Asus N56VZ-S4215H Review

Thelanorth 16 mei 2013, 2.536 views

Asus N56VZ-S4215H

Pluspunten

• videokaart
  • processor
  • 4x usb 3.0
  • snelle opstarttijden
  • goed geluid (voor een laptop)
  • HDMI uitgang

Minpunten

• geluidproductie videokaart
  • geen SSD
  • niet heel prettig toetsenbord

Ik heb deze laptop afgelopen februari nieuw gekocht voor 850 euro. Ik heb dit model gekozen omdat ik het een mooi ontwerp vindt hebben en voor de goede specificaties. Ik gebruik deze laptop voor schoolwerk maar ook voor games. En dankzij de NVidia GeForce GT 650m levert hij zeer degelijke prestaties. DIt zorgt echter wel voor een vrij hoge geluidsproductie
De opslag capaciteit van 750 GB is ruim voldoende. Dit is echter een HDD. Ondanks de snelle opstart tijden (25-35 seconden) zou het nog vele malen beter zijn als er een SSD in zou zetten. Dit ga ik dan ook binnnen kort doen.
Hiervoor moet ik helaas wel mijn oude HDD eruit halen of de optische drive eruit halen.
Helaas was er geen mogelijkheid meer deze laptop met windows 7 aan te schaffen wat toch mijn voorkeur had gehad. Ondanks de grote negativieteit rond Windows 8 bevalt e UI mij redelijk. Mijn probleem met windows 8 zou echter niet zo groot zijn als hij niet na een maand weigerde. Wanneer ik mij aanmeldde glitschte het metro menu en als ik welke applicatie dan ook aanklikte logde hij automatisch uit. Er was op internet daarover niets te vinden wat op mijn probleem leek. Na een later uitgebrachte windows 8 update werkte de laptop weer naar behoren.
Maar al met al een hele prettige laptop met een prima prijs kwaliteit verhouding.

-edit-
Ik heb er nu een SSD ingezet, een crucial M4 256GB. Hierop draai ik mijn programma's en sommige games. Ik heb mijn optische drive vervangen voor een caddy van HDDCADDY.nl met de HDD er in. Dit draait fantastisch, ik heb nu opstart tijden van 10-13 seconden!
De installatie zelf was ook zeer eenvoudig. Omdat ik, Als leek het voor elkaar heb gekregen. Mocht je nog vragen hebben stel deze gerust.

Heb jij ook een Asus N56VZ-S4215H?

Als jij je laptop opnieuw opstart, duurt het dan lang voordat je eindelijk weer in Windows bent? Kennis van mij had hier namelijk problemen mee.
Relatief lang, ik heb het idee dat als je op 'opnieuw opstarten' klikt hij dan gaat zoeken naar windows updates ofzo. Ik heb het niet gemeten maar het lijk of gewoon uitzetten en weer aanzetten sneller is dan opnieuw opstarten.
Hallo Thelanorth,

Jij start nu op vanaf de SSD. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Hi,

Ik zou graag wat meer weten of het geluid van de koeling, in de minpunten noem je geluidproductie videokaart. bedoel je hiermee dat het ventilator geluid alleen opvalt bij grafisch intensieve bezigheden?
Hoe is de koeling bij normaal gebruik bv. internetten/photoshop/word open, en bij kijken van HD video?
Ik heb nu een vaio f waarvan de koeling continu hoorbaar is, en bij vrij lage cpu last al naar een onverdraagbaar niveau stijgt. en daar ben redelijk klaar mee.
Hallo Estyles,
Als je alleen een een paar tabbladen op internet hebt aanstaan en een paar word documenten zijn de geluid en warmte productie naar mijn mening geen enkel probleem. Echter de ingebouwde HDD maakt ook het gebruikelijke geluid bij gebruik.
Met grafisch zwaardere taken, zoals gamen (met photoshop heb ik geen ervaring) is het ventilator geluid niet storend hard (maar dat ben ik) Ook wordt hij volgens mij niet té heet. Maar volgens mij zijn er laptops die wat dit betreft beter scoren. Hierbij moet ik wel zeggen dat dit mijn eerste laptop is die van mijzelf is die ik dan ook intensief gebruik. Ik heb dus niet veel ervaring.
Die twee sterren van mij betekenen dan ook niet dat het tergend ernstig is maar dat het naar mijn mening beter kan.

Bij nader inzien vind ik 2 sterren een beetje te streng en zal ik dit aanpassen naar 3 sterren (voldoende/ruimvoldoende)
Ik heb een USB bootable gemaakt met ASUS Backtracker software, Daarna heb ik van alles wat ik belangrijk vond een back-up gemaakt. Daarna zet je snel opstarten uit. En druk je op shift bij opnieuw opstarten (om in de bios te komen). en AHCI aangezet, bij mij was het al aan. Vervolgens via youtube een filmpje gekeken om te zien hoe je de boel moet losschroeven.
Daarna de ssd (Crucial M4 256 GB) er in gestopt. Daarna de usb erin gestopt en die in de BIOS gekozen als opstart medium en Win 8 geďnstalleerd. Ik had nog nooit een computer opengemaakt, maar het was eigenlijk niet zo moeilijk vond ik

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!
groetjes!
Heeft iemand van jullie ook dat hij plotseling afslaat? Je hoort de lees/schrijfkoppen blokkeren en hij stopt subiet. Opnieuw opstarten is geen probleem, maar elke week een keer plotseling uitvallen wel. Iemand ervaring hiermee?
Ooew dat klinkt niet zo best.. ik heb er echter niet zoveel verstand van. Maar ik weet wel dat een ssd geen last heeft van bewegende delen haha. Maar daar help ik je niks mee. Verder heb ik geen ervaringen met uitvallen. Slechts 1 x toen kreeg ik een bluescreen! Maar ik docht dat toe aan windows 8.1. Of dit terecht is weet ik niet.
Ik zou aan raden om te testen of het aan he hdd ligt of aan de laptop. Gewoon ff de disk in een amdere comp stoppen ale dat mogelijk is.
Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat er nog iemand reageert die het heeft meegemaakt. Het is nl verder een bijzonder fijne laptop.