Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zwart Review

GilH 13 mei 2013, laatste update op 23 mei 2013, 2.053 views

HTC One 32GB Zwart

Pluspunten

• Zeer mooie telefoon & scherm
  • Geluidskwaliteit
  • Gebruiksvriendelijke interface
  • Snelheid
  • Zoe (Camera) & Galerij functie
  • Accuduur
  • Uiterlijk

Minpunten

• Volumetoetsen moeilijker in te drukken
  • LED-lampje zo goed als waardeloos
  • Trilfunctie klinkt goedkoop
  • Weinig megapixels (Maar wel goede foto's!)
  • Batterij laadt traag op
  • Geen menu-toets (dus onscreen, 4.2.2 komt eraan dus kan opgelost worden)

Inleiding (niet belangrijk)
Mijn eerste ervaring met apps en het touchscreengebeuren dateren van de eerste iPod Touch. Dit was in de periode dat er naast Apple weinig fabrikanten gebruik maakten van een capacitief touchscreen. Een iPhone vond ik te duur gezien een iPod touch dezelfde dingen kon uitgezonderd bellen. Na een jaar of iets langer wou ik toch niet meer met 2 apparaten (gsm/ipod) rondlopen en ben me beginnen verdiepen in de smartphonewereld. Ik wou wel een toestel dat vlot werkte en er goed uit zag. Ik heb toen in Sony gelooft ondanks de X10 met matige updates. Ik heb er geen spijt van, maar na 2 jaar ben ik hem wel beu. Tijd voor iets nieuw.

Ik vind het belangrijk om een toestel te kopen die mee is met zijn tijd, daarom heb ik getwijfeld aan de HTC One omdat de Snapdragon 600 nog steeds dezelfde GPU heeft als de S4 Pro van vorig jaar. Je kan inderdaad blijven wachten want er zal altijd iets nieuw zijn, maar wetende dat de Snapdragon 800 er zit aan te komen had ik even mijn twijfels. Bij nader inzien is de kans klein dat de eerste smartphones met de Snapdragon 800 dezelfde looks, speakers en mooie UI van de HTC One zullen hebben. Mijn verliefdheid op de zwarte HTC One heeft gewonnen van mijn verstand en daar heb ik zeker geen spijt van.

zie onderaan om onderdelen apart te lezen

Wat verwacht ik van een toestel?
Ik schat mezelf in als een doorsnee gebruiker en wil daarom even aangeven wat voor gebruiker ik ben. Professionele reviews zijn er al dus beschouw deze vooral subjectief.
  • Ik gebruik mijn toestel hoofdzakelijk voor internetten overal. Ik verwacht (of verwachtte) van een high-end smartphone dat deze anno 2013 bepaalde taken even toegankelijk kan aanbieden als een doorsnee laptop. Hiermee bedoel ik iets googlen wat ik heel dikwijls doe, Facebook chat en sms, mails en notities maken. Bij deze taken verwacht ik geen tot weinig wachttijd of haperingen. Ik wil ook internet altijd aan hebben om notificaties te ontvangen.
  • Verder hoort hier ook muziek beluisteren bij. Ik luister naar muziek wanneer ik op de fiets zit, en ik rijdt elke dag een 40 minuten met de fiets van en naar school. Ik gebruik ook mijn luidspreker in de badkamer of wanneer ik buiten zit soms. Ik had een externe luidspreker van Logitech maar gebruikte hem nooit.
  • Ik speel graag een spelletje als dit vlot speelbaar is en ik gebruik de GPS-functie van het toestel heel vaak.
  • Foto's nemen vond ik nooit goed genoeg met een smartphone en geloof niks van alle marketing over smartphone camera's. Hier verwacht ik dus niks van.
  • Naast al deze puntjes weiger ik met een toestel rond te lopen dat ik lelijk vind. Mijn Xperia Arc vond ik uniek, alleen is er de laatste jaren wat verf/plastiek afgegaan waardoor hij er kapot uitziet. Ik wil nu een smartphone die er na 2 jaar nog goed uitziet.
Worden deze verwachtingen ingevuld?
  • De HTC One heeft een hele vlotte ervaring, alles gaat vlot maar ik had er toch meer van verwacht. Ik ben er gevoelig voor en ik zie af en toe dingetjes die ik niet leuk vind. Maar even ter vergelijking: ik zie het op de iPhone 5 ook en de iPhone 4S van mijn vriendin vind ik nog erger dan mijn (geroote) Xperia Arc. Ik vind niet dat een iPhone vlotter is dan high-Android smartphones, al scoort de iPhone wel beter in apps. Ik ben ook van mening dat apps er beter uitzien op iOS en betreur dit een beetje. Ik moet wel zeggen dat ik puur in Sense 5 geen haperingen ondervind tenzij animaties die gewoon niet zo vloeiend zijn gemaakt.
  • Sense 5 ziet er trouwens 100 keer beter uit dan eender welke andere Android 'skin'. Het is veel aangenamer voor nieuwe gebruikers naar mijn mening maar ook 'ervaren' Android gebruikers weten de klare interface te appreciŽren!
    Apps openen en laden snel, maar kan voor mij net een tikkeltje vloeiender. Waarom poppen afbeeldingen van bijvoorbeeld contacten er ineens op als ze geladen worden? Dit mag voor mij bijvoorbeeld langzaam overvloeien zodat dit geen stotterend effect krijgt.
  • Geluidskwaliteit is gewoon top! Met meegeleverde oortjes kan ik het volume niet op het hardst zetten tenzij ik doof wil worden, terwijl de kwaliteit zuiver blijft. Zelf gebruik ik al een tijdje de Sennheiser CX300 II oortjes. Hierbij merkte ik een verschil met mijn Xperia Arc in geluidskwaliteit na mijn eerste fietsrit. Beats Audio is een meerwaarde. Met de speakers is de geluidskwaliteit gewoon top voor een smartphone maar het volume blaast je niet omver. Hij is niet stil maar door de mooie klank (en zelfs mooie bas) klinkt het allemaal wel fijner en niet zo schel.
  • Ik heb slechts een paar spelletjes gespeeld zoals GTA: Vice City, Real Racing 3, Cut The Rope en World of Goo. Ik merk geen haperingen in spelletjes, zelfs niet wanneer reclame wordt ververst. Spelletjes spelen gaat vloeiend. Ik moet er wel bij zeggen dat dit afhankelijk is van de fabrikant van de spelletjes. Sommige apps werken nu eenmaal slecht.
Bouwkwaliteit & scherm
De telefoon ziet er super uit! Of hij daarom degelijk gebouwd is laat ik in het midden. De speaker grills zijn er namelijk op gelijmd en hier en daar hebben mensen last van slechte afgewerkte stukjes. Voor de mensen die net zoals ik bang hadden om hem te kopen na het zien van alle foto's met slecht afgewerkte modellen: Mijn toestel ziet er perfect uit met het blote oog! Wat een mooie smartphone zeg toen ik hem voor het eerst uit het doosje haalde! Echter als ik heel goed kijk met een camera, kan je ook wat slechte afwerking zien ookal stoort er zich niemand aan want je ziet het niet met het blote oog. Klik hieronder om zelf te oordelen.

Bouwkwaliteit HTC One zwart

Geluid

Camera & Galerij
Ondanks een camera voor mij niet belangrijk is omdat ik het nooit goed vond heeft ZoŽ mij over de streep getrokken! Voor je verder leest moet je weten dat ik niet ga neuzen in de instellingen voor foto's te maken want als ik al een foto neem ga ik niet eerst een analyse doen om vervolgens mijn instellingen te wijzigen.
Volgende puntjes vind ik top aan de camera(software):
  • Camera kan filmen en foto's nemen tegelijkertijd
  • Neemt foto's in minder dan 1 seconde, de knop lang inhouden neemt 20 foto's die je kan houden of de enkel de beste opname opslaan
  • Heel snel en toegankelijk effecten toevoegen. Hierbij geldt niet teveel en niet te weinig keuze. (Je kan dit voor je de foto neemt maar ook achteraf. Achteraf kan je bovendien nog allerlei bewerkingen doen die heel simpel en gebruiksvriendelijk zijn maar ook nuttig!
  • ZoŽ
- Maar wat is ZoŽ? ZoŽ is een opties die je kan aanzetten en maakt een filmpje van 3 seconden en neemt tegelijk ook foto's. Wanneer je dus automatisch je foto's naar dropbox upload komt deze dus inderdaad ook vol te staan met foto's. Dit is een minpunt en hopelijk wordt dit opgelost.
Wanneer je een foto neemt met ZoŽ, was de camera eigenlijk al begonnen met opnemen voor je op opnemen duwde. Dit voorkomt de 'Aah net te laat geduwd'-momenten en hier heb ik al van kunnen genieten toen ik foto's van mijn hond wou trekken en net zijn hoofd draaide. Je kan hier ook allerlei functies mee doen die ik zinloos vind zoals drama shots. Die filmpjes van 3 seconden fleuren ook je galerij op.

- En over de galerij gesproken:
Eindelijk een leuke manier van foto's organiseren!
Je kan klassiek sorteren op album. Dit is overzichtelijk en goed, en filmpjes spelen automatisch af in miniatuur. Maar automatisch linkt de galerij foto's aan 'gebeurtenissen' Per dag/plaats dat foto's genomen worden maakt de galerij een nieuwe gebeurtenis aan. Je kan heel makkelijk foto's selecteren en deze aan een gebeurtenis toevoegen of handmatig in een zelfgemaakte gebeurtenis steken. Zo kan je foto's nemen van een familiefeest bij de oma en 's avonds foto's nemen van een uitstapje in de stad en zie je beide foto's automatisch gesorteerd. Hier komt het extreem leuke van de galerij-app: De foto's van een gebeurtenis worden automatisch in een filmpje gestopt van ongeveer 30 seconden. Ik vind het jammer dat het niet langer kan, en dus random foto's kiest. Je kan wel achteraf zelf de foto's kiezen maar het leuke is net dat jij niets hoeft te doen voor een filmpje te laten zien. In plaats van een diavoorstelling laat ik altijd snel het filmpje zien wanneer ik iets wil tonen.

Hier is alvast een filmpje van mijn vijver dat de galerij-app voor mij gemaakt heeft. De kwaliteit is wel beter op de native foto's dan op het filmpje vind ik persoonlijk.
Filmpje met Zoe

Batterij
Hier kan ik heel kort over zijn, ik verwacht dat mijn gsm 1 volledige dag meegaat met volgende instellingen en gebruik:
  • - Lage helderheid (20-30%)
  • - 3G/4G ALTIJD aan
  • - Facebook/mails checken
  • - Iets opzoeken
  • - SMS'n (30 sms per dag) en bereikbaar zijn voor telefoon (3 minuten per dag)
Verder verwacht ik ook dat wanneer ik de navigatie gebruik van google, hij niet sneller leegloopt dan mijn keukentimertje

Gelukkig overtreft de HTC One mijn verwachtingen.
Bij licht gebruik zoals eerder genoemd kan ik zeker 2 dagen of meer. Ik heb dit nog niet echt kunnen testen omdat ik niet van mijn gsm kan blijven :)
Bij gemiddeld gebruik, en hiermee bedoel ik dus als extraatje de navigatie gebruiken voor enkele uren of Youtube bekijken via 3G haal ik ook gewoon het einde van de dag.
En zelfs bij zwaar gebruik wat ik echt getest heb haal ik steeds 14-15 uur tot mijn batterij nog 15% heeft. Zwaar gebruik is sterk afhankelijk van welke apps je gebruikt heb ik gemerkt. GTA: Vice City is een zware game dacht ik, maar verbruikt niet zo veel als bijvoorbeeld enkele gratis games. Sommige dagen speelde ik toch zeker 2 uur een game op hoge helderheid en moest hem gewoon 's avonds in de lader steken, vroeger als wanneer ik normaal ga slapen.

Heel belangrijk is wel dat de stroombesparing aanstaat bij mij. Deze beperkt CPU-Gebruik en Helderheid. Voor zover ik nu kan merken heeft dit geen nadelen van dit aan te hebben tenzij lezen in direct zonlicht bij lage helderheid. Momenteel staat de stroombesparing af en ik merk enkel dat mijn gsm iets sneller leeg is dan vroeger.

Blinkfeed
Blinkfeed vind ik mooi en leuk omdat ik geen zin heb om allerlei apps te downloaden of allerlei websites te raadplegen voor extra nieuws die ik niet op mijn vertrouwde websites zoals tweakers terugvind. Bij mij staan er enkele interesses aangevinkt en daar scroll ik regelmatig eens door. Ik vind het nutteloos om er facebook in te stoppen want dan kan je evengoed gewoon naar de facebook app gaan. Kortom, door blinkfeed lees ik van tijd tot tijd dingen die ik anders niet zou geweten hebben en dat is leuk. Het werkt vlot en ziet er mooi uit.

Andere
Feedback graag! Ik heb deze review snel online gezet en zal het dan ook nog een paar keer herlezen en wijzigen maar nu hebben jullie toch al de kans om vragen te stellen waar ik mijn review op kan baseren!

Heb jij ook een HTC One 32GB Zwart?

Heel nette review heb het toestel nu zelf enkele dagen en tot noch toe geen echt grote klachten over het toestel. Zoals je in de plus/minpunten heb aan gegeven ben ik het met je eens als het om de trilfunctie aankomt. Klinkt nogal goedkoop.

filmpjes vind ik altijd belnagrijk in een review en de foto's erbij ook top!

ik wacht op de rest van de review :)
Bedankt!
Bedoel je video's met de camera of video's van het toestel zelf? Momenteel batterijgebruik aan het testen.
ik vind dat WEINIG megapixels niet bij minpunt hoor wan je schrijft zelf maar goeie foto's dus dan is dat toch gewoon goed

en dat de batterij traag oplaad vind ik dat je het lang twee kanten kunt bekijken
1. ik laat mijn mobiel (s3) altijd s'avonds op teweil ik slaap en dan neem ik aan dat hij om zet uur b.v. wel vol is
2. je bent ffe op een tocht door nl geweest en je telefoon is leeg dan is het wel handig dat hij snel oplaad
De lens heeft een 'brede kijk'. Van zodra je vanop meer dan 5 meter ergens vandaan staat heb je een grote landschapsfoto terwijl je toch gewoon 1 object wil fotograferen. Op zulke momenten schiet de camera tekort omdat je later niet kan inzoomen/bijsnijden op de foto omdat je foto een te lage resolutie heeft.