Asus FonePad 16GB + camera Grijs Review

GJV63 21 mei 2013, laatste update op 22 mei 2013, 2.377 views

Asus FonePad 16GB + camera Grijs

Pluspunten

• Scherm (grootte en kwaliteit)
  • Snelheid
  • Recente Android versie (4.1.2)
  • Gebruiksgemak
  • Levensduur accu

Minpunten

• Grootte van de Fonepad
  • Kwaliteit foto's (als je kwaliteit wil)
  • Accu kun je niet vervangen

Aanschaf:
Ik heb de Fonepad in april in MaleisiŽ gekocht. Ik was op zoek naar een nieuwe telefoon omdat mijn Galaxy Ace ruim 2 jaar oud was, ik het scherm ondertussen erg klein vond, de telefoon irritant traag was en ik voor mijzelf het idee had dat ik na 2 jaar wel aan een nieuwe telefoon toe was. Ik oriŽnteerde mij op de Nexus 4 omdat deze telefoon mijn inziens de beste prijs/prestatie verhouding heeft. In dezelfde winkel waar de Nexus 4 verkocht werd zag ik de Nexus 7 tablet en hier pal naast lag de Fonepad. In eerste instantie dacht ik met de Fonepad een tablet in handen te hebben a la de Nexus 7 maar bij nadere bestudering ontdekte ik dat het een 'mobiele' telefoon betrof. Mijn eerste reactie was dat het wel een aardige tablet was voor de prijs die ik er voor moest betalen (omgerekend 180 euro) maar dat het als telefoon voor mij ongeschikt zou zijn. Toen ik echter hier nog eens over nadacht en mijn gebruik op een rijtje zette veranderde ik van mening. Ten eerste wordt ik weinig mobiel gebeld en als dit ik gebeld wordt gebruik ik oortjes of koppelt de telefoon automatisch via Bluetooth met mijn navigatie systeem in mijn auto en bel ik handsfree. Ten tweede gebruik ik mijn smartphone voornamelijk wanneer ik aan het werk ben en heb ik altijd mijn colbert of laptoptas waar ik de smartphone in kan doen. Ten derde, gebruik ik mijn mobiele abonnement met grote regelmaat omdat ik veel onderweg ben waardoor ik de mogelijkheid om via 3G te kunnen surfen of emaillen zeer waardeer. Ten slotte ben ik zeer te spreken over de grootte van het scherm. Het is hetzelfde scherm als de Nexus 7 heeft. Groot genoeg om alles goed te kunnen lezen of zien, genoeg resolutie (1280x800) om alles scherp te zien en snel genoeg om prettig te gebruiken.

Dagelijks gebruik:
Over gebruik gesproken, vanwege de Android 4.1.2 versie kwam de Fonepad ook in aanmerking voor het BYOD project dat mijn werkgever heeft lopen. Voor mij betekent dit dat ik mijn BlackBerry heb kunnen vervangen door mijn eigen smartphone/tablet en ik niet alleen mijn eigen apps, muziek, foto’s et cetera heb maar ook toegang tot werk email en agenda. Ik weet dat dit niet direct iets is wat ik kan aanmerken als een Fonepad feature maar het geeft aan hoe de Fonepad gebruikt kan worden vanwege de recente Android versie, de snelheid, de grootte van het geheugen en het scherm en het permanente online zijn. Een mogelijkheid die ik erg waardeer is dat ik PowerPoint presentaties niet meer hoef te printen maar altijd bij me heb wanneer ik ze nodig heb. Scheelt mij veel in de tijd die ik nodig heb om me voor te bereiden en maakt het nu mogelijk om verslagen of presentaties door te nemen waar ik dit wil.

Tweakers:
Als het gaat om kenmerken waar de meeste Tweakers van smullen zoals snelheid, mate van lag, helderheid en kwaliteit scherm, kwaliteit van foto’s, levensduur accu, et cetera dan moet ik jullie teleur stellen. Ik heb niet de mogelijkheid om dit objectief vast te stellen en beperk me dus tot wat ik kan beoordelen. Waar het foto’s betreft, ik maak kiekjes en hiervoor is de Fonepad geschikt. Verwacht geen dus geen super kwaliteit maar voor mij goed genoeg. De tijd met een volle accu lading is goed. Ik heb permanent Wi-Fi en Bluetooth aan staan en heb alle apps permanent draaien en kan de smartphone zonder problemen twee dagen op een accu lading gebruiken. Het dubbele van wat ik met mijn Ace gewend was. De accu kan overigens niet vervangen worden. De Asus toevoegingen aan Android zijn minimaal maar voor mij goed genoeg om alles te kunnen doen wat ik nodig heb. Andere zaken zoals geluid uit de speaker, de kwaliteit van de telefoon gesprekken, muziek via mijn oortjes, snelheid waarmee ik een GPS fix heb, kwaliteit van de Wi-Fi connectie, et cetera zijn zoals ik verwacht en voor mij goed genoeg.

Prijs/Prestatie:
Een ding waar ik nog steeds verbaasd over ben is de prijs-prestatie verhouding. 180 euro is niet veel, in Nederland betaal je zo’n 70 euro meer, als je nagaat wat je krijgt voor het geld dat je neertelt. Wat je krijgt voor dit bedrag in vergelijking met bijvoorbeeld smartphones zoals Galaxy S3/S4, HTC One X/One vind ik ronduit goed gegeven dat deze smartphones 50-160% duurder zijn zonder dat deze in gebruik meer bieden. Ik realiseer me dat ik biassed ben maar recent gebruik van een iPhone 5 en een Galaxy S4 maakte me duidelijk hoezeer ik nu al het grote scherm gewend ben en dat ik alles wat kleiner is als storend klein ervaar. Ter illustratie, ik ergerde mij direct weer aan het aantal typfouten dat ik maakte toen ik een berichtje verstuurde.

Groot, ja hij is groot:
Het enige punt wat mensen blijven vragen is of ik de Fonepad niet te groot vind. Ja, hij is groot en ik kan me ook voorstellen dat dit niet onder alle omstandigheden even makkelijk is. Echter het plezier dat ik heb in gebruik weegt voor mij ruimschoots op tegen dit ongemak en ik heb nog niet een keer de Fonepad niet mee kunnen nemen omdat ik hem niet kwijt kon in een tas of een jas. Mocht dit laatste toch een keer in een uiterste situatie het geval zijn, dan zal ik mijn Galaxy Ace weer eens aanzetten (en de Fonepad uit) omdat ik twee sim kaarten heb voor hetzelfde mobiele nummer.

Conclusie:
Voor mij is de Fonepad de ideale combinatie van smartphone, tablet en ‘Blackberry’. Het heeft alle functionaliteit, werkt goed en stabiel en is door de grootte van het scherm prettig in gebruik. Ik gebruik hem zo vaak zodat ik mijn laptop alleen tevoorschijn haal wanneer ik ‘productie’ moet draaien of langdurig via VOIP in gesprek ben. Voor mij het bewijs is dat mobiliteit samen gaat met gebruiksgemak wanneer dit samenkomt in een device dat groot genoeg is om prettig te gebruiken maar nog klein genoeg om in je binnenzak mee te nemen.

Heb jij ook een Asus FonePad 16GB + camera Grijs?

Reviews door de redactie

Weet je hoe de processor zich verhoudt tot huidige telefoons/tablets? Het is namelijk een Intel Atom Z2420 en ik vroeg me af of die een beetje geoptimaliseerd is voor Android. Heb je veel last van haperingen in Android of draait alles vloeiend met misschien haperingen als veel tegelijk doet?

Ik had namelijk (misschien onterecht) het idee dat deze tablet voor de budgetmarkt was en minder goed dan de Nexus 7. Dit gezien de lage prijs voor een tablet met camera en 3G/belfunctie.
Nee, geen enkele last. Alles loopt vloeiend en ook games die ik speel (The Room en Real Racing 3) lopen zonder problemen. Browser (Chrome) laad snel en ook hier heb ik geen last van vertraging als ik items/pages selecteer. Op het toestel draait veel parallel vanwege mijn BYOD setup en omdat Google/Asus standaard nogal wat applicaties laten draaien. Al met al ben ik tevreden met de performance.
Dank je wel voor je review.

Je bevestigd de goede kanten van de Fonepad, tegelijkertijd blijf je 'zelfkritisch'.
Leuke review maar iets van een opmaak is wenselijk. Als dat kan een +1 van mijn kant.
Ik geef je gelijk. Ik had mijn review in word geschreven maar toen ik kopieerde verdwenen de blanco regels. Ik zal deze opnieuw samen met wat tussen kopjes toevoegen.

Update - zojuist de tekst aangepast en tevens nog iets uitgebreid.

[Reactie gewijzigd door GJV63 op 22 mei 2013 22:37]

Bedankt voor je review, ik zit er namelijk aan te denken deze te kopen.
Een engelse reviewer voelde zich met zo'n grote telefoon aan zijn oor voor gek staan, dus waarschijnlijk wil je altijd een "oortje" gebruiken om te bellen. Maar je hebt veel meer "telefoon" voor minder geld.
Volgens mij de toekomst, eindelijk ťťn apparaat!!