Alcatel OT-995 Zwart Review

Chris_tiaan 13 mei 2013, 695 views

Alcatel OT-995 Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • 2 Camera's
  • Goede speaker
  • Android 4.0
  • 4,3" scherm
  • Kan tegen een valletje
  • AVG Antivirus Plus

Minpunten

• Loopt niet altijd even soepel
  • Camera reageert niet snel
  • 3,5mm aansluiting is niet goed
  • Veel apps van te voren al geïnstalleerd

Begin 2012 heb ik een Alcatel OT-995 gekocht. Nu, een flinke tijd verder, schrijf ik een review. Toen ik dit toestel kreeg, draaide hij Android 2.3, ondertussen is dit Android 4.0 geworden.

Het toestel ligt lekker in de hand. Het 4,3" scherm is helder, en ook al is het aantal pixels niet heel hoog, ook scherp. Kleuren zijn gewoon goed, niet extreem helder, maar ik ben er erg tevreden over.

De 5 megapixel camera die in dit toestel aan de achterkant zit, maakt aardig mooie foto's, bij goed licht dan. Als het donker wordt, wordt de kwaliteit snel minder. Als het je lukt om lang genoeg het mobieltje stil te houden, kan je 's avonds nog aardige foto's te maken. Ook duurt het vrij lang voordat de foto gemaakt wordt. Dit is af en toe irritant. De camera aan de voorkant is ook niet geweldig, maar voor heel af en toe skypen is het nog wel leuk.

In het begin viel de snelheid van dit toestel me zwaar tegen. De 1,4 Ghz processor was niet zo snel als ik gehoopt had. Dit was in combinatie met Android 2.3, maar met 4.0 is de OT-995 wel een stuk soepeler gaan lopen. Nu is het bijvoorbeeld mogelijk om (bijna) vloeiend Angry Birds te spelen.

Als je gebeld wordt, duurt het even voordat het scherm oplicht en dat je op kan nemen. Ik denk ook dat dit door de snelheid komt. Dit is geen groot probleem, aangezien het maximaal 2 seconden duurt, en dat je dan op kan nemen.

De speaker aan de achterkant van deze Alcatel-telefoon is erg fijn. Het geluid is goed, en hij kan nog vrij hard ook. Over de 3,5mm ben ik niet echt te spreken. Die stoort nogal veel, en volgens mij is de aansluiting ook iets groter dan dat hij moet zijn.

Over de bouwkwaliteit ben ik tevreden. Het toestel voelt vrij goedkoop aan, en zo ziet het er ook uit. Het plastic achterkantje voelt wel fijn aan, maar de coating die erop zit, laat heel snel los. Ook schilfert het laagje metaalachtige verf aan de zijkant van het toestel snel af. Bij mij is het toestel dus niet echt mooi meer. Dit komt natuurlijk omdat hij een paar keer gevallen is. Het toestel kan daar vrij goed tegen. Het scherm is nog helemaal heel, en ziet er ook nog goed uit. (Op moment van schrijven is de camera wel kapot, maar ik durf niet te zeggen of dit komt door een val)

De accu gaat ongeveer een dag mee, als je de hele dag gebruikt maakt van GSM-netwerk met wifi ingeschakeld. Het scherm staat dan op automatische helderheid. Als je een spelletje speelt, gaat het al snel erg hard met de accuduur. Op een gewone schooldag is het dus geen probleem om hier de dag mee door te komen, maar als je je erg veel verveelt, kom je er de dag niet mee rond.

Alcatel levert standaard één jaar gratis AVG Antivirus Plus mee. Dit is een erg netjes vind ik. Je krijgt alleen standaard ook een paar spelletjes en apps erbij, waarvan je de meeste nooit zult gebruiken.

Hierboven heb ik wel wat negatieve dingen genoemd, maar ik heb het nog niet over de prijs gehad. Ik heb dit toestel toen het uitgebracht werd, voor ¤170,- kunnen kopen. Hiervoor krijg je een 1,4 Ghz processor, 4,3" scherm en een aardige camera. Ik vind de prijs-kwaliteit verhouding erg goed, vandaar ook dat ik in het algemeen erg tevreden ben over dit toestel.

Mocht je vragen/opmerkingen hebben, daar sta ik open voor. Laat maar weten :)

Heb jij ook een Alcatel OT-995 Zwart?