Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Cordless Desktop MX 5500 Revolution Review

WaterVuur 12 juni 2008, laatste update op 13 juni 2008, 1.842 views

Logitech Cordless Desktop MX 5500 Revolution

Pluspunten

• Design en looks, oogt en voelt kwalitatief goed
  • Anti slip op achterkant keyboard werkt uitstekend

Minpunten

• LCD functies voegen niet bijster veel toe.
  • Rubber op muis bij duim voelt af en toe raar aan.

MegaFlix heeft van deze set ook een uitgebreide review geschreven. Daarin staan ook enkele mooie foto's ter referentie. Voor plaatjes verwijs ik je graag naar zijn review. Degenen die deze desktop overwegen zullen zich toch goed voorbereiden en die review sowieso lezen!

Printers moeten van HP zijn, speakers en desktops van Logitech. Basta. Ongetwijfeld begint de gemiddelde Tweaker nu te glimlachen en houdt hier op met lezen, maar dat is mijn mening. Bevooroordeeld? Ach, zolang je niet de goedkoopste versies van een merk koopt kan men je er zelden van beschuldigen dat ook dat merk rotzooi verkoopt... ;)

Laatst bedacht ik me dat als ik thuis achter mijn PC zit (uurtje per dag), dat ik dan gebruik maak van een goede desktopset, de MX3100 (staat er alweer een jaartje of drie), maar dat ik op mijn werk minimaal acht uur per dag op een Compaq-bordje tik van 5 euro. Conclusie: Mijn 'oude' Logitech naar het werk en thuis weer een mooie nieuwe.

Keuze
Een desktop moet bij mij minimaal aan het volgende voldoen:
- Alles draadloos
- Muis oplaadbaar in cradle
- Geluid bediening op keyboard
- Logitech

Niet al te hoogstaand dus, maar wat blijkt? Logitech heeft slechts weinig sets die een cradle voor de muis hebben. De MX5500 en de DiNovo Media zijn actueel, de MX5000 is nog ruim te koop, maar is opgevolgd door de MX5500.
De DiNovo vindt ik er niet uitzien, dus die viel direct af. Een minuutje zoeken op Tweakers naar de MX5000 en je weet dat je die niet moet nemen...Hoewel de laatste versies redelijk op orde zijn kwa verbindingen en software lees ik. Maar voor een paar tientjes extra ga ik niet het risico lopen dat ik me blauw zit te ergeren de komende jaren.

Dus: De keuze voor de MX5500 was voor mij snel gemaakt.

Verpakking
De bezorger komt met een stevige doos van EMPC. In de doos van Logitech zit niet meer dan nodig; de cradle, het toetsenbord, muis, de BlueTooth dongle en een enveloppe met de driver-CD (setpoint 4.24) en de verplichte handleiding, garantiesheet en wat reclame die niemand bekijkt.
De consumentenbond zou punten aftrekken voor de grootte van de doos, als je zo'n plat keyboard hebt waarom dat zo'n dikke doos? Staat goed op de plank van de winkel natuurlijk, maar wel overdreven.

Aansluiten
Batterijen (4xAA) in het keyboard, USB Dongle in een vrije poort, PC starten en klaar. XP is een half minuutje bezig met het vinden van nieuwe apparaten maar daarna werkt het gewoon.

Eerste gebruik
Nadat Windows klaar is met booten even wat heen en weer bewegen. Ligt het aan mij of blijft de muis af en toe hangen? Het zal toch niet... Ik blijk versie 4.24 op mijn PC te hebben staan, dezelfde als op de CD. Voor de zekerheid even de laatste driver downloaden, 4.60. Na de verplichte reboot is ook dat euvel verholpen, verder geen vertragingen meer gezien. Ook werd de firmware van de BT stick verhoogd, wellicht lostte dit ook wat vertraging op.

De MX Revolution muis ziet er op het eerste gezicht nogal gek uit. Wat een flap aan de linkerkant! Bij gebruik blijkt echter dat je duim daar prima op rust. Nog even de oude muis er naast gelegd, en inderdaad moet je zelf je duim omhooghouden. Wedden dat het je nog nooit opgevallen was? Maar het is meteen logisch ;)

Het toetsenbord
Deze review is de eerste tekst die ik schrijf die wat langer is dan een standaard mailtje. Prima moment om meteen het keyboard te leren kennen. De toetsen klikken niet echt, ze klinken wat dof tijdens het schrijven. Bevalt me wel.
De polssteun is niet te verwijderen. Bij de vorige had ik deze er af gehaald, maar nu deze er op zit heb ik er geen last van. Het voelt wat hard-rubberig aan.

De plaatsing van de toetsen is toch weer wat anders dan het oude keyboard. Logisch, het ene bord is meer gericht op multimedia dan de andere. Hier geen knoppen om je CD's direct te branden.
De F-Mode toets is verplaatst van rechtboven naar onderen, tussen ALT-GR en CTRL. Weer even zoeken. De Media toetsen zitten nu links, boven elkaar. Gewoon play, back, forward, harder, zachter en mute. Het gebruik van de extra toetsen gaf op de MX3100 groene teksten op de monitor, zoals de streepjes van je volume als je deze wijzigde, hier gebeurt dit niet.

Verder helemaal links de + en - voor zoom en de switchtoets voor de applicaties. Onder XP gelijk aan ALT-TAB, onder Vista om te scrollen via Flip-3D.
Rechtsonder drie toetsen voor Media Center, Photo en Gadgets. Maar alle knoppen zijn natuurlijk te herprogrammeren naar wens via Setpoint.

Wat mij verder opviel: In vele reviews op Internet zie je plaatjes van de toetsen waarbij de CTRL-functies op de toetsen geprint staat. Dus "Find" op de F enzovoorts. Leek mij wel grappig maar het is niet aanwezig. Misschien alleen de US versie? Aan de andere kant wordt het bord wel heel druk met al die tekstjes op de knoppen.

De muis
Zoals gezegd op het eerste gezicht nogal een gevaarte. Maar denk die 'flap' weg en je houdt juist een heel slanke muis over. Ook hier weer wennen aan de nieuwe plaatsing van de knoppen. Op mijn oude Cordless Click! Plus rustte mijn duim net op de forward- en backknoppen van Explorer. Nu moet ik mijn duim omhoogplaatsen om die te gebruiken. In het begin zit je echt naar je muis te kijken of je het wel goed doet.

Het scrollwiel heeft als nieuwe functie dat het ook een "flywheel", dus vliegwiel is. Bij gewoon draaien voel je de klikjes, maar geef je er een zwieper aan dan gaat hij in een vrijloop en scroll je met turbosnelheid door je document. Wieltje tegenhouden en het scrollen stopt direct. Hele goede toevoeging vind ik, ik gebruik het regelmatig. Mooi is ook dat je per applicatie in kan stellen hoe het wieltje standaard reageert. Default stond bijvoorbeeld Explorer op "free" waardoor je geen klikjes voelt. Heel raar als je die wel gewend bent. Valt simpel aan te passen in Setpoint uiteraard.

Vooraan je duim zit nog een wieltje, die standaard ook weer als applicatie-switch aanstaat. Deze draait niet maar je duwt er als het ware tegenaan. Ik gebruikte hem regelmatig toen ik de functie doorkreeg, maar steeds minder vaak omdat ik mijn duim echt uit moet steken om het wieltje te bereiken.

Tenslotte is er nog een "search" knopje... Selecteer een stuk tekst, druk op de knop en je standaard zoekmachine voert de actie uit. Ik zal het nooit gebruiken, als ik Google gebruik heb ik mijn zoekterm zelden voor me staan in beeld.

Minpunt: Het materiaal waar je duim tegenaan rust is van een anti-slip rubber. Waarom weet ik niet, maar ik heb regelmatig het gevoel dat er oude lijm van een stukje plakband op mijn duim zit. Maar dat is dus dat rubber! Mijn duim is echt schoon...

LCD
Bovenin het toetsenbord bevind zich een LCD schermpje met 6 standaard functies:
1. Datum/tijd
2 .Media player info
3. Temperatuur omgeving
4 .Omschrijving van F9 - F12 (zijn zelf in te stellen)
5 .Toetsaanslagenteller
6 .Outlook notifier nieuwe mails

Daarnaast start de CALC knop niet de calculator in Windows op maar wordt de LCD gebruikt.

Tja, wat voegt het toe... Datum/Tijd zal meestal aanstaan denk ik. De Media info scrollt wat onduidelijk door het scherm, zo veel tekst past er nu ook weer niet in.
Temperatuur van de kamer? Toetsaanslagenteller? Leuk om een keer te laten zien aan een ander maar verder...
De Outlook notifier geeft het aantal ongelezen mails aan. Als er een mail binnenkomt geeft het toetsenbord een piepje. In alle zes de standen van de LCD knippert een envelopje bij nieuwe mails. Testje uitgevoerd: Als ik geen open mails heb, en ik wijzig er eentje met "markeren als ongelezen" dan volgt even later weer een piepje en begint het knipperen weer. Mwa...

Minpunt: De LCD heeft geen backlight en is 's avonds niet bruikbaar zonder je neus er vlak boven te houden. Op de doos ziet het er retescherp uit, eigenlijk misleidend!
Update: Zag zojuist de functie "lcd" op de Insert toets, deze wisselt het contrast om! Zwarte tekst in witte LCD is een stuk beter te lezen 's avonds...

Al met al hoop ik weer jaren plezier te hebben hiervan!

2008/06/13 Enkele spelfouten er uit en zinnen aangepast.

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop MX 5500 Revolution?

Mooie review, hoewel wel iets minder dan die van Megaflix, maar toch wat mij betreft 5*.

Je zou (bij wijze van spreken) 6* krijgen als je toch plaatjes toevoegd. Het leest ontzettend veel prettiger. Het kan nooit een argument zijn dat de plaatjes ergens anders staan, want dan zou geen enkele review nog plaatjes hebben.

Als je verwijst naar Megaflix, doe er dan gelijk een linkje bij. Heb ik maar voor je gedaan dan: review van Megaflix :*)

Ik bezit zelf (de te uitgebreide) LX 700, jouw set lijkt er een soort up-grade van, met een behoorlijk aantal nuttige toevoegingen. Maar wat ik me afvraag zitten er net zoveel (overbodige) knoppen op als op de LX 700, of is dat toch wat beperkter gehouden?

Jammer dat er geen backlight op het display zit; kan toch niet de kosten zijn lijkt mij.... d:)b

Die outlook notifier zou ik niets aan hebben; ik heb altijd ongelezen berichten staan. Ik ontvang mijn berichten zowel op mijn mobiel als op mijn computer, dus het ligt eraan waar ik ben, dus waarop ik ze het eerste lees. Moet ik dus altijd alle berichten als gelezen markeren (wat een werk....) :S

Bedankt voor de moeite om de review te schrijven.

/edit stylo
O, nog even een toevoeging. Je opmerking stond zover vooraan dat ik vergat erop te reageren.
Printers moeten van HP zijn, speakers en desktops van Logitech. Basta.
Voor zover het PC's betreft kan ik er enigszins in meegaan, hoewel Canon, Epson, Creative, enz...... wat mij betreft dus kort door de bocht.
Als het om "echte" audio gaat, is Logitech in geen velden of wegen te bekennen, luister eens naar Elipson, Quad, Kef, om er zo maar eens een paar te noemen (mijd Marantz en dat soort (Japanse) merken). Echt je vindt Logitech ineens slecht klinken.... B)

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 14 juni 2008 09:18]

Enig idee hoe deze set presteert onder Vista?
Ik heb geen PC met Vista tot mijn beschikking, dus nee. Het keyboard zelf lijkt geoptimaliseerd voor Vista gezien de Flip3D knoppen bijvoorbeeld. Maar of het trager zou werken onder Vista weet ik niet.
Ik heb sinds 2 maanden dit setje en ik moet zeggen da tik over de muis erg tevreden ben. De uitstekende flap vind ik juist heel prettig. Mijn duim lift nu mee en hoef ik niet elke keer te bewegen.

Wat betreft het toetsenbord, tja....er zitten inderdaad functies waarvan ik zoiets heb; ik had beter geweten, maar goed.

Je kunt overigens je lcd wel laten veranderen. Druk maar eens op fn en insert. Je krijg dan een andere kleurencombinatie. Vind ik wel prettig.

Groetjes,