Specificaties 42" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 42LM760S Zwart Review

Mister_Hunter 18 mei 2013, laatste update op 17 november 2015, 1.340 views

LG 42LM760S Zwart

Pluspunten

• Dunne lijst, strak uiterlijk
  • Goede beeldkwaliteit (na enige tuning)
  • Passive 3D
  • Mogelijkheid tot aansluiten harde schijf voor timeshift etc
  • Kijkhoek

Minpunten

• Bouwkwaliteit (alles doet enigszins plastic aan, waarbij de magic remote inmiddels al een rammeltje heeft in de behuizing)
  • Spiegeling
  • Geluid klinkt schel

Al een tijd op zoek om mijn huidige TV (Panasonic LCD TV, 6 jaar oud) te vervangen voor een andere televisie. Na het lezen van een aantal reviews viel mijn oog op de LG LM760S (42 inch uitvoering), die inmiddels ook zeer aantrekkelijk is geprijst (model van vorig jaar). In de reviews werd vooral gesproken over een goede beeldkwaliteit (in verhouding met andere televisies van dezelfde prijsklasse). Dit in combinatie met het uiterlijk van de televisie (zeer strak met bijna geen randen) en passive 3D (wat ikzelf wat prettiger vind voor mijn ogen) gaf bij mij de doorslag om deze televisie aan te schaffen.

Gekocht bij
Wehkamp (zij waren het goedkoopst met de Nederlandse uitvoering wat belangrijk is voor de apps en de ondersteuning voor bv CI+ modules)

Wat krijg je
In de doos zitten (naast de televisie en de voet) 4 passieve 3D brillen, een 3D clip-on voor brildragers en 2 DUAL-Game brillen voor gaming. Ook een aantal kabels en boekjes worden meegeleverd. Ook worden er 2 remote's meegeleverd, waarbij 1 een zogenaamde magic-remote is (straks meer hierover)

Klein overzicht van geleverde dingen naast TV

Fysieke installatie
Het combineren van voet en TV was voor mij even puzzelen (ben niet handig) maar is vrij straight-forward zodra je het doorhebt.

Installatie TV
Het installeren van de TV is een fluitje van een cent. Bij het aanzetten krijg je een standaard menu (taal Nederlands), waarbij de TV je door de complete installatie heen leid. Bij het aanmelden bij het netwerk ontdek ik voor het eerst de voordelen van een magic-remote: het invoeren van een wifi-key was nog nooit zo makkelijk (wel mis ik een preview modus van de key). Minpuntje bij de magic remote is dat deze al direct een 'rammeltje' heeft, er zit iets los in de behuizing wat bij gebruik hoorbaar is (tot op heden werkt hij echter goed)

Ook de 'installatie' van de Neotion-kaart wijst zich compleet vanzelf, evenals het zoeken van de zenders e.d.

Gebruik
Het eerste wat mij opviel waren de kleuren en de verschillende pre-settings hiervan (Game, Bioscoop etc). Wat mij betreft was er geen enkele presetting waarbij ik mij 'happy' voelde (te koel, te donker etc), maar na enig zoeken zijn er op internet een aantal Expert-settings te vinden die al een hele verbetering waren. Ikzelf was nog niet tevreden, maar met behulp van de 'Picture Wizard' (een optie op de TV die je met een aantal vragen begeleid naar een eigen beeldinstelling) kwam ik toch uit op een zeer fraaie beeldkwaliteit. Wat ook direct opvalt bij het eerste gebruik is de spiegeling: de TV staat bij mij naast een raam en heeft dus vrij veel lichtinval. Dit zorgt voor een groot spiegelend effect waarbij je jezelf duidelijk ziet. Mocht je dit irritant vinden, dan raad ik je aan deze TV eerst goed te bekijken in de winkel. Opvallend in positieve zin is de kijkhoek: bij mijn oude LCD-TV was de kijkhoek minimaal, daarna werd het beeld al gauw kleurloos. Bij deze TV ben ik daar zeer over te spreken. Nog iets om op te merken is het geluid: in vergelijking met mijn vorige TV is het geluid nogal schel en 'luid'. Misschien is het iets waar je aan moet wennen, of is dit wat je krijgt als TV's zo dun worden (bijna geen ruimte voor goede speakers).

Beeldkwaliteit

Aansluiten randapparatuur
De randapparatuur die ik heb geprobeerd aan te sluiten (met behulp van HDMI) zijn een Cisco Digitale HD recorder van Ziggo en een PopCorn C-200 voor het afspelen van films. De Cisco aansluiten gaf geen problemen, maar de PopCorn gaf in eerste instantie alleen maar goed beeld op de eerste HDMI aansluiting (HDMI Arc). De andere HMDI aansluitingen (2-4, geen ARC) gaven problemen als geluids-uitval om de 5 seconden of een hakkelend beeld. Het gebruiken van een andere HMDI-kabel gaf de oplossing, hierna waren er geen problemen meer.

~[Update] Probleem PopCorn blijft bestaan, ook na vervangen kabel. Ik heb nu de Cisco aangesloten op een non-ARC interface om te kijken of er iets met de interface zelf is.

Smart TV
Het zit erop, en doet wat het moet doen met alle bekende app's (youtube etc). Aangezien ik dit niet verder veel gebruikt heb (en ook niet ga gebruiken), ga ik hier niet verder op in.

3D
Nog niet getest, maar hier kom ik zeker op terug :)

Aansluiten USB-drive
Ook hier kom ik op terug: ik wil dit gaan gebruiken voor het opnemen (of timeshiften) van programma's

~[Update USB-drive]: inmiddels heb ik een WD 2.5 1Tb schijf aangesloten: dit werkt tot nu toe perfect voor zowel timeshift als opnemen (waarbij je de TV dus gewoon uit kunt zetten)

Al met al ben ik tot nu toe zeer tevreden met deze TV. De kleuren zijn (na enige afstemming) veel beter dan mijn oude TV en hij ziet er ook nog eens goed uit (helemaal in vergelijking met mijn oude TV). Het spiegelende effect is iets waar je aan moet wennen, maar gelukkig gebruik ik de TV meestal 's avonds dus vind ik dit verder niet zo'n probleem.

Tot slotte
Dit is mijn eerste review, en ik hoop dat jullie er wat aan hebben. De reden van schrijven is vooral omdat ik de laatste jaren echt wat gehad heb aan tweakers, het forum en de mensen die reviews schrijven en ik wat terug wilde doen hiervoor :)

• Cisco 8485dvb
  • Neotion CI+ module
  • Popcorn Hour C-200
  • Western Digital 1Tb 2.5 inch

Heb jij ook een LG 42LM760S Zwart?

Hallo,

Ik heb een vraagje over TV beeld zelf. Ik ben al enige tijd op zoek naar een goede TV en vind de LG kwa prijs/kwaliteit echt één van de beste. Alleen ben ik bang dat wanneer ik deze TV koop, ik er spijt van zal hebben vanwege het feit dat passieve 3D bekend staat om zijn scan lines. ( Zwarte lijnen die dwars door TV gaan tijdens normaal TV kijken en 3D).

Ik ben van plan om de 42inch te kopen en zit ongeveer 2 meter van het beeld vandaan. weet u zelf misschien of zou ik voor mij willen kijken of dit het geval is? Ik zal deze TV gebruiken met een CI+ module dus dan heb ik gewoon digitaalTV en heb daarnaast een PS3 waarmee ik graag 3D films wil kijken. Enigste zorgen die ik heb met deze TV zijn dus die zwarte lijnen en misschien andere onzuiverheden op beeld zo als golvend beeld (wat je meestal ziet wanneer je met een camera naar het beeld kijkt).

Ben zelf al naar de winkel geweest en gevraagd of ze deze model hadden. Maar helaas hebben ze deze niet meer. En moest ik het doen met de nieuwe versie 47LM860v, waarbij deze lijnen er niet waren op een afstand van 2 meter.

Hoop snel iets van u te horen, zou het heel fijn vinden om te weten te komen of het het waard is om deze TV te kopen.

[Reactie gewijzigd door R.Hurbungs op 27 mei 2013 13:04]

Hallo,

Ik heb het effect van Scan-lines even opgezocht, en ik zie dit bij mijn TV niet (bij zowel 2d als 3d). Wat ik wel zie, is dat bij snelle beelden (zoals bijvoorbeeld het lopen van een aftiteling onderin het beeld) het beeld wazig en onleesbaar word. Dit kan een specifieke instelling zijn (er is ook een 'gaming' preset), maar kan vooral bij snelle games een probleem vormen (ik game echter alleen met mijn PC :) )
Oee, dus voor gamen is het niet echt handig? Van die aftiteling vind ik niet zo erg hihi meestal doe ik toch mijn film gelijk uit na het einde. Alleen het gamen... Speel meestal alleen Blackops2 of Fifa op PS3, voor derest gebruik ik hem voor muziek en films. Andere games speel ik meestal op mijn computer maar deze staat natuurlijk ook aangesloten op mijn TV.

Zal toch even moeten na denken. Denk wel dat ik hem ook zal gaan halen. Gamen doe ik niet vaak hooguit 3 keer per week op de PS3. En zo nu en dan op de PC, maar wil natuurlijk wel zonder problemen gamen. Films kijken doe ik wel wat vaker bijna elke dag dus het wordt meer een TV voor films kijken.

Denk dat ik gewoon deze TV bestel en zal kijken of het bedrijf optie heeft om hem een weekje of 2 te gebruiken, en kijken of alles na wens is. Dan kan ik zelf natuurlijk ook beoordelen. Belangrijkste was toch die Scan lines en gelukkig heeft u kunnen bevestigen dat dat er niet is.

Bedankt voor zo snel reageren! :)
hallo,

ik ben ook in het bezit van dit mooie model van LG.

Ik ben nieuwsgierig hoe Mister Hunter het voor elkaar heeft gekregen om de DVR functie te gebruiken met de TV uit. Tot nu toe is me dit niet gelukt. Ik kan alleen het kanaal opnemen welke ik op dat moment kijk.......

Aangezien jij de oplossing hebt gevonden ben ik benieuwd of je deze met me wilt delen.

grt,
schhar
Excuses voor mijn late reactie :) En ik ben bang dat ik je ook niet echt kan helpen met een goed antwoord, het werkt namelijk 'gewoon'. Ik kan vanuit de programma-gids iets schedulen, waarnaar ik de TV uit kan zetten. Het enige zichtbare dat de TV gaat opnemen is het rode standby lampje, deze gaat namelijk uit (Het beeld zelf blijft zwart)

<Aanvulling>
Het opnemen van programma's met de TV uit werkt nog steeds zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door Mister_Hunter op 7 maart 2014 21:45]

Hallo,

Ik heb een vraagje over het opnemen via de TV icm een CI+module: je vermeld dat dit kan emt het scherm uit. In hoeverre kan dit?
- beginnen opnemen en dan scherm uit -> blijft de opname doorgaan?
- TV instellen dat hij over een bepaalde tijd een programma opneemt, en dan scherm uitzetten -> begint hij met opnemen zoals je gepland hebt?

Ik wil namelijk liefst geen aparte decoder/recorder.

Bedankt voor de review!
Ik heb de volgende acties voor je geprobeerd (maar weet niet of jij en ik hier zo blij van worden 8)7 )

Beginnen opnemen en dan scherm uit
Ik heb net het volgende geprobeerd: TV aan, programma wat op dat moment loopt kiezen uit de programma-gids, Opnemen kiezen. Ik krijg dan netjes de vraag of ik de opname wil voorzetten als ik de TV uitschakel (natuurlijk Ja gekozen). En nu komt het: bij het aanzetten van de TV krijg ik de melding dat het signaal 'gescrambled' is, met het dansende LG logo erbij. Uit en aanzetten hielp niet, alleen bij het kanaal overzetten kreeg ik weer beeld. Nadeel is dan dat je opname (DUH) stopt aangezien je een ander kanaal gaat kijken. Enfin, misschien is het "worked as designed", maar ik had verwacht gewoon TV te kunnen kijken naar de zender die ik opneem (zelfs al zet ik de TV uit en weer aan)

TV voorprogrammeren en daarna uit zetten:
Schhar had dezelfde vraag, en met de uitkomst van je vorige vraag in gedachten zal ik dat ook maar eens even testen. Word vervolgd!

<Aanvulling>
Het opnemen van programma's met de TV uit werkt nog steeds zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door Mister_Hunter op 7 maart 2014 21:45]