Apple iPad Mini Wi-Fi + Cellular 16GB Wit Review

Atmosphere 21 mei 2013, 2.578 views

Apple iPad Mini Wi-Fi + Cellular 16GB Wit

Pluspunten

• Formaat: precies in 1 hand vast te houden.
  • Gewicht: De iPad mini is lekker licht met ongeveer 300gram.
  • Prestaties: De prestaties zijn erg goed te noemen.
  • Accuduur: Deze heeft de vewachting ruimschoots overschreden de 10 uur die apple stelt heb ik echter niet gehaald.

Minpunten

• Er is geen mogelijkheid tot toevoegen van geheugen middels SD.
  • Resolutie is niet optimaal voor langdurig lezen.

Afgelopen week is mijn ipad mini binnengekomen. Een voor mij erg welkome aanvullling op het technnische arsenaal wat ik heb thuis heb.

Bij inschakelen viel op dat de accu reeds deels vol was, 89% wat enigsinds een meevaller is.. Ik heb reeds vaker apparaten mogen ontvangen welke een minimale lading met zich mee droegen.
De Ipad bleek tevens uit de doos al uitgerust met iOS 6.1.3, wat ook erg welkom is: geen lange updates voor je het apparaat kan gebruiken.

Op het eerste oog bleek alles dik in orde, en hoewel ik nu meestal zou gaan vertellen over minpunten blijkt er erg weinig te klagen. Ik zou hooguit wat slakken kunnen zouten door te zeggen dat ik geen Whatsapp kon vinden voor de ipad, maar dit is eerder een kwestie van Whatsapp dan van Apple.

De constructie voelt erg solide, maar toch denk ik dat het niet handig is om een valtest uit te voeren. Micchien wat overdreven voorzichtigheid vanwege eerdere ervaringen met een iPhone 4 ;) maar eerlijk is eerlijk .. De alluminium achterkant van de Ipad mini doet het bij mij erg goed.

Meteen een 2e punt gerelateerd aan de achterkant: door het formaat is de ipad mini, in ieder geval door mij, in 1 hand te omvatten en vast te houden. waardoor een tweede hand vrij is voor het bedienen.
Apple heeft duidelijk rekening gehouden met gebruikers met kleinere handen want het toetsenbord is is zowel landscape als portrait stand te splitsen waardoor er men ook met een kleienere hand het toestenblok goed kan bedienen. Voor mij persoonlijk geen voordeel, maar in het algemeen wel een pluspunt.

Een fout van apple is in mijn optiek het weglaten van een koptelefoon-aansluiting. Ik snap dat men niet vaak zal bellen met een iPad, maar een muziekje luisteren of een film bekijken behoort toch echt tot de marketing features. Ook blijft het hardnekkig weglaten van een SD slot een nadeel te noemen.

Het scherm is niet het allerbeste wat ik ooit gezien heb, verre van zelfs, maar is ook zeker niet slecht. De resolutie kan hoger, kleuren zijn niet helemaal 100% maar de meeste mensen gaan ook geen DTP werk doen op een tablet.
In het algemeen genomen voldoet het scherm uitstekend, en werkt prettig en snel. De grootste beperking is dus de resolutie, wat langdurhig lezen vanaf de ipad misschien wat vermoeiend maakt.

Natuurlijk, en in mijn ogen het belangerijkste van het apparaat, is de accutijd van belang. Hierover kan ik momenteel niets anders dan positief zijn.
Na openen het ik dezelfde avond wat vrienden op bezoek, waarbij de iPad dienst deed als stukje techniek-van-lichte-zeden. De pad is heeft ongeveer 8 a 9 uur gedraaid waarbij er diverse youtube filmpjes bekeken zijn, (onlne) spelletjes gespeeld, web-pagina's bekeken zijn en life streamen van iTunes.
Gezien de 10 uur gebruikstijd die Apple opgeeft ben ik hier erg over te spreken. :+

Geniaal is de bediening van mijn 'horizontale'-settop box (ik wil geen namen noemen) en hoewel dit niet echt een specifieke feature is van de ipad mini, wil ik de combinatie toch even noemen. Mochten er meer mensen thuis de horizon 'zien', met deze app gaat zeker de zon weer schijnen! Van te voren kunnen kijken waar je naar toe zapt of de gids raadplegen zonder dat er iemand verder last van heeft zijn goede aanvullende functies. In dit geval soepel en vloeiend ontsloten middels de iPad mini.

edit:
Ontbrekende 3,5mm minijack Kennelijk is, bij het exemplaar wat ik heb ontvangen, de minijack 'verstopt' onder een stickertje oid :X . Na de postings hieronder en nogmaals zoeken op google blijkt hij toch aanwezig te moeten zijn.
Dank aan de tweakers hieronder voor de goede opmerking _/-\o_ ... straks thuis toch nog ff kijken, en hopenlijk straks even met koptelefoon genieten

edit:
Toch een 3,5mm minijack na verwijderen van een wat grijzig stukje piepschuim :? .. maar hij zite er dus inderdaad wel

Heb jij ook een Apple iPad Mini Wi-Fi + Cellular 16GB Wit?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Wat bedoel je precies met "ontbreken van minijack tbv koptelefoon"?
Op deze foto is toch duidelijk een 3,5mm jack te zien?

Ik heb even het kabeltje van mijn Iphone niet mee... anders had ik even snel foto's kunnen plaatsen om het tegendeel aan je te laten zien: geen openingen. En met die gedachte ging ik er vanuit dat er wel weer een adapter zou zijn/komen.

Ik ga zo toch nog even kijken of er niet een afdekdopje of iets dergelijks in zit .. Ik was er namelijk zelf ook zwaar verbaast over, en heb eigenlijk geen opening in die vorm gevonden.
Als ik vanaaf tot de conculsie kom dat de aansluiting er wel is laat ik dit nog even weten!
De door jou geposte foto geeft aan dat ik nog dringend eens moet kijken... Dank daarvoor alvast ;)
De ipad mini wi-fi van mijn vriendin heeft ook gewoon een mini jack.

Input / Output:

3.5-mm stereo headphone minijack
Built-in speakers
Microphone
Nano-SIM card tray

Bron, dus zou er wel op moeten zitten

[Reactie gewijzigd door CappieL op 21 mei 2013 15:28]

Gezien alle google postings welke ik zojuist vond met problemen over het gebruik van de minijack denk ik dat er bij mij een dopje of plakkertje opzit .. Ik neem dan bij deze ook aan dat ook op mijn exemplaar deze aanwezig, zij het verstopt, is.
wat ik niet helemaal snap is dat als je eigenlijk geen opmerkingen of echt kritische punten hebt gevonden (geen SD kaart en lage resolutie, wist je van te voren en kunnen niet als "suprise" zijn gekomen) dat hij maar 3 sterren krijgt.