Kingston SSDNow V300 60GB Review

synoniem 18 mei 2013, 3.591 views

Kingston SSDNow V300 60GB

Pluspunten

• prijs
  • kwaliteit

Minpunten

• veel verpakkingsvarianten

Aanleiding voor de aanschaf van 60Gb versie was mijn budget van max 60 euro. Als je puur kijkt naar de prijs per Gb is de 120 Gb of de 240 Gb versie een betere koop.

De specificaties van deze Kingston zijn niet wereldschokkend maar wel boven gemiddeld voor een SSD in de budgetcategorie.

De SSD is uitgerust met Sandforce controller en een SATA3 interface, met tot 450MB/s voor zowel read als write. Het door mij gebruikte systeem gaat niet verder dan SATA2 maar ook daar wordt toch nog 280 MB/s gehaald (Zie afbeelding 1). Volgens opgave van Kingston is de maximum Random 4k Read/Write 60GB — up to 85,000/ up to 60,000 IOPS.

De ondersteuning van de fabrikant heb ik nog niet nodig gehad. De compatibiliteit is prima zowel met Windows 7 als met Ubuntu functioneert het probleemloos. En kennelijk geldt dat breder want er zijn tot zover nog geen firmware updates beschikbaar. Iets wat anders toch wel met enige regelmaat voorkomt bij SSD.

Kort samengevat een prima SSD voor een budgetprijs.

De V300 is in meerdere verpakkingen verkrijgbaar. In mijn geval was het een notebookupgrade 2.5" versie maar er is ook een desktopupgrade versie met een 3.5 " bracket verkrijgbaar.

Heb jij ook een Kingston SSDNow V300 60GB?

Reviews door de redactie

Dat er veel varianten zijn kun je toch beter als een voordeel zien? Wil je een upgrade voor je notebook, dan neem je de versie zonder bracket. Wil je hem inbouwen in je pc en je hebt geen 2,5 Inch slot? Dan bouw je hem in met de bijgeleverde bracket. Wat mij betreft een voordeel, iets dat Samsung ook doet met SSD's. :)
Het gaat iets verder dan dat, je hebt de "kale" verpakking waar alleen een drive en wat papierwerk bij zit. Je hebt een notebook upgradeset met hdd clone software en kabels, een 2.5" usb houder en een installatievideo dvd en je hebt een 3.5 " versie die dat ook allemaal heeft maar ook nog een 3.5" bracket. Als je dus deze SSD zoekt moet je dus goed opletten wat a) je nodig hebt, b) of je dat krijgt voor dat geld. Één verpakking waar alles in zit is dan een stuk eenvoudiger.