Specificaties 16" (1920x1080), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 6920G-834G32BN Review

markiedeweert 1 december 2009, 5.708 views

Acer Aspire 6920G-834G32BN

Pluspunten

• Zeer duidelijk scherm met full hd resolutie
  • Veel geheugen
  • Snelle videokaart
  • Tv kaart
  • Blu ray speler
  • Grote harde schijf

Minpunten

• Backlight niet echt fel
  • Toetsenbord minder stevig
  • Sommige toetsen gaan spontaan los

Ik heb deze laptop nu enkele weken, na eerst het verkeerde model gehad te hebben, namelijk het model hieronder.
Mijn algemene indruk van deze laptop is heel positief. De bouwkwaliteit is veel beter dan van de Aspires van voor het gemstone ontwerp. Dit model is ook van enkele leuke features voorzien. Onder ondere de cinedash aan de linkerkant van het toetsenbord. Een soort aanraakgedeelte waarmee je multimedia kan bedienen.
Het toetsenbord voelt niet echt heel stevig aan. *Bij mij zat er een toets een beetje los. Die heb ik vast gekregen door er hard op te drukken. Toen klikte hij weer op zijn plaats. Doe je dat niet en komt hij eraf dan ben je de klos, want die dingen zijn er nooit meer op te krijgen.

Het uiterlijk is werkelijk subliem is mijn mening. De bovenkant is op het eerste gezicht glimmend zwart. Als je hem in het licht houdt zie je echter dan het midden heel donkerblauwmetallic is met gecentreerd het acer logo/merknaam. Dit logo is ook verlicht en dat is wel apart. Verder valt op dat ze zijkanten, waar het scherm scharniert van chroom metaal zijn. Dit voelt erg degelijk aan en ziet er ook zo uit. Deze scharnieren zijn ook nog functioneel. De linkse bevat de aansluiting voor de adapter en de rechtse kan gebruikt worden voor een Kensington slot. Ook leuk is dat wanneer de laptop aan de adapter hangt de scharnieren blauw verlicht worden. Dat blauwe vind je overigens overal weer terug in dit ontwerp.
Zo ook in de aan/uit knop. Die is ook van gepolijst metaal wat ook weer een mooie en tegelijk degelijke indruk geeft. Als de laptop in de slaapstand staat knippert de verlichting rond deze knop blauw/oranje.

Het scherm is dus 16" en heeft een glimmend voorpaneel. De lichtopbrengst had van mij wel wat hoger gemogen. De resolutie van 1920x1080 is super icm de blu ray speler. Alsof je het zo kan pakken. De bluray speler doet dus ook goed zijn werk icm met de meegeleverde acer cinedash software. Het scherm heeft aan de boven en onderzijde ietwat last van backlight bleeding. Niet echt storend.
Verder zit er ook nog een tv kaart in, Hiermee zijn de free to air kanalen vrij te ontvangen. Er kan dus geen smartcard in voor bijvoorbeeld digitenne. De tv kaart kun je bedienen met de bijgeleverde, makkelijk te bedienen, afstandsbediening. De antenne die meegeleverd wordt is niet best qua ontvangst. Er worden tevens nog enkele tussenstukjes meegeleverd voor de tv kaart, waarmee andere ontvangstbronnen aan kan sluiten.

De videokaart kan heel goed mee, ook in vrij zware games. Cod 4 loopt gewoon goed op de standaard instellingen. Het is een redelijk snelle kaart met 512 mb eigen geheugen.
Verder heeft deze laptop 4 usb poorten. 3 aan de rechterzijde, waar tevens de antenne-aansluiting van de tv kaart zit, en 1 aan de linkerzijde. Die linkerzijde bevat tevens de 56K modemaansluiting, lan aansluiting, vga aansluiting, een hdmi poort, microfoon in- en audio uitgangen. Ook bevat de linkerzijkant nog een expresscard slot. Dit is afgedekt dmv een dummyplaatje. Aan de voorkant van de laptop vind je een geheugenkaartslot. Dit is geschikt voor de meest gebruikte geheugenkaarten. Ook dit slot is afgeschermd dmv een dummykaartje. Het voordeel van dit geheugenkaartslot is dat de geheugenkaarten erin geklikt moeten worden. Bij de andere modellen van Acer die ik gehad heb was dit niet het geval. Daar moest je ze gewoon inschuiven en voelde je geen klik. Op die manier gebeurde het vooral is het begin regelmatig dat je een kaart verkeerd erin doet. Daar heb je hier minder last van. Verder zitten er aan de voorkant geen aansluitingen. Wel zitten daar openingen voor de luchtdoorvoor. De achterzijde bevat geen aansluitingen. Dit is ook niet mogelijk door de vormgeving van de klep. Wel bevat de achterkant het bass gedeelte van het ingebouwde dolby home theater systeem. Op dit gedeelte staat de naam 'TUBA'. Dat zegt dus genoeg. Het geluid is voor een laptop vrij redelijk. In elk geval beter dan van exemplaren met 2 speakertjes. Het geluid is ook uitgebreid in te stellen dmv de bijgeleverde software van Acer.

Het ramgeheugen van 4 gyg is ook ruim voldoende. Windows vista kan maar 3 gyg aan.Bij de systeemeigenschappen wordt overigens wel gewoon 4 Gbyg aangegeven. Ik vermoed dat dit met servicepack 1 te maken heeft, want ik las dat bij de meesten vista maar 3 gyg aangeeft ook als de pc of laptop dus meer dan 3 gyg heeft. Het geheugen wat 'overblijft' kan bijvoorbeeld door de videokaart gebruikt worden.De Cpu doet zijn werk ook goed. Is in dit geval een T8100T8300. Ik heb een blu ray disc geript van 45 gyg en daar deed hij 80 minuten over ongeveer. Dat is dus aardig snel.
De laptop wordt geleverd met Vista Home Premium.

Verder biedt de 300 gyg harde schijf voldoende ruimte en is hij aardig snel. Ik zeg expres 300 Gyg. In de specs staat 320 gyg maar dit is behoorlijk minder. Er is ergens een verborgen partitie aanwezig met daarop de drivers etc. Die neemt blijkbaar nogal wat ruimte in beslag.

Kortom, ik vind het wel een aanrader. Veel waar voor je geld.

P.s.
Dit is mijn eerste review en hij komt waarschijnlijk een beetje rommelig over. Ik zal hem zo nu en dan updaten als ik weer wat meer weet. Foto's plaats ik ook nog.

Update 18 juni:

* De W toets gaat telkens weer los. Een of ander fabricagefoutje waarschijnlijk. Wel balen :s

Update 01-12-2009

Inmiddels al een poosje geleden dat ik de review geupdate heb.
De laptop wordt vrij intensief gebruikt. Heb een paar maanden geleden vista opnieuw moeten installeren omdat het niet meer draaide. Ook het cpu gebruik was steeds veel te hoog.
Na de verse installatie van vista is dit nog steeds te hoog. Ook wordt de laptop erg warm. Daarom heb ik de grote plaat aan de onderkant eraf gehaald en de fan schoongezogen met de stofzuiger. Aan de binnenkant van de ventilatiegaten zit een soort van fijn gaas om stof tegen te houden. Dit zat helemaal dichtgekoekt met stof en heb ik verwijderd. De ventilator zit behoorlijk wat speling op, Je kan hem ongeveer 5mm over de lengterichting heen en weer schuiven. Hierdoor maakt hij ook veel lawaai.
Ik denk dat de koelpasta ook zijn beste tijd gehad heeft, en dat hij daarom veel warmte ontwikkeld met als gevolg weer een lamme fan.

De touchpad slijt steeds verder weg. Er zit gewoon al een kuiltje in de behuizing op de plaats waar de touchpad vaak gebruikt wordt.

De bluray speler werkt niet meer. Heb ik slechts enkele malen gebruikt. Dvd gedeelte werkt nog wel.

Al met al voor mij toch wel voldoende reden om de volgende keer echt geen acer meer te nemen.

Heb jij ook een Acer Aspire 6920G-834G32BN?

Jammer dat je niet wat meer zegt over de specificaties en/of de diverse kaarten die erin zitten. Want ik geloof dat het apparaat het wel verdient om dat ze vernoemd te worden..... :P

Mooie resolutie dit scherm. Precies HD-tv. Een andere mooie laptop die van de week langs kwam (Dell Vostro 1700 NB (N0517012)) had een in mijn ogen beetje vreemde resolutie van 1900 * 1200. Net niet de HD-standaard :?

Ik neem aan dat je digitene toch wel via een extern smartcard-kastje aan kunt sluiten?

Je hebt blijkbaar een 32 bits Vista besturingssysteem. Ik wil je niet teleurstellen , maar zoals je het voorstelt (Vista slechts 3 GB, de rest kan de video kaart gebruiken) werkt het niet.
Een 32 bits OS kan 2^32 = 42.949.67.296 adressen adresseren dat zijn precies 4 G adressen. Dat is echter gelijk het maximum. Je Mobo, je videokaart, en diverse periferie gebruiken geheugen adressen. Hetgeen dat overblijft is het geheugen dat jij als beschikbaar ziet. Dus het werkt precies andersom. Afhankelijk van je systeem zul je tussen de 3 en 3,3 GB aan beschikbaar geheugen terug zien komen. Dat is een van de redenen waarom de 64 bits systemen in de lift zitten.

Nou nog even aan het werk: fotootjes, aansluitingen, type kaarten en eventueel een paar benchmarkjes en het aantal sterretjes zal ras stijgen.

Werk ze.... :X
Ten eerste kun je beter over GB en Gb (=giga bite) praten dan over gyg of Gyg. Met die laatste termen is het niet duidelijk of je het over bytes of bites hebt (want je gebruikt de hoofdletter en kleine letter ook nog eens dwars door elkaar).

De 320 GB is gelijk aan de 300 GB (of exacter 298,02 GB). Het heeft te maken met het feit dat de HDD-boeren nog steeds 1000 bytes in een KB stoppen, i.p.v. de (in de computerwereld) gebruikelijke 1024 bytes.
Als je 320 deelt door 1,024^3 kom je precies op die 298 GB uit. Dus er zijn geen verborgen partities, een misvatting die je wel vaker tegenkomt.

/edit @ hieronder:
@MaxMadu: Je opmerking snijdt hout. Ik was in deze alleen papagaai, en zoals je al zag verbaasde ik me ook over de opgegeven resolutie. Had nooit de 16:10 verhouding op los gelaten, die gemeengoed is in de schermwereld. Overigens beginnen de eerste laptops met 16:9 te verschijnen.
Hmmmm, zie deze review :) |:( 8)7

@ markiedeweert
Zie hier een plaatje gemaakt met HD Tune. Je ziet onderaan 698,6 GB (~750,2 GB) staan. Dat zijn resp. de echte GB's (nou ja echt, de GB zoals gebruikelijk is beter beschreven) en de GB die door de HDD-boeren opgegeven worden. Hier zie je exact de 1,024^3 factor tussen zitten. Maar wat nog leuker is, ik heb de schijf in 2 partities gesplitst. HD Tune telt die gewoon op en behandelt het dus als één (fysieke) schijf. Dit zou misschien jouw verloren 10 GB aan het licht kunnen brengen.

P.S. Waarom de andere gegevens bij mij niet ingevuld zijn (temp, serienr, enz.) is mij niet duidelijk. Ik heb op die vraag ook nooit van iemand antwoord gekregen.

Yip, die Dell is een laptop. Bedoeld (volgens Dell) voor de kleine MKB. Dus als je inlogt als consument krijg je hem niet (direct) te zien, terwijl als je als ondernemer inlogt hij gewoon tussen de Precision, XPS en Latitude in staat. Of beter in de volgorde Vostro, Latitude, XPS en Precision (toenemende "kwaliteit" aldus Dell).

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 15 juni 2008 16:57]

[...]

Wat zijn bites? Nu als je iemand verbeterd doe het dan zo:

GB= Gigabyte
Gb= Gigabit

Wat wiki ervan zegt.
Ik neem aan dat het 1920x1200 was? 1900x1200 bestaat naar mijn weten niet.. Die resolutie is heel normaal, ik heb hier een 24 inch scherm staan met ook die resolutie. Dit is een 16:10 widescreen resolutie, HD is 16:9, vandaar.
@ Pjerry

"De 320 Gb is gelijk aan de 300 GB (of exacter 298,02 GB)"

Dit klopt natuurlijk niet, 320 Gb = 320/8 GB = 40 GB (GB=GigaByte en Gb=Gigabit)
Jij bedoelt het verschil tussen GiB en GB (http://en.wikipedia.org/wiki/GiB)
Ik zou zeggen lees even en dan zie dat het een klein typfoutje is (waar ik overheen gelezen had). Ik heb het ondertussen gecorrigeerd.

Overigens is die GiB aanduiding wel heel leuk (ben ik ook een voorstander van, zie eerdere reacties van mij), maar is alles behalve als standaard geaccepteerd.

Het vervelende is dat eigenlijk die HDD-boeren gelijk hebben. Wetenschappelijk gezien is K = 1000; M = 1.000.000, G = 1.000.000.000, enz.
Echter omdat een computer (door een "foutje" in de begindagen) binair ontworpen is heeft men de K als 2^10 geïntroduceerd. 2^10 is 1024. Toentertijd nauwelijks enig verschil met de K = 1000. Zolang je namelijk over K's praat is het verschil "slechts" 2,4%.
Toen de computers groter werden (M - tijdperk zal ik maar zeggen) werd het verschil al 4,9% (1.000.000 t.o.v. 1.048.576). G levert al een verschil op van 7,4 % en T zelfs 10%. Dus iedere keer dat we weer naar grotere waarden wordt het verschil groter.... en nemen de misverstanden verder toe.

@ markiedeweert
Mijn complimenten ik vind je review erg veel vooruit gegaan. Ik heb mijn waardering naar boven toe bijgesteld. Je pikt de opmerkingen erg goed op! _O-

en.... idd een zeer fraai apparaat.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 16 juni 2008 21:08]

tja .. je review kan ik me erg in vinden. :+

Ti's en blijft een Acer heh ... in het begin ( 1ste maand ) gaat het allemaal redelijk maar daarna !!!

ik heb een wat oudere Acer ( aspire 5630 ..nieuwprijs €1200 !! :/ )

binnen 3 maanden had ik al een kapotte hdd , 1 kapotte so-dimm en 2 her installaties van Vista.

bij mij is de touchpad ook echt op nu ( amper 2 jaar later ) dat ding doet maar wat .. en de muis springt alle kanten op.

wat betreft bouwkwaliteit blijft acer nummer 1 ... nummer 1 in de lijst van grootste rommel wel te verstaan ! O-)

en zo heb ik dus nog we ltich van problemen ... zelfs de complete dvd-drive is er spontaan uitgeflikkert op een gegeven moment |:( ( hoe krijgen ze het voor elkaar !!! )

Nou .. ik hoop dat jij meer plezier van je Acer gaat hebben .. want als je voor service aankomt is er niemand thuis ... en ik meen ook eerlijk dat ik nog NOOIT van me leven zo'n slechte helpdesk en/of service center gezien als dat zooitje 3de rangs computer amateurs daarbij Acer .. wat een verschrikkelijk incompetente gasten zijn dat toch.

anyway ... misschien wordt het wel tijd dat je je beoordeling eens herziet , je geeft toch een best hoge score vind ik voor een product dat net als de mijne als tich van gebreken vertoont :)

- even ge-edit ... omdat mijn acer toetsenbord ook zo brak als een koekie is ... mis ik nog wel eens wat letters hier en daar ;) )

[Reactie gewijzigd door Turbo-Puppy op 1 december 2009 17:28]

Ik heb zojuist de review wat aangepast. Wilde ook foto's maken maar de accu van de camera was helaas leeg. Die komen er dus nog op.
Die Dell Vostro met 1900x1200 res. is dat geen fhd? Fhd is het toch met een minimum van 1080P? En natuurlijk een hdmi uitgang...

Van die videokaart wist ik niet. Oja, schiet me nu ook opeens te binnen: Heb 1 benchmark gedraaid. 3DMark 06. Daarin had hij een score van 3250 punten, maar ik had die test uitgevoerd toen hij ongeveer een dag aanstond. Ik las later dat je hem beter uit kan voeren na een reboot.

Voor vragen brand maar los :+
Ok dat wist ik niet. Als ik bij 'deze computer' kijk kom ik met beide partities uit op slechts 288 GB uit. Dat is dus nog steeds 10 te weinig. Maar ik heb met sisoft gekeken en die meldt dat er 3 partities zijn. Ook als ik verborgen mappen weergeef krijg ik die ene verborgen partitie nog niet te zien. Die is dus echt goed verborgen.
Ok, maar die Dell is een laptop neem ik aan?
Hehe dankje voor beide complimenten!
Jammer dat je er maar 4 foto's bij kunt plaatsen...