Nokia Lumia 520 Geel Review

Darkarcharon 21 mei 2013, laatste update op 30 juli 2013, 4.016 views

Nokia Lumia 520 Geel

Pluspunten

• Goedkoop
  • Goeie opname kwaliteit
  • Snel/soepel
  • verschillende kleuren mogelijk
  • Heeft de belangrijkste apps (in mijn geval Whatsapp, tweakers etc)

Minpunten

• Geen flitser (gebruik ik zelf toch nooit)
  • Geen krasbestendig gorilla glass scherm (niet dat dit echt nodig is, gooi gewoon niet met je telefoon!)
  • weinig customization (Windows phone
  • Windows phone 8 is even wennen.

Inleiding:
ik zal een review schrijven over de Nokia Lumia 520 (Geel). Ik ben nieuw met het schrijven van reviews dus waarschijnlijk zullen er wat fouten in zitten, als ik iets kan verbeteren, Hoor ik het graag!. Dit zal mij helpen in de toekomst met andere reviews.

Vooraf: Ik was dringend toe aan een nieuwe telefoon en binnenkort zou de Lumia 520 uitkomen. Mijn budget was maar klein en daarom besloot ik om van mij vertrouwde android naar een nieuwe windows phone 8 telefoon te gaan. Dit bleek een goeie keuze, want ik ben erg blij met de 520.
Het is sneller, strakker en vloeiender. Zeker een aanrader voor iedereen die niet voor de spellen gaat maar meer voor het lezen, de video's en een snelle OS.

Onder elke kop staat een korte samenvatting van de inhoud, dit is makkelijker voor de meeste mensen. Want ik denk niet dat ik zelf zin zou hebben om dit allemaal te gaan lezen.

Inhoudsopgave:
1. Het ontwerp
2. Het scherm
3. De accuduur
4. De Camera
5. De software
6. De hardware

1. Het ontwerp:
De telefoon ziet er duur uit voor zijn prijs, heel simpel. De case maakt het net geen Sony xperia telefoon (zonder case zie je niet of het een Xperia of Lumia is).
De knoppen zitten in de case zelf (unibody).
De mogelijkheid om verschillende kleuren erop te zetten vind ik een groot pluspunt. Zelf denk ik dat Het doel hiervan is dat je geen extra hoesje nodig hebt waar je je telefoon instopt. Als de case op een of andere manier beschadigt raakt, loop je even naar de winkel en schaf je je een nieuwe aan, dan kun je ook meteen voor een nieuwe kleur gaan!
De telefoon ligt lekker in de hand, dit is iets wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht wanneer je kijk en ziet dat het een vrij vierkante vorm is. Wat wel een nadeel is aan het materiaal, wat plastic is, is dat het glad is, hij is vaak genoeg uit mijn handen gegleden, en ook vaak bijna. Wat ik wel moet aangeven, is wat mij vaker gebeurd is, wanneer hij gevallen is, is dat de case Los schoot, maar de batterij blijft wel gewoon vast zitten.

Kort samengevat: Mooi, innovatief. Voordeel is dat je geen hoesje nodig hebt, alleen maar een case (de achterkant dus), als deze kapot gaat koop je gewoon een nieuwe. eventueel in een andere kleur! Hij ligt lekker in de hand, al kan hij er wel uit glijden, want hij is best glad.

2. Het scherm:
Ik denk dat de meeste meteen kijken of de telefoon Gorilla glass heeft, Nee dat heeft de Lumia 520 niet, maar dat maakt niet uit. Gorilla glass zijn bestemd voor heftige vallen of klappen. Eigenlijk, zolang je maar goed met je telefoon omgaat, heb je geen eens Gorilla Glass nodig.
Mijn Lumia 520 is al vrij vaak gevallen, en slechts een keer, toen hij op een stenen vloer viel, met het scherm naar beneden, heeft hij een hele kleine kras (haarformaat, oftewel heel klein) opgelopen, maar de andere keren is alles ongeschadigd gebleven!
Het scherm ziet er gewoonweg Uitstekend uit, vooral als je na gaat dat het maar een 800 bij 480 resolutie scherm is, en voor die prijs?
De foto's (die overigens ook maar op 5 Megapixel worden genomen) zien er gewoonweg geweldig uit, zeer scherp.
Als je dit nog niet weet, de Lumia 520 heeft super sensitive souch. Dat wil zeggen dat je de touchscreen met handschoenen/wanten aan kunt bedienen, plus je kunt instellen of je de schermgevoeligheid naar hoog (supersensitive) of naar normaal zet. Weet niet of dit werkt, nooit geprobeerd.
Het scherm is wel niet erg "glad", want als je dan wilt vegen over het scherm, dan gaat dit best stroef. t.o.v bijvoorbeeld een iphone of htc one x, waarvan je echt soepel over het scherm kan vegen, valt het scherm van de lumia in verband met aanraking een beetje tegen.
Wat de resolutie betreft, ik ben zeer tevreden over de 800*480 resolutie, video's zien er scherp uit, evenals foto's.

Kort samengevat: Goed, heeft zijn nadelen, maar foto's en video's zie je gewoon heel scherp hierop. Touchscreen werkt goed, maar gaat soms moeilijk met vegen.

3. Accuduur:
De lumia beschikt over een 1430mAh krachtige batterij. Deze gaat zo'n mooie 24 uur mee met intensief gebruik, als je hem alleen maar standby laat staan, gok ik ok 36 uur, maar ik kan dit niet garanderen.
Over het algemeen gewoon goed genoeg i.v.m de prijsklasse.

4. Camera:
Nu zit je waarschijnlijk te denken, maar 5 megapixel? Is dat niet een beetje weinig? Nee.
Dit is een hele goeie camera, Mijn oude Galaxy Ace had ook een 5mp camera, maar die was van hele slechte kwaliteit t.o.v die van de 520.
Deze 5mp camera is in staat om foto's in 2592х1936 Resolutie te nemen, vandaar dat de foto's scherp zijn. Hij kan zelfs Video's in 720p Filmen!
(Voor een voorbeeld, onderaan zal ik een link plaatsen van een vuurwerkshow waar ik met de lumia heb gefilmd in 720)
Alleen, in het donker presteert de camera heel slecht, maar je kunt niet alles hebben ofwel?

Kort samengevat:
Uitstekend, past in zijn prijsklasse. In staat om foto's in 2592х1936 te nemen, heel goed, en video's in 720p zonder lagg!

5. Software:
Windows Phone ( 8 ) is nog vrij nieuw, en veel mensen zijn dit niet gewend. Meer dan de helft van Smartphone owners heeft Android, Apple Of een custom rom zoals Cyanogen.
Wat juist goed is aan windows phone is, het is simpel, strak en snel.
Je hebt weinig customization, lockscreen, kleuren van apps en that's it. Dat is wat android populair maakt, je kun bijna alles aanpassen, zoals Linux op de computer.
Maar dit maakt Windows phone heel snel, Windows kan goed met zwakke software werken, zoals Internet explorer 10, IE10 gaat supersnel en ik ondervind (vrijwel) geen lagg, zowel als in apps als in de os zelf.
Nu gaan we het hebben over de Nokia exclusives:
HERE -Drive
-Maps
-Transit

--HERE Drive is zo'n beetje de beste navigatie die je kunt hebben, je kunt een navigatiestem downloaden, kaarten van landen, en je kunt alles instellen
van snelwegen, tolwegen etc. aan/uit tot Waarschuwing als je te hard rijdt.
Je kunt voor Apple voor 90 euro een navigatie app kopen genaamd Navigon, Deze is heel goed, maar bij Nokia kun je, als je overal actieve navigatie wilt i.p.v alleen in de Benelux (Belgie, Nederland en Luxemburg) Koop je een wereldwijde licentie voor 15 euro. Maar, je kunt wel altijd de route weergeven, dan zie je eigenlijk gewoon alles van bovenaf.
Het beste aan HERE Drive is het OFFLINE NAVIGATIE biedt, dus altijd en overal kun je een route instellen.
--HERE maps is vrij simpel, je ziet waar je bent, kunt rondkijken van boven, Dit is gewoon HERE Drive maar dan zonder een route. Zelf gebruik ik niet vaak HERE maps dus dit is alles wat ik erover kon zeggen
--HERE Transit, ik gebruik HERE transit nooit, het enige wat ik erover kan zeggen is Dat het (goed) vertrektijden, routes etc laat zien, eigenlijk gewoon het openbaar vervoer en haar tijden en routes op je telefoon.

Kort Samengevat: Windows Phone 8 is wennen, je hebt wel de belangrijkste apps zoals bijv Whatsapp, Tweakers (Niet de officiele) maar minder als het om games gaat. Als je aan wp8 gewend bent, dan zal je er blij mee zijn!
Waarom Nokia? HERE Drive Is Een hele goeie navigatie die je overal en altijd kunt gebruiken, HERE maps is goed om snel even een plek te bekijken en HERE Transit kun je gebruiken om tijden en routes van openbaar vervoer te bekijken, van Je eigen locatie of een zelf ingestelde naar een zelf ingestelde plek.

6. Hardware:
De processor/Cpu: 2x1GHz Qualcomm MSM8227.
2x1 GHz is Voldoende om games te kunnen spelen en Windows phone 8 en alle apps goed te laten runnen

Videokaart/Gpu: Adreno 305.
Wat zal ik zeggen? Het enige wat ik kan zeggen is dat het zijn taak voldoet.

Usb/Oplader ingang is zoals de meeste (of alle?) nieuwe smartphones gewoon een Micro Usb

Bluetooth: De Lumia Heeft Bluetooth 3.0 ik gebruik zelf zelden Bluetooth dus meer valt er niet over te zeggen.

De Lumia 520 beschikt Over 512Mb Aan werkgeheugen (Halve Gigabyte)
Het is niet veel, Maar het kan er mee door en het is ruim voldoende voor de meeste processen

In de telefoon zelf zit al 8Gb aan Opslag, Als je, zoals wat ik met mijn ace had maar 800mb had, dan zal je heel blij ermee zijn

Voor de rest; Je hebt plaats voor 1 Micro Sim en 1 Micro sd kaart,
Je kunt een micro sd kaart plaatsen, deze kan maximaal een opslag van 64gb hebben.

Je hebt wel een Micro Simkaart nodig. Nou, als je het niet weet, kun je in plaats van 16 euro uitgeven aan een Micro Sim, Je eigen Simkaart op maat knippen met behulp van een micro sim ernaast, als het nodig is, dit is wat ik heb gedaan, en het heeft gewerkt.

En nog de Luidspreker, Hele Goeie kwaliteit! Bij de case zit maar 1 gat waar het geluid uit kan, maar dat levert geen enkel probleem op. Als je het geluid op 30/30 zet, merk je dat het geluid nog steeds vrij goed is. Binnenin is de luidspreker Omsingeld met iets rubberachtigs, wat al het geluid dat niet door het gat komt goed dempt, en als je je vinger tegen het geluidsgat drukt, wordt bijna alles gedempt.

Kort samengevat:
Goed. Presteert goed, geluid is goed, nadeel is dat je een micro sim nodig hebt, die kun je echter zelf knippen.

Tot slot:
Zelf ben ik zeer tevreden over de Lumia, Wat ik nog moet opmerken is dat je Veel Accounts nodig heb eer dat je goed aan de slag kunt met apps, er moet veel gekoppeld worden.
Ik zou deze telefoon aanraden aan iedereen die een nieuwe telefoon nodig heeft, als je maar een Klein budget hebt.
Hopelijk heeft deze review geholpen, als er nog iets verbeterd of veranderd kan worden, hoor ik het graag, zodat ik het de volgende keren beter kan doen

Ik ben een tijdje geleden in Duitsland geweest, daar ben ik naar een vuurwerk show geweest, als je wilt zien hoe de camera van de Lumia presteert, klik dan op de link hieronder:

ps. Vuurwerk moet gefocust worden, dus je zult waarschijnlijk niet alles scherp kunnen zien

Videolink: Nokia lumia 520 Filmt Vuurwerk in 720p: http://www.youtube.com/watch?v=2iQjju4cQ7k

Heb jij ook een Nokia Lumia 520 Geel?

Ik ben totaal geen taalpurist, maar het willekeurig plaatsen van hoofdletters in zinnen?

Zet de review op inactief, zet netjes hoofdstukken boven de onderwerpen, plaats een inhoudsopgave en een inleiding en denk nog eens een keer na over je zinsopbouw en hoofdlettergebruik. Deze review bezorgt je niet veel punten zo, terwijl er met weinig moeite nog wel wat van te maken is.

[Reactie gewijzigd door Devian op 30 juli 2013 10:10]

Had gehoopt op een uitgebreidere review...
Deze review is nogal beknopt en meer een nokia here drive review.

En dat deze mobiel geen gorilla glass heeft wil niet zeggen dat het niet kras bestendig glas is, je zal het dus niet echt merken. Krasjes krijg je op gorilla glass ook alleen klein beetje minder.
Mijn excuses, ik zal de review aanpassen, waardoor hij hopelijk beter wordt

[Reactie gewijzigd door Darkarcharon op 30 juli 2013 00:49]

[Reactie gewijzigd door Darkarcharon op 25 januari 2014 22:30]

Hoe draait whatsapp hierop? er waren veel klachten over de de whatsapp update op windows phone maar ligt dat aan de telefoon of aan whatsapp? en kan je ook heel af en toe gewoon normaal een spelletje spelen? :P
Whatsapp draait nu best goed, de berichten komen sneller aan, je hoeft whatsapp niet op te starten om je berichten te zien, zoals wat je voor de update moest. als je een snelkoppeling maak van whatsapp en deze op groot zet, dan zie je een bericht "half", je ziet dus al een beetje van wat die persoon heeft gezegd, en je batterlij gaat langer mee dan voorheen, want voor de update slurpte hij veel batterij |:( . Ik speel regelmatig spellen, niet alleen puzzel en raad spellen maar ook actie, ik heb eigenlijk nog geen echte lagg gehad ofzo, alleen met 1 game, maar dit was een erg vol spel, veel bewegingen en het moest veel laten zien in een keer, voor de rest alles goed.
wat ik wel moet opmerken is dat linksboven, als je hem verticaal vasthoud, dus met de knoppen onder, die plek wordt heel warm, ook als je de telefoon aan de oplader zet, en video's kijkt of spellen speelt neigt hij heel warm te worden, verder geen problemen hiermee gehad, maar just in case