Specificaties 4,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Optimus G 16GB Zwart Review

JJelle 20 mei 2013, 1.250 views

LG Optimus G 16GB Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • QSlide
  • Quick Memo
  • Snelheid
  • Gebruiksvriendelijkheid

Minpunten

• Geen Full HD
  • Niet te gebruiken als afstandsbediening

LG Optimus G Review

Dit is mijn review over de LG Optimus G. Ik heb het toestel nu een week in bezit en ben er zeker tevreden over. Ik kom van een Apple iPhone 4s af en ik mis dat toestel totaal niet. Ik zal hieronder wat meer vertellen over de kwaliteit die het toestel heeft en wat ik daar van vind.

Design
Het toestel heeft een mooi strak design, wat ik totaal niet van LG gewend ben. Bij LG denk ik over het algemeen aan goedkoop plastic. Bij dit toestel heeft LG afscheid genomen van dit beeld. Het toestel heeft namelijk zowel voor als achter Gorilla Glass 2 toegevoegd en aan de achterkant zit daar nog een patroontje achter. Ik denk dat LG hierbij heeft geprobeerd diepte toe te voegen. Daarnaast voelt het toestel goed in de hand en voelt het niet te vierkant aan, zoals ik dat bij een Sony Xperia Z heb. Al met al heeft LG bij mij hier zeker een pluspuntje mee behaald. Het toestel heeft geen batterij die je eruit kan halen en de simkaart gaat aan de zijkant erin d.m.v. een pinnetje.

Scherm
Het scherm is een 4,7 inch LCD scherm met een resolutie van 1280 x 768 pixels. Dit scherm is voor mij scherp genoeg en de helderheid zit ook goed. Helaas is het geen Full HD-resolutie maar op zich zie je dat ook niet op zo’n klein scherm. Ik heb zelf het scherm vergeleken met Samsung Galaxy S4 en hoewel de scherpte en de kleuren er bij dit toestel beter uitkomen, betaal je daar ook voor. Zowel buiten als binnen is het scherm van de Optimus G goed te zien: zelfs met vol zonlicht kan ik alles nog wel goed van het scherm aflezen.

Snelheid, Geheugen en Opslag
De Optimus G beschikt over een quad-core processor met een snelheid van 1,5Ghz. Daarnaast heeft het toestel een werkgeheugen van 2GB. Dit maakt samen het toestel echt super snel. Ik ben nog geen enkele vertraging tegen gekomen en alle toepassingen openen enorm snel. Vergeleken met mijn iPhone 4s ben ik zeer tevreden met deze snelheid. En als ik deze snelheid vergelijk met de Samsung SIII die mijn collega’s hebben, wint mijn toestel het met het openen van Apps. Daarnaast beschikt het toestel ook over 32GB opslag waarvan je er 25 van kan gebruiken. Je kan dit geheugen niet uitbreiden met een geheugenkaart maar voor mij is dat ook niet nodig. Ik kan er genoeg foto’s, mp3’s, video’s en Apps op kwijt.

Android 4.1, LG Schil en LG’s toevoegingen
Het toestel heeft een van de nieuwste Android versies genaamd Jelly Bean. Daarnaast heeft LG hier zijn eigen schil overheen gedaan met extra features. Android is op zichzelf al een mooi en gebruiksvriendelijke systeem, maar LG heeft het design nog wat aangepast. De icoontjes zien er mooi uit, alleen vind ik ze wel iets te dof eruit zien. Ik had hier graag wat mooiere kleuren in gezien. Ook heeft LG wat eigen applicatie toegevoegd. QuickMemo is een van deze applicaties. Hiermee kan je wanneer je wilt een screenshot maken van je scherm en vervolgens hierop tekenen of notities toevoegen. Bijvoorbeeld als je iemand een plek aan wilt wijzen in Google Maps kan je deze feature goed gebruiken. Ook heeft LG de applicatie QSlide toegevoegd. Hiermee kan je vijf applicaties (Agenda, Rekenmachine, Browser, Video en Memo) als een soort overlay gebruiken. Wat betekent dat je bijvoorbeeld je agenda erbij kan pakken terwijl je met iemand via Whatsapp een datum probeert te prikken voor een avondje uit. Hoewel dit een leuke feature is denk ik dat ik die niet veel ga gebruiken. En de laatste toevoeging die LG heeft gedaan is Live Zooming. Hiermee kun je tijdens het kijken van een video inzoomen op het beeld, waardoor je details van een video nog beter kan bekijken.

Camera + Software
De camera van de Optimus G is 13 megapixel. Deze maakt goede foto’s maar zal je spiegelreflexcamera nooit vervangen. Tijdens de avond zien de foto’s er iets minder uit en pakt de camera minder licht mee van de omgeving. Door de hoge resolutie zijn de foto’s wel geschikt om groot af te drukken. Als je een foto wilt maken kan je kiezen voor de Time Catch Modus waarbij hij 5 foto’s maakt zodat je altijd de juiste opname hieruit kan kiezen. Ook kan je de LG een foto laten maken door bijvoorbeeld “LG” of “Cheese” te zeggen. De video camera filmt Full HD en tijdens het filmen kan je ook een foto maken. Dit is een goede feature voor als je niet alleen een filmpje van het moment wilt hebben. Als je een filmpje hebt gemaakt kan je deze zelf bewerken op je telefoon door middel van de Video Editor app.

Batterij
Ik heb het toestel nu een week in bezit en ik ben zeer te spreken over de batterijduur. Met mijn iPhone kwam ik maar net de dag door en met deze Optimus G kan ik zeker wel 1,5 dag mee doen. Wanneer ik hem ‘s ochtends om 7 uur uit de lader haal heb ik om 10 uur ‘s avonds nog steeds 40% over. Ik gebruik het toestel wel redelijk veel en bel voor mijn werk ook best veel. Ik heb wel in het toestel de Eco-modus geactiveerd die ervoor zorgt dat het toestel slimmer omgaat met de batterij, door te schakelen tussen processors.

Verpakking
De LG Optimus G komt in een mooie witte doos. Daarin zit de lader, USB kabel en een kwalitatief goede headset. Je hebt een speciaal pinnetje nodig om het simkaart lade open te doen en deze zit ook in de doos.

Het beeld dat ik in eerste instantie van LG had is door dit toestel bij mij verbeterd. De Optimus G is een goed degelijk toestel met een mooi design. Hij werkt snel en heeft een goed scherp scherm. De software plus de schil van LG zien er goed uit en de toevoegingen die LG heeft gedaan geven het toestel net dat beetje extra. De camera is goed genoeg voor normaal gebruik en de batterij gaat lang genoeg mee. Als ik het toestel een score van 1 tot 10 zou moeten geven zou het voor mij een 8 zijn. Want als je het zou moeten vergelijken met de toppers nu (Samsung S4, HTC One en Sony Xperia Z) is het toestel net een stap lager. De camera is niet de beste, helaas geen Full HD scherm en ook dat je het toestel niet als afstandsbediening voor je TV kan gebruiken mis ik toch wel een beetje. Maar ik zou het toestel toch aanraden aan anderen omdat het voor de prijs een goed toestel is.

Heb jij ook een LG Optimus G 16GB Zwart?

Ik weet dat je deze review al bijna een jaar geleden hebt gepost, maar zou je mogelijk nog wat foto's onder verschillende omstandigheden willen bijvoegen? Ik ben erg benieuwd naar de camerakwaliteit.