Mede8er MED600X3D Review

no113 22 mei 2013, 8.687 views

Mede8er MED600X3D

Pluspunten

• Makkelijke installatie
  • Eenvoudige interface
  • Met afstandsbediening snel toegang tot gewenste locatie/actie
  • Geen vastlopers
  • Speelt (tot nu toe) alles af
  • Gebruikmaken van Logitech Harmony afstandsbediening

Minpunten

• Duurt wat lang om harddisk te tonen na opstarten. (08 september 2013: niet meer met andere HD)
  • Geen mogelijkheid om automatisch ondertitels te downloaden
  • Favorieten zijn verdwenen, nog onbekende oorzaak (25/05/2013). (08 september 2013: geen problemen meer mee gehad sinds andere HD)

Geluidskwaliteit Score: 5
Na ▒2,5 jaar de Boxee Box als mediaspeler gebruikt te hebben las ik ergens een artikeltje over de nieuwe PopcornHour. Toen ik wat verder ging kijken naar reviews viel hij toch weer af vanwege hardware-technische onvolkomenheden.
Even later kwam ik deze Mede8er tegen, inclusief positieve beoordelingen door gebruikers. Helaas weinig informatie op bijvoorbeeld YouTube te vinden.
Eerlijk gezegd ben ik al die tijd wisselend positief geweest over de Boxee Box. Zeker in het begin veel problemen met firmware, toen nog regelmatig updates hiervoor. De Boxee Box voldeed meestal wel. Desondanks toch met enige regelmaat vastlopers (bij het starten van film), soms geen geluid en vooral heel veel moeten klikken om bijvoorbeeld het apparaat uit te kunnen zetten. Positief aan de Boxee: hele mooie interface en veel beschikbare apps (en mooi design van het apparaatje zelf). Boxee heeft ook een mini keyboard op de achterkant van de afstand bediening, heb ik niet veel gebruikt. Nadeeltje was dan weer de ventilator die toch wel te horen was.

Aankoop & installatie
Nu heb ik ongeveer 2 weken gebruik gemaakt van mijn nieuwe Mede8er. Gekocht bij informatique, waar ik hem mocht terugbrengen als hij binnen 8 dagen toch niet mocht bevallen. Ik heb hem nog! Externe harddisk via USB aangesloten. Apparaat zelf bekabeld op netwerk.
Installatie was erg makkelijk, eigenlijk alleen de kabels aansluiten en aanzetten maar (Mede8er met HDMI naar receiver, receiver naar TV). Opstarten gaat (vergeleken met Boxee) vrij snel. Na het opstarten voor de 1e keer wat instellingen invoeren (eenvoudig & snel). Gelijk even de nieuwste firmware ge´nstalleerd, verliep soepel en zonder problemen.

Dagelijks gebruik
Dit apparaat doet er na opstarten wel iets langer over om de externe harddisk te tonen waardoor ik na het opstarten toch nog even moet wachten tot ik door de inhoud van de schijf kan bladeren. Het menu favorieten is erg handig, hier heb ik de meest gebruikte mappen gezet zodat ik snel bij een documentaire, film of filmpje voor de kinderen kan komen. Ik heb in de meeste mappen een afbeelding (folder.jpg) gezet. Deze worden door de Mede8er getoond als mapafbeelding.
Wat mij met name heeft doen besluiten om het apparaat te behouden is het gebruiksgemak. Je bent snel bij een film (paar keer met de afstandsbediening 'klikken'). Er wordt niet steeds om bevestiging gevraagd (zoals bij de Boxee). Als ik wil afsluiten druk ik gewoon op de aan/uit knop van de afstandsbediening en dan gaat hij gelijk uit (bij de Boxee moest ik minstens 8 keer klikken).
De Mede8er onthoudt waar je bent gebleven in een film. Bij de volgende keer opstarten vraagt hij of je hier wil verder gaan. Dit werkt goed. Doorspoelen, zoeken et cetera gaat intu´tief.
Wel even wennen dat ik handmatig ondertitels moet downloaden als ik geen DVD-versie van een film heb. De Boxee kon dit na opdracht zelfstandig.

(25 mei2013: favorieten zijn verdwenen, opnieuw ingesteld. Nog geen oorzaak en/of oplossing)

(08 september 2013: Inmiddels weer even verder. Nu externe HD vervangen voor eentje die usb-powered is. Toegang tot bestanden nu weer veel sneller. Favorieten blijven ook gewoon staan tot nu toe. Ik heb de nieuwste firmware nog niet geinstalleerd maar ben benieuwd!)

MediaPlayer die gemakkelijk, snel en intu´tief werkt. Voor mijn gebruikswensen prettiger dan de Boxee.

Heb jij ook een Mede8er MED600X3D?

Ondertitels downloaden gaat binnenkort ook via de Mede8er wat hem wel een heel erg goed product maakt, dankzij het werk wat in de firmwares gestopt wordt.

Er is op 23 augustus een nieuwe firmware uitgekomen. Die maakt het mogelijk een videowall te maken zonder dat je je pc nog nodig hebt. Ook kun je nu uit het menu direct ondertitels downloaden. Deze twee functies maken naar mijn mening het apparaat compleet!