Synology DiskStation DS213 Review

da_spa 18 mei 2013, 4.773 views

Synology DiskStation DS213

Pluspunten

• Compact design
  • Hot-swappable schijven
  • Eenvoudige installatie
  • DSM-wizard helpt je een handje op weg met inrichten
  • Quick-connect
  • Zeker stil
  • Laag energie verbruik

Minpunten

• Kunststof behuizing, maar dit stoort mij niet.

Ik gebruik het voor back-up en streamen van foto's, video's en muziek. Installatie was eenvoudig en snel.
De DSM-wizard legt in een 6-tal stappen uit hoe je toepassingen installeert, je gebruikers met gebruikersgroepen in kunt stellen of hoe je een eigen cloud service kunt opzetten.

Uploaden en downloaden van bestanden viel mij 100% mee. Eigenlijk best wel snel te noemen. Ook over Wifi.
Indexeren van nieuwe fotoalbums op de NAS neemt wel wat tijd (afhankelijk van je instellingen en omvang).
Ik kan me voorstellen wanneer je dit sneller wilt, je zou kiezen voor de DS213+. Maar je kunt ook de Photo Station Uploader gebruikt op je PC of MAC.
Deze tool gebruik je dan voor het in bulk uploaden van foto's en video's naar Photo Station, het aanmaken van miniaturen en converteren van video's naar afspeelbare formaten van hoge kwaliteit met behulp van de verwerkingskracht van uw computer.

De app's zoals: DS photo+, DS audio, DS video en DS file voor smartphone werken goed. In mijn geval een Iphone. Maar ik heb ook bij mijn collega gezien dat de app's op Android ook goed werken.

Gebruik de DS213 ook als printserver voor mijn USB printer. Kan nu met PC, iMAC, iPad en iPhone printen.
Dacht eerst dat AirPrint niet werkte, maar je moet even wachten voor je opdracht echt verstuurd is. Let wel: AirPrint inschakelen bij printer instellen en Bonjour Printer Broadcast inschakelen bij Mac bestandsservice.

Quick-connect wat in DSM 4.2 zit zorgt ervoor dat je op een snelle manier je NAS van iedere locatie kunt benaderen, zonder dat je je router hoeft aan te passen.

De interface (bureaublad, menu en applicatie's) werken op alle browsers goed en is overzichtelijk en heeft een logische opbouw.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS213?

Voor dat uploaden van foto's kan je ook het beste 'Synology Assistant' gebruiken. Naast indexeren maakt hij namelijk ook thumbnails en eentje op gemiddeld formaat. De Synology is daar niet zo snel in. Als je de photo uploader gebruikt renderd je pc het en upload hij alle 3 de formaten.
JBee: Bedankt voor de tip.
Zal dit in mijn review bijwerken.
Ik heb gelijk even gezocht en vond op: Link
Photo Station Uploader voor Windows en MAC.

[Reactie gewijzigd door da_spa op 18 mei 2013 20:02]

waarom heb je DS213 genomen niet de DS213+ als ik vragen mag.
Uit de reviews las ik dat de prestaties niet heel veel beter waren dan de DS213+, maar ik las van de week dat in de nieuwe BETA versie deze behoorlijk omhoog zijn gegaan.
Ook de totaal prijs speelde mee. Net iets boven de 500 euro i.c.m. 2 x 3TB harde schijven was mijn richtlijn.