Cooler Master TPC 800 Review

Wi17 14 mei 2013, 983 views

Cooler Master TPC 800

Pluspunten

• Koeling
  • Uiterlijk

Minpunten

• Geen fan meegeleverd

Koelvermogen Score: 4
Deze koeler heb ik een aantal weken geleden gekocht via het HWI V&A onderdeel. Dit omdat ik de nieuwprijs toen voor deze koeler relatief hoog vond en omdat er ook nog een fan bij gekocht moest worden. Ik heb dus de koeler 2e hands gekocht en daarbij werd een fan geleverd namelijk de: Xigmatek XOF-F1251 deze heb ik nu dus ook draaien in mijn huidige systeem wat op het moment van schrijven bestaat uit:

Elite 430
Asus M5a78L LE
FX-6100
8GB ValueSelect van Corsair
6850 van Sapphire
Corsair CX500 V2

Koeling
De TPC-800 wijkt op dit punt een klein beetje af van alle normale koelers want hij combineert het dood normale gebruik van heatpipes met zogenaamde "Vapor Chamber" wat voor betere hitte afvoer zou moeten zorgen en dus betere temperaturen.
Hier een plaatje van het hele Vapor Chamber koeling proces:

Koeling is prima tijdens het typen van deze review is de CPU 31 graden warm met een kamer temperatuur van ongeveer 20 graden.

Tijdens het stressen van prime loopt de temperatuur snel op tot 43 graden en stijgt na een flinke tijd pas naar een kleine 50 graden.
Tijdens het spelen van Battlefield 3 loopt de temperatuur langzaam op tot maximaal 42 graden.

Bij een overklok naar 4GHz @1.4 v kom ik op stressed 58 graden uit en idle 35 graden ik snap ook wel dat het voltage lager kan maar bij 1.4 v kom je dus op deze temperaturen uit. Dat komt op een vebruik uit van ongeveer 100watt

Bij deze metingen heb ik "Open Hardware Monitor" gebruikt en is er alleen 1 intake fan aanwezig en een fan op de TPC-800 (eerder al genoemd) die op een toerental draait van 1350 RPM.

Geluidsproductie

Geluidsproductie is weinig over te zeggen aangezien er geen fan mee word geleverd en de koeler dus verder ook geen geluid maakt. Maar als men een vergelijkbare fan gebruikt zoals in de review is de geluidsproductie prima!

Eenvoud van montage

Montage van de koeler is redelijk simpel en werkt prima alleen het min punt vind ik dat hij bij socket AM3 alleen in de lengte is te monteren en niet "rechtop" zeg maar. Nou is dat bij andere sockets wel weer mogelijk wat eigenlijk de teleurstelling alleen maar groter maakt. Het is natuurlijk niet echt een probleem maar naar mijn mening wel een van de minpunten. Voor de rest is alles in orde had hem denk ik in een kleine 15min er in met een paar handen doe je het met ze tweeŽn dan gaat alles een stuk vlotter. Wat ook netjes is dat er een soort convertor mee word geleverd waarmee je de moeren met een kruiskop schroevendraaier aan kan draaien. In mijn geval was het niet noodzakelijk aangezien ik wel een ringsleutel heb maar vind het toch goed dat het mee word geleverd.

Wat word er allemaal meegeleverd ?

4x een fan bracket hierdoor kunnen er 2 fans worden geinstalleerd van 120mm
Installatie brackets voor:

AMD: FM1,AM3(+) en AM2
Intel: 2011,1366,1156,1155 en 775

Een soort converter zoals eerder al beschreven:

De benodigde schroefjes om alles vast te zetten en natuurlijk wat koelpasta.

Uiterlijk
Het TPC-800 oogt redelijk simpel en saai en dat is eigenlijk wel goed. Het hoeft niet alle kleuren van de regenboog te hebben in combinatie met de meest rare vormen tegelijkertijd. Hij doet wat hij moet doen en voor de rest ziet hij er prima uit!

De TPC-800 ziet er vind ik prima uit maar omdat ik een window in mn kast heb en alles zo goed als zwart is heb ik de TPC-800 ook even onderhanden genomen zie hier het resultaat:

Natuurlijk is dit compleet overbodig als u niet rechtstreeks u kast in kijkt of als u zich niet druk maakt over het uiterlijk van het product.

Prima koeler voor zowel Intel als AMD sockets helemaal nu hij iets in prijs gedaald is wel moet men rekening houden met de hoogte van de koeler. Nu moet ik zeggen dat het bij mij echt net past want in mijn kast zou volgens Coolermaster een koeler van 163mm maximaal passen terwijl de TPC-800 164mm is nou houd Coolermaster bij de kast natuurlijk iets meer dan een centimeter speling dus past het net. Ook moet men rekening houden met de hoogte van je RAM module's als je hoge heatspreaders hebt zoals de de Vegeance serie van Corsair past dit waarschijnlijk niet!

Kortom prima koeler maar de prijs zou je aan het twijfelen kunnen zetten helemaal als je hem vergelijkt met de 412S van Coolermaster en de Tranquillo van Gelid etc.

Voor vragen en/of opmerkingen kunt u gewoon een reactie achter laten of natuurlijk een PB'tje sturen

Heb jij ook een Cooler Master TPC 800?

Kan deze koeler ook gebruikt worden zonder fan?
Volgens de verkoper bij de computer winkel waar ik deze koeler heb gehaald zou dat geen probleem moeten wezen.
Maar bij elke review wordt er een fan toegepast.
Ben beetje in een dubio.

Hopende op reactie
Het kan maar het ligt sterk aan het verbruik van je processor nieuwe Pentiums of Intel core versies met een sterk verlaagd verbruik zullen koel blijven mits er airflow aanwezig is in je kast.
Zit er bij ook verschil in als je de pckast ligt of rechtop staat met de temperatuur. Ik gebruik deze koeler op een 3930K, maar zag wel verschil tussen rechtop en liggend. Dit scheel de al gauw 5 a 6 graden :(
Verder lijkt er toch wat speling te zitten, terwijl in de schroeven helemaal aan gedraaid heb

[Reactie gewijzigd door steven2 op 28 juli 2013 17:16]

Heb ik niet getest eerlijk gezegd maar als de koeler om hoog staat lijkt me dat hij beter werkt ivm de vapor chamber. Van de andere kant als hij liggend word gebruikt kan de warme lucht makkelijker opstijgen.

Qua speling dat heb ik ook toen hij net gemonteerd was maar als de koelpasta eenmaal echt uitgehard is gebeurt er vrij weinig.

[Reactie gewijzigd door Wi17 op 28 juli 2013 17:47]

Je heb de koelpasta als een soort lijm gebruikt? Normaal is de koelpasta alleen om de microgaatjes te vullen tussen koeler en cpu.
Ja maar dat hard op een duur uit volgens mij.... Althans op mn oude AM2 CPU want daar heb ik een tijd geleden de koeler afgehaald en die zat behoorlijk vast.