Newman N2 Zwart Review

AppliArt 13 mei 2013, laatste update op 28 mei 2013, 4.695 views

Newman N2 Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Prijs/kwaliteit niet te kloppen
  • Snelheid interface en in apps
  • Prachtig IPS-scherm

Minpunten

• Resem softwarebugs
  • Vertragingen
  • Onbruikbare camera-app

Jaarlijks een nieuwe smartphone kopen is voor mij wat gek. Ik deed het voornamelijk met de budgetmodellen die hier in Europa op de markt kwamen, of ik kocht tweedehandsmodellen die het na een paar maanden begaven. Nadat mijn trouwe HTC HD2 het begaf, begon ik naarstig te zoeken naar een opvolger voor mijn Koreaans wünderkind.

Ik speurde forums af, las review na review en zag uren beeldmateriaal over fancy telefoons die ik allemaal veel te duur vond op Youtube. Totdat ik het Chinese-telefoons topic hier op Tweakers tegenkwam. Sweet Jesus, telefoons met een prijs/kwaliteit waar de bekende merken alleen maar van kunnen dromen. Ik was natuurlijk verkocht. Dit maakte de keuze natuurlijk echter niet makkelijker, want ze gooien de kortingen op telefoons naar je oren.

Ik ben op vlak van smartphones nog niet echt verwend geweest, maar ik had toch wel een klein lijstje met vereisten die mijn nieuwe draagbare genoot moet hebben/kunnen:
  • Prijs tussen de 200 en 275 euro
  • Geen > 5,0" monster, maar liefst iets daaronder (4,5" - 4,7")
  • Minimaal een resolutie van 1280x720 pixels
  • Mogelijkheid om er een SD-kaart in te stoppen
  • Minimaal Android 4.1
De JiaYu G4 en de Newman N2 waren de uitverkorenen hier. Die laatste is het dan geworden, mede door problemen bij JiaYu waardoor deze niet op tijd geleverd kon worden. Op 14 maart 2013 heb ik de Newman N2 bij Pandawill besteld en op 27 maart 2013 is 'ie bij me op de deurmat gevallen. Hij kostte me in totaal ongeveer 215 euro.

Newman levert de telefoon in een mooie doos. Naast hun logo in een zilverkleurige folie staat er ook nog een Chinese subtitel op die ik helaas niet kan lezen. De doos is beplakt met stickers waar onderandere de IMEI-codes opstaan. Dat is handig omdat je dan niet in één of ander weggestoken menu op de telefoon moet gaan zoeken indien je deze ooit nodig hebt. En het Android-logo fleurt de doos verder op.

Pandawill heeft de doos al geopend, want naast de Chinese handleiding van Newman zelf, zit er ook een gebruiksaanwijzing voor Android in. Een Engelse handleiding wel te verstaan. Niet echt heel nuttig voor iemand die al wel wat ervaring heeft met Android, maar toch vriendelijk dat ze ook aan de niet zo handige Harry denken.

Verder vinden we de gebruikelijke dingen die bij een smartphone horen, waaronder:
  • Oplader met Amerikaanse/Chinese stekker met een Europlug-verloopstekker
  • De zoveelste USB naar MicroUSB-kabel
  • Screenprotector
  • 2500mAh batterij
De telefoon zelf was goed verpakt in een stoffen zakje dat dichtgeplakt was met een beetje plakband. Alle andere componenten zaten verpakt in plastic en/of hersluitbare zakjes.

In tegenstelling tot veel andere Chinese smartphones is deze Newman een vrij onopvallende verschijning. Ik meende ooit een foto gezien te hebben met deze N2 in een heel resem kleuren, maar blijkbaar is enkel de zwarte versie met matte achterklep nog te krijgen.

Het toestel heeft een groot 4,7" touchscreen met daaronder vier aanraakgevoelige knoppen, in plaats van de drie die Google graag heeft. Op de voorzijde heb je dan enkel nog een speakergrill voor telefoontjes, frontcamera en een nabijheidssensor.

De telefoon heeft een verwisselbare backcover waar je de telefoon kan openen. Hier is er plaats voor de batterij, een MicroSIM en een MicroSD-kaartje. Geen dual-sim zoals vele anderen dus.

Qua stevigheid zit het ook snor. De voorzijde heeft een Corning Gorilla Glass plaat, de achterzijde een rubberized kunststoffen cover. De telefoon wordt door een chassis van hard plastic op zijn plaats gehouden.

http://i.imgur.com/j7phO9e.jpg http://i.imgur.com/YEPYEQm.jpg

Newman N2 - specificaties
OSAndroid 4.0.3 - Ice Cream Sandwich
(update naar 4.1.1 is uitgekomen)
CPUSamsung Exynos 4 Quad 4412 op 1,4Ghz
GPUMali-400 MP
Geheugen1GB RAM
8GB ROM
SchermLG - 4,7"
IPS-paneel (720x1280) (~312ppi)
NetwerkenGSM 850/900/1800/1900MHz (GPRS, EDGE)
WCDMA 2100MHz (3G, HSPDA)
CameraVoorkant: 2MP
Achterkant: 13MP Sony Exmor RS second Generation back-illuminated sensor (F2.2) met 1080p video
Afmetingen137x71x10.5mm

Je kan wel zeggen dat voor de prijs de specificaties dik in orde zijn. Ik heb de telefoon gekocht op het moment dat de 1080p schermen in smartphones net begon door te komen, maar ik moet zeggen dat ik daar niet echt veel nood aan heb.

Zoals ik al eerder aanhaalde, valt de Newman N2 niet echt op. Het is een smartphone in de breedste zin van het woord. Een groot scherm, wat knoppen en een camera. Of je het nu leuk vind of niet, het design is voor mij best geslaagd. Door zijn rubberized cover ligt hij goed in de hand en heeft hij niet de neiging om naar beneden te schuiven.

Voor een ietwat high-end telefoon van 215 euro is de bouwkwaliteit super. Hij weegt minder als mijn HTC HD2 maar je hebt niet het gevoel dat hij plots de zwaartekracht gaat tarten en wegvliegt. Verder kan je de telefoon nergens indrukken op een plaats waar het niet zou moeten, en de knoppen langs de zijkant voelen stevig aan. Ook is er een fysieke cameraknop toegevoegd met twee standen, net zoals bij een compactcamera.

De backcover is het lichtste gedeelte van de telefoon maar klikt vrij vast in de behuizing, waardoor je je dus geen zorgen moet maken over het loskomen ervan.

De overgang van 4,3" naar 4,7" duurde niet lang. Ik heb grote handen, maar toch heb ik soms nog moeite om met één hand het volledige scherm te kunnen aanraken. Met twee handen is de grootte gewoon perfect. Ook de plaatsing van de fysieke knoppen is logisch. De powerknop zit aan de rechterbovenkant, met daaronder de volumeknoppen. Deze zijn met één hand ook makkelijk te bedienen.

Dit is (voor mij) een van de selling points van deze telefoon. Het scherm is werkelijk prachtig. De basis is een LG 4,7" IPS display, met de mogelijkheid om 10 vingers tegelijk te registreren (met tien vingers door je mail scrollen!). Ik heb nog nooit een IPS-scherm in mijn handen gehad, maar ik moet zeggen dat het erg knap is voor een telefoon van deze prijs om zo'n paneel te kunnen inbouwen. De telefoon platleggen op een tafel en er dan onder een rechte hoek onder kijken zorgen niet voor extreme kleurverschillen. Ik ben fan!

Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal, maar de kleuren zijn (uiteraard) een stuk levendiger dan bij mijn oude HTC HD2. Van kleurweergave heb ik niet echt veel kaas gegeten, maar voor mij ziet het er gewoon goed uit. De lichtopbrengst van het scherm is zodanig hoog dat het scherm perfect te lezen valt buiten en in de zon. Je hoeft de brightness daar zelfs niet volledig voor openzetten.

Met een resolutie van 720p stamt deze misschien een beetje uit 2012 maar dat maakt opzich niet uit. Ik heb moeite om de zichtbare pixels te onderscheiden op het scherm (met een pixeldichtheid van 312ppi) en het ziet er gewoon goed en scherp uit.

De capacitieve knoppen onder het display doen hun werk. Toch heb ik een vrij voorkomend probleem en dat is dat de backligt voor die knoppen niet helemaal goed op zijn plaats zit. Dit geeft als resultaat dat de lichtopbrengst in dat gebied niet mooi verdeeld is en dat het er (vooral 's avonds dan) een beetje slordig uit ziet.

Misschien een nadeel over de glasplaat over het display. Deze lijkt vingerafdrukken als het ware van je vingers te zuigen. Nu hoor ik je denken van "Duh, smartphone", maar dit is anders. In tegenstelling tot veel andere smartphones lijken vingerafdrukken er vettiger uit te zien en krijg je ze er ook moeilijk af. Het klinkt gek, en dat is het ook. Een screenprotector kan dit probleem volgens mij het beste oplossen.

De Newman N2 heeft twee camera's, eentje van voor en eentje langs achteren. De frontcamera doet wat het moet, je gezicht laten zien. De 2MP lijken niet veel te zijn maar zijn goed genoeg voor wat simpele videocalls. Helaas maakt deze de omgeving wel een stuk donkerder waardoor een heel wat ruis op het beeld zit.

Nu, het heikel punt van deze telefoon is voor mij de camera. Ik las heel veel goede recensies over de camera, en dat zou ook moeten met een 13MP Sony Exmor RS lens. Opzich is de camera niet slecht. Hij maakt mooie foto's buiten, en ook binnen. Probleem is dat de software roet in het eten gooit waardoor de camera bijna nutteloos wordt. Ik som de problemen even op.
  • Scherpstellen duurt véél te lang waardoor veel foto's wazig en bewogen zijn
  • Camera-app gaat in een soort van slow-motion modus wanneer er geen perfecte lichtinval is
  • Geen foto's maken wanneer je onder de 15% batterij zit
  • Problemen met kleurregister
Ik weet niet of bovenstaande problemen op te lossen zijn met een software-update of niet. Indien dit wel het geval is en wordt opgelost in toekomst zal dit aangepast worden.

Probleem wordt z.s.m. verduidelijkt

Accuduur bij smartphones is voornamelijk afhankelijk hoe je het toestel gebruikt. Ik zou mezelf niet bij een zware gebruiker rekenen. Als Belg zijn wij vooral nog fan van sms'en, surfen over 3G en WiFi, controleren wanneer de bus er is, wat foto's maken en sporadisch wat op YouTube zitten. WhatsApp'en en muziek streamen zit er voor mij niet echt in.

Tijdens de tweede oplaadbeurt vertikte hij het trouwens om op te laden! Na het toestel uit te zetten en niet te laten opladen in Android zelf leek de oplossing te zijn. De accuduur viel de dagen daarna wat tegen. Misschien komt het ook wel een beetje door het feit dat je met nieuw speelgoed eerst wat speelt, maar ik haalde toch maar een magere 10-12 uur op de 2500mAh grote batterij.

Na een paar weken ging het beter. De telefoon wordt binnenshuis voornamelijk gebruikt met een WiFi-verbinding, die non-stop blijft aanstaan. Toch is de batterijduur wat hit 'n miss. Wanneer ik de telefoon gebruik in een gewone schoolweek haal ik meestal 20-24 uur. Wanneer je er dan daadwerkelijk ook iets meer met doet (spelletje spelen), dan durft dit gemiddelde wel eens te zakken naar een 15-18h. Voor mij is het niet zo'n probleem aangezien ik toch meestal elke dag de telefoon aan de stekker hang.

Geen idee hoe het komt, maar de telefoon heeft wat moeite om de CPU in deep sleep te brengen. Hij doet het wel, maar slechts sporadisch. Volgens CPU Spy vertoeft de telefoon het meeste in de 200Mhz range (77% !), wat vreemd lijkt maar opzich niet storend is. Batterijduur bevalt dus wel.

http://i.imgur.com/Us3G0O7.jpg http://i.imgur.com/HlvPt7x.jpg

Newman leverde geen oortjes bij, maar of dat een negatief punt is laat ik in het midden. De telefoon heeft één externe speaker op de achterkant, langs de linkeronderzijde geplaatst. Dit is in mijn ogen een vrij gekke plaats voor de speaker, aangezien je hand in de meeste gevallen de speaker blokkeert wanneer je hem vasthebt.

Geluidsproductie is goed. Hij gaat niet al te hard, maar dat is maar goed ook anders vermoed ik dat het geluid vies en vervormd zou beginnen klinken.

Verder ook goed geluid afkomstig van de 3,5" jack aan de bovenzijde van de telefoon. Geluid klinkt goed genoeg in mijn Sennheiser HD201 en KOSS KE29.

Ik gebruik voornamelijk de 3G en WiFi-functionaliteiten van het toestel om verbindingen te leggen. Deze doen het beide prima en voor zover ik weet zijn er geen problemen. In de Antwerpse binnenstad vind hij makkelijk 3G+ (HSUPA) in een kleine vijf seconden. WiFi verbind nagenoeg onmiddelijk met mijn router als hij binnen het bereik ervan is. Snelheid hiervan ligt een stuk hoger dan die bij mijn HTC HD2.

(3G links, WiFi rechts)

http://i.imgur.com/CUtcxqs.jpg http://i.imgur.com/MsGozLo.jpg

Bluetooth
De N2 gebruikt slechts een Bluetooth 2.0 chip. Hierdoor mist hij de nieuwere low-energy modus van versie 4.0. Opzich geen probleem voor mij, want ik gebruik Bluetooth enkel sporadisch om de telefoon te kunnen gebruiken als remote.

GPS
Wordt z.s.m. behandelt

Dit is een uitgebreid hoofdstuk over de ROM en alle functionaliteit er rond. Dit stuk is uiteraard onderhevig aan veranderingen en ontwikkelingen uit het front van Newman. Mijn telefoon draai momenteel (28/05/2013) op Android 4.0.3 met firmware 00.28. Ik ben op de hoogte van een update naar 4.1, maar door nog wat pijnlijke bugs (zoals het niet kunnen installeren van betaalde apps) en stabiliteitsproblemen kijk ik nog even de kat uit de boom.

Algemeen
Newman levert de N2 met een stock-versie van Android. Mijn model werd geleverd met 00.23, een firmwareversie die op dat moment een beetje achterliep. Na wat frunikken met de USB drivers lukte me het om te updaten naar 00.28, de op één na recenste versie voor Android 4.0.3. De reden waarom ik niet geüpdated heb naar 00.29 is omdat deze niet echt zo goed ontvangen is door de community (hier, maar ook op Vondroid).

http://i.imgur.com/WLqG8QK.jpg http://i.imgur.com/6BtAl7C.jpg

Een (vrij) groot probleem is dat de telefoon stock niet wordt geleverd met de Google Play Store. Dit is voor ons Tweakers natuurlijk geen probleem, maar voor onze goeie vriend Niet-zo-handige Harry is het niet echt een voordeel. Naast het ontbreken van de Play Store staat de telefoon ook vol met voor ons nutteloze Chinese apps, die je gelukkig wel makkelijk kan verwijderen.

Een ander klein punt van kritiek is dat de telefoon blijkbaar wat moeite heeft met het unlocken. Van zodra je op de powerknop drukt, heeft hij nog een kleine seconde nodig vooraleer het scherm daadwerkelijk aanspringt. Vermoedelijk wel softwarematig op te lossen.

Performance
Over de snelheid van de interface kan ik kort zijn, snel en vlot. Voor een telefoon die Android 4.0 draait (en dus zonder de magische Project Butter van 4.1) vind ik dat hij goed zijn best doet. Mijn homescreen en launcher (Nova Launcher) gaan vlot zonder enige onderbreking. Ook de rest van het systeem gaat lekker. Enkel bij het scrollen bij keuzelijsten zie je een serieuze vertraging in vlotheid. Ik heb geen verklaring waarom dit enkel daar gebeurd. Mijn oudere HTC HD2 op Android 4.1 had hier ook last van.

Tijdens het spelen van games heb ik nog geen noemenswaardige problemen gevonden, buiten het feit dat de telefoon belachelijk heet kan worden. Ik heb al gevallen gelezen waar de combinatie van gamen en opladen een permanente beschadiging aan de rechteronderhoek van het scherm veroorzaakte, dus pas op daarmee!

De telefoon wordt ook warm met het gebruik van 3G, maar dat is niet verwonderlijk natuurlijk.

Stabiliteit
De eerste paar weken deed Android het goed. Echter, de eerste problemen verschenen na het installeren van Google Chrome voor Android. Ik weet niet of het ligt aan slecht programmeerwerk van Google of Newman, maar Chrome werkt niet echt lekker op dit toestel. Zeker vergeleken met de stock Android browser durft het opstarten en laden van webpagina's lang duren en in bepaalde gevallen trok hij de gehele telefoon mee in zijn val, waardoor er niks anders opzat dan de batterij eruithalen en opnieuw op te starten.

Ook heeft de standaard camera-app soms wat moeite om te reageren. Er verschijnt beeld dat de camera opneemt maar voor de rest negeert hij al mijn aanrakingen. Het duurt soms wel tot een minuut voordat deze app enig teken van leven geeft. Best wel vreemd.

Met 1GB aan geheugen gaat multitasken in de meeste gevallen goed. Toch merk ik wel dat (zeker wanneer er een browser actief is), dat het switchen tussen apps wel een beetje sloom gaat. Ik weet niet of het komt door het feit dat Android 4.0 daar niet echt goed mee overweg kan, of dat het werkelijk een hardwarematig gebrek ik.

Benchmarks
De Newman N2 heeft dezelfde SoC als de Samsung Galaxy SIII, dus qua pure performance zit het wel snor. De scores die gemaakt zijn in AnTuTu en Quadrant zijn gebeurd op firmwareversie 00.28. Dit is belangrijk omdat deze wel eens blijkt te wisselen door firmwareversie's heen.

http://i.imgur.com/uUJuHx9.jpg http://i.imgur.com/CHM8zUh.jpg

Zoals je kan zien scoort de telefoon meer dan behoorlijk en kan hij mee met de toppers van het moment (buiten de SGS IV en HTC One dan). Toch blijft de performance meer dan genoeg voor de gemiddelde smartphone gebruiker.

Rooten
Zoals alreeds gezegd draait deze telefoon op dezelfde SoC als de SGSIII. Dit heeft als voordeel dat ook dezelfde exploits tellen en er dus kan worden geroot met dezelfde tools als op de Samsung. Met de app ExynosAbuse kan je snel en makkelijk op de telefoon rooten. Daarna simpelweg SuperSU eropzetten en je bent klaar. Sommige dingen hoeven simpelweg niet moeilijk te zijn.

Een conclusie schrijven voor een telefoon die eigenlijk nog niet helemaal af is. Het is moeilijk. Langs de ene kant ben ik helemaal gek van de telefoon, mede door de uitstekende prijs/kwaliteit, het scherm en de vlotheid van de interface. Langs de andere kant is het spijtig dat mede door bugs en softwareproblemen de telefoon niet helemaal tot zijn uiting komt.

Ik ben er echt van overtuigd dat het nog goed komt met deze telefoon. De recente Jelly Bean-builds van Newman laten veel potentieel zien, en van zodra alle foutjes daar uitgehaald zijn waag ik de stap naar 4.1. Momenteel blijf ik nog wel even bij Ice Cream Sandwich.

Raad ik de Newman N2 aan? Als je een echte Tweaker-telefoon wilt die op vlak van prijs/kwaliteit niet te kloppen is en in de toekomst enkel nog maar beter wordt, doen zou ik zeggen!

Voor meer informatie over de telefoon verwijs ik je door naar het topic waar je verdere vragen kan stellen!

28/05/2013
Versie 1.0

Heb jij ook een Newman N2 Zwart?

Mooie en goeie review! Ben zeer benieuwd naar de GPS prestaties. Ga je dit ook testen met TomTom/Sygic of een andere navigatie app?
Jep! In de komende dagen ga ik de A-GPS toetsen met navigatiesoftware, alsook de cameraproblemen die ik ervaar a.d.h.v. voorbeelden proberen uit te leggen.
Goede review! Ik heb je review even toegevoegd aan de topic start van de Newman N2!