Specificaties 8,9" (1024x600), 20GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 900 Review

der_joachim 27 december 2010, 12.520 views

Asus Eee PC 900

Pluspunten

• designmeegeleverde softwarestil en koel

Minpunten

• Accuduur

Ik heb mijn EEE900 gekocht om twee redenen: ten eerste ben ik in de hype getrapt. Ik had eerst een EEE4G of -8G willen kopen, maar het scherm was wel heel erg klein. De 900 heeft een 8,9" scherm, wat een resolutie van 1024 bij 600 geeft. Een tweede reden was dat ik mijn 10 jaar oude zesdehands laptop wilde vervangen.
Het laptopje heb ik gekocht voor de standaarddingen die je met een low-end laptop doet: browsen, mailen, af en toe wat multimediagedoe en af en toe een simpel spelletje.

Uitpakken
Het pakketje is drie dagen geleden met de post gearriveerd. In de doos zaten de volgende zaken:
  • Het apparaat zelf.
  • Een accu(tje).
  • Adapter en stroomkabel In tegenstelling tot eerdere modellen is dit gewoon een Europese stekker en geen geŽmmer met verloopstukjes.
  • Handleiding, garantiebewijs en quickstart-handleiding.
  • Nederlandstalige herstel-CD.
  • DVD met utilities en XP-drivers.
  • Een stoffen beschermhoes, afsluitbaar met klittenband.
De EEE900 is leverbaar in een linuxversie met 20 GB SSD of 12 GB met Windows XP home en je kan kiezen uit zwart en wit. Ik heb de zwarte linux-variant gekocht. Het laptopje heeft 3 USB-poorten, een SD-kaartlezer, een microfoon- en koptelefoonaansluiting, een 1,3 megapixel webcam, een 100 Mbit ethernet aansluiting en een B/G WLAN-kaartje. Het scherm is een bescheiden 8,9 inch groot en dat is voldoende voor de meeste webpagina's. Ten slotte zit er een 900 Mhz Celeron in en 1 GB aan DDR2-geheugen.
Het apparaat zelf ziet er zeer gelikt uit. Het design wordt omschreven met reacties die uiteen lopen van 'Oooohh wat een lief laptopje' tot 'Kan Apple nog een puntje aan zuigen'.

Software
Het vooraf geinstalleerde Linux-desktopje komt van Xandros. Ik had er geen ervaring mee, maar mijn eerste indruk was positief. Er zijn veel applicaties meegeleverd, de configuratieopties zijn voor huis-, tuin-, en keukengebruik voldoende en als je meer wilt, is er een vrij grote community met gelijkgestemden te vinden op http://www.eeeuser.com/ .
De desktop is gebaseerd op KDE3 en is met de meegeleverde hardware erg snel. Er zitten veel programma's tussen die bekend zijn in de open source wereld, zoals Amarok, Konqueror, Firefox, Thunderbird, Pidgin, OpenOffice en Kontact. Als je meer software nodig hebt (in mijn geval Opera), moet je relatief veel moeite doen om het te installeren en beschikbaar te maken in je bureaublad. Ik heb begrepen dat er een Geavanceerde modus is voor de EeePC, maar die heb ik nog niet ingesteld. De doelgroep s niet primair de tweaker en dat zal wel verklaren waarom de desktop zozeer vereenvoudigd is. Vind ik niet erg.
Uiteindelijk heb ik er zelf Arch Linux op gezet, en daar ben ik al anderhalf jaar erg tevreden mee. Mijn ervaringen met Ubuntu waren positief, hoewel het laptopje er iets langzamer van opstartte. Arch heb ik zodanig getweakt dat het laptopje in 6 seconden opstart.

Hardware
Naar de huidige maatstaven is de hardware bescheiden. Dat gezegd hebbende moet ik erkennen dat de performance niet teleur stelt. De interface voelt snel aan en je kan met gemak een aantal applicaties naast elkaar draaien zonder snelheidsproblemen. Bovendien is de opstarttijd een kwestie van seconden.
Het draadloze netwerkkaartje is prima. Wat dat betreft geen enkel probleem. Aan andere connectiviteit heb ik eigenlijk geen behoefte. De geluidskwaliteit van de speakertjes is wat blikkerig, maar dat is te verwachten van zo'n klein apparaat. Met een koptelefoon is het geluid een stuk beter. Toetsenbord en numpad hebben wat gewenning nodig, maar zijn goed bruikbaar voor iemand met normale vingers. Double finger scrolling werkt fijn. Ik gebruik nauwelijks nog een muis met deze laptop, dus qua ergonomie geen problemen.
Een groot pluspunt is de geluidsproductie. Die is er praktisch niet. er zit geen harde schijf in, dus die hoor je ook niet. Er zit wel een ventilatortje in dat je af en toe hoort snorren, maar dat valt nauwelijks op. Ook de warmteproducte is dik in orde. De onderkant wordt na verloop van tijd wel wat warmer, maar de koeling werkt uitstekend.
Wat een fors minpunt is, is de accuduur. Trap de laptop op zijn staart en na een klein uur heeft hij al honger. Om echt ultraprotable te zijn, zou dit punt wel voor verbetering vatbaar zijn. Uiteindelijk heb ik er een zwaardere accu in gezet, waar ik met normaal gebruik fors drie uur mee doe. Dat is nog steeds niet indrukwekkend, maar het laptopje is een stuk mobieler.

Sinds mijn Eee900 thuis is aangekomen, heeft mijn PC uit gestaan. Het is een leuke gadget, en ook zeker inzetbaar voor thuisgebruik. Hoe betaalbaar het is (ik heb er plm 400 euro voor betaald), laat ik aan de lezer over. Je hoeft geen spectaculaire performance te verwachten, maar jekan er alles mee wat je met een normale laptop kan en hij is gemakkelijk mee te nemen.

Edit 1: toch nog wat tikfouten. d'Oh!
Edit 2: Screenshot weggevallen. Nog een d'Oh! :(
Edit 3: Herzien na twee jaar gebruik.

Heb jij ook een Asus Eee PC 900?

@Amd-Vozzie:
Wifi is prima. De chipset is van Atheros, die standaard in linux wordt ondersteund. Het is het enige draadloze apparaat in huis waarmee ik 100% ontvangst heb, ook als er een paar muren tussen mij en de draadloze router zitten.

OpenOffice wordt meegeleverd en start binnen enkele seconden op. Veel meer dan dat heb ik er vooralsnog niet mee gedaan. De snelheid waarmee de applicatie start, doet vermoeden dat Java standaard uit staat, en dat is prima. Niets ten nadele van Applix of een andere lichtgewicht tekstverwerker, maar de gebruiker wenst wrs toch iets dat een beetje vergelijkbaar is met MS office. ;)

@ Amd && Recatje
Qua multitasking zit het wel goed: ik heb meestal Opera, Thunderbird en Amarok naast elkaar openstaan en het bijt elkaar niet qua performance. Zoals eerder gezegd: wat er gebeurt als ik er ook Openoffice bij open, weet ik (nog) niet. Ik zal het eens gaan proberen.
die wifi atheros chip wordt helemaal niet standaard door linux ondersteund,
heb hier voor de madwifi modules uit de fedora 9 testing branche voor moeten installeren.

daarna werktie gelukkig als een trein.
Mooie review.
Ben zelf nog aan het twijfelen wat te doen. Of een Asus nemen of een tweede hands Ibook G3 :9

Zat trouwens van de week een aflevering van Hardware TV te kijken en daar werd de zelfde laptop getest en die had een 5400 accu.
Volgens mij worden ze hier in Nederland met een 2200 versie geleverd. Daarom die lage accu duur.
Kleine correctie; standaard zou de 900 een 5800mAh accu moeten hebben.
@seninha:
Er loopt geloof ik al een petitie voor een betere accu via het eeeuser forum: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=32107
Goeie Review, leest lekker weg!

Nog een vraagje; Hoe is het bereik van de WiFi functie? Is het te vergelijken met een doorsnee laptop o.i.d.? Ik zit er namelijk over te dubben om er ook een aan te schaffen, en wil gebruik gaan maken van hotspots en mijn eigen draadloos internet..

En hoe zit het met de rekenkracht.. Is iets als een tekstverwerkingsprogramma snel opgestart, en multitasking (bijv, internet, msn en typen?)
Leuke review om te lezen. En idd zoals hierboven gemeld hoe presteert hij met multitasking.
Hoe zit het trouwens met het toetsenbord?
Is deze nu kleiner dan een normaal laptop toetsenbord? :?
Jazeker. Het typt echter best fijn als je er eenmaal aan gewend bent. Een goede vriend van me heeft erg grote handen, en zelfs hij vond het geen nadeel om met kleinere toetsjes te moeten werken.

Het is maar wat je gewend bent. Je kan het beste een keer zo'n apparaat van dichtbij bekijken bij een computer- of bruingoedwinkel en kijken of het je aanstaat. Dan hoef je ook niet af te gaan op gebruikersreviews. ;)
Ik ken iemand die z'n hele universitaire studie met zo'n Eee heeft gedaan. Erg knap, mij lukt hbo nieteens op een 17"