Kingston DataTraveler 100 4GB Zwart Review

tHe_BiNk 18 juni 2008, laatste update op 18 juni 2008, 1.535 views

Kingston DataTraveler 100 4GB Zwart

Pluspunten

Minpunten

• Snelheid bij veel -kleine- files

Asus A8N-SLI (nVidia nForce 4 chipset)
MS Windows XP SP3 32-bit

Er valt eigenlijk weinig te zeggen over een USB stick vandaar voornamelijk informatie over de data snelheid, en wat foto's.

De USB stick zelf.

Ik heb deze USB stick gekocht voor 13 euro, en gebruik de stick voornamelijk voor het gebruik van portable applicaties (portable thunderbird, firefox, office, photoshop, en nog meer van dit soort tools). De USB connector schuift handmatig naar binnen als je die niet nodig hebt (zie eerste twee foto's beneden).

De stick is gemaakt van hard zwart plastic, dus ik zou er niet op gaan staan. Maar echt kwetsbaar is de stick nu ook weer niet. Dagelijks vervoer in een tas lijkt me geen probleem. Maar elke dag meenemen in je broekzak op de bouw lijkt me minder. Er zit inderdaad een ledje op (Thanks 12432) zodat je kunt zien of de stick bezig is. Echter geeft dit ledje zeer weinig licht, als je niet direct de achterkant van de USB stick kunt zien zie je gewoon niks.

Je kunt, als je moederbord het toelaat (bijvoorbeeld mijn Asus P5Q Pro), de USB stick als harddisk gebruiken, en er een OS vanaf opstarten.

Snelheid Dataoverdracht.

De USB poort waar ik de USB stick op heb aangesloten voor deze tests zit op het moerderbord van een Asus A8N-SLI (nVidia nForce 4 chipset). Alle tests zijn uitgevoerd met virusscanner, mp3-player, utorrent, etc. open op de achtergrond. Dit moet een goede reallife benchmark opleveren. HDTune geeft aan dat je met 31 MByte per seconde kunt lezen, maar in de praktijk kom je hier niet in de buurt (zie derde foto beneden).

Een groot bestand (1GByte) wegschrijven naar de USB stick gaat met een snelheid van ongeveer 5,5 MByte per seconde. Het zelfde bestand terugzetten (lezen) naar de harddisk gaat met ongeveer 19,5 MByte per seconde (waarbij de harddisk geen beperkende factoor is, deze kan met gemak 100-150 MByte per seconde schrijven (RAID5) en heeft 128 MB cache). HD Tune bevestigd deze resultaten met zijn File Benchmark (Thanks Pjerry).

1 map wegschrijven met 768 bestanden en 233 mappen (22MB) gaat met een snelheid van 0,26 MByte per seconde. Niet echt snel, maar dit soort dingen komen hopelijk niet al te vaak voor. Het terugzetten naar de harddisk gaat met een snelheid van 2,4 MByte per seconde een stuk sneller.

Ik he deze twee tests ook een Asus P5Q Pro (Intel P45 IHC10R) (MS Windows XP SP2 64bit) uitgevoerd (Thanks storeman). Het wegschrijven van de kleine bestanden gaat met 0,39 MByte per seconde, en het lezen met 3,5 MByte per seconde. Bij het grote bestand is er geen verschil tussen het Intel chipset en dat van nVidia. Intel's nieuwe onboard USB controller is dus beduidend sneller dan de 4 jaar oude nVidia USB controller, mbt de kleine bestanden (lezen 46%, schrijven 50%).

/edit

- Er zit wel een ledje op.
- Toevoeging HDTune File Benchmark results.
- Toevoeging test op Asus P5Q Pro.

Heb jij ook een Kingston DataTraveler 100 4GB Zwart?

Dit soort korte reviews zijn erg fijn bij dergelijke producten, schrijfsnelheden zijn niet altijd wat ze lijken, dus een beetje tweaker-to-tweaker info is zeer welkom.

Kleine bestanden zijn altijd ontzettend traag bij geheugensticks, geen idee of dit aan het geheugen ligt of je USB controller, vervelend is het in ieder geval wel.
Het is natuurlijk wel zo, dat i.t.t. een FW aansluiting een USB zijn protocol via de CPU regelt. Daardoor haal je met je USB altijd veel lagere snelheden dan theoretisch mogelijk zou moeten zijn (theoretisch USB 2.0: 60 MB/s, pratijk: 28 - 32 MB/s maximaal).

Dus ik kan me wel voorstellen dat deze gang van zaken killing is voor het kopiŽren van kleine bestanden.
Hoe heb je de snelheden van het kopiŽren gemeten, met een stopwatch?

Je zou i.p.v. de low level meting met HD Tune, ook eens de file benchmark kunnen draaien (je hebt per slot van rekening de pro, gebruik hem dan ook :) ). Met de File Benchmark, zou je wel die lage snelheden terug moeten zien.

Verder kun je low level (mits geen partities op de stick zijn gemaakt) ook de schrijfsnelheid meten (voor wat het waard is natuurlijk).

Mijn OS vanaf een Stick opstarten, zou ik alleen op vakantie doen, als ik tijd genoeg heb bedoel ik :o .

Verder vind het een kort maar krachtige review, waarin je met weinig woorden het product goed weet weg te zetten.
tip:

Als je een map met veel bestanden wilt kopieren naar een usb-stick. comprimeer hem dan met winRaR oid. Dan is het maar 1 file-tje en gaat het supersnel. USB gaat namelijk voor elk bestandje elkje keer een verbinding opzetten.
Jouw test gaat bij elke usb-stick traag.

verder goede review
Ik heb zelf de 8 gb versie

Er zit wel een ledje op de stick. Aan de onderkant (vanaf de foto gezien) onder het Kingston logo zit een ledje. Een minpuntje is dat de "Datatraveler" tekst snel weg slijt.
en in het licht zie je ondiepe/vage krassen op de behuizing. (Waarschijnlijk veroorzaakt door de sleutels aan de sleutelbos waaraan hij zit)
goeie review, handig data overzichtje. Denk dat ik er ook maar 1 ga halen.
En idd bij veel kleine files 1 grote van maken , op welke manier dan ook.