Apple iPad Mini Wi-Fi 32GB Zwart Review

Wi17 13 mei 2013, laatste update op 13 mei 2013, 3.080 views

Apple iPad Mini Wi-Fi 32GB Zwart

Pluspunten

• Gewicht
  • Formaat
  • iOS

Minpunten

• Geen earpods meegeleverd
  • Resolutie

Deze review gaat over de iPad mini zelf heb ik het zwarte model met 32 GB gekocht ter vervanging van mijn oude iPod Touch. Vind zelf de normale iPad iets te groot en te zwaar dat is eigenlijk ook de rede waarom ik niet voor een normale iPad heb gekozen. Ook heb ik de iPad vergeleken met de Nexus 7 eigenlijk is dat een "beter" apparaat aangezien het scherm beter schijnt te zijn en ook de hardware.
Waarom dan toch de keuze voor de iPad mini hoor ik u denken......
Nou dat ligt aan een aantal punten:

iOS: Aangezien ik met de iPad mini mijn oude iPod toch 3gen 32 GB vervang ben ik al "gewend" aan het iOS besturing systeem. Nou zou ik natuurlijk gewoon een Android tablet kunnen kopen zoals de Nexus 7 maar ik heb al eerder met Android gewerkt (op een telefoon) maar vind dat toch echt minder prettig werken.

Formaat: Een "gewone" iPad heeft een scherm van 9,7" wat voor mij gewoon te groot is om over al mee naar toe mee te nemen. Ook hier is de Nexus 7 weer een grote concurrent omdat het formaat bijna hetzelfde is maar net zoals de "gewone" iPad heeft de Nexus 7 om het hele scherm een dikkere rand lopen wat er dus voor zorgt dat je een kleiner scherm krijgt maar ongeveer even groot apparaat.

Aansluitmogelijkheden
De aansluit mogelijkheden gaan allemaal via de Lightning connector of via de 3,5 mm audio jack.
Er zijn dus standaard geen aansluitingen voor USB of HDMI er zijn hiervoor wel adapters verkrijgbaar via Apple of Ebay.

Verkrijgbare soorten
De iPad mini is in meerdere soorten verkrijgbaar zo zit er verschil in kleur en het aan GB's aan opslag ook is er nog een mogelijkheid om de iPad mini te gebruiken in combinatie met een 3G abbonement (cellular)
Soorten:
Je kan kiezen uit kleur dus wit of zwart dan kan je het aantal GB's aan opslag bepalen :
16 GB 32GB of 64GB dan kan je eventueel nog de cellular functie toevoegen.
Per verdubbeling van het geheugen komt er §100 bij voor de cellular functie nog een keer §130.
Er is dus een iPad mini vanaf §335 dan heb je de 16 GB versie meestal zijn ze voor §329 ook nog te vinden omdat een aantal winkels de thuiskopie heffing hebben "weggehaald" door de prijs te verlagen of het nog niet op hun website hebben vermeld echter betaal je er wel voor.
Prestaties
Ondanks de niet zo spectaculaire hardware die in de iPad mini zit gaat alles zoals Apps opstarten of internetten prima. Er zijn wel benchmarks waarin de iPad mini word vergeleken met de Nexus 7 maar qua hardware legt de iPad mini het af bij de Nexus 7. Nou is het natuurlijk fijn dat je bij de Nexus 7 betere hardware voor je geld krijgt maar met name bij tablets maakt dat mij vrij weinig uit. Aangezien ik er niet echt op game en als een app een halve seconde langer opstart dan op een andere apparaat mij daar niet echt zorgen over kan maken.

Constructiekwaliteit
De iPad is qua bouw kwaliteit echt prima te noemen door de aluminium achterkant, de stevig aanvoelende knoppen en dat met maar een gewicht van 308g.

Werktijd op accu
Werktijd op accu is prima heb hem nu 1 dag en 20 uur gebruikt en zit nu op 10% batterij.
Dus met een keer opladen kan je er flink mee voor uit die 2 dagen haal je natuurlijk niet als je non-stop relatief zware games speelt of veel films kijkt ook internet gebruiken kost relatief veel energie dus als je hem mee neemt en geen gebruik maakt van internet gaat hij ook langer mee.

De iPad mini heeft een batterij capaciteit van 4490 mAh waar hij erg lang opblijft werken vooral zonder wifi gebruik gaat hij al gauw meer dan 15 uur mee apple zegt dat hij alles minimaal 10 uur lang kan doen! Ook hier gaan we de iPad mini toch nog even vergelijken met de Nexus 7 want als iemand een 7-inch tablet wil kopen al gauw tegen deze 2 aanloopt.
De Nexus 7 maakt gebruik van een 4325 mAh batterij dat is niet veel minder maar de Nexus 7 heeft zoals eerder gezegt krachtigere hardware (Tegra 3) aanboord waardoor het energie gebruik wat hoger ligt. Nu heeft de iPad mini weer een iets groter scherm dus qua werktijd word het erg close maar valt in de praktijk waarschijnlijk positief uit naar de iPad mini.

Kwaliteit beeldscherm
Wat mij betreft is het scherm voor internet en andere dagelijkse gebruiken prima maar als je iets wilt om veel HD foto's mee te bekijken is het te overwegen om de iPad te nemen met het zogenaamde "Retina" scherm het probleem hiervan is alleen dat deze nog niet in het "mini" formaat verkrijgbaar is maar ik verwacht dat deze wel door Apple geproduceerd gaat worden wanneer is alleen nog onduidelijk.

iPad non-Retina:
9.7‑inch (diagonal) LED-backlit Multi‑Touch display with IPS technology
1024-by-768 resolution at 132 pixels per inch (ppi)

iPad Retina:
Retina display
9.7‑inch (diagonal) LED-backlit Multi‑Touch display with IPS technology
2048-by-1536 resolution at 264 pixels per inch (ppi)

iPad mini:
7.9‑inch (diagonal) LED-backlit Multi‑Touch display with IPS technology
1024-by-768 resolution at 163 pixels per inch (ppi)

Vergelijking andere iDevices
De iPad mini heeft zoals eerder gezegt een 7.9" inch scherm wat flink wat groter is als een gemiddelde smartphone en flink wat kleiner als een grote iPad om eerlijk te zijn vind ik het een prima tussenmaat.
CPU prestaties:

Ondanks hij flink kleiner is dan de gewone iPad heb ik nog geen problemen gehad met te kleine knoppen bij apps of andere problemen door het formaat.
Draagbaarheid
Draagbaarheid is door het gewicht en formaat prima de iPad past soms in mn broekzak (hangt van de broek af :P) maar om hem daar in mee te nemen is verre van ideaal gezien de grote. Ondanks dat hij lastig in je broekzak past loop je er makkelijker mee weg dan een gewone iPad die ook bijna het dubbele weegt.Vast houden is erg makkelijk in portrait kan je hem met een hand vast houden.

Camera
Nou camera er zijn er 2 maar 1 is voor "Face-time" het woord zegt het eigenlijk al maar voor mensen die er niet mee bekend zijn het is een camera aan de kant van het scherm dat er voor zorgt dat je een soort webcam hebt en die kan gebruiken om mee te chatten.

De tweede camera bevind zich op de achterkant van het apparaat en is voor gewone foto's nou is de kwaliteit van deze niet echt schokkend maar het is voldoende wat mij betreft voor een foto op Facebook of Twitter. Een flitser ontbreekt hier zoals op de iPhone maar is wat mij betreft ook niet nodig omdat ik het apparaat niet vaak voor foto's gebruik.

What's in the box ?
In de doos zit:
iPad mini
Lightning kabel (Lightning - USB)
Korte instructie
Adapter net stroom naar USB

Meteen een mooi test gelegenheid voor de iPad camera ;)

Voor de mensen die de niet verkleinde versie graag willen zien:

Wachten of niet wachten ?

Wat ik hier vertel zijn MIJN verwachtingen dus of het allemaal klopt/gaat kloppen weet ik niet.

Aangezien er over dit punt werd gereageerd en zelf er nog niet heel erg bij stil had gestaan heb ik besloten om hier ook nog wat aandacht aan te besteden ;).
De vraag is eigenlijk is het handig om nu te kopen in verband met een eventuele nieuwere iPad mini met een Retina scherm?
Hier wou ik toch even nog wat uitgebreider mijn mening over geven omdat het inderdaad wel een belangrijk punt is.
Volgens geruchten zou er namelijk relatief vroeg na de "non Retina" iPad mini een iPad mini met Retina in productie worden genomen.Aangezien het scherm voor sommige potentiŽle kopers in combinatie met de prijs een groot struikelblok is ten opzichte van de Nexus 7 een van de grootste/enige concurrent. Persoonlijk verwacht ik dat net als de iPad 2 de "non Retina" iPad mini blijft worden verkocht en dat er een iPad mini met Retina komt en eventuele hardware die vergelijk baar is met de "gewone" iPad Retina ookwel bekend als iPad 4. Is wachten dus een goede optie ?
Nou het lijkt mij dat het afhangt van de situatie net zoals ik eerder al zei: Wil je de iPad voor HD foto en film gebruiken en zware applicaties gebruiken dan is het waarschijnlijk de moeite waard om te wachten wil je geen van dat alle of maakt je de resolutie vrij weinig uit dan kan je de iPad mini nu ook wel kopen. Aangezien het voor Apple duurder is om een Retina scherm te produceren net als de andere krachtigere hardware verwacht ik dat de versie met Retina ook duurder zou worden net als we bij de "gewone" versie zagen maar goed wachten schiet je meestal weinig mee op in verband met de ontwikkeling die zo ontzettend snel gaat in de technologie elke keer is er wel weer iets nieuws of iets beters...........
Notebook of tablet
Dit begint langzamerhand een belangrijke discussie op te leveren aangezien het steeds beter mogelijk word kleinere maar ook sterkere chips te maken. Steeds meer mensen kopen een tablet als plaats vervanger van een laptop ook omdat er steeds meer bluetooth toetsenborden uitkomen die typen zoals iedereen gewend is mogelijk maken.
Er is natuurlijk nog wel een groot prestatie verschil aanwezig tussen bijvoorbeeld een iPad met een A6x chip of een laptop met i5 maar zodra dat steeds verder word ingelopen door de tablets vermoed ik dat er nog weinig redenen zijn om een laptop te kopen.

Aanrader of niet ?
Zoals eerder gezegd of het wat voor je is hangt enorm af wat je er mee wil doen. Gebruik je hem als doorsnee tablet dan is het een prima apparaat wil je hem zware taken laten uitvoeren raad ik je aan verder te zoeken.

Voor vragen tips of opmerkingen stuur gerust een reactie.

Heb jij ook een Apple iPad Mini Wi-Fi 32GB Zwart?

Reviews door de redactie

Meer advertenties