Nokia Lumia 520 Wit Review

JDTeunis 17 mei 2013, 6.086 views

Nokia Lumia 520 Wit

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel
  • Goede navigatie

Minpunten

• Matige camera
  • Ondergemiddeld scherm

Welkom bij mijn eerste review.

Ik heb de Nokia Lumia 520 nu een week of twee in m'n bezit en ik vond het wel tijd om er eens een review over te schrijven. De telefoon was nog niet in Nederland verkrijgbaar toen ik 'm kocht, maar ik heb 'm voor §180 in Engeland besteld via eBay.

Ik heb deze telefoon gekozen omdat ik altijd al een fan van Nokia ben geweest, en het Windows Phone 8 besturingssysteem me erg aansprak. Ik houd van een simpele, strakke interface en een telefoon waar je gewoon mee kunt doen wat je er mee wilt doen en waar verder geen onnodige meuk op staat. Daarnaast is de prijs natuurlijk erg leuk, want voor §180 euro krijg je gewoon een volwaardige smartphone.

Het uiterlijk
De telefoon ziet er strak en prima afgewerkt uit en alle knopjes voelen prima aan. Het wit valt lekker op. De behuizing houd ook wel lekker vast. Het plastic dat gebruikt is voelt een beetje goedkoop aan maar het krast niet snel. Ook het scherm is tot nu toe krasvrij gebleven. Een minpuntje vind ik dat de koptelefoonconnector aan de bovenkant van de telefoon zit, ik stop m'n telefoon altijd 'ondersteboven' in m'n broekzak, maar omdat de koptelefoonconnector dus aan de bovenkant zit moet ik de telefoon nu altijd omdraaien voor ik 'm in m'n zak stop, en als ik 'm er uit haal dus ook weer.

Het scherm
Zoals ik hiervoor al zei is de bedekkende laag over het scherm van prima kwaliteit, al kun je de telefoon denk ik beter niet met je sleutels in je broekzak stoppen, want dan krijg je waarschijnlijk wel echt krassen. Het scherm heeft een resolutie van 800x480 en dat is voor mij prima. Iets meer pixels zou misschien nog fijner zijn, maar het is zeker niet te weinig. De kleuren zien er echt goed uit maar zwart is helaas niet echt zwart; deze telefoon heeft geen 'ClearBlack' scherm wat sommige duurdere Lumia's wel hebben. Het scherm zou ook wel iets feller mogen kunnen, zodat het in de zon wat beter te lezen zou zijn, en ik vind zelf de laagste helderheidsinstelling een beetje te fel waardoor het niet zo prettig is om bijvoorbeeld 's avonds in bed nog een spelletje op de telefoon te spelen.

De camera
Over de camera kan ik vrij kort zijn, die is gewoon niet heel goed. Binnen bij goed licht, of buiten overdag kun je er best fotootjes mee maken, en je kunt dan prima zien wat je gefotografeerd hebt, maar echt mooi worden de foto's niet. Om een indicatie te geven: Als je een foto van een A4'tje met tekst maakt is de camera goed genoeg om de tekst te kunnen lezen, maar als je inzoomt worden de letters al snel vager. Onderaan zie je een paar foto's die met de camera heb gemaakt.
Er zit ook een panoramamodus op de camera, maar die werkt helaas niet zo goed. Je moet de telefoon echt heel voorzichtig draaien en stil houden, anders herkent de software de omgeving niet meer. Als het eenmaal is gelukt om een panoramafoto te maken ziet die er wel best goed uit.

De gebruikservaring
Erg goed. Omdat Microsoft fabrikanten verplicht bepaalde processors te gebruiken kan het bedrijf Windows Phone 8 echt helemaal optimaliseren voor die processors en daardoor draait het systeem ook op relatief simpele processors hartstikke soepel. Bij deze telefoon is dat ook het geval. Alle animaties worden gewoon vloeiend weergegeven zonder haperingen, inzoomen op foto's gaat gewoon zonder haperingen en filmpjes op Youtube (of tweakers) kijken gaat gewoon prima. De spelletjes die ik heb geprobeerd draaiden ook prima, maar ik heb nog geen 3D-spelletjes gespeeld. Als hier vraag naar is wil ik dat best nog even doen, vermeld dan even welk spelletje je graag wilt zien. Mijn Gmail account kon ik gewoon instellen en vanaf dat moment werkte de e-mail gewoon prima en Whatsapp werkt natuurlijk ook gewoon prima. Soms treedt er wel een raar foutje op bij Whatsapp, maar ik weet niet of dat aan Microsoft of aan Whatsapp ligt, namelijk wanneer je bijvoorbeeld in 1x 10 whatsapp-berichtjes binnen krijgt (omdat je even geen bereik hebt gehad), geeft de telefoon nadat je de berichten al hebt gelezen nog 1 of 2 keer een melding dat je nieuwe berichten hebt gekregen. Dat is best wel irritant, omdat je dan dus weer helemaal je telefoon uit je zak haalt en ontgrendelt, om dan te zien dat er helemaal niks nieuws is. Iets anders dat ik jammer vind is dat SMS-jes en Whatsappjes niet samengevoegd zijn zoals dat bij m'n Nokia N900 zo mooi kon. Je hebt twee afzonderlijke dingen, SMS-jes en Whatsappjes, in plaats van dat beide soorten berichten gewoon onder 'Berichten' oid komen te staan. Toch is de gebruikservaring erg goed omdat het besturingssysteem verder gewoon helemaal prima functioneert en lekker snel is. De accuduur is ook prima te noemen. Bij normaal gebruik gaat de telefoon bij mij zo'n twee dagen mee, en dat is voor mij lang genoeg.

Nokia apps
Nokia levert een aantal appjes mee, een navigatie-app, een kaarten-app, een OV-app en een app om muziek mee te luisteren en gratis te streamen.
Ik gebruik eigenlijk alleen de navigatie-app, de OV-app werkt niet zo goed, en de muziekapp heb ik simpelweg niet nodig, ik zet altijd zelf muziek op de telefoon (of op de microSD-kaart). De navigatie-app werkt echt supergoed, De interface is lekker duidelijk en het programma geeft ook gesproken instructies. Een minpuntje bij het gebruik van deze app is dat je eigenlijk het scherm aan moet laten staan, of moet vertrouwen op de gesproken instructies. Als je het scherm namelijk uit zet, moet je de telefoon ook weer eerst ontgrendelen voor je de app weer ziet en dat is niet zo handig als je even snel wilt kijken of je nou de volgende afslag moet nemen of niet. Gelukkig gaat de telefoon mee op de accu, dus het niet zo'n groot probleem.

Al met al vind ik het voor deze prijs een leuk toestel. Voor §180 heb je gewoon een telefoon waar je eigenlijk alles mee kunt, alleen echt goede foto's maken gaat er niet mee, maar daar is de prijs ook wel naar. Als je nog vragen hebt over het toestel of opmerkingen over de review, plaats die dan gerust hieronder in de reacties.

fotootjes:

(de onderste twee zijn geresized omdat bayimg er opeens mee ophield..)

Heb jij ook een Nokia Lumia 520 Wit?

De Nokia Lumia 520 is nog steeds niet verkrijgbaar in Mediamarkt, Saturn, BCC en andere winkels in Nederland. Het zou 15 of 16 mei verkrijgbaar zijn in winkels hoe kan dit ????????
Deze is vertraagd. Ik zelf zit ook al te wachten.
Afgelopen week zouden het nog 3 werkdagen zijn tot de levering dus ik besteld bij typhone.

Vandaag deze mail:
Geachte heer/mevrouw,

Onlangs heeft u bij Typhone.nl een Nokia Lumia 520 besteld. Ten tijde van uw bestelling was de verwachting dat het toestel in week 22 of 23 leverbaar zou worden. Helaas heeft de fabrikant, Nokia, nu aangegeven dat de eerste levering van dit nieuwe toestel is vertraagd naar week 25/26.
Wij doen er alles aan om uw toestel zo snel mogelijk te leveren en wij houden u op de hoogte over wanneer u het toestel kunt verwachten. Wij begrijpen dat dit erg vervelend is voor U.
Op de site zegt typhone week 24, hoewel in de mail staat dat het 25-26 zal zijn.

Bij informatique http://www.informatique.nl/533396/nokia-lumia-520-black.html staat ie inmiddels ook al op 30 juni.

Bij azerty http://azerty.nl/producte...=40&product_code=70855079 al sinds geruime tijd op 10+ werkdagen, waar je vrij weinig aan hebt. Dit is de reactie van azerty:
Helaas is dit moeilijk in te schatten aangezien het om een nieuw product gaat.
De levertijd bedraagt in ieder geval 10+ werkdagen.
Dit betekent dat de levertijd kan variŽren van 10 werkdagen tot enkele weken.
Het is voor ons dan helaas ook moeilijk om een concrete toezegging te doen betreffende de leverdatum.
Studentmobiel blijft neutraal en zegt "in bestelling" als status. https://www.studentmobiel...cpa&utm_campaign=Daisycon

Vanden borre blijft optimistisch en zegt 27-5 als release datum. http://www.vandenborre.be/smartphone/nokia-lumia-520-black

[Reactie gewijzigd door foekie01 op 24 mei 2013 18:54]

Ondertussen al vertraagd naar week 27.
Geachte heer/mevrouw,

Onlangs heeft u bij Typhone.nl een Nokia Lumia 520 besteld. Ten tijde van uw bestelling was de verwachting dat het toestel in week 24 leverbaar zou worden. Helaas heeft de fabrikant, Nokia, nu aangegeven dat de eerste levering van dit nieuwe toestel is vertraagd naar week 27.
Ik heb hem van de week gehaald bij een T-Mobile winkel. Gewoon simlock vrij, voor §159,-. Top deal ;)

Erg tevreden met het toestel, heel erg fijn ding.
Is dit dan een pre paid toestel?
Eerste 2 fototjes zijn forbidden :) Verder een mooie review :)
Bedankt :) Ik heb de bovenste foto's even opnieuw toegevoegd, hopelijk blijven ze nu wel werken.