Specificaties Losse body, 12,3MP sensor - Bekijk alle specificaties

Nikon D300 Zwart Review

DickCAH 22 juni 2008, laatste update op 5 januari 2010, 3.808 views

Nikon D300 Zwart

Pluspunten

• Gevoel is gelijk aan andere Nikon toestellen, zowel analoog als digitaal.
  • AF systeem
  • Memory banks voor custom settings
  • Memory banks voor shooting settings

Minpunten

• Voor sommigen toch echt te ingewikkeld. Ik heb voorlopig nog lang niet alle opties uitgeprobeerd.

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Er zijn van die momenten dat je denkt: waar ben ik nu weer aan begonnen. Toen ik mijn D300 en de batterij uit de doos had gehaald en de doos aan de kant zette, overviel die gedachte me wel even. De doos was nog best zwaar en dat had wel iets te maken met het feit dat er nog een handleiding in zat van (niet schrikken) ruim 400 pagina's.

Ach, ik heb al een D50 gehad en ik fotografeerde ook al met een D80, dus hiermee moet ik zo aan de gang kunnen. Inderdaad, het gevoel van een D300 is exact gelijk aan het gevoel van een D80, D50, D40 of welke Nikon camera dan ook. Ook in vergelijking met analoge Nikon camera's voelt deze gewoon natuurlijk in je hand liggend aan. Je kan er bij wijze van spreken meteen mee aan de slag en dat heb ik in eerste instantie dan ook gedaan.

Dan kom je er al snel achter dat je niet helemaal blij bent met de instellingen en met mijn ervaring dacht ik dan ook: Weet je wat, ik zoek wel even in het menu. Ook het menu voelt gelijk vertrouwd aan, als je eerder met andere Nikon's hebt gewerkt.
Na een uurtje ben ik toch maar een keer gaan lezen en dan blijkt dat de handleiding erg prettig is geschreven. Er staat wellicht veel in dat ik al lang wist, maar het is wel een boek dat je lekker snel kunt lezen en door de handige vragenlijst voorin het boek en de index achterin, zijn de ruim vierhonderd pagina's ook snel door te lezen als je op zoek bent naar specifieke informatie. Op de meest vreemde plekken kom je extra verwijzingen tegen, zodat als je per ongeluk via de verkeerde vraag de handleiding hebt opgeslagen, je toch snel kunt vinden wat je eigenlijk zocht. Daarnaast helpen die verwijzingen ook vaak bij het beter leren kennen van je camera, omdat die verwijzingen vaak duiden op bepaalde samenhang tussen de functies. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de easy exposure compensation, waar je een verwijzing vind naar de flash en gewone exposure compensation.

Maar laten we de handleiding verder met rust laten en eens gaan kijken naar de feature set van de D300. Elders op het internet wordt ook al gezegd dat de D300 bijna een D3 is, maar dan met een DX sensor. Ik heb de D3 nooit in handen gehad, dus dat vind ik eigenlijk niet zo interessant.

Waar ik wel gelijk mee wilde spelen was het AF systeem. En ja, het werkt echt. 3d tracking van het onderwerp werkt echt heel erg goed. Hoe goed hangt er dan wel weer vanaf hoe je de instellingen hebt staan, zoals bijvoorbeeld de instelling die de wachttijd regelt waarmee de camera moet reageren op bewegingen.

Ook een hele fijne optie vind ik de memory banks voor shooting settings en de memory banks voor custom settings.
Waar moet je aan denken bij shooting settings: De instellingen voor folders, format, grote en kwaliteit van de opgeslagen bestanden, maar ook wit balans, kleur ruimte, noise reduction en iso settings.
Bij custom settings moet je denken aan: auto focus, licht meting en exposure, timers en AE-lock, bracketing en flitsen, instellingen van allerlei programmeerbare knoppen op de camera.

De camera is ook voorzien van een paar snufjes die ik eigenlijk meer onder de categorie gimmick zou scharen, maar die voor sommige mensen toch wel heel handig kunnen zijn. LiveView is voor mij vooral grappig en het stofverwijdersysteem heb ik volgens mij ook niet echt nodig. Leuk, ja, handig ook, maar noodzakelijk?
Nu ja, het geeft je wel de mogelijkheid om met een vreselijk dure point-and-shoot op stap te gaan. 8-) Ook mijn kleine neefjes en nichtjes (ja die kun je ook met dit apparaat laten spelen, want het is nogal stevig gebouwd.) vonden life-view wel erg leuk. Toch is gewoon fotograferen dan wel veel stoerder als je vijf jaar oud bent.

Is de camera snel? Dat hangt natuurlijk ook wel van je lens af. Ik dacht dat mijn D80 met 70-200 VR al een vreselijk snelle combinatie was. Daar heb ik een keer een kartwedstrijd mee geschoten met bijzondere resultaten. Eerste foto, kart één scherp. Tweede foto, de achtergrond scherp. Derde foto kart twee scherp. Ruimte tussen de karts? ongeveer twee meter. Snelheid van de karts, ongeveer 70 km/u.
Ik ben er al achter, de D300 is nog sneller. Bij de genoemde lens (die een SWM motor heeft) komt dat vooral door de fenomenale AF unit, die ik nog niet op een fout heb kunnen betrappen. Bij oudere AF lenzen, zoals de 85 mm f1.8 AF-D is de D300 ook een flink stuk sneller dan de D80. Naast de AF unit, komt dit ook door de iets sterkere on-board scherpstel motor van de D300.

Ben je niet tevreden over de beeldkwaliteit van de D300, dan is mijn eerste gedachte: Lees de handleiding dan eerst eens goed door. Er is zoveel in te stellen op dit gebied. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het dan niet mogelijk is om de foto's er niet zo uit te krijgen als jij wilt. Een beetje experimenteren leverde mij blauw, groen, oranje en rood graan op, waar het in het echt een beetje geel groen was.
Voor een flink aantal opties zijn er ook fijn afstellingen mogelijk, zo heb ik ondertussen mijn exposure standaard verlaagd. Voor matrix meting met 4/6 stop, voor centrum meting met 3/6 stop en voor spot meting met 2/6 stop.

Oh, ja, raak je nu echt de weg kwijt in het menu, dan kun je de opties die je vaak gebruikt, in je eigen lijstje met short cuts opnemen. _/-\o_ (Met het aantal opties dat er beschikbaar is, is dat helemaal geen gek idee overigens.)

Let wel, dit is een camera die bedoelt is voor professionals en serieuze hobbyisten. Deze camera heeft dan ook geen pre-set modes als een portret mode, een landschap mode, een sport mode en dergelijke. De enige beschikbare volledig automatische modus is de programma mode en verder uiteraard Manual, Apperature priority auto en Shutter priority auto.
(En zoals ik pas weer een keer zag bij een D3 eigenaar kan dat een probleem zijn. ;) )

Samengevat: Ik heb ongeveer 1400 euro voor dit stuk gereedschap betaalt. Naar mijn mening is dat veel geld en ik zou een amateur dan ook niet aanraden om deze camera te kopen. Als fotografie veel meer is voor je dan zo maar een keer een plaatje schieten, is dit degelijke stuk techniek elke cent waard.

Heb jij ook een Nikon D300 Zwart?

Mooie review. Ik ben één van die mensen voor wie deze camera nooit weggelegd zal zijn (maar ja zeg nooit, nooit :) ).

Ik neem aan dat je voor dit "koopje" alleen maar de body hebt. Wat is de resolutie waarmee dit apparaat werkt?

Ik heb in mijn kennissenkring nog wel een paar fanatieke hobbyisten zitten. Als ik met hen begin over digitale camera's is dat een soort van vloeken in de kerk. Zij volharden bij de "oude" analoge camera's omdat ze dan meer mogelijkheden hebben (bijv. met uitvergroten).
Deel jij die mening of is met de komst van dit soort apparaten die stelling compleet achterhaald.
Er zullen altijd mensen zijn die vast blijven houden aan analoge camera's. Net zoals je ook mensen hebt die zweren bij vinyl-platen ipv CD's en de tikmachine of het schrijfblok ipv een wordprocessor. Voor 99% van alle mensen, professionals EN hobbyisten, zijn echter zowel het schrijfblok, vinyl als foto-rolletjes al vele jaren definitief verleden tijd.

De voordelen van 'digitaal' zijn simpelweg te groot. De Nikon D300 is de mooiste digitale camera die er tot op heden ontworpen is (zowel analoog als digitaal).

hm, dit vind ik dus een beetje stemingmakerij. Alsof andere merken geen goede camera's maken. Vergeet hier Sony niet, die steeds betere camera's weet te bouwen!
Goede review.Nu nog even doorsparen. ;)
Misschien is het handig om je review wat overzichtelijker te maken: tussenkopjes, wat specs op een rijtjes... dat soort dingetjes.

Voor de rest een prima review. De inhoud is prima verder.
Probeer eens een foto van je camera te maken :+
Upload eens een paar foto's die je gemaakt hebt. Zou ik wel waarderen :)

Leuke review, maar kan idd overzichtelijker.