Samsung Syncmaster T200 Zwart Review
Een goed maand geleden heb ik mijn Iiyama Prolite1900WS ingeruild voor een iets groter scherm. De reden was dat een familielid een nieuwe pc wilde en niet te veel geld uit wilde geven aan een nieuw scherm en ik behoefte had aan een paar extra pixels. Dus ik naar alternate en keek mijn ogen nog even uit in de monitoren hoek, wat een mooi scherm, ik was verkocht. Specificaties Allereerst een overzicht van de specificaties van het scherm volgens de site: • Type monitor TFT • Scherm grootte 20 inch • Maker TFT-paneel Nee • Type TFT-panel TN • Resolutie 1680x1050 • Pixelgrootte 0.258 mm • Aantal kleuren 16.70 mln • Helderheid 300 cd/m² • Contrastratio 20000 : 1...
Pluspunten
Vormgeving, het is echt een prachtig scherm. Geen irritant aan/uit led. Goede helderheid. Fijne standaard kleurprofielen en kleurweergave. Best een goede inkijkhoek. Prijs.
Minpunten
Dynamisch Contrast is irritant.
Eindoordeel
Dus ik naar alternate en keek mijn ogen nog even uit in de monitoren hoek, wat een mooi scherm, ik was verkocht.
Specificaties
Allereerst een overzicht van de specificaties van het scherm volgens de site:
- Type monitor TFT
- Scherm grootte 20 inch
- Maker TFT-paneel Nee
- Type TFT-panel TN
- Resolutie 1680x1050
- Pixelgrootte 0.258 mm
- Aantal kleuren 16.70 mln
- Helderheid 300 cd/m²
- Contrastratio 20000 : 1 (Dynamisch)
- Maximale verticale kijkhoek 160 °
- Maximale horizontale kijkhoek 170 °
- Totale reactietijd 2 ms
- D-Sub ingang Ja
- DVI ingang Ja
- HDMI ingang Nee
- HDCP compatible Ja
- Geïntegreerde luidsprekers Nee
- Pivot Nee
- Afmeting - Breedte 48 cm
- Afmeting - Diepte 22 cm
- Afmeting - Hoogte 42 cm
- Gewicht 5 kg
Mijn pakket
Het scherm wordt compleet geleverd, een monitor, voetje, boekjes, afdekscherm en een klein kabelbinder ding van plastic.
Het scherm is goed verpakt geweest en was geen pixel overleden. Pixels zijn nog steeds allemaal in takt, na een maand gebruikt.
Eerste indrukken
Het scherm in elkaar zetten was een makkelijke happening, wel meteen vinger afdrukken op het glansende gevaarte. De voet wordt egt vast geschroefd en staat daarmee een stuk vaster dan mijn oude Iiyama die je gewoon met een plastic poot op een plastic voet klikte (waarbij uitelkaar halen wel een spannende gebeurtenis was, breekt ie of breekt ie niet
Om de lijst heen heb je een soort plexieglasplaat die iets uitsteekt aan alle kanten, dit is erg mooi alleen voel je een soort scherp randje (alsof t niet uit één stuk is) en het voelt ook iets goedkoop aan daar, je ziet het verder niet. Ook jammer is dat ze specificaties over t scherm rechtsboven hebben opgedrukt, links het type, wat nog begrijpelijk is.
Aansluiten was een genot alles indraaien deksel erop, geen probleem. Leuke kabelbinder werkt de kabels nog iets beter weg als 1 bundel.
Aanzetten was even tricky voor mij, ik had namelijk niet direct in de gate dat de monitor beschikte over een touchpad aan/uit knop. Wow! En onder die touchpad licht ook heel mooi een led op die de donkerrode rand van de monitor iets verlicht. Een mooi gezicht. Eventueel is de led ook uit te schakelen.
Kijkgenot
Eenmaal aan viel wel meteen wat bleeding op, maar met een soort van blauwe gloed, niet egt licht en het gebied is ook niet heel groot, alleen onderaan.
Over het dynamische contrast was ik wat minder te spreken, het was duidelijk zichtbaar dat backlight ging dimmen met donkere beelden en dat was eigenlijk een beetje te traag waardoor dit ontzettend opviel. Misschien omdat ik me erop had ingesteld dat het er was dat ik het zag, maar ik vind het niet mooi.
Het contrast zonder die dynamische troep is best goed, het donker is wat donkerder maar vooral het wit is lichter. De ervaring is goed te noemen.
Kleurweergave is goed te noemen, kleuren zijn nog best hard en ook bij grotere oppervlakte worden kleuren goed weergegeven. Ik neem als voorbeeld een wallpaper met een McLaren van dit jaar erop, je ziet bij de rode sidepods heel erg dat felle rood doordringen. Het is best goed voor wat ik bij andere schermen gezien heb, maar het is is nog steeds vrij hard.
De profielen zijn prettig in te stellen met het OSD, en zijn ook lekker afgestemd op wat je nodig hebt. Kleuren kunnen mooi warm worden weergegeven en het scherm werkt dan heel prettig, ook met langdurig video kijken of tekstverwerken.
Van ghosting is absoluut geen sprake.
Prijs en Conclusie
Al met al is de monitor scherp geprijsd en heb ik waar voor mijn 249 euro gekregen. Een top scherm met vooralsnog geen luie of dode pixels. Een stukje kwaliteitswaar heeft Samsung mij gebracht. Ik heb elders nog test resultaten gelezen en zal deze nog eens bijvoegen, samen met wat foto-shots van het apparaat in echte lijven.
ps. Wees een beetje lief voor mijn eerste review
To do:
- Foto's
- Linkjes
- Commentaar verwerken
- Typo's
Heb jij ook een Samsung Syncmaster T200 Zwart?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (7)
Toch één adviesje: probeer alles wat je wilt vertellen en laten zien gelijk bij de hand te hebben. Ik bedoel in dit geval je foto's en de andere testresultaten die je wilt toevoegen. Dat komt je beoordeling absoluut ten goede.
Maar zoals ik al zei, voor een eerste review: uitstekend.
Heb je dit scherm nog kunnen vergelijken met de vorige serie Samsung (hoewel daar waren 3 versies van....).
Ik blijf het jammer vinden dat Samsung nu weer niet gekozen heeft voor een verstelbare voet. Het is duurder, dus wordt de concurrentiepositie slechter, maar aan de andere kant is het binnen dit segment wel een USP!
Als je foto's toevoegt, zou je dan ook screenshots (of foto's) willen toevoegen met het menu erop. Ik vind het interessant om te zien wat je allemaal in kunt stellen en op welke wijze.
Afdekscherm? wat moet ik meer daar bij voorstellen. Iets dat je over je scherm heen doet als je hem niet gebruikt? Ook kan ik me nog niet zoveel voorstellen bij het plexiglas. Maar ik zal eens naar de site gaan, ik heb dit scherm namelijk nog niet gezien.
Dynamische contrast is idd. een ramp. Hoe meer je erover leest hoe meer het cijfers voor de verkoop betreffen, i.p.v. dat het wat toevoegt. Jouw review loopt wat dat precies in lijn met andere meningen die ik erover gehoord heb.
170o is fantastisch voor een TN-scherm, komt al aardig in buurt van mijn S-IPS scherm (178o. Maar ja daar betaal je dan ook een ander prijsje voor...
Veel succes met je scherm.
Je hebt er niks over vermeld in de review, dus ik veronderstel dat je dat niet erg vond.
Kun je mij zeggen svenn of er achteraan het scherm de mogelijk is om evt. een bureau-arm aan te bevestigen?
Als je goed achter je bureau zit kijk je, als je recht vooruit kijkt, tegen de bovenrand van het scherm.
De mijne gaat dan ook terug naar de winkel maandag, helaas, want op zich is het een hele mooi apparaat met ontzettend veel mogelijkheden die allemaal ook nog eens prima werken. Maar voor dit bedrag (399,- €) wil ik gewoon niet hoeven wennen aan een in mijn ogen inferieur beeld.
Het afdek scherm, ik bedoelde een soort kap, het is een plastic plaat die je voor de connectoren achter in je scherm klik waardoor dit niet meer zichtbaar is.
Ik zal binnekort echt die foto's gaan uploaden, ik heb het een beetje druk op het moment.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn