Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 500 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z906 Review

CWG 21 mei 2013, 4.795 views

Logitech Z906

Pluspunten

• Veel vermogen
  • Geen vervorming
  • Stevige bas

Minpunten

• Uit de doos te veel bas

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Een htpc gebruik ik voornamelijk om films te kijken en muziek te luisteren, waarbij goed geluid natuurlijk niet mag ontbreken. Om het filmgeweld nog beter te beleven heb ik de htpc aangesloten op de z906 van logitech.

Uitgangspunten
  • Stevige set met voldoende vermogen (ruimte van +/- 25 m2
  • Surround sound voor de films
  • Aansluitmogelijkheden
Algemeen
Geluid is erg belangrijk bij het goed beleven van een film. Niet voor niets zak je heerlijk achterover in de bioscoop, als er een explosie is voel je het laag immers beter dan wanneer je voor je tv zit. Nu hoef ik de buren niet bij elke film aan de deur te hebben, maar een beetje vermogen in het geluid is wel belangrijk.
Daarnaast moeten alle apparaten in de woonkamer gewoon aangesloten worden zonder enige poespas.

Boven heb ik een set van Teufel, waardoor ik in eerste instantie ben gaan kijken naar hun systemen. Maar mede door de prijs heb ik uiteindelijk gekozen voor de z906.
Klik hier voor specs http://www.logitech.com/nl-nl/product/speaker-system-Z906.

Verzending
Het pakket heb ik aangeschaft via de mediamarkt. De doos was degelijk in elkaar gezet en dichtgetaped. Alle onderdelen zitten vast in de door waardoor er niets kan schuiven of beschadigen. Alle speakers zitten apart in plastic.
Je container zit aan het einde wel vol met plastic.

Vormgeving
De subwoofer is een grote kast die bij ons in de hoek staat waardoor je deze eigenlijk niet ziet. Toch is dat wel zonde want hij ziet er strak uit. Geen bling bling in de vorm van zilveren afwerklijst of iets dergelijks. Alleen in het midden van de speaker het logo van logitech. Ook dit is niet te opvallend aanwezig.
De satellieten zijn een klein beetje patserig, dit komt zowel door de vorm als het feit dat de speaker door de grill zichtbaar is. Bij een set van teufel of bose is dit stijlvoller en minder opvallend.
Het bediendingspaneel zit er netjes uit. Het werkt prima en overzichtelijk. Wel staat deze in de kast bij mij om twee redenen
A Ik wil zo min mogelijk apparatuur in het zicht en hoewel dit deel van de set prima werkt, gebruik ik deze alleen om het kanaal te selecteren
B De ledlampjes zijn storend als je film zit te kijken en het bedieningspaneel staat onder de tv.

Kwaliteit
Bouwkwaliteit
Zowel de subwoofer als de satellieten voelen stevig aan en hebben een redelijk gewicht. De verbindingen zitten strak in elkaar en de grill zit stevig vast aan de speakers.

Geluidskwaliteit
Het belangrijkste van de set is of deze goed klinkt. En dat doet de set ook prima. Er is voldoende vermogen aanwezig om zonder enige vervorming van het geluid te genieten. Tot op heden heb ik de set nog niet op maximaal vermogen geprobeerd. Niet omdat het niet goed klinkt maar omdat het volume gewoonweg te veel is. Er is geen ruis te horen als er niets word afgespeeld.
Standaard staat de bas wel hoog afgesteld, wat prima aan te passen is. Het laag blijft overigens wel iets te veel aanwezig.

De set is middels een digitale kabel aangesloten op zowel de tv als htpc en dan komt de set echt tot leven. Tot deze set in de woonkamer stond was ik erg kritisch als het aankomt op surround sound, maar een set als deze brengt een film echt tot leven. De kogels vliegen bij wijze van spreken om de oren

Overig
De satellieten heb ik aan de muur bevestigd. Hiervoor dien je wel via de website van logitech aparte beugels te bestellen (10 euro per stuk). Overigens werkt dit prima en zijn de speakers goed te richten in alle richtingen.

Naast de htpc heb ik ook onze platenspeler aangesloten op de set. Ook dit werkt zonder problemen. Leuke bijkomstigheid; om dit werkende te krijgen heb ik de tulp stekkers van de platenspeler via een verloopje omgezet in upt. Toch handig amerika.

Heb jij ook een Logitech Z906?

Mooie review, denk er zelf ook over om de ze te kopen, danku :)
Geweldige review. Heb deze 5.1 set nu een aantal maanden in huis en vind 't echt een top ding, al helemaal voor de prijs. Voorheen een Z4 2.1 van Logitech gehad ook altijd tevreden mee geweest totdat ik wat meer vermogen wilde en toen gekozen voor de Z906.

Kortom zeer fijne set komt idioot veel bass uit de subwoofer en de speakers zijn ook decent je kan elke speaker los van elkaar op volume fine tune.

Enige minpunt is dat de UI (geluidsregeling) een beetje licht is en kan verschuiven maar voor de rest helemaal goed.

Ben bang dat je voor dit geld geen betere 5.1 kan bemachtigen.

But afterall it's just a matter of preference.