Specificaties (HT)PC barebone met AMD E2-1800 - Bekijk alle specificaties

Zotac ZBOX nano XS AD13 Review

OinkOink 10 mei 2013, laatste update op 10 mei 2013, 4.801 views

Zotac ZBOX nano XS AD13

Pluspunten

• Klein en compact
  • Laag stroomverbruik
  • Stil
  • 1080P speelt vloeiend
  • Afstandsbediening werkt direct Openelec

Minpunten

• Alleen MSATA aansluiting
  • Bereik Wifi adapter

Inleiding:

Dit is mijn eerste review, dus mochten er op of aanmerkingen hoor ik dit graag.
De reden dat ik deze barebone heb aangeschaft is dat ik een kleine en snelle XBMC mediaspeler wilde hebben die ik gemakkelijk mee kan nemen naar vrienden.

Specificaties:

Aan de voorzijde van het apparaat bevinden zich van links naar rechts:
  • power knop en infrarood ontvanger
  • Cardreader die de volgende formaten ondersteunt MMC/ SD/ SDHC/ MS/ MS Pro/ SDXC cards
  • E-Sata/ USB2 aansluiting
  • 3.5mm koptelefoon/ SPDIF aansluiting (d.m.v bijgeleverde adapter)
  • Aan de rechterzijde bevind zich een microfoon aansluiting.
Achterzijde:

Aan de achterzijde van het apparaat bevinden zich van links naar rechts:
  • 19V Power adapter aansluiting
  • HDMI Output
  • 2 USB 3.0 Poorten
  • Gigabit ethernet aansluiting
  • 2 USB 2.0 poorten
Wat zit er in de verpakking:

• Handleiding met Cdrom
  • VESA Mount
  • De benodigde schroeven
  • Zbox AD13 XS
De afmetingen van de Zbox:

De Zbox AD13 is echt Nano om even een vergelijking te geven heb ik hier een foto van een Zbox vergeleken met een Iphone.
De installatie

Het installeren van het geheugen gaat erg gemakkelijk door de 4 schroefjes aan de onderzijde los te draaien het klepje eraf te halen en het geheugen in de daarvoor bestemde plaats te klikken. Nadeel is wel dat er slechts plaats is voor 1 geheugenmodule maar dit is voldoende voor het doel waarvoor ik het wil gebruiken. Ook is er op het moederbord nog plaats voor 1 MSATA schijf.
Na het dichtschroeven van het kastje was het tijd om Openelec op mijn mediaspeler te installeren. Ik heb gebruik gemaakt van de OpenELEC Stable - Fusion x86_64 Version:3.0.2 release.

De eerste keer toen ik wilde booten van de USB stick ging dit niet omdat ik deze in de USB 3.0 aansluiting had gestopt en ik kon ook niet in het BIOS aangeven waar ik als eerste van wilde booten. Dit heb ik opgelost door de USB stick in de 2.0 aansluiting aan de rechterzijde te plaatsen, daarna weer aangezet en er werdt automatisch van de USB stick opgestart.

Voor mensen die eerder van Openelec gebruik hebben gemaakt weten dat dit een fluitje van een cent is en binnen een paar minuten is de Zbox klaar voor gebruik.

Het gebruiksgemak:

Het opstarten van Openelec duurde bij mij 29 seconden dit zal waarschijnlijk nog wel versneld kunnen worden omdat ik gebruik maakte van een USB 2.0 stick. Na de installatie heb ik de AEON Nox skin erop gezet. Deze draait zeer soepel en snel. Ik heb ook nog even een filmpje op Youtube geplaatst waarin te zien is hoe snel het menu werkt.https://www.youtube.com/w...i494YjHg&feature=youtu.be

Het gebruik van de WIFI adapter is iets waar ik minder tevreden over ben. Zelf als de mediaspeler op 4 meter van de router staat heeft die nog moeite met 1080P bestanden af te spelen. Ze worden wel afgespeeld maar dan wordt er tussendoor steeds gebufferd wat erg lastig is. Het afspelen van SD en normale dvd bestanden is geen enkel probleem over de Wifi en ook web radio en uitzending gemist wordt prima afgespeeld ook als de mediaspeler boven staat.

Bij gebruik van de ethernet aansluiting worden alle bestanden vloeiend en snel afgespeeld.

Energieverbruik

Hieronder is nog een schema waarin het energieverbruik is vergeleken met andere mediaspelers:

Heb jij ook een Zotac ZBOX nano XS AD13?

Zit erover te denken om deze ook aan te schaffen en in te zetten als HTPC met OpenElec en daarbij dan Sabnzbd+, SickBeard en CouchPotato te draaien.

Nu zie ik op internet dat er een "Digital mini-Optical S/PDIF" aansluiting op zou moeten zitten en er een adapter van normale S/PDIF naar mini-S/PDIF, alleen zie ik deze op de foto's nergens terug.
Dit is voor mij wel van belang aangezien ik deze (totdat ik een nieuwe receiver koop) via S/PDIF aan wil/moet sluiten. Video moet wel gewoon via HDMI naar de TV.

Kan je bevestigen dat er Optical S/PDIF opzit?
Derde item van links (of rechts) bovenaan is de adapter, hij staat dus keurig op de foto van de meegeleverde accessoires. Misschien is het minder gelukkig dat deze aan de voorzijde is geplaatst, en gecombineerd is met de hoofdtelefoon-aansluiting?

V.w.b. het streamen van Media, o.a. Full HD 1080p, het is zelden aan te bevelen om dit via Wifi te doen. Dit geldt zeker niet alleen voor deze Zbox maar voor alles wat media weer moet geven via een netwerkverbinding.

Het alleen kunnen gebruiken van een mSSD kan eigenlijk niet als negatief punt worden meegenomen. Dit staat duidelijk bij de specificaties van het apparaat vermeld (is vooraf al bekend bedoel ik dan), en buiten dat deze misschien ietsje duurder is in aanschaf, kan er net zo'n hoge doorvoersnelheid worden gehaald dan met zijn normaal formaat SSD tegenhangers. Bij aankoop van het juiste type natuurlijk. Als heel compact zijn een pre is dan mag de ruimte voor enkel een mSSD toch niet echt negatief zijn?

Ik weet trouwens niet hoe groot een iPhone is dus misschien geeft de onderstaande foto ook nog aan hoe groot (of klein) het apparaatje is? ;)

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 24 juni 2013 20:49]

had het stiekem ook al aan zotac support gevraagd en het gaat inderdaad via de audio jack poort, door de converter naar S/PDIF hou je dan 8-kanaals digitaal geluid.

dat die aansluiting aan de voorkant zit is idd een beetje jammer, maar in de toekomst ga ik dit toch over HDMI sturen (wanneer ik een nieuwe receiver heb).

die van mij is inmiddels dan ook besteld ;-)

[Reactie gewijzigd door NiGHtrAidEr op 26 juni 2013 17:52]

wat voor routen heb je staan eigenlijk? Met een router zoals de KPN Xperia box kan ik het me wel voorstellen, ik slaap er recht boven maar de wifi verbinding in mijn bed is waardeloos.
Ik overweeg een Zotac aan te schaffen om via een LCD TV te internetten, series via internet en films vanaf een Synology NAS te bekijken. Op de Synology staan vele formaten films en ook in uiteenlopend kwaliteitsniveau. Kan deze AD13 via een gigabit LAN full HD films streamen? Ook bluray rips? Zelfs als ze als ISO-bestand staan opgeslagen? Ben zeer benieuwd, want dan is het een ideaal ding voor mij.
Hallo OinkOink,

Je hebt deze Zotac nu enige maanden in gebruik en ik ben ook opzoek naar een dergelijke oplossing met XBMC. Nu ben ik als de dood dat ik een aankoop doe waar ik in de toekomst spijt van krijg. Ik wil graag via mijn synology 412+ films gaan streamen naar de Zotac met XBMC. Ik speel zo goed als altijd grote MKV files af van zoon 9 tot 14 gig. Werkt dit zonder problemen op dit apparaat? Inmiddels heb ik zoveel recenties gelezen en zie ik tussen de bomen het bos niet meer. Soms lees je dat het net gaat, soms weer niet... Of adviseer je om een Zotac met een i5 processor te kopen?
@247od:
Ik heb dit apparaat zelf niet, dus ik kan niet specifiek over de zotac machines praten, maar hopelijk kan ik wel even wat dingen voor je verduidelijken.

Om te beginnen zou het niet uit moeten maken hoeveel films je opgeslagen hebt (tenzij je alle 412+ films tegelijk wilde afspelen :P ). Deze worden door xbmc gescand en in je library gezet en het enige verschil is dat het met meer films (of minder krachtige hardware) langer zou duren.

De grootte van je mkv files kan wel uitmaken, omdat dit een indicatie kan zijn van de bitrate. Bij het spelen van films zijn er meestal 2 knelpunten:

1. Het netwerk moet snel genoeg zijn om de film te versturen. Met een hogere bitrate moet dus ook meer data verstuurd worden per seconde en moet het netwerk dit ook aan kunnen. Daarom is een wired network connection ook aangeraden. Verder heb je bij wireless connections ook veel fluctuatie in signaal sterkte (en daarbij ook netwerk snelheid) dus kan deze de data misschien niet consistent genoeg leveren.

2. De htpc moet krachtig genoeg zijn om dit af te spelen. Dit is tegenwoordig meestal mogelijk met de kleine htpc's zoals die van zotac omdat deze speciale hardware gebruiken om dit af te spelen. Hierdoor hoeft de processor hier geen kracht aan te besteden en kan je toch 1080p HD films spelen. Hierbij moet je opletten dat de codecs die je gebruikt ook ondersteund worden door deze speciale hardware. Tegenwoordig worden h.264, vc-1 en mpeg standaard ondersteund in meeste nvidia, amd en intel grafische chips (inclusief die welke in de processor chip verwerkt zijn). In de nieuwere graphische chips is divx/xvid ook ondersteund. Je zou dus geen i5 processor nodig moeten hebben om ondersteunde video's te kunnen spelen

Om het allemaal even in perspectief te brengen, kan je kijken naar de Raspberry Pi. Deze heeft een 700MHz processor met maar 512MB RAM en kan toch gewoon 1080p HD mkv video spelen met een library van 500+ films. Je zou dus vooral een krachtigere cpu/gpu nodig hebben als je meer met je htpc wil doen, zoals games spelen, emulators draaien, sickbeard/sabnzbd/couchpotato draaien.

Ik hoop dat dit een beetje verhelderend is (als het nog nodig was).
@arucard21

Dank voor je reactie.

Met 412+ bedoelde ik niet het aantal films dat ik in mijn bezit heb maar het type Synology server dat ik gebruik. :)

Bijna al mijn films gebruiken de h.264 codec dus dat moet wel goed komen dan. Inmiddels is mijn oog gevallen op een Intel Nuc i3 pc, of een soortgelijk systeem zelf maken (zie hier)

Ik heb er vertrouwen in dat beide systemen mijn wensen kunnen vervullen. Het is nu alleen nog de keus of ik het zelf in elkaar ga zetten (en dus goedkoper uit ben) of een (bijna) kant en klare oplossing aanschaf.
@247od

Ah, ik ben niet zo bekend met Synology systemen dus ik herkende het model nummer niet. Maar dat klinkt inderdaad een stuk logischer.

Succes met je htpc, hoop dat mijn post alsnog een beetje heeft kunnen helpen. Ik zou bij het bouwen ervan vooral letten op de features van de gpu. Handig om te weten is dat intel's gpu qua video decoding iets achter loopt op amd en nvidia, de laatste gpu's van amd en nvidia kunnen ook 4K (misschien kan haswell dit ook) en divx/xvid hardwarematig afspelen. Aangezien je vooral h.264 video hebt, hoeft dit niet echt een probleem te zijn.

Denk verder dat je gelijk hebt dat het al met al wel goed zal komen.
Beste,

Ik ben op zoek naar een mediaspeler en ben toevallig uitgekomen op deze zbox.
Mijn vraag is of ik via mijn nas waar ik allerlei films, series en muziek heb opstaan, deze kan afspelen op mijn tv. Kan ik ook youtube en dergelijke met dit toestel afspelen en is dit allemaal gebruiksvriendelijk voor een leek als ik? Kan ik eventueel de bestanden bedienen via een tablet?
Mvg dennis