Wacom Intuos5 touch M Review

MartHo 7 mei 2013, laatste update op 17 november 2015, 1.772 views

Wacom Intuos5 touch M

Pluspunten

• Druk-en kantelgevoeligheid uitstekend
  • Grip pen + 10 extra nibs
  • Bouwkwaliteit tablet + grip randen
  • Niet krasgevoelig
  • Expresskeys touch gevoelig en onscreen preview
  • Mogelijkheid voor wireless

Minpunten

• Nibs slijten snel
  • Touch niet optimaal / soms onhandig
  • Wireless niet standaard erbij

Intro
Voor nieuwe werkzaamheden had ik weer een tekentablet nodig. In het verleden heb ik veel gebruik gemaakt van de Intuos3 Large. Wegens de goede ervaring hiermee ben ik weer voor een Intuos gegaan. De nieuwste Wacom Intuos5 Touch Medium bood naar mij idee het meest gebalanceerde en complete featureset voor een schappelijke prijs (¤300,00). Large oppervlak is onpraktisch groot voor mijn smaak dus voor medium formaat gekozen. Overigens heb ik bewust gekozen voor de duurdere Touch versie. De touchpad van mijn HP Elitebook is namelijk vrij klein en beperkt en multitouch lijkt mijn ideaal samen te gaan met een tekentablet (met name intuïtief kunnen scalen en roteren van het canvas). Om de set af te maken heb ik meteen de Wireless Accessory Kit erbij gekocht. Gedurende een maand van bijna dagelijks gebruik is deze review geschreven.

Uitpakken
De Wacom is zoals verwacht verzorgd en compleet verpakt.

Naast de tablet en pen wordt een pen standaard geleverd met daarin 10 extra nibs (bestaande uit 5 standaard nibs, 3 felt nibs en 2 nibs die kwasten? moeten simuleren). De nibs zijn gemakkelijk te verwisselen met de bijgeleverde metalen ring. Om jouw pen van andere te onderscheiden kan je de standaard zwarte ring bij de punt vervangen met bijgeleverd ander kleurtje.

Installeren
Installatie met de bijgeleverde cd is een eitje, na 4 stappen ben je klaar om te gaan. Overigens biedt Wacom bij online registratie van de tablet de keuze uit 3 gratis software downloads:
  • Adobe Photoshop Elements 11
  • Autodesk SketchBook Express 2011
  • Corel Painter SketchPad
De keuze is beperkt tot slechts één download dus weet wat je kiest! Ik ben gegaan voor Corel Painter, aangezien daar ik eerder bekend mee was en ik in bezit ben van Photoshop.

Na installatie van de driver ben ik ook meteen aan de slag gegaan om de tablet te customizen. Een vinger te laten rusten op 1 van de expresskeys laat een HUD zien met de shortcuts voor elke knop. Via het settings menu kan je de ExpressKeys op de tablet, multitouch gestures en pen settings inzien een aanpassen.

Heel handig is de mogelijkheid om programma specifieke commands in te stellen, bijvoorbeeld voor Photoshop shortcuts naar Step Backward en switchen van foreground/background.

Gebruik
Na een maand met de tablet te hebben gewerkt en gespeeld kan ik het volgende over het gebruik vertellen:

Tablet.
De bouwkwaliteit is hoogwaardig, de tablet voelt solide aan en het design is strak en mooi. De precisie en drukgevoeligheid van de tablet met de pen zijn geweldig. De randen van de tablet hebben een rubberachtig/grip gevoel wat het prettig maakt om je handen op te laten rusten.

Pen.
De grip pen ligt heerlijk in de hand, waarvan de onderkant rubber is en de bovenkant gladder plastic. De knoppen op de bovenkant van de pen functioneren als rechtermuis-en dubbelklik. Zoals vorige versies ook hadden fungeert de achterkant van de pen als gum. De pen bevalt mij over het algemeen zeer goed.

Expresskeys. Desondanks ik shortcuts heb kunnen instellen voor bepaalde taken ben ik voor mijn werk gebruik blijven maken van mijn keyboard. Ook de RadialMenu en Touchring zijn prima toevoegingen maar vereisen veel gewenning waar ik geen tijd voor heb kunnen nemen.

Touch.
Regelmatig heb ik gebruik gemaakt van pinchen en zoomen, helaas werkte dit niet altijd even goed. Vaak registreerde de tablet mijn beweging niet goed zoals gewend bij andere touch interfaces (iphone, ipad). Bij overdrijven van de gestures gaat dit overigens vaak wel goed maar dit voelt toch als een stapje terug, jammer. Af en toe deed ik de touch functie uit: vooral na ongewenste touch momenten waar ik per ongeluk met de hand over de tablet ging.

Wireless.
Als gimmick had ik de wireless set erbij gekocht. De afgelopen maand heb ik echter een aantal keer met de tablet op de bank gezeten om tv/laptop vanaf een afstand te kunnen besturen: een leuke bijkomstige feature voor mij persoonlijk. Ook is het toch makkelijker om de tablet even snel aan de kant te leggen wanneer ik deze voor het werk gebruik. Ik heb het niet bijgehouden maar de accu hield het telkens ruim 2 volle dagen vol. In de Tablet properties kan je PowerSaving mode aanzetten waarmee de tablet na bijvoorbeeld 2 minuten geen gebruk op standby gaat.

Nibs.
Ik heb gebruik gemaakt van de standaard en de felt nibs. Vooral de felt nib geeft echt het gevoel van echt tekenen wat fantastisch is. Beide nibs slijten zichbaar (vooral de felt nib), ook al na een dag gebruik. Nib achterblijfsels blijven zichtbaar liggen op het tablet oppervlakte maar zijn gemakkelijk weg te vegen. Reviews die ik heb gelezen beklaagden zich vaak over krassen op het tablet oppervlakte bij normaal gebruik. Hier kan ik mij totaal niet in vinden: ik zet over het algemeen veel druk en na een maand werken kan ik geen krassen ontdekken!

Issues met drivers.
Vreemd genoeg heb ik driver problemen ervaren na de eerste week. Hierbij functioneerde de wireless set wisselvallig en heb ik zelfs tot 2 maal aan toe plots bluescreens gekregen. Na herinstallatie met drivers van wacom’s website is dit niet meer voorgevallen.

Heb jij ook een Wacom Intuos5 touch M?

Ik merk dat ik de touch functie weinig gebruik omdat het veel ongewenste bewegingen teweegbrengt. Ik werk veel met Photoshop en mijn linkerhand raakt vaak de control-knoppen aan de linkerkant waardoor het menu geactiveerd wordt. Deze menu mogen wat mij betreft minder gevoelig zijn want het wordt vaak onbedoeld aangeraakt en dus geactiveerd. Voor de rest erg te spreken over de hoge afwerkkwaliteit van de Wacom tekentabletten. Ik werk er al 15 jaar met tekentablets en kan niet meer zonder.

Ben ook in bezit van de wireless-unit, bij aankoop werd dat gratis meegegeven door Tablet4U. Erg welkom voor de clean desk puristen.

[Reactie gewijzigd door gphrdam op 22 januari 2014 13:30]