Specificaties Socket 775 met Intel P45 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5Q-E Review

huubhuub 6 april 2009, laatste update op 6 april 2009, 10.784 views

Asus P5Q-E

Pluspunten

• Layout bord (algemeen)
  • Prijs (zeer netjes)
  • Kwaliteitsniveau (japanse onderdelen)
  • Afwerking
  • PCI-e 2.0
  • Nette instelmogelijkheden van case en cpu-fan(s)

Minpunten

• Minimale upgrade tov P5K-E (buiten de layout om)
  • EPU 6 Engine kan de respons van win XP verslechteren (0.5 seconde)
  • 1 sata poort op Intel-controller niet te gebruiken bij Nvidia 8800 of ATI 4800 serie

Layout Score: 5
Update 06-04-2009 mbt Overclocken.

ASUS P5Q-E

Inleiding :

Heren (en dames),

Bij deze mijn 1ste review , het betreft een ASUS P5Q-E moederbord.

Na een aantal maanden (8 ) in bezit te zijn geweest van een ASUS P5K-E (wifi/AP) , besloot ik een nieuw moederbord te kopen. De reden voor deze actie is de zeer slechte layout van SATA poorten op de P5K-E in combinatie met een 8800GTS 512 (G92). Deze poorten zitten namelijk direct achter de videokaart bij een P5K-E en hierdoor kun je 2 van de 6 poorten niet of nauwelijks gebruiken. Na enige tijd op internet rond geneuzeld (inclusief foto's bekijken) kwam ik tot de conclusie dat het een ASUS P5Q-E ging worden. Deze heb ik dan ook besteld en 4 dagen later afgehaald.

Algemene eerste indruk :

Wanneer de doos wordt geopend en je voor het eerst het moederbord aanschouwt valt het op dat het moederbord er netjes uitziet. De P5Q-E is goed ingedeeld (layout) en heeft een nette afwerking. Ook valt het koperen heatpipe-system op die diverse onderdelen overlapt.

Featureset :

De P5Q-E is een compleet moederbord en voldoet ruim aan de verwachtingen die een normale tot gevorderde computergebruiker heeft. Het moederbord bevat de volgende poorten/sloten,

- 6x SATA 300 (ICH10R raid 0,1,5,10)
- 2x SATA 300 (marvell chip raid 0,1)
- 6x USB 2.0 backplate
- 2x Marvell 1000/100/10 Mbit LAN
- 1x PS2 poort
- 1x SATA 300 (on the go)
- 1x Firewire (1394a)
- 1x coaxiaal uit (HD-audio)
- HD-audio tot 7.1 connectie mogelijkheid (ADI 2000B)
- 1x Diskette
- 1x PATA (marvell chip)
- Bracket 2x USB 2.0 , 1x Firewire

- LGA 775 slot
- 4x DDR2 1200 (2x dualchannel)
- 1x PCI-e 2.0 @16x (blue)
- 2x PCI-e @1x
- 2x PCI
- 1x PCI-e 2.0 (max 8x link) (black)
- 1x PCI-e 2.0 (max 4x link) (black)
- 1x COM poort (uitbreiding)
- 1x Firewire poort (uitbreiding)
- 2x USB poort (uitbreiding)

verder natuurlijk de aansluitingen voor casefans , casebuttons voeding etc. De P5Q-E heeft ook een reset en powerknop op het moederbord (fysiek aanwezig) dit is makkelijk tijdens het bouwen maar heeft verder niet echt een groot voordeel tov moederborden zonder deze knoppen.

Extra's in doos :

De P5Q-E wordt geleverd met een voor ASUS normale inhoud van het pakket. Aanwezig zijn de SATA/PATA/Diskettestation -kabels en de benodigde schroefjes , boekjes etc.
Er valt dus weinig op aan te merken.

Installatie :

Het moederbord is (zoals we van ASUS kunnen verwachten) zeer makkelijk in te bouwen en te installeren. Nadat ik het moederbord ingebouwd had ging ik natuurlijk mijn videokaart plaatsen om te kijken of de kaart niet teveel ruimte inbeslag nam (en wederom poorten blokkeerde). Gelukkig had ik de foto's op internet goed genoeg bekeken en is er een zee van ruimte met betrekking tot de SATA/PATA -poorten etc.

(Alleen de batterij en 1 PCI-e poort komen achter mijn videokaart wanneer deze geplaatst wordt in het blauwe PCI-e (16x) slot. Dit is natuurlijk alleen maar het geval wanneer je een "dikke" videokaart installeerd (videokaart met grote koeler zoals een 8800 GTS 512). Persoonlijk ervaar ik dit niet als groot minpunt.)

De BIOS bevat alle standaard ASUS instelmogelijkheden. Noemenswaardig is dat de mogelijkheden om alle fans (zowel case als cpu) temperatuurgeregeld in te stellen volgens een 3-tal profielen. Dit werkt prima op de P5Q-E en is een hele prettige optie om aan te hebben staan.
Het geluidsniveau neemt zienderogen af terwijl de temperatuur laag blijft (alle waardes instelbaar). De CPU- en case -fans zijn afzonderlijk in te stellen.

Bij de P5Q-E wordt een DVD geleverd met daarop de gebruikelijk drivers , programma's en bloatware van ASUS. Na installatie van het besturingsprogramma kun je via de applicatie InstALL
van ASUS alle benodigde drivers makkelijk installeren (of dit natuurlijk handmatig doen).

Extra's moederbord :

De ASUS P5Q-E is uitgerust met enkele extra dingen zoals,

- EPU 6 engine
- Express gate
- Drive Xpert

EPU 6
De EPU 6 engine is een energiebespaarsysteem op het moederbord. Het is een chip die het gehele moederbord kan terugschakelen in stroomverbruik afhankelijk van de benodigde resources. Ik heb deze optie een dag aangehad maar heb deze toch uitgeschakeld. De reden hiervoor was dat ik vond dat mijn besturingsprogramma (win XP pro SP3) niet optimaal reageerde.
Ik merkte een kleine vertraging in het gebruik van mijn startmenu vanuit een IDLE-stand (10 seconde niks doen dan op start drukken). De vertraging was zeer minimaal (lees 0.5 seconde) maar ik vond dit persoonlijk toch irritant. Na uitschakeling van de EPU 6 engine werd dit dan ook opgelost. Eigenlijk is EPU 6 een zelfde technologie als Intels SpeedStep maar dan voor het totale moederbord.

Express Gate
Express Gate is een instant-on OS met een Browser , foto-album en Skype. Het zou leuk zijn als je dit kon gebruiken zonder dat je een OS hoeft te installeren maar niets is minder waar. Voordat je gebruik kan maken van Express Gate moet je eerst een OS installeren. Hierna kun je via het OS Express Gate op een schijf plaatsen/installeren.

Wanneer de optie in de BIOS is "enabled" zoekt de BIOS voor het opstarten van je OS snel even naar de aanwezigheid van Express Gate. In feite krijg je dus een soort van dual boot. Wanneer niet binnen 10 seconden (maar dit is instelbaar) Express Gate wordt geselecteerd start de PC door.
Express gate is binnen 7 seconden na aanzetten geladen en klaar voor gebruik. De eerste keer dat je Express Gate opstart dien je nog wel wat instellingen te maken. Het idee is leuk en kan voordelen bieden wanneer je een media-PC of iets dergelijks hebt die niet dagelijks als werk/game -PC gebruik wordt.

Drive Xpert
Drive Xpert is een stappenplan die via het BIOS zeer simpel een RAID 1 , 0 of zelfs helemaal geen RAID (IDE simulatie) in elkaar flanst. Dit is leuk voor een beginnend gebruiker maar totaal nutteloos voor een gevorderd iemand.

Conclusie :

De P5Q-E is een fijn moederbord van ASUS , het is niet sneller (niet veel) dan de P5K-E maar heeft wel een veel betere lay-out. Het moederbord is stabiel en werkt zeer prettig in combinatie met een 8400 C2D en een 8800GTS 512 (G92). Het moederbord blijft lekker koel en bied eindelijk genoeg ruimte voor een redelijk formaat videokaart in combinatie met 6 SATA-apparaten (aangesloten op de ICH10R). Het kan zijn dat je 1 SATA poort met een angle (90 graden) SATA-kabel moet aansluiten , vooral als je een ATI 4850/4870 gebruikt (je kunt natuurlijk ook 1 van de 2 marvell poorten gebruiken).

Eigenlijk is de P5Q-E het moederbord wat de P5K-E zou moeten zijn. Voor mensen die een PCI-e 2.0 videokaart hebben is dit een leuk bord aangezien het een prestatie winst van zon 5 tot 10% opleverd (getest met mijn 8800GTS 512 G92). Wanneer je een P5K-E bord hebt en geen problemen met de layout is de P5Q-E niet de moeite waard (buiten de PCI-e 2.0) om als upgrade door te voeren.

PS :
Ik heb nog niet geprobeerd het moederbord over te clocken , hier kan ik dus niet veel over zeggen op dit moment. Dit is mijn eerste review , commentaar in opbouwende zin en replies worden graag gezien.

PS 2 : Overclocking

Bij deze nu ook het OC-gedeelte van mijn review. Ik heb sinds 6 maanden mijn PC (gemiddeld 4 a 5 uur per dag) overgeclocked draaien. De processor die ik gebruik is de welbekende C2D E8400 op 3.0 ghz (normaal). In de bios is alles heerlijk in te stellen. Voltages , FSB , fanspeeds , geheugentimings alles is tot in detail in te stellen. Mijn 8400 staat op dit moment 6 maanden te draaien op een respectabele 3.6 ghz. De reden hiervoor was het 1 op 1 willen draaien met mijn geheugenreepjes (Corsair PC6400C4 DHX2) en natuurlijk de snelheids winst.

De temperatuur van mijn processor komt niet boven de 48 graden uit (stressed) en is idle een 35 graden. Het geheugen wordt "handwarm" dus ik schat ook zo'n 35 graden. Aangezien mijn PC toch behoorlijk wat aanstaat en ik nog geen vastlopers heb gehad kan ik zeggen dat dit bord icm een E8400 (die al bekend staat als zeer makkelijk over te clocken) een stabiele en snelle keuze is (met de juiste instellingen).

Ook voor de mensen die wat minder in de bios willen duiken om het eea te fine-tunen heeft ASUS met de P5Q-E een overclock mogelijkheid ingebouwd. Het moederbord heeft namelijk ook een aantal standaard overclockprofielen aan boord die (al dan niet lichtjes) het systeem "tweaken" .

Ik kan dus nog steeds zeggen dat ik zeer tevreden ben met het moederbord. Binnenkort vervang ik de kast (Chieftec dragon) met een Coolermaster HAF 932. Waarschijnlijk zal ik hier dan een beter koelresultaat verkrijgen.

(behaalde stabiliteit en resultaten zijn icm een zalman 550 watt voeding)

Edit : Express Gate toegevoegd
Edit : Gbit = Mbit foutje
Edit : OC toegevoegd (06-04-2009)

• Intel C2D 8400 @ 3.6 ghz (sinds 06-04)
  • Sapphire 4870 met 1 gig DDR5 (review heeft nog een 8800GTS)
  • Corsair 6400 4-4-4-12 DHX2 (2x2gig)
  • 2x WD 500 RE2 (16mb cache) (stripe voor vista)
  • 1x WD 640 gig (16mb cache) (data)
  • 1x WD Raptor 36 gig ADFD-NLR5 (16 mb cache) (wow)
  • 1x ASUS DVD brander (SATA)
  • 1x ASUS DVD-rom (SATA)
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Asus P5Q-E?

Prima review, alleen was ik juist wel benieuwd naar de Express Gate :Y)
Ik zal eens kijken vanavond of het wat is , ook zal ik de bevindingen daarna erbij zetten :P
(lees even eten dan spelen )

Bij deze Express Gate toegevoegd en Gbit = Mbit wijziging

[Reactie gewijzigd door huubhuub op 18 juni 2008 21:23]

Holy shit, heeft dat moederboard 2x een 1000/100/10 Gbit LAN??? Een 10GB port op een Cisco is al knetterduur en voor 1000Gbit is nog niet eens een standaard als ik me niet vergis...

Edit: Snel veranderen in 1000/100/10 Mbit... Flauw hoor... ;-)

[Reactie gewijzigd door Whizzer op 18 juni 2008 21:35]

Altijd de foutjes met de M , G , m en/of g- bit :P
Al gevonden, nvm

[Reactie gewijzigd door Dillithium op 18 juni 2008 22:42]

ja de scythe mugen past erop
Mooie review!

Vraagje: Zijn de instelbare temperatuurregelingen in de BIOS verschillend t.o.v. de P5K-E?
b.v.d.
Ik overweeg dit bord ook te kopen, maar vraag me af waarom ik geen pq5 pro neem, scheelt toch weer een paar tientjes... De E heeft een PCie x16 slot waar de Pro een gewoon PCIe extra heeft. Wat zou ik met dat x16 PCIe slot moeten/kunnen doen?
(Ik ga er een enkele nieuwe Nvidia GTX260 kaart inprikken).

Review trouwens verder helemaal ok!
mooie review :
ik hbe deze week ook de asus p5q-e gekocht maar ik heb all mijn (ook nieuw) hareware er in zitten kabels aan gesloten en als ik hem aan zet met moederbord knop of atx knop gaan alleen de fan's draaien en bijlf mijn beeldscherm en muis/toestenbord dood als een pier!!

weten julie daar wat meer van?
Het inbouwen van de Scythe Mugen heeft geresulteerd in 1 kapotte pushpin ;-(

Ik heb geen dikke vingers en vrij kleine handen, maar bij 2 van de 4 pushpin , kon ik toch erg slecht benaderen...

Vandaag krijg ik de scythe retention kit binnen & kan ik tenminste 'normaal' in bouwen..

Mooie Review btw (5 sterren)