LG IPS277L Zwart Review

Oxize 18 mei 2013, laatste update op 19 mei 2013, 861 views

LG IPS277L Zwart

Pluspunten

• MHL aansluiting
  • Kleuren veel kleurrijker.
  • HDMI aansluiting

Minpunten

• Te helder in lichtere gedeeltes (na veel aanpassen wel goed te krijgen)
  • Te donker in donkere gedeeltes (na veel aanpassen wel goed te krijgen)
  • Zichtbare ghosting bij scrollen van grote stukken tekst (achtergrond wit, letters zwart). Geen Ghosting zichtbaar in spellen.

Vanweek een LG IPS277L besteld bij Coolblue (monitorstore) omdat mijn vorige monitor (LG W2353VP / TN Monitor) defect was gegaan.

Volgende dag al ontvangen en aangesloten. De Monitor heeft 2x HDMI aansluitingen waarvan 1 MDL voor mobiele apparaten. Heb het nog niet werkend gekregen op mijn S3. Geen idee of MDL daar ook op werkt.

Verder heeft het 1x een Sub-D aansluiting. Ik heb eerst de monitor aangesloten via Sub-D en alles geinstalleerdt.

De kleuren knallen er wel uit zoals de mensen zeggen bij een IPS paneel. Wat me gelijk opviel is de monitor in de lichtere gedeeltes zeer licht is en in de donkere delen niet echt contrastrijk of licht genoeg vergelijken met het hele oppervlak.

Ik heb diverse instellingen geprobeerdt, maar kreeg dit niet beter. Er werdt mij hier op de forum aangeraden om de DVI naar HDMI converter te gebruiken, omdat Sub-D een analoog signaal is.

Zo gezegt, zo gedaan. Alles weer aangesloten, maar zie bijna geen verschil.

Als ik de monitor op 1920x1080 heb staan en ik een internetpagina voor met bijvoorbeeld de arial lettertype op lettergrote 10, dan zijn deze letter crispy (kartelig) en niet zoals bij mijn oude TN monitor, kartelloos of lekker smooth.

Vooral bij World of Tanks is het niet om aan te zien. Zal wel aan mij liggen.

Ik stuur de monitor terug en koop weer een TN-monitor.

Zie ook: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1548021

Edit: Na wat verschillende resolutie gebruikt te hebben, werd het beeld veel scherper en niet meer zo crispy. Echter is een 1920x1080 resolutie net iets te groot voor een 27" inch.

Ik heb gamma wat omlaag geschroeft en onder Windows DPI verhoogt zodat de letters niet meer crispy worden. Na een paar avonden, begint het toch wel te wennen. Je merk wel constant dat de kleuren en videospellen alles er wel goed uitknalt, wat bij een TN/LCD monitor veel zachter is.

Ik neem dus hierbij mijn woorden terug. Een Ultieme perfecte monitor bestaat niet zeiden mijn vriendkring of je moet er een hele bak met geld tegen aan gooien wat het niet waard is.

Ik had al een retour aangevraagd bij Coolblue, dan ik deze monitor wou vervangen tegen een andere monitor. Maar ik had daar een paar reviews gelezen dat die niet al te best is.

Dus ik blijft bij deze. Echt super tevreden ben ik niet, maar kan goed met deze monitor leven, totdat 120hz/2560x1440 monitoren goedkoper worden.

Heb jij ook een LG IPS277L Zwart?

Het feit dat je letter 'crispy' zijn heeft uiteraard niks te maken met het feit dat het een IPS paneel is, maar wel over de resolutie: 1920x1080. Dat zit tegenwoordig in 5" smartphones. Het is wat overdreven op 5", maar op 27" slaat dit natuurlijk op niks. Alles behalve scherp beeld, je kan de pixels tellen.

Een 27" TN paneel met dezelfde resolutie is op dit vlak exact hetzelfde. Je moet dus op zoek naar een hogere resolutie (b.v. 2560x1440) of een kleiner scherm (23"). In dat eerste geval betaal je wel meer dan het dubbele. Ik heb zelf een Dell U2711, bvb.

Ik heb hier zelf een 23" IPS monitor van LG staan, en die is een beetje overdreven contrastrijk. Zodoende heb ik 't idee dat LG er een beetje over gaat w.b. kleuren en contrast, niet erg natuurgetrouw.

(Het overdreven contrast en de lage resolutie vergroten natuurlijk het effect van de crispy letters)

Ik denk dat je met MDL eigenlijk MHL bedoelt, en dat moet op de S3 werken. Niet met alle custom roms, en je moet de correcte adapter hebben, dat dan wel weer.

[Reactie gewijzigd door JoWannes op 18 mei 2013 12:07]

Hmm beetje raar dan. Want als ik op mijn 23" inch world of tanks speelde in 1666xXXX resolutie dan zit je ook op lagere resolutie op een groot 23" inch scherm.

Heb ieder geval nu een iiyama E2473HS besteld. Dus geen 27" inch.
Review aangepast na veel instellingen te hebben aangepast. Ziet er nu stukken beter uit. Blijf dus deze monitor houden.
Beetje vreemd deze monitoren worden gecalibreerd afgeleverd dus daar zou je helemaal niets aan af hoeven te stellen, calibratie rapport zit er in de doos bij, heeft waarschijnlijk meer met je videokaart te maken als met de monitor en inderdaad: Zichtbare ghosting bij scrollen van grote stukken tekst (achtergrond wit, letters zwart). Geen Ghosting zichtbaar in spellen.
Klopt helemaal...