Specificaties 4GB DDR2 (kit van 2) - Bekijk alle specificaties

Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5DF Review

Koesper 2 juli 2008, laatste update op 4 juli 2008, 5.109 views

Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5DF

Pluspunten

• stabiel
  • ziet er goed uit
  • niet duur
  • extra fans
  • goede warmte afvoer
  • extra fan is geruisloos

Minpunten

• montage extra fan beetje priegelwerk
  • het schijnt dat je ze niet ver kan overclocken (zie externe review)

Stabiliteit Score: 5
De Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5DF (wat een mond vol) is een setje van 2x2gb DDR2 geheugen draaiend op 1066mhz, met een latency van 5-5-5-15. Maar als je dit soort specificaties wil lezen kan ik je beter doorverwijzen naar de datasheet of dit verhaal over de dominator lijn (pdfjes!).

Het geheugen draait bij mij stabiel, maar dat mag je ook wel verwachten op standaard snelheid.
Op de reepjes zit een keurige heatspreader, waardoor ze er gaaf uit zien (als je van vaal-paars met zwart houdt).
Voor de gein heb ik de meegeleverde ventilator ook op het geheugen gezet, maar dat is als je niet overclocked natuurlijk volstrekt nutteloos.

De montage van die fans is nog wel een gepiel, je moet hem namelijk vastklemmen over de klemmetjes waarmee je het geheugen vastzet. Om hem vast te zetten moet je de schroefjes aandraaien met je handen omdat er geen gleufje inzit voor een schroevendraaier. Dat is best lastig als je grote handen hebt en weinig ruimte (grote cpufan en hardeschijven die in de weg zitten)
MegaMarc wees me er op dat de fans alleen te monteren zijn als de geheugenbanken recht naast elkaar zitten. Bijvoorbeeld bij zijn Asus P5K-SE zitten bank a2 en b2 een klein stukje verschoven tenopzichte van a1 en b1

De fans (3x 40mm) zijn trouwens erg stil, vrijwel onhoorbaar in mijn toch vrij stille systeem.

Mocht je trouwens willen weten ofdat het geheugen compatible is met je moederbord, kijk dan op het forum van corsair: http://www.asktheramguy.com/
of doe de configurator van corsair: http://www.corsair.com/configurator/

Het geheugen wordt in een simpele plastic clamshell verpakking geleverd met daarin de twee reepjes en de fan+beugeltjes+schroefjes. Verder zit ereen kartonnen kaart met daarop een korte gebruiksaanwijzing van de fan bij.

Zelf heb ik geen benchmark gegevens, maar op veler verzoek heb ik het linkje van de review die mij over de streep trok weer even opgezocht:

*update* iets toegevoegd over de verpakking, de afmeting van de fans, en een linkje naar een externe review.

Heb jij ook een Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5DF?

-het schijnt dat je ze niet ver kan overclocken (zie externe review)

Die uitspraak vind ik niet geheel terecht.. :?
Te zien bij de review hier onder

zie deze revieuw en dat ze wel degelijk op 1299 mhz. draaien wat niet slecht te noemen is met vergelijken op concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Sjempoe op 5 juli 2008 17:15]

Ja ok, maar in die review hebben ze micron D9, dat ga je met de repen van tegenwoordig niet meer halen die score's want er zitten nu powerchips op.

Review: http://icrontic.com/articles/dominator_pc2-8500

Bij mij werkt dit setje prima op stock, ben dan ook geen die-hard overklokker.
Als je ze toch wil experimenteren hier een draadje: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=179555

[Reactie gewijzigd door Cota op 13 juli 2008 16:24]

Zie ik het nu goed, zitten er drie kleine fannetjes in de koeler?

Weet je ook welke toeren ze draaien. Normaal geeft zo'n klein fannetje toch een hoop (irritant) geluid?

Goed dat je de verwijzingen erbij hebt gedaan richting compatibiliteit. Kan ik gelijk opzoeken of mijn MoBo het ondersteunt. Ik kan je zeggen dat het werkt.

Als je nou zelf geen benchmarks wilt uitvoeren, kun je ze dan (met bronvermelding) niet "lenen"van een andere review.

@UTWOL
Als je je mening iets subtiler brengt, geeft dat blijk van meer respect voor de schrijver van de review en scheelt het je een hoop -1 scores (van mij heb je toch nog net een 0 gekregen...)
Idd, zijn 3 fans van 40mm
Ze worden met één 3pins kabeltje gevoed, dus volgens mij is het toerental wat mn bios opgeeft volstrekt onbetrouwbaar, maar volgens mn bios is het ongeveer 1100 toeren.

De fans zijn echt behoorlijk stil, absoluut geen hoog gezoem zoals je in sommige 1u servers tegen komt. Je hoort wel een heel zacht geruis, maar dat hoor je absoluut niet tenzij je er écht op gaat letten. Het komt sowieso niet boven het geluid van mijn CPU cooler (scythe infinity/mugen) en voeding (zalman ZM600-HP)
Ik heb de benchmarks nagelopen die gegeven zijn in de externe review, Je kunt ze maar bar weinig over klokken en soms is het ook pas na enkele uren dat er plots errors optredden. Ik heb 4x2gb van deze jongens erin gezet met koeler op een Asus Striker Fusion. Werkt onmiddelijk en hij herkent het als Nvidia Sli memory. Wat overigens niet zo veel inhoud als dat hij zelf wat betere timings neemt als je zijn voltage maar opkrikt. (Dit moet je raar genoeg handmatig doen)
Koelers draaien bij mij op 5500 toeren als ik ze vol aanzet. Maar gebruikt Qfan van Asus dus staan ze het gros van de tijd op zo'n 3000 toeren. Maakt wederom echter niets uit want je hoort ze werkelijk waar niet. En ik heb een water gekoeld systeem en zou het wel duidelijk horen als ze herrie maken.
Het zijn simpel weg snelle modules voor een goede prijs. Maar overklokken is nagenoeg niet mogelijk.

Cees
Ik heb in mijn Asus P5Kse 8 gib van dit geheugen.. werkt perfect, krijg in vista (64 bits ultimate) een goede score. De koelers niet kunnen monteren, dus als men een moederbord heeft waar de geheugenbankjes niet netjes in lijn staan, maar bijvoorbeeld schuin (bijvoorbeeld de p5kse), dan kunnen de koelers er niet op geplaatst worden.
Toeren van de meeste koelers (tenminste bij mij dan he...) kunnen dmv software aangepast worden in rotatiesnelheid. In mijn geval met Asus AIsuite. Dat is: als de koelers erop hadden gekund..
Niet bij stil gestaan dat er ook moederborden zijn waarbij de geheugenbanken niet recht naastelkaar staan. zal het even verwerken in mijn review
Als je zo al je productreview begint ''sja, wat valt er te zeggen'' dan zit je imo hier al verkeerd. Post eens wat benchmarks, waarom jij het een goede koop vind qua performance, e.d.
thx voor de tip, ik pas de intro aan.
benchmarks etc heb ik niet, wou vooral wat melden over het installatiegemak van de extra fan.
Hij heeft een mooie korte review geschreven;)
Wat bedoel je met hij zit hier verkeerd?
Waar moet hij dan naartoe:P?
Ga dit geheugen ook halen jammer dat er geen benchmarks zijn geplaatst.
Je had net zo goed kunnen plaatsen ik heb de ''Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5DF'' gekocht en de fans zijn k*t.
Heb dit setje ook, fans van de koeler draaien hier op 4500RPM en zijn vrijwel onhoorbaar.
Klopt je moet de C5DF (F staat denk ik voor Fan ofzo) aanschaffen, ik heb de mijne bij komplett gekocht

Maar als je daar gaat kijken zie je dat je voor 2Gb 84 eurie kwijt ben en voor 4Gb 106.. dus 25 euro extra voor alleen de fan zou ik het niet doen ;) het scheelde destijds maar 2 euro toen ik het kocht.

[Reactie gewijzigd door ECP0WERS op 2 juli 2008 19:57]

Ah ok thx voor de info. pfff 25 ¤ voor een fannetje!:P ik gebruik atm 32bit OS dus 60¤ voor 2gig valt nog wel mee.
Ik heb ze 1 maand geleden bij Azerty gekocht voor ¤ 116,89, maar ze zijn op dit moment ¤ 101,39

Bij alle corsair dominator setjes schijnt een F op het einde van de productnaam te betekenen dat er een fan bij zit.
Ik heb dat koelblokje er ook op gezet. De ventilatoren draaien eerst stil, maar als de computer enige tijd aanstaat maken ze een irritante zoemtoon.
Bij mij zit die Dominator fan niet goed vast, en ik heb hem op de klemmen van de DIMMS zitten, maar echt stevig, nee.

Iemand die een hint of tip heeft?