BitFenix Spectre Pro PWM zwart, 140mm Review

Just_Michel 21 mei 2013, 1.042 views

BitFenix Spectre Pro PWM zwart, 140mm

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 5

Hallo,

Deze review gaat over de BitFenix Spectre Pro PWM, in het zwart van 140MM. Dit is een ventilator die PWM gestuurd is. PWM wil zeggen, puls width modulation. De pulse bepaald bij deze ventilator de rpm.

De doos waarin deze arriveert is als volgt te zien op de afbeeldingen:
zij aanzicht.

Je kunt de ventilator bekijken in het doosje, waardoor je ook al kunt checken op gebreken.

Op de achterkant zijn de specificaties te vinden, deze zijn als volgt:
  • Dimensies: 14x14(lengte x breedte) x2,5 (hoogte) cm
  • Voltage: 12 Volt, ventilator werkt vanaf 5 Volt
  • Ampèrage: 0,40A waar een speling van 10% op zit
  • Snelheid 500-1800 RPM met ook hier 10% speling
  • Luchtverplaatsing: 122.2 CFM met weer een speling van 10%
  • Luchtdruk 2.8 mmH20
  • Geluid: 16.6 tot 29 dB(a)
De ventilator kan zeer stil zijn bij lage toeren. De toeren worden bepaald door de waardes die het moederbord of de fancontroller aangeeft. Het geluid bij het profiel `Silent` is echt zeer stil. Bij maximale toeren is de fan echter goed hoorbaar, maar niet storend aanwezig.

Het is mij opgevallen, dat het moederbord de ventilator helemaal uit kan zetten en vervolgens aanzetten. Dit lijkt mij een pluspunt van PWM, ik weet niet of dit bij andere fans ook kan maar het is handig.

De luchtverplaatsing is subliem, je houd je hand achter de fans en je voelt de lucht. Ik denk dat deze zelfs een kaars kunnen uitblazen :9

Door de zogeheten `Fluid Dynamic Bearings` is het product een stuk stiller en soepeler dan met traditionele lagers.

Het design ben ik ook zeer zeker over te spreken, allereerst is het het BitFenix logo, wat mijn verbeelding doet denken aan een draak.

Echt super.

De honingraat structuur zorgt ervoor dat het solide aanvoelt, iets wat met plastic lastig te bereiken is.

Zoals te zien is, is er een binnenring. Deze lijkt verwijderbaar, maar dat kan ik niet bevestigen.

De zijkant is voorzien van een op een stijlvolle manier weergegeven merk:

Bij de accesoires hoort een set van 4 schroeven en vier rubberen connectie 'apparaten'

Heb jij ook een BitFenix Spectre Pro PWM zwart, 140mm?