Specificaties 20" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster T200 Zwart Review

ssvenn 12 juni 2008, laatste update op 12 juni 2008, 7.171 views

Samsung Syncmaster T200 Zwart

Pluspunten

• Vormgeving, het is echt een prachtig scherm.
  • Geen irritant aan/uit led.
  • Goede helderheid.
  • Fijne standaard kleurprofielen en kleurweergave.
  • Best een goede inkijkhoek.
  • Prijs.

Minpunten

• Dynamisch Contrast is irritant.

Een goed maand geleden heb ik mijn Iiyama Prolite1900WS ingeruild voor een iets groter scherm. De reden was dat een familielid een nieuwe pc wilde en niet te veel geld uit wilde geven aan een nieuw scherm en ik behoefte had aan een paar extra pixels.

Dus ik naar alternate en keek mijn ogen nog even uit in de monitoren hoek, wat een mooi scherm, ik was verkocht.

Specificaties
Allereerst een overzicht van de specificaties van het scherm volgens de site:
  • Type monitor TFT
  • Scherm grootte 20 inch
  • Maker TFT-paneel Nee
  • Type TFT-panel TN
  • Resolutie 1680x1050
  • Pixelgrootte 0.258 mm
  • Aantal kleuren 16.70 mln
  • Helderheid 300 cd/m²
  • Contrastratio 20000 : 1 (Dynamisch)
  • Maximale verticale kijkhoek 160 °
  • Afmeting - Breedte 48 cm
  • Afmeting - Diepte 22 cm
  • Afmeting - Hoogte 42 cm
  • Gewicht 5 kg
Het belooft heel wat bij Samsung, maar je moet natuurlijk het een en ander met een goede korel zout nemen. De contrast is niet 20.000 : 1, beter natuurlijk dan mijn oudere Iiyama, maar het laat nog wat te wensen over hier en daar. Ik maak geen gebruik van het dynamisch contrast, ik vind dit werkelijk vreselijk irritant, ik zie af en toe niets meer van mijn film.

Mijn pakket
Het scherm wordt compleet geleverd, een monitor, voetje, boekjes, afdekscherm en een klein kabelbinder ding van plastic.

Het scherm is goed verpakt geweest en was geen pixel overleden. Pixels zijn nog steeds allemaal in takt, na een maand gebruikt.

Eerste indrukken
Het scherm in elkaar zetten was een makkelijke happening, wel meteen vinger afdrukken op het glansende gevaarte. De voet wordt egt vast geschroefd en staat daarmee een stuk vaster dan mijn oude Iiyama die je gewoon met een plastic poot op een plastic voet klikte (waarbij uitelkaar halen wel een spannende gebeurtenis was, breekt ie of breekt ie niet :P). De Samsung is daarin zeker steviger. Het scherm is werkelijk schitterend, groot mooi glanzende omhuizing en een mat scherm wat natuurlijk de voorkeur verdiend.

Om de lijst heen heb je een soort plexieglasplaat die iets uitsteekt aan alle kanten, dit is erg mooi alleen voel je een soort scherp randje (alsof t niet uit één stuk is) en het voelt ook iets goedkoop aan daar, je ziet het verder niet. Ook jammer is dat ze specificaties over t scherm rechtsboven hebben opgedrukt, links het type, wat nog begrijpelijk is.

Aansluiten was een genot alles indraaien deksel erop, geen probleem. Leuke kabelbinder werkt de kabels nog iets beter weg als 1 bundel.

Aanzetten was even tricky voor mij, ik had namelijk niet direct in de gate dat de monitor beschikte over een touchpad aan/uit knop. Wow! En onder die touchpad licht ook heel mooi een led op die de donkerrode rand van de monitor iets verlicht. Een mooi gezicht. Eventueel is de led ook uit te schakelen.

Kijkgenot
Eenmaal aan viel wel meteen wat bleeding op, maar met een soort van blauwe gloed, niet egt licht en het gebied is ook niet heel groot, alleen onderaan.

Over het dynamische contrast was ik wat minder te spreken, het was duidelijk zichtbaar dat backlight ging dimmen met donkere beelden en dat was eigenlijk een beetje te traag waardoor dit ontzettend opviel. Misschien omdat ik me erop had ingesteld dat het er was dat ik het zag, maar ik vind het niet mooi.

Het contrast zonder die dynamische troep is best goed, het donker is wat donkerder maar vooral het wit is lichter. De ervaring is goed te noemen.

Kleurweergave is goed te noemen, kleuren zijn nog best hard en ook bij grotere oppervlakte worden kleuren goed weergegeven. Ik neem als voorbeeld een wallpaper met een McLaren van dit jaar erop, je ziet bij de rode sidepods heel erg dat felle rood doordringen. Het is best goed voor wat ik bij andere schermen gezien heb, maar het is is nog steeds vrij hard.

De profielen zijn prettig in te stellen met het OSD, en zijn ook lekker afgestemd op wat je nodig hebt. Kleuren kunnen mooi warm worden weergegeven en het scherm werkt dan heel prettig, ook met langdurig video kijken of tekstverwerken.

Van ghosting is absoluut geen sprake.

Prijs en Conclusie
Al met al is de monitor scherp geprijsd en heb ik waar voor mijn 249 euro gekregen. Een top scherm met vooralsnog geen luie of dode pixels. Een stukje kwaliteitswaar heeft Samsung mij gebracht. Ik heb elders nog test resultaten gelezen en zal deze nog eens bijvoegen, samen met wat foto-shots van het apparaat in echte lijven.

ps. Wees een beetje lief voor mijn eerste review :) .

To do:
- Foto's
- Linkjes
- Commentaar verwerken
- Typo's

Heb jij ook een Samsung Syncmaster T200 Zwart?

Eerste review? Dat is er niet aan af te zien..... beste compliment dat je kunt krijgen.
Toch één adviesje: probeer alles wat je wilt vertellen en laten zien gelijk bij de hand te hebben. Ik bedoel in dit geval je foto's en de andere testresultaten die je wilt toevoegen. Dat komt je beoordeling absoluut ten goede.

Maar zoals ik al zei, voor een eerste review: uitstekend.

Heb je dit scherm nog kunnen vergelijken met de vorige serie Samsung (hoewel daar waren 3 versies van....).

Ik blijf het jammer vinden dat Samsung nu weer niet gekozen heeft voor een verstelbare voet. Het is duurder, dus wordt de concurrentiepositie slechter, maar aan de andere kant is het binnen dit segment wel een USP!

Als je foto's toevoegt, zou je dan ook screenshots (of foto's) willen toevoegen met het menu erop. Ik vind het interessant om te zien wat je allemaal in kunt stellen en op welke wijze.

Afdekscherm? wat moet ik meer daar bij voorstellen. Iets dat je over je scherm heen doet als je hem niet gebruikt? Ook kan ik me nog niet zoveel voorstellen bij het plexiglas. Maar ik zal eens naar de site gaan, ik heb dit scherm namelijk nog niet gezien.

Dynamische contrast is idd. een ramp. Hoe meer je erover leest hoe meer het cijfers voor de verkoop betreffen, i.p.v. dat het wat toevoegt. Jouw review loopt wat dat precies in lijn met andere meningen die ik erover gehoord heb.

170o is fantastisch voor een TN-scherm, komt al aardig in buurt van mijn S-IPS scherm (178o. Maar ja daar betaal je dan ook een ander prijsje voor...

Veel succes met je scherm.
Goede review. Dit zijn toch die nieuwe schermen van Samsung, de prijs is best goed al bijna 200 euro voor dit scherm. Heb je helemaal geen last van kijkhoek? Ook niet verticaal? Ben benieuwd naar foto's
De kijkhoek is echt ok, het blijft wel een TN paneel. Je kan er best gewoon schuin voorzitten zonder er echt last van te hebben. Maar het is er natuulijk wel.
Wel spijtig dat het scherm niet in de hoogte verstelbaar is, net als z'n voorganger de 206BW.

Je hebt er niks over vermeld in de review, dus ik veronderstel dat je dat niet erg vond.

Kun je mij zeggen svenn of er achteraan het scherm de mogelijk is om evt. een bureau-arm aan te bevestigen?
ik heb vermeld dat er geen pivot aanwezig is, dit houd dus automatisch in dat hij niet in hoogte verstelbaar is. Aan de achterkant is geen rekening gehouden met het eventueel monteren van zo een pivot, ik zie in iedergeval geen aansluit gaten.

Als je goed achter je bureau zit kijk je, als je recht vooruit kijkt, tegen de bovenrand van het scherm.
Ik heb zelf van de week de Samsung T200HD aangeschaft -bijna hetzelfde als de jouwe maar met een reactie tijd van 5ms en een dynamisch contrast (dat ook mijns inziens onbruikbaar is) van 10.000:1 en een ingebouwde digitale en analoge tuner- en kan me aardig in jouw review vinden. De kijkhoek is gewoonweg geweldig voor een TN panel, hij heeft weinig last van backlight bleeding of lichtere dan wel donkerdere vlekken, geen (door mij) waarneembare ghosting, en daarnaast werkt het tv gedeelte van de T200HD (alleen nog analoog getest) ook boven verwachting en is zowel de afstandbediening als de extra aansluitingen (waaronder scart, component en 2X HDMI) erg prettig voor multi-functioneel gebruik. Ik ben alleen absoluut niet te spreken over de kleuren, ik vind ze erg flets, levenloos, en er zit gewoon veel te veel blauw in (zit al 2 dagen met de instellingen van de monitor en m'n Nvidia control panel te spelen maar echt mooier word het er niet op, zodra ik met de (rgb) kleuren ga spelen word het beeld al heel gauw onnatuurlijk). In tv mode valt het niet eens zo heel erg op maar in dvi mode kan ik er gewoon niet omheen. Ik moet er wel bij vermelden dat ik naast erg kritisch ook enigszins 'verpest' ben door mijn glossy, over-satured HiColor Sony Vaio scherm....
De mijne gaat dan ook terug naar de winkel maandag, helaas, want op zich is het een hele mooi apparaat met ontzettend veel mogelijkheden die allemaal ook nog eens prima werken. Maar voor dit bedrag (399,- ¤) wil ik gewoon niet hoeven wennen aan een in mijn ogen inferieur beeld.
Hehe die sony vaio´s hebben ook mooie beeldschermen ja, ik heb er hier ook een staan, met slechts 1 backlight alleen waardoor die samsung er wel beter uit komt. Toch kun je beter met de OSD tunen, maar je hebt wel gelijk dat de gamma ergens een beetje faalt vooral rood is wat minder.

Het afdek scherm, ik bedoelde een soort kap, het is een plastic plaat die je voor de connectoren achter in je scherm klik waardoor dit niet meer zichtbaar is.

Ik zal binnekort echt die foto's gaan uploaden, ik heb het een beetje druk op het moment. :)