Specificaties 256GB USB 3.0-stick (¤0,703 per GB) - Bekijk alle specificaties

Kingston DataTraveler HyperX USB 3.0 256GB Blauw Review

kluyze 20 mei 2013, laatste update op 20 mei 2013, 4.209 views

Kingston DataTraveler HyperX USB 3.0 256GB Blauw

Pluspunten

• snelheid
  • grootte

Minpunten

• standaard partitie alignment
  • prijs

Artikel

Onderbouwing keuze
Ik had een grote stick nodig, want mijn 32GB stick (Kingston Datatraveler 150) kwam soms al eens ruimte tekort. Ik wilde eerst kijken voor 64GB of eventueel 128GB. Toen kwam deze 256GB voorbij en met een actie was de prijs per GB zelfs voordeliger als de 128GB versie. Ik heb voor Kingston als merk gekozen omwille van eerdere goede ervaringen met het merk, ik gebruik het namelijk ook voor mijn ram geheugen.

Mijn moederbord is echter nogal kritisch als het op USB sticks aankomt. Een USB stick of SD kaart van Sandisk kan het gewoon niet lezen. Ook opslagmedia van Emtec aangesloten op een kaartlezer van Hama kan niet benaderd worden.

Systeem
Mijn PC is nog een uit de oude doos, een Intel So1366 platform: een Asus P6T deluxe V2 moederbord met een i7 920 cpu erop en als main disk gebruik ik momenteel nog een Intel X25-M 160GB Postville SSD.
Het moederbord beschikt niet over USB3.0 en dus heb ik ook even rondgekeken voor een uitbreiding, waar ik bij de Asus U3S6 uitkwam. Die heb ik dan ook meebesteld om van de hogere snelheid van de stick te kunnen genieten.

Specificaties
Volgens de pricewatch:
Grootte: 256GB
Schrijfsnelheid: 135 MB/s
Leessnelheid: 225 MB/s

Omwille van het verschil in decimaal en binair tellen is 256GB niet 256GB. SI stelt dat kilo, mega en giga per factor van 1000 gaan terwijl in de digitale wereld een vermenigvuldigingsfactor van 1024 veel gebruikt wordt. Daarom zijn voor binaire eenheden andere voorvoegsels bedacht. Als we binair rekenen gebruiken we kibi, mebi en gibi als voorvoegsel. Microsoft werkt in Windows nog steeds met het voorvoegsel giga, terwijl er echter wel met een factor 1024 gerekend wordt. Dit geeft dat de stick een opslagruimte van 256GB, 256x109 Bytes of 238GibiBytes heeft.

Meer informatie is te vinden op de volgende wikipediapagina: Binary prefix

Accessoires
De USB stick wordt best kaal geleverd, het enige wat er bij zit is een sticker 'Powered by Kingston HyperX' (geen idee wat daar het nut van is) en een koordje waarmee je de stick aan een sleutelbos kan hangen. De stick zelf wordt dan ook in een plastic verpakking geleverd. Op de stick zat (zover ik me kan herinneren) ook niets van software zoals encryptie-tools en dergelijke. Wat voor mij zeker niet negatief is, aangezien dat toch meestal het eerste is wat er met een format af gaat.

Minpunten
Het enige minpuntje dat met het programma AS SSD aan het licht kwam, was dat standaard de alignment niet juist is. Volgens de bronnen die ik op het internet vond zou dit een negatief effect kunnen hebben op de levensduur van de USB, omdat bij Write acties meer geschreven moet worden dan nodig.

Met de Disk Management functie van Windows kon ik de partitie niet standaard verwijderen en opnieuw aanmaken, dit heb ik opgelost door via Diskpart een clean van de disk te doen en daarna in Disk Management een partitie aan te maken. Hierna gaf AS SSD aan dat de alignment in orde was.

Snelheid
Ik heb uiteraard ook wat liggen benchmarken en heb HD Tune op de USB stick losgelaten, enkele read testen:

AS SSD heb ik ook gestart, maar bij de 4k write is deze zolang bezig dat ik nog geen volledige benchmark hiervan heb. De sequentiële snelheden laten hetzelfde beeld zien als bij HD Tune.

Verder heb ik ook nog CrystalDiskMark de snelheden laten controleren.

Als laatste heb ik nog een bestand gekopieerd; 30GB .MKV file van USB naar SSD en andersom:

Mijn main Intel 160GB SSD heeft nog 56GB vrij van een partitie van 139GB, de rest van de SSD is vrije ruimte. Voor het kopieren heb ik de SSD Optimizer van de Intel toolbox gebruikt.
vannaaractiesnelheid
SSDUSB stick(write)100MBpsDe snelheid blijft van begin tot einde redelijk stabiel op 100MBps hangen
USB stickSSD(read)250MBps tot 100MBpsHij start op 250MBps maar zakt daarna na aan paar GB langzaam in tot 100MBps op het einde van de 30GB file

Voorlopig is dit één test met één groot bestand, oftewel de sequentiële snelheden. Als ik de tijd/zin heb zal ik de test herhalen met veel keine bestanden.

NB: Voor interne opslag maak ik voorlopig enkel gebruik van de Intel ICH10R SATA-300 controller van mijn moederbord en ik weet niet in hoeverre een nieuw Moederbord met daarop SATA-600 controllers of de SATA-600 controller van de Asus U3S6, een positief effect op de snelheid hebben zal.

Als je +¤250,- kan missen voor een USB stick dan is de Kingston DataTraveler HyperX 256GB een goede keuze. Met de sequentiële snelheden zit het meer dan goed, de random access kan beter, maar volgens mij ga je dit op een USB toch niet veel hoger krijgen. De random reads zijn nog Ok, de writes liggen onder het niveau van een standaard HDD, maar dit kan natuurlijk ook aan de controller liggen.

De Kingston stick heb ik ook kort getest op een andere USB3.0 poort (van mijn werklaptop) en daar liggen zelfs de sequentiële snelheden nóg een stuk lager. De sequentiële read ligt maar op 100MBps. Dus lijkt me de U3S6 van Asus zeker geen slechte usb controller aan boord te hebben.

Ik vind deze USB stick op zich een topproduct, maar met een stevige prijs van +¤250,- kon ik geen vijf sterren geven. De betrouwbaarheid heb ik natuurlijk nog niet kunnen testen.

Edit 1 (2013-06-29): Review taalkundig aangepast, met dank aan dutch666
Edit 2 (2013-06-30): Stukje over de specificaties toegevoegd op vraag van dutch666

• So1366 platform met een Intel X25-M 160GB
  • Windows 7
  • Asus U3S6

Heb jij ook een Kingston DataTraveler HyperX USB 3.0 256GB Blauw?

Ondanks het feit dat deze review wat eigenaardige zinsconstructies bevat en op bepaalde plaatsen een gebrek aan interpunctie (komma's, punten) toont, vind ik het toch een +2 waard.

Bedankt voor deze review ;)
quote: kluyze
De betrouwbaarheid heb ik natuurlijk nog niet kunnen testen.
Houdt ons op de hoogte! :)

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 27 juni 2013 04:23]

Weet iemand of deze stick automatisch aan wear-levelling doet, net zoals een SSD?
Oh, en deze review meldt dat het ding een Phison 2251 controller aan boord heeft... Maar geen idee wat dat betekent en of die goed is :)
Error Correcction Code (ECC), Static/Dynamic Wear leveling, Bad Block Management, Pseudo SLC (pSLC)
Het antwoord is dus waarschijnlijk ja :)
Ook een gekocht :)

Inderdaad, de partitie is misaligned. Wat een blunder zeg.
Na alignen zijn sequential writes ook een stuk sneller geworden.
Komen de snelheden ook een beetje overeen met wat ik hier in mijn review heb staan?

De prijs is ook nog steeds even stevig. Voor dat geld kan je bijna een goede ssd kopen (bv MX100 512GB) en een externe behuizing.