Specificaties 2,8" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch Diamond NL Zwart Review

robertwebbe 16 juni 2008, laatste update op 16 juni 2008, 2.435 views

HTC Touch Diamond NL Zwart

Pluspunten

• snelle Windows Mobile GUI
  • handsfree kwaliteit is verbeterd t.o.v. WM6.0

Minpunten

• geen micro SD slot
  • door de diamandvormige achterkant ligt het toestel niet meer stabiel op tafel
  • je blijft de achterzijde poetsen
  • TouchFLO is niet echt intiuitief, je moet het echt even leren
  • tegenvallende kwaliteit van eigen gemaakte video filmpjes

De Touch Diamond was weer zo'n toestel waar al lange tijd over gediscusseerd werd op Tweakers en velen hadden ook hun aankoop uitgesteld voor dit toestel. Met hoge verwachtingen opende ik de mooie piramidevormige verpakking: http://nl.youtube.com/watch?v=ZzL64trBOmg.

Het eerste wat je dan natuurlijk doet is even door Instellingen en Programma's lopen om te zien wat er van alle geruchten waar was: http://nl.youtube.com/watch?v=IcMuK8uZZxY. Helaas geen TomTom Navigator 7.

Persoonlijk is voor mij de camera een belangrijk onderdeel van een mobiele telefoon dus direct maar even wat foto's gemaakt: foto 1, foto 2, foto 3 (macro), foto 4. Al met al een goede fotokwaliteit!

De videokwaliteit viel me toch wel wat tegen, het beeld komt snel schokkerig over en is niet overal even scherp te noemen: filmpje 1, filmpje 2.

Tijdens het spelen viel het me snel op dat het toestel niet stabiel ligt op tafel. Doordat er van die mooie hoeken op de achterzijde van de behuizing zitten, wordt hij op de zijkanten instabiel.
Ook blijf je het toestel maar poetsen vanwege de gebruikte pianolak, iedere vinger zie je direct.

Verder viel het mij de afgelopen dagen op dat de handsfree kwaliteit is verbeterd. Dit komt volgens zeggen doordat Microsoft sinds WM6.1 de bluetooth stack heeft verbeterd.

Heb jij ook een HTC Touch Diamond NL Zwart?

Kun je met deze mobiel ook nog bellen? :) Geen woord over de telefoon zelf in de gehele review. Is de ontvangst goed, hoe groot is het geheugen, hoeveel pixels de camera.....

Ik vind het wel erg leuk dat je informatie geeft via filmpjes. Kun je toch op die manier een hoop in kwijt, wat anders erg veel schrijfwerk is (en dan nog niet eens zo effectief).

Minder smakelijk vind ik de reclame die je maakt. Volgens mij zijn de reviews daar niet voor bedoeld. Het zou me niet verbazen als het ontdekt wordt (don't worry, ik geef het niet door) dat je daar van de crew een opmerking over krijgt (of nog beter een rekening :*) ).

De foto's vind ik gedeeltelijk goed, m.n. de macro mag je voor een mobiel niet over klagen. Met foto 4, gedeeltelijk zon, gedeeltelijk schaduw, heeft het toestel het duidelijk moeilijk mee.

De video's vind ik gewoon bar slecht, er zijn massa's toestellen die dat veel en veel beter doen (als je überhaupt zo iets belangrijk vindt). Ook hier graag de ingestelde resolutie.

Schermen poets ik, achter kantjes nooit, dus dat boeit me absoluut niet (en met mij nog veel meer mensen, denk ik).

/edit En vertel eens wat over touch flow..... Ik heb zelf de MDA (in onbruik geraakt, nu ik de N95 heb) met WM 5.0. Zitten er in 6.0/6.1 zinvolle uitbreidingen/verbeteringen?

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 18 juni 2008 00:09]

Mooie filmpjes. Wat mij toch opvalt is het feit dat Touchflo een leuk gadget is, maar niet echt nuttig. Zoals in het tweede filmpje te zien is, wordt al meteen de stylus gebruikt om door het gewone Windows Mobile te ploegen. En dat maakt het apparaat tot een vrij snelle WM mobiel... maar ja, daar hadden we er al aardig wat van. Ik begrijp de keuze van HTC om TouchFlo te ontwikkelen (namelijk om het UI te verbeteren, waar WM enigzins faalt), echter zou men dan net zo goed alles kunnen omtoveren tot dat systeem. Verder is het jammer dat elke fabrikant probeert zich te onderscheiden, door het UI flink te varieren, waardoor sommige zaken inderdaad weer minder intuitief worden.

Anyway, door je filmpjes en foto's een mooie review, niet heel uitgebreid verder, maar voor mij geeft het genoeg redenen het apparaat niet te kopen. :)
Vrij mager reviewtje. Ben er niet echt iets wijzer van geworden vind ik :)
Maar als ik het goed begrijp heb je geen uitbreiding voor geheugenkaartje?
Hoeveel mb heb je dan?
Ja, het was ook eigenlijk niet zo zeer mijn doel om een zeer uitgebreide bespreking te houden, meer de hoogtepunten die mij opgevallen waren.
Tjah... heeft misschien wat mankamenten...
Maar dat is weer voordeel van HTC denk ik.
Ga er vanuit dat die nogwel wat updates op het net gooien voor de probleempjes die gebruikers ondervinden te verhelpen.

Verder is het toestel ook niet bedoeld voor de fotograaf en de filmer denk ik..
Dat is een andere markt (ja ik praat de HTC bazen een beetje na).
Verder vind ik het laagje (Touchflo 3D) over WM best aardig gelukt!
En ik vind het handzamer als de Iphone, die kwa specs en euro's ongeveer gelijk is..
Maar moeilijker te krijgen..

Ik ga hem denk ik toch maar aanschaffen deze diamond!
Vroeg me inmiddels wel af of er al iemand is die een redelijk oordeel over de batterij kan geven? is die werkelijk "te licht" ?
Zou het mogelijk zijn om een zwaardere batterij te kopen voor de Diamond? Bijvoorbeeld die uit de HTC Touch Pro ? (Deze is 1300 mah t.o.v. de 900mah die bij de Diamond geleverd wordt...)

Verder is een extra batterij aanschaffen misschien niet eens een gekke gedachte als het dan echt een matige gebruiksduur heeft... Zag op internet prijs van accu op 26 euro liggen
Zelf heb ik dit toestel nu ongeveer twee weken, en ik ben er zeer tevreden over. De batterij gaat in mijn ogen lang genoeg mee. Hiervoor had ik ook een Windows Mobile toestel (Mio A701) en daarmee haalde ik twee a drie dagen.

De Touch Diamond hoef ik 4 dagen niet op te laden, als ik alleen wat sms en bel. Als je Wifi gebruikt loopt de accu snel leeg. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik denk dat hij het met WiFi aan slechts 4 uur volhoud.
Wel is het slim om de optie aan te vinken waarmee je met het drukken op het kruisje de programma's ook echt afsluit, dat scheelt een hoop stroom.
Ik overweeg het toetsel aan te schaffen..........

-Is het toestel volledig touchscreen met de hand (vinger) te bedienen, of heb je de stylus écht nodig?
-Zijn SMSjes ook met de vinger te typen?
-Heeft er al iemand muziek geluisterd m.b.v. de bijgeleverde headset; hoe is het gesteld met de geluidskwaliteit, en wat voor aansluiting heeft deze? (wellicht net als bij de P3300 gewoon de aansluiting voor netspanning, of toch mini-jack net als bij portable audio players e.d.)

Kan iemand mij dit vertellen?
Een goede foto kwaliteit!?
Op foto 1 zie je duidelijk een te hoge sharpening, check d'r decolleté maar eens. Daar waar de omgeving er een tikkie fuzzy uit ziet, zie je daar opeens een haarscherpe lijn. Als je hem beter bekijkt zie je ook de nadelige effecten van sharpening; vlak voordat d'r huid overgaat in d'r truitje word de huid net iets lichter, maar ook de rand van het bureau heeft ditzelfde effect. Of voor de kijker links van d'r gezicht de scheidingslijn tussen haar gezicht/huid en haar haar. Onnatuurlijk scherp.
Bij foto 2 kan ik geen op of aanmerkingen geven, ziet er hooguit een tikkie flets uit, maar dat kan ook door het weer komen. Al is mijn eigen ervaring met de TD dat hij de foto's toch iets flets weergeeft.
Foto 3 is niet echt een macro te noemen. Een macro is bijv als je de stampers beeldvullend had gefotografeerd. Verder vind ik deze foto ook niet echt goed genoeg om de camera te beoordelen.
Foto 4 is op zich een nette foto, maar je ziet rechts in het gras de sharpening weer vage effecten creëren. Sommige sprieten zijn onnatuurlijk scherp terwijl anderen weer fuzzy zijn. Bruggetje is weer te oversharpened. Donkere partij rechts ziet er ok uit, zonder ruis. Pluspuntje.