Specificaties 4,2" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Z10 Zwart Review

RainwormNL 15 mei 2013, 2.991 views

BlackBerry Z10 Zwart

Pluspunten

• Blackberry 10
  • Vloeiend Systeem
  • Blackberry HUB
  • Kan Android Apps laden
  • Toetsenbord
  • Een Nieuwe Speler in de markt
  • Blackberry Pocket combo = Energiezuinig

Minpunten

• Weinig Apps in Blackberry World
  • Geen Automatisch Schermhelderheid aanpassen?

Ik gebruik inmiddels al 1 maand de Z10 en ik vind het een top-toestel.
Het gebruiksgemak van de HUB en het "geen home-knop" hebben vind ik zeer prettig werken.

Het toetsenbord is even wennen maar typt daarna als een speer. Vooral het multi-talen toetsenbord is perfect voor mij omdat ik vaak met zowel engelse als nederlandse mensen communiceer. Voorheen op mijn Android moest ik dan de taal helemaal aanpassen of alle woorden in het nederlandse woordenboek zetten. Een hoop gesnert dus.

Nu met de nieuwe update naar Blackberry 10.1 is de HUB nog beter geworden. Eerst was het wat moeilijk om facebook meldingen vanuit je hub te zien/op te reageren. Nu heeft HUB een volledige integratie van de Facebook app en het ziet er allemaal gelikt uit.

De slogan van BB Z10: "Built to keep you moving" past ook perfect bij het toestel. De manier waarop je apps sluit en "switcht" naar andere apps is revolutionair. Hier kunnen de andere grote spelers nog wat van leren.

Er zijn ook wel eens waar nadelen aan het toestel.
Zo komt het wel eens voor dat mijn toestel spontaan reboot. Hier kom je vaak pas na enige tijd achter. Niet erg handig dus, hopelijk is dit met de nieuwe update (10.1) opgelost.

Tot nu toe heb ik de functie voor het automatisch aanpassen van de schermhelderheid nog niet kunnen vinden. Ik heb berichten gelezen dat het mogelijk was maar heb het zelf nog niet gevonden. Als er iemand is die dit weet zou ik het graag horen. Zo niet? Dan is dit ook een minpuntje

Het grootste nadeel is wel de hoeveelheid apps.
Er zijn een hele hoop apps die echt missen in de Blackberry World. Een drietal voorbeelden die ik heel erg vaak gebruikte op mijn android maar nu niet meer mogelijk is.
1. Spotify
2. Shazam
3. Internetbankieren Apps.
Dit is zeer spijtig omdat ik een tijdens een introductiepresentatie van de Z10 van een contactpersoon van Blackberry zelf te horen kreeg dat alle grote apps naar de Z10 kwamen. Waaronder dus ook Shazam en Spotify.
Een lange tijd later blijkt hier niets van waar te zijn. Jammer!

MAAR!
Het is te verhelpen!
Een Blackberry Z10 kan ANDROID APPS draaien. Heel handig. Het vergt even wat werk maar dan krijg je ook veel van de apps wel werkend.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit zelf nog niet heb geprobeerd omdat ik er vandaag pas achter ben gekomen. Beter laat dan nooit toch?

Over het algemeen ben ik dus zeer positief over dit toestel. En hopelijk nadat ik de android apps werkend krijg wordt dit alleen maar positiever.

Ten slotte, als je zelf een Z10 hebt of er een gaat kopen. Neem er een originele Blackberry Pocket bij. Dit scheelt een hoop in je batterij en in mijn opzicht ziet het er zeer stijlvol uit.

Heb jij ook een BlackBerry Z10 Zwart?

Geen Automatisch Schermhelderheid aanpassen?
Auto brightness is niet uit te schakelen (in 10.0), maar je kan er wel invloed op uitoefenen.
Uit de T-Mobile support site:
There is no menu option labeled “auto-brightness”, but the device does have this functionality and adjusts screen brightness based on the ambient light. Screen brightness is set to 50% by default.
For a greater range of automatic screen brightness adjustments, increase the base brightness to more than 50%. However, doing this may impact battery life.
Heb mijn toestel inmiddels naar 10.1 geupdate en ik kan de functie nog steeds niet vinden. Van het automatisch aanpassen merk ik helemaal niks. Ik kan dus geen verschil merken of ik nu buiten sta of in een totaal verdonkerde ruimte.
Ik snap niet zo goed, waarom iedereen het immer heeft over de kleine aanbod apps voor de blackberry 10, je kan immers zon beetje alle android apps omzetten, en gebruiken voor BB10 !!
Heb zelf al met een aantal apps geprobeerd maar is bijvoorbeeld niet gelukt met Spotify app en Shazam app. Terwijl dat de apps zijn die ik veruit het meeste gebruik. Als je een oplossing hebt hoor ik het graag!
Blackberry 10 kan nog geen apps boven 2.3 gingerbread draaien of zeer instabiel dat is ook de reden dat vele apps niet werken nog.

ABN, ING en Rabo apps werken wel goed.

Blackberry heeft wel belooft dat de android runtime z.s.m geupdate krijgt naar 4.2.2 jellybean
According to sources, BlackBerry is still going to support its BlackBerry 10 devices with the Android Runtime. The Jelly Bean update is scheduled to land in June 2013 _/-\o_

dat maakt deze telefoon helemaal compleet
Zeer goede review. Ben onlangs de PlayBook gaan gebruiken en vind het echt de enige tablet die ik tot nu toe ook kan gebruiken dagdagelijks. Ik hoop dat BB 10 hier dan ook voor uitkomt want ik hadden graag de Z10 aangeschaft opdat ik de manier van werken heel erg prettig vindt.

Hoe zit het overigens. Met de accu bij zwaar of normaal gebruik? Hiermee bedoel ik dan ook gewoon scherm helder, 3G aan en veel mails checken en de muziek.

Ik zou hem allesinds graag eens willen gebruiken want het ziet er mij echt een webOS vervanger uit.
Ik ben zelf werkzaam in een Telecom winkel. Ben dus ook best uitvoerig gebruiker.
En de accu is net zoals alle andere smartphones die ik heb gehad gewoon van prima kwaliteit.
Bluetooth is wel een hele zware functie voor de accu, maar als ik heb 's ochtends van de lader haal is hij nog op ongeveer 35 tot 45% als ik hem er weer terug aan leg, en dat is vaak zo rond 12 uur 's avonds.