Panasonic Viera TH-42PX80 Review

denheer 18 juni 2008, laatste update op 18 juni 2008, 5.681 views

Panasonic Viera TH-42PX80

Pluspunten

• Levendige kleuren
  • Goed contrast
  • Geen judder
  • Snel beeld

Minpunten

• Kan slecht tegen omgevingslicht
  • Weinig instelmogelijkheden

Reden aanschaf

Sinds ongeveer anderhalf jaar kijken ik en mijn vriendin geen TV-zenders meer, wij kijken alleen film en series via mijn HTPC. Omdat wij in een behoorlijk klein huisje woonden volstond hiervoor een 24" LCD scherm (Samsung 245B). Het was niet optimaal en zeker de kijkhoek van het scherm was niet je van het maar het ging. Recentelijk zijn wij verhuisd naar een behoorlijke grote eengezinswoning met bijbehorende grote woonkamer. Hierdoor ontstond de behoefte aan een groter scherm.

Na mij te hebben ingelezen in LCD en Plasma TV's kwam ik tot de conclusie dat een Plasma scherm voor mij de nodige voordelen had boven een LCD. We hebben het hier dan vooral over zwartwaardes, de snelheid van het scherm (ook met bewegend beeld) en de kleurechtheid. Ik kijk thuis meestal in de avond of met de gordijnen gesloten waardoor het grote voordeel van LCD, welke meestal beter zijn bij veel licht, niet meer opgaat. Dat ik terechtkwam bij Panasonic kwam door de grote hoeveelheid positieve berichten op diverse fora en de goede prijs/prestatie verhouding. Ik koos uiteindelijk voor HD Ready i.p.v. Full-HD vanwege de prijs. Het feit dat ik op ongeveer 2.5-3 meter kijkafstand zit en daar niet meer het verschil kon zien tussen HD Ready en Full-HD trok mij echt over de streep.

Overigens viel het mij op dat kijken in de winkel alleen nuttig was om te zien of het design van een TV je beviel. TL-licht, fel afgestelde TV's en slecht bronsignaal maakte het volledig onmogelijk om een daar een juiste keuze in beeldkwaliteit te kunnen maken.

Kopen/vervoer

De TV heb ik gekocht bij Aabatron en zelf afgehaald in Rotterdam. Ondanks dat de doos van de TV erg groot is, is het mij gelukt de TV rechtop met een Ford Focus uit 1999 naar huis te vervoeren. De truc waardoor dit mogelijk werd is de volgende: De zitting van de achterbank werd naar voren geklapt maar de rugleuningen niet, hierdoor kwam er net genoeg plek vrij om de gehele doos rechtop te vervoeren tussen de plek waar normaal de zitting van de achterbank is en het dak.

Montage

Thuis aangekomen werd de TV uitgepakt, iets wat erg gemakkelijk ging. Aan de voor- en achterkant van de doos, in de buurt van de onderkant zitten namelijk vier stukken plastic die verwijderd moeten worden waarna de bovenkant/zijkanten opgetild kan worden zodat de inhoud bereikbaar is.

De plastic/metalen voet van de TV moet worden gemonteerd door middel van 2 metalen tussenstukken. Eerst maak je de twee metalen stukken vast aan de voet door ze in hun specifieke gaten te steken waarna ze met schroeven worden vastgezet. Dan til je de TV op en laat hem zakken boven de twee metalen stukken terwijl je erop let dat de metalen stukken in de gaten aan de onderkant van de TV schuiven. Hierna schroef je de TV vast aan de metalen stukken. Het geheel voelt na montage solide aan.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de TV is zeer solide, zo voelt de TV zoals eerder vermeld ook aan na montage. De behuizing zit netjes in elkaar en er zijn geen beschadegingen op waarneembaar. Als je via de ventilatiegaatjes binnen in de TV kijkt dan ziet dat er ook solide en goed doordacht uit. De TV heeft voor de rest geen last van rare kraakje of zuchtjes.

Bij een controle van de Pixels bleek dat ze allen springlevend waren.

Vormgeving

Voor mij is de vormgeving van een TV van ondergeschikt belang, wat voor mij telt is het beeld. Dit wil overigens niet zeggen dat deze TV er niet mooit uitziet, integendeel. Een zwarte pianolak rand complementeerd het beeld en een sierlijke zilveren strip bij de onderkant zorgt voor een gedistingeerde afwerking.

Aansluiten TV op HTPC

Belangrijk bij mij is om te weten dat ik niet naar TV-zenders kijk maar de TV alleen gebruik voor het weergeven van films en series via mij HTPC. Ik heb de TV aangesloten op mijn PC via een DVI->HDMI stekkertje (eentje van ¤ 7,90 gekocht bij Alternate). De videokaart die ik gebruik is een MSI Nvidia 7600GT kaartje.

Via het K-Lite codec pack heb ik verschillende codecs geïnstalleerd en via Media Player Classic kijk ik naar mijn media. Video gaat via CoreAVC en Audio via AC3 Filter. Ik heb een Denon AVR 3200 versterker welke via S/PDIF met de onboard geluidskaart is verbonden, de speakers van de TV worden dan ook niet gebruikt.

Afspelen 720p content (over HDMI)

Zoals jullie wel misschien wel zullen weten is de 42PX80 een HD ready TV met een afwijkende resolutie van 1024x768. Hierdoor schaalt het net niet met 720p. Het controlepanel van Nvidia wist keurig te registreren dat de TV een 720p TV is en zend het signaal dus ook in dat formaat uit. Omdat de TV een resolutie van 1024x768 heeft heb ik dus geen 1 op 1 pixelmapping! Referentiemateriaal ontbreekt mij om te kunnen oordelen of dit veel uitmaakt of niet.

Bij het afspelen van 720p content is judder geheel afwezig behalve als dat natuurlijk al in de source video-file zit. Met aftitelingen en bewegingen over het hele beeld is totaal geen judder te zien, iets waar ik zeer tevreden mee ben want dat was een van de redenen waarom ik voor dit scherm heb gekozen.

De latency van het scherm is prima in orde.

Afspelen non HDTV content (over HDMI)

Bij het afspelen van non HDTV content via de HTPC is het natuurlijk de HTPC die het beeld opschaalt. Echter, de TV bewerkt het beeld ook nog een keer waardoor het er voor mijn gevoel toch net iets anders uitziet dan op mijn 24" LCD scherm, het lijkt alsof er een extra anti-aliasing of 'soften'-filter overheen zit. Op zich ziet dit er voor de ogen rustiger uit dan zonder, alleen kan het misschien zijn dat sommige mensen het net iets te donzig zullen vinden.

Zwartwaardes/kleuren

Omdat dit een Plasma TV is, is het belangrijk dat je niet in vol daglicht gaat zitten kijken. Als je dat doet dan zal de TV een grijzer beeld geven dan als het wat donkerder is. In principe kan je stellen dat hoe donkerder je huiskamer is, hoe zwarter het zwart. Overigens is het sowieso belangrijk bij dit scherm om niet teveel omgevingslicht te hebben, het scherm reflecteert behoorlijk wat licht en dit kan zeer hinderlijk zijn.

Bij goed omgevingslicht, dus niet te licht, heeft het scherm prima contrastwaardes. Het enige wat hierbij nog opgemerkt kan worden is dat net-niet-zwarte kleuren soms wegvallen maar dit kan ook heel goed aan het compressie algoritme van het videobestand liggen.

Qua kleuren is dit scherm een genot om naar te kijken, ze komen levendig over en zijn een stuk minder hard dan mijn 24" LCD scherm. Ook hier is het weer belangrijk dat er niet teveel omgevingslicht is anders worden de kleuren flets.

Kijkhoek/Image Retention/Ghosting

Qua kijkhoek zou deze TV een dikke tien moeten verdienen ware het niet dat als je heel dichtbij van opzij kijkt er een spiegeling van het beeld tussen de twee glasplaten ontstaat, vooral met de ondertiteling is dit goed te zien.
Op normale kijkafstand is dit niet direct te zien maar ik kan mij voorstellen dat er een extra gloed om de ondertiteling heen kan ontstaan als het erg witte letters zijn.

Voordat ik dit scherm had gekocht maakte ik mij eigenlijk wel zorgen over Image Retention. Nu na een week gebruik kan ik zeggen dat die angst niet gegrond was, felle logo's die lang in beeld waren (1 uur) blijven inderdaad even hangen maar zijn redelijk snel weer weg als je naar afwisselend beeld kijkt. Over inbranden kan ik nog weinig zeggen omdat ik de TV pas een week heb.

Ghosting bij deze TV is niet waarneembaar. In sommige reviews hebben mensen het over een soort green ghosting maar ik ben daar blijkbaar niet vatbaar voor of de TV heeft het echt niet.

Geluid

Als ik geluid via deze TV afspeel dan klinkt dat op zich OK. Je hoort duidelijk dat het geen superspeakers zijn maar voor normaal TV kijken zijn ze ruim voldoende. Omdat ik het geluid via mijn versterker afspeel is dit geen issue geweest bij het uitkiezen van deze TV.

Afstandbediening

De afstandsbediening heeft trefzekere toetsen die een echt klikje hebben als je ze indrukt, ook zijn ze lekker groot en van hard plastic. Wat me negatief opviel was het feit dat de zap en volume knoppen net iets teveel aan de onderkant zitten. Hierdoor ligt de afstandbediening net niet in balans als je even lekker wilt zappen, je mist als het ware een stukje aan de onderkant van de afstandbediening om hem goed vast te houden.

Instelmogelijkheden

De TV heeft voorzover ik weet drie instelmenu's: Het normale instel menu, het systeem menu en het hotel menu. Over de laatste twee kan ik nog niets zeggen omdat ik daar nog niet mee gespeeld heb. Over de eerste kan ik kort zijn, letterlijk, want er is niet zoveel om in te stellen. Dit is gelijk een nadeel van deze TV: er valt niet veel in te stellen dus je zal via het normale menu nooit een near-perfect beeld kunnen krijgen, misschien dat dit via het systeem menu wel kan maar zoals al eerder gezegd, daar heb ik me nog niet in verdiept.

Overigens betekend dit niet dat de TV geen mooi beeld heeft, integendeel maar voor de videofiel kan dit een nadeel zijn. Gelukkig ben ik dat niet en kan ik in mijn blissfull ignorance genieten van het mooie beeld. ;)

Na een weekje TV kijken

Na een week heb je een beetje ervaring met de TV en dan vallen een aantal dingen op:

Zo viel mij eerder op dat ik op 2.5-3 meter kijkafstand geen verschil kan zien tussen HD Ready en Full-HD. Nu blijkt echter dat als er ondertiteling is welke minder fel is ik daar wel pixels kan zien op zo'n 2.5 meter afstand. Op 3 meter, als ik dus lekker achterover geleund op de bank zit, is het echter weer niet te zien. Kijkafstand is dus blijkbaar belangrijker dan ik dacht.

Omgevingslicht is belangrijk bij deze TV, met 2 schuifpuien in de woonkamer en dan de zon erop is er ERG veel licht overdag. De gordijnen moeten dan echt dicht om überhaupt TV te kunnen kijken, anders is er gewoon teveel weerspiegeling van licht op de TV en is zwart opeens lichtgrijs geworden.

In de Eco stand van de TV zit een leuke gimmick. Als je aan de voorkant van de TV bij de aan/uit knop kijkt dan zit daar een ontvanger voor infrarood met daarnaast een lichtgevoelig oog. Als je overdag je vinger daarvoor houd terwijl de TV in Eco stand staat dan zal het scherm na een tijdje gaan dimmen, haal je je vinger weer weg dan wordt het scherm na een tijdje weer lekker fel.

Voor de rest heb ik nog steeds het gevoel dat ik een goede koop heb gedaan met deze TV, Ik ben tevreden over het beeld en geniet duidelijk meer van films en series dan vroeger. Het enige wat nog knaagt is dat ik pixels kan zien bij minder felle ondertiteling en 2.5 meter kijkafstand, het is geen afknapper maar je weet gewoon dat het zo is.

EDIT 18-06-2008 19:46: Foto's toegevoegd.

Heb jij ook een Panasonic Viera TH-42PX80?

Gezien de ophef over zichtbare pixels op een bepaalde kijkafstand zal ik de bevindingen met mijn Plasma scherm en pixels wat nader toelichten.

De kijkafstand voor mij tot de TV is ongeveer 2.5 tot 3 meter, een beetje afhankelijk of ik naar voren of achteren leun, het verschil tussen een bord eten op schoot en lui achterover leunen zeg maar. Ik gebruik mijn TV om via mijn HTPC naar films of series te kijken.

Op mijn HTPC gebruik ik Media Player Classic voor het afspelen van de content. De ondertiteling die Media Player Classic weergeeft is er eentje waarbij weinig tot geen antialiasing wordt gebruikt, als opvulkleur gebruikt men grijs/wit en de randkleur is zwart.

Nu is het zo dat er op het scherm hoofdpixels zijn welke weer bestaan uit drie subpixels die elk een primaire kleur zijn. Deze hoofdpixels hebben een dunne omranding welke ze onderling van elkaar scheiden. Als een hoofdpixel fel wit licht weergeeft dan straalt dit zo helder dat als je één enkele pixel zou verlichten op een verder zwart scherm het licht over de randen van de omliggende pixels heen gaat 'bloeden'. Maak je de pixel echter minder fel en meer richting grijs dan zal de pixel niet alleen minder fel gaan schijnen maar het puntje wat je ziet zal zich voor je oog op een gegeven moment binnen de afscheiding van de pixels bevinden, de afscheidingsrand wordt dus steeds beter zichtbaar.

Ondertiteling is een stuk tekst dat steeds enkele momenten statisch op het scherm blijft staan. Als deze dan ook nog eens uit pixels bestaat die geen antialiasing hebben en grijs/wit zijn dan kan je dus meerdere grijs/witte pixels naast elkaar zien omdat de afscheiding tussen de pixels ook nog eens goed zichtbaar is, de ogen van superman kan je hierbij in de kast laten liggen. Bij bewegend beeld en zeker bij filmbeeld welke geen scherpe, non-aliased randen bevat is deze pixelatie op 2.5 meter totaal niet te zien!

Ik hoop dat het nu duidelijk is maar mochten er nog vragen zin dan kan je ze altijd stellen.
CoreAVC is een H264 decoder en vrijwel al het H264 materiaal is HD dus lijkt het me sterk dat je coreAVC ook gebruikt voor SD materiaal wat vaak in divx, xvid of iets anders is. En verder scaled coreAVC niet. Alleen decoden en een paar post-processing stappen. De afspeelapplicatie mag het beeld daarna beeldvullend maken. In ffdshow kan je wel op een slimme manier laten upscalen naar een bepaalde resolutie.

Verder wel nette review.

[Reactie gewijzigd door The_nv40_man op 18 juni 2008 17:06]

Ok, mijn fout, ik was in de veronderstelling dat CoreAVC de gehele videoafwerking deed. Blijkbaar kijk ik teveel H264 materiaal ;). Bedankt voor je uitleg. Ik heb het veranderd in de review.
Goede review!
Ik zelf zit in dubio, maar wil dit weekend toch de knoop doorhakken, de schermen waar ik tussen twijfel zijn:

Samsung 40A5serie (1000+)
Sony 40D3500 (900 euro)
Panasonic 42px80 en de LG 42G6000 (beide rond de 800 euro)

Voordeel wat de panasonic heeft is natuurlijk het formaat en de goedkopere prijs, maar ik ben gewoon heel erg bang dat ik het niet echte hd formaat ga missen (heb nu een 37" lcd), vooral met de ps3, jammer dat je daar geen referentiemateriaal voor hebt.
Daarnaast zit mijn tv wel naast een raam waar overdag de zon in schijnt, maar ja als ik overdag kijk kan op zich best de gordijnen dicht doen.

[Reactie gewijzigd door StephaN900 op 18 juni 2008 21:19]

Wat is voor jou de kijkafstand tot je TV? Dat is erg belangrijk voor de resolutie. Bij de 42PX80 kan je beter verder dan 2.5 meter zitten anders zie je de pixels.

Ook denk ik dat je met de PS3 het erg gaaf gaat vinden als deze op een Full HD scherm is aangesloten.

Ikzelf heb de 42PX08 boven de LG 42PG6000 gekozen vanwege de goede reviews, positieve forum respons en het betere contrast. De Samsungs waren voor mij geen optie vanwege de judder die vrijwel alle Samsung schermen hadden die ik heb gezien, al moet ik bekennen dat ik niet weet of dat voor de specifieke modellen geld die je opnoemt.

En als je de gordijnen dicht kan doen dan heb je met Plasma een prima beeld, het kan best wel licht zijn het moet alleen niet TE licht zijn, te licht vind ik het bv in de Media Markt met al die TL buizen en al helemaal als de zon direct naar binnen schijnt.
Hmmm denk dat ik dan toch voor die d3500 ga, maar toch nog even in de winkel bekijken :).
Vrees ook dat wanneer ik een hd ready toestel koop ik toch altijd in mijn achterhoofd zal balen dat ik geen full hd toestel gekocht heb.
Als ik een PS3 zou hebben of op een andere manier de TV vaak van dichtbij zou zien dan zou voor mij Full HD de enige oplossing zijn. Omdat ik gekozen heb voor Plasma heb ik geen rest onderzoek meer gedaan naar LCD TV's en kan je daar dan helaas ook weinig advies over geven.
Hoe bedoel je eigenlijk dit:

Ik heb hetzelfde scherm en zit ook op 2,5 meter afstand maar pixels kan ik toch echt niet tellen. Gaat dit nog steeds alleen om de ondertiteling of ook om het normale beeld?
Dit gaat alleen om de ondertiteling welke ook nog eens niet fel moet zijn. Bij het normale (film)beeld op 2.5 meter afstand kan ik geen afzonderlijke pixels zien.