Gigabyte GZ-M1 Review

TERW_DAN 19 juni 2008, laatste update op 17 november 2015, 6.506 views

Gigabyte GZ-M1

Pluspunten

• prijs
  • looks

Minpunten

• ietwat dun metaal

Voor wat goedkope pc's was er een goedkoop kastje nodig dat de ATX bordjes die we gekozen hadden kon huisvesten. Omdat het ging om computers waarvan de kasten niet meer open gaan na de installatie was het niet nodig om een erg dure kast te pakken en de bouwkwaliteit van wat minder belang was. De kast die we tegenkwamen was de Gigabyte GZ-M1 ATX. Bij de groothandel stond deze voor 19 ex BTW, erg aantrekkelijk geprijsd dus.

Het kastje is glanzend zwart, wat er vrij luxe uitziet voor zo'n kast. Het ding is erg licht maar toch vrij stevig. Zeker als ik het vergelijk met andere kasten die ik in handen heb gehad.

De kast wordt geleverd met voldoende schroefjes om het moederbord en alle drives vast te zetten. Verder heeft de kast 2 front USBpoorten en een frontaudio connector. Deze zitten achter een klepje aan de voorkant weggeborgen, dat naar beneden geschoven kan worden.

Aan de binnenkant van de kast is voldoende ruimte voor een simpel ATX systeempje. Verwacht geen gigantische ruimte om alles in te duwen. Een 24x24cm moederbord past er in, al kunnen de kabels dan wat lastiger erin te zetten zijn. Echter met een beetje moeite is het goed passend te krijgen, al zul je mogelijk wel eerst een harde schijf eruit moeten halen om goed bij de ATX stekker te komen. Voor een systeempje als dit vind ik dat geen bezwaar, omdat die moederbord er toch niet meer uitgehaald gaat worden, tenzij er iets defect gaat.
In de kast is ruimte voor 2 5.25" drives, 2 interne 3.5" drives en 2 externe 3.5" drives. Het hddrekje is eruit te schroeven, zodat de hdds makkelijk ginstalleerd kunnen worden.

Voor de koeling zit er nog een 90mm fan achterin, die zeer stil te noemen is. De koeling voor de drives valt tegen, omdat er geen fan in de buurt van de drives zit. Meer dan 2 harde schijven in het systeem is niet aan te raden, maar wederom echt nodig is dat ook niet voor zo'n systeempje.

De kast met een 24x24cm moederbord

De kwaliteit en afwerking zijn niet verkeerd. De randen zijn niet scherp zodat je je handen niet open zult halen bij het inbouwen. Het metaal is aan de dunne kant, maar wel stevig. De kans dat je iets scheef duwt doordat het metaal te dun is, is klein. Over de afwerking kan ik zeggen dat dit prima in orde is. De schroefgaatjes zitten op de juiste plek, iets wat ik vaak genoeg anders heb meegemaakt bij kasten uit dit segment.

Concluderend kan ik zeggen dat als je een mooi kastje wilt voor een simpel systeem dat dit Gigabyte kastje prima voldoet. Zeker voor het bedrag dat zo'n 25 euro incl btw zal zijn is het meer dan prima. Wil je echter vaker je systeem upgraden, dan is dit niet echt aan te raden en zou ik wat meer budget vrijmaken voor een kast.

Heb jij ook een Gigabyte GZ-M1?

Goh, ik wist niet dat Gigabyte ook al kasten maakt. Heb ook nog niet zoveel in dit segment rondgestruind.
Als ik zo je positieve review lees en zie hoe elegant de kast eruit ziet, lijkt hij mij wel wat om een HTPC systeem in te bouwen. Is hij daar stil genoeg voor, ook als je een tweede fan aan de voorkant erbij zou zetten?

Het oogt zeer fraai, die aansluitingen achter zo een klepje. Echter door ervaring wijs (?) geworden, ben ik bang dat zo'n klepje maar een relatief kort leven beschoren zal zijn. Als het systeem op de grond staat zal er vroeger of later een keer tegenaan getrapt worden. Als HTPC (afhankelijk van de plaats natuurlijk) is dat minder een probleem.

Ja, dat het een beetje woekeren met de ruimte is, kan niet als een verrassing komen. Ik denk dat je ook zeer terecht opmerkt dat je daar een vrij "constant" systeem in moet bouwen en dat het dan allemaal wel mee valt. Per slot van rekening is n van de charmes van deze kast zijn grootte.

De prijs..... een weggevertje in mijn ogen.

Bedankt voor de leuke review.
Gigabyte maakt wel kasten, al zie je ze niet zo heel veel in dit segment. Ze staan voornamelijk bekend om de Poseidons e.d.

Voor een HTPC is het ideaal, kastje is vrij compact en ziet er zeker niet lelijk uit.
Dat klepje zit aan de onderkant van de kast en is zeker degelijk gemaakt. Dat het snel afbreekt ben ik niet zo heel bang voor.
Inderdaad. Dat je een beetje moeite moet doen voor kabels neem ik voor lief. Dat heb je altijd in compacte systeempjes.
Misschien wat laat, maar zou er ruimte zijn voor een 120mm fan achterin (natuurlijk inmodden ;))? Ik wil namelijk een stil (zover dat mogelijk is) matx systeempje bouwen.
Laat antwoord maarja: Dat is niet zo maar mogelijk.
Ik heb deze kast zelf ook, en ging het gewoon proberen. Is met elastiek, en wat tape uiteindelijk gelukt, maar het is geen maatoplossing. :P
Ik heb zelf deze kast ook en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden mee ben. Een heel goed review en over het klepje aan de voorkant, ik heb hem bijna altijd open en is nog niet afgebroken ;)

Het enige nadeel aan deze kast (en veel kasten tegenwoordig) is dat de "power"-knop veel licht geeft als hij aanstaat. Het is dus niet aan te raden om hem op je kamer te zetten en dan 's nachts aan te laten staan als je niet zo van (blauw) licht houdt ;)
Je kunt dan ook gewoon de powerled lostrekken. Zou niet de eerste keer zijn dat ik dat gedaan heb ;)
Leuke review , leest lekker makkelijk weg :) .
Goeie review hoor, en ik vindt de kast er wel super uit zien! Mooi glanzend, het heeft een "luxe" look!

Wat voor systeem ga je erin hangen?
Er komt een X2 5000+ in op een Gigabyte MA78GM-S2H bordje (dat overigens ook erg leuke dingen zijn). 2GB ram erbij, 500GB hddtje en een Gigabyte 460W voeding. Vrij basic, maar voor de mensen die ermee gaan werken echt meer dan genoeg voor een hele nette prijs.
Ik zat er ook over te denken om deze kast te kopen voor een Pentium II / III back to the Oldies systeem te maken. Aangezien ik nog eerder review hebt gelezen van deze kast, bravo dat jij de eerst bent.

Ik heb zelf nog de Foxconn tw080 30watt in gedachte (voeding gaat eruit natuurlijk)
Of de Foxconn TLM566 350 lijkt me wel wat. Toch leuk om nog een oude systeempje mee te pimpen.
Mag ik vragen hoe die 460w voeding van Gigabyte bevalt. Ik ga namelijk een soortgelijk systeem voor iemand bouwen en deze voeding is ook wel leuk geprijsd..