte.
Het gebruik is net iets anders dan mijn HTC. De "knoppen" onderaan zijn net wat anders als bij de sensation, maar daar is zo aan gewend.
Het gehele toestel werkt direct dus ook de input met het scherm gaat vlekkeloos soepel.

Het geluid is vind ik prima, de 2 luidsprekers , met dolby dts, geven een leuk geluidje bij bv youtube of mp3. Het ziet er ook wel geinig uit dat het 2 luidsprekers zijn.

De accu gaat makkelijk een dag mee met regelmatig gebruik. Ik heb het dan over regelmatig email en social checken. Internet/nieuws en wat bellen, watsapp etc. Het viel me ook op dat de accu snel oplaad. Dat kan een bonus zijn, maar normaal hang ik mijn telefoon elke nacht wel aan de oplader.
Ik heb wel de automatische belichtings aanpassing afgezet, dat begon op mijn zenuwen te werken

Door de quadcore? werkt het internetten etc als een trein. Je scrollt snel door menus. Daar is niks op aan te merken. Stevig gamen doe ik niet echt op mijn mobiel, dus over het gamen kan ik je nu niks vertellen.

De camera. Ik neem graag foto's met mijn telefoon van bv mijn dochter en andere zaken. Dat gaat goed. Het drukken o pde shutter, geeft direct een foto. Het werkt heel snel, geen vertraging en dat vind ik prettig.
Het filmen gaat ook prima. Waar mijn HTC sensation en verschrikkelijk slecht geluid opnam is dat bij deze Acer Liquid E2 een stuk beter.

De galery heeft ook een leuke feature, weet niet of dit android standaard is maar leuk is het. Het speelt de filmpjes af in tumbnail formaat. Dat vind ik er leuk uitzien als je door je galary scrollt.

Ook is er de optie om een dual sim te plaatsen. Zoals gezegd gebruik ik het niet. Uit de handleiding haal ik dat de 2 sims tergelijk actief zijn op het gsm netwerk. Er is echter maar 1 sim actief voor het G3 netwerk voor internet.

Het onwerp is ook weer eens wat anders. Aan de achterkant de 2 DTS speakers en aan de voorkant de "acer smile". Leuk ding die smile, maar bij mij gaan er stofjes in zitten door het dragen in mijn broekzak. Dat is dan het enige echte nadeel dat ik van de telefoon kan vinden op dit moment.
De battery-case, de achterkant, is van dun plastic. Dat voeld niet zo solide, dat was wel weer wat anders als bij de HTC, die bijna een exo skelleton had :). Het achterkantje is te vergelijken als met de GS2, kwa gevoel. Voor mij komt dat wat fragiel over maar hoeft het dus niet te zijn.

Acer levert te Liquid E2 met een vrij kale android en wel 4.2.1. Het is prettig dat het toestel met zo'n recente versie factory af geleverd wordt. De concurrenten doen dat een stuk minder goed.

Bijna vergeten, het bellen gaat ook goed. geluidskwaliteit vind ik erg helder.
Swype is ook toegevoegd en de woorden voorspelling werkt ook prima.
Soms is autocorrect niet aktijd correct maar dat probleem kennen we allemaal al.

DIt was mijn eerste review , hoop dat je er wat aan hebt gehad.
Ik vind het een complete telefoon , die meer dan waar voor zijn geld geeft. Acer heeft mij verrast met deze telefoon, en als je door het merk je niet laat afleiden dan zal hij jouw ook verrassen

add.
Een heel groot nadeel is de slechte GPS-chip. Deze zit in de mediatek chipset en is dus niet geheel softwarematig op te lossen.
Gebruik je geen GPS om afstanden mee te tracken ( runkeeper , endomundo etc), dan is het een hele fijne telefoon. Google Maps gaat wel ok.

Klantenservice is ook beperkt. Als bv je scherm defect raakt kan je deze niet lokaal laten reparen maar moet je de telefoon op sturen naar Acer. Dat is niet echt een telefoon probleem, maar van Acer zelf.

Ik zou de telefoon na mijn ervaring met GPS en klantenservice niet meer aanraden...

UPDATE 4-11-2013

vandaag ATO ( over the air ) update ontvangen.
Het grootste probleem van de gps is nu opgelost.
GSP werkt dus nu weer normaal, bij navigatie als bij "tracking" zoals endomundo of runkeeper.

Ik ben nu zelf over gestapt naar de nexus 5, en zal deze review niet meer updaten

Heb jij ook een Acer Liquid E2 Duo Zwart?

Bedankt voor de review. Ik zit deze telefoon ook te overwegen ter vervanging van mijn HTC Desire S.

Nu is de GPS bij mijn Desire S waardeloos...hoe zit dat met deze Acer? Heb je deze toevallig al geprobeerd?

(vooral met oog als navigatie voor de komende vakantie :) )
Bedankt voor de review; ik heb eingenlijk dezelfde vraag als Yaldair, dus hoe goed de GPS is (snelheid van de fix en belangrijker: de nauwkeurigheid), omdat vroegere mediatek processors daar een zeer slechte reputatie voor hadden (en ik GPS + e-mail de twee neest nuttige dingen op smartphone vind)
Zou je misschien nog wat voorbeeld foto's kunnen plaatsen?

Alvast bedankt!
Ik heb de fix getest met een App, GPS status.
Die verteld mij dat de naukeurigheid tussen de 5 en 10 meter is.
De fix zelf, buiten gemeten, is meestal binnen 10 seconden.
Ik heb wel Agps etc aanstaan.

Foto's ga ik niet plaatsen. Van een telefoon vind ik dat een beetje onnodid. Van dit product zijn alle afbeeldingen wel te vinden en er niet echt iets speciaal te fotograferen wat ik niet via een search gevonden had., sorry daarvoor
Bedankt voor het testen! mijn volgende telefoon wordt dus een E2 van uit Frankrijk:

Daar is ze al bij bv. darty of amazon te vinden voor 200eur; ik wacht nog wel 1 of 2 weken in de hoop dat amazon ze zelf zal hebben zoals nu de E1, met gratis levering in Belgie
Ik kan de optie agps niet vinden en krijg ook geen fix.
Misschien kan je me verder helpen.
ik hoop dat ik je met het volgende help:

instellingen -> locatie toegang -> druk op GPS satellieten.

dan kom je in het menu om agps aanzetten.

succes
Bedankt, ik snap nu waarom het zolang duurde voordat ik een fix had.
Ik zit bij tele2 en je kan in dit menu ook aangeven dat je A-gps via roaming wilt toestaan.
bij tele2 ben je altijd aan het roamen vandaar geen fix.

bij het navigeren spreek ik altijd het adres in, hier ging het ook fout.
Ergens stond nog iets in het engels.
Google now bij instellingen van US naar nederlands zetten lost dit weer op.

Het toetsenbord op Android gezet ipv swype werkt ook een stuk beter, minder typefouten e.d..
Je kan merken dat het van origine een chinees product is hier en daar zie ik ook chinees voorbij komen bij het updaten van de firmware.
Al voor de 2de keer een update in 2 dagen, al ben ik er niet zeker van of het niet de zelfde is.

Blijkt toch een nieuwe update te zijn:
Misschien weet iemand de verschillen tussen de 2 versies.
Google geeft geen resultaat.

Na de eerste update: build-nummer Acer_AV061_V370_1.017.WW_GEN1
Na de tweede update: build-nummer Acer_AV061_V370_1.018.WW_GEN1

Voor de mensen die willen rooten gebruik Mtk Droid Tools_v2.4.6, zie

Dit is wel op eigen risico !!!
Gebruik ook de optie backup voordat je daadwerkelijk overgaat tot rooten.
Als je wilt updaten daarna moet je eerst unrooten.

Ben zeer tevreden over de telefoon, enige minpunt op dit moment is de audio bluetooth verbinding met mijn audio installatie in de auto.
Alles werkt perfect totdat je de verbinding verbreekt, telefoneren via BT werkt nog wel maar na verbinden audiospeler verbreekt hij hem weer.
opnieuw toevoegen helpt maar is niet handig.
Bellen is dus geen probleem MP3 afspelen nog wel.

Nog een tip om in het menu voor ontwikkelaars (hier kan je USB foutopsporing instellen wat nodig is om te rooten) te komen, moet je bij het menu "over de telefoon" een aantal keren op de tekst "Build-nummer" klikken.

[Reactie gewijzigd door jan rademaar op 9 juni 2013 23:04]

Hallo,

Sinds vorig weekend heb ik ook een Acer Liquid e2. Op het eerste zicht een snel toestel met een prachtige basic-android.

Echter, 1 probleem:
In de handleiding staat dat hij voor het eerste gebruik zo'n 9u moet opladen. Ik heb dit maar 2-3u laten doen.
Dan heb ik hem in gebruik genomen terwijl de lader instak. Hij is de eerste dag 2x uitgevallen. Toen ik de lader er terug instak, wilde hij niet opladen. Nadat ik de batterij er enkele keren had uitgehaald en opnieuw ingestoken, wilde hij wel laden.
Nu heeft hij zo'n 8u geladen en had hij 84%.
Nu, 2u later heb ik nog 70%.
Dit lijkt me toch allemaal snel te gaan hoor. Wifi staat af en data staat op. Gps staat af....

Iemand suggesties? Eens laten volledig plat gaan en dan terug opladen?
Of zou er iets mis zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
ik herken het probleem niet, heb er ook geen suggestie voor. neem eens contact op met de Acer helpdesk
Hoe vind je de kwaliteit van het beeldscherm?

Ik overweeg de E1 te kopen, ook vanwege de 30 cashback die momenteel geldt. Volgens Op Allaboutphones heeft de E1 hetzelfde scherm als de E2, en die van de E@ is door Hardware.info goed getest qua helderheid.

Nu zegt helderheid niet alles, dus ik ben benieuwd hoe deze telefoon op dit gebied presteerd t.o.v. de concurrentie.
Thanks voor de review. Ik zocht een dual sim met goed geluid en een snelle camera en gps zijn alleen maar pro, dus deze maar gekocht.
ik heb het toestel enkele dagen (jammer genoeg niet de duo maar verschil was te groot tov die ik gekocht heb)
op zich geen verkeerd toestel (heb al zowat alles op markt gehad ook S4,Iph 5,Note 2 etc etc)
nadelen vind ik
scherm is magneet voor vingers etc (waas van vuil) maar heb screenprotector besteld in hoop dit iets beter is
vrij zwaar toestel vind ik
grootste nadeel waardoor het onbruikbaar is uit de doos is het weinige opslaggeheugen
natuurlijk steek je er microsd in maar wilt alles op intern geheugen installeren ipv micro sd
rooten is vrij makkelijk en met app2sd mover zet je apps niet op microsdkaartje maar op interne opslag
resultaat is een game van1gb en wat andere apps en boel staat vol en je kan niks meer installeren
heb gelezen dat acer met update zou komen maar tja wanneer dan natuurlijk
op franse forum staan enkele procedures maar die lukken hier niet echt omdat ik bij eerste stap al vastloop want die file niet kan vinden (misschien omdat het over E2 duo gaat)
Zijn er mensen die oplossing hebben?
had ik het op voorhand geweten was ik er denk ik niet aan begonnen
Ik heb zojuist een 4.2.2 update geinstalleerd (OTA) en hij lijkt het SD geheugen en "telefoon" geheugen te hebben omgewisseld. Ik kan nu iig apps moven naar SD ipv naar het "telefoon" geheugen.