Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless Review

123coen123 7 mei 2013, 1.711 views

Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless

Pluspunten

• De voeding maakt GEEN geluid. Geen piepje, kraakje of wat dan ook. 100% stil.
  • In mijn setting geen warmte waarneembaar.

Minpunten

• Eventueel de prijs.

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Reden van aanschaf
Ik heb Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless gekocht omdat ik vond dat mijn Huntkey Jumper 300G teveel 'lawaai' maakte. Bij mijn zoektocht naar een stillere voeding kwam ik er niet helemaal uit welke ik moest nemen, daarom heb ik uiteindelijk maar gekozen voor een voeding zonder ventilator.

460W is wel een tikkeltje veel voor mijn huidige systeem. Ik heb de voeding echter op de groei gekocht.
De voeding is nu ongeveer 6 weken in gebruik.

Unboxing
De Seasonic zit in een mooie doos en alles zit stevig verpakt. De voeding zit in een leuk zakje van stof en alle kabels zitten ook goed verpakt in een soort tasje waar je de overgebleven kabels ik kan bewaren.

Warmte
In mijn systeem produceert de voeding geen (met de hand) waarneembare warmte. Ik heb mijn systeem een uurtje op volle kracht laten ploeteren. Ook toen kon ik met mijn hand geen warmte waarnemen. Dit is stukken beter dan ik eigenlijk had verwacht!

Alle fan snelheden staan zo laag mogelijk ingesteld. Casefans staan op 400RPM en de CPUfan op 750RPM, alles blijft netjes onder de 30 graden in de kast bij normaal gebruik (internetten, filmpje kijken enz.).

Ik ben zeer benieuwd hoe deze voeding presteert als je een systeem hebt dat constant rond de 400W trekt. Waarschijnlijk is er dan wel wat warmte voelbaar (maar misschien ook niet?). Dit heb ik helaas niet kunnen testen.

Prestaties van het vorige model met Gold certificaat uit 2010
De voorloper van de Seasonic Platinum Series heeft een Gold rating en is uitkomen in 2010, deze voeding presteerde destijds al goed qua warmte. 70 graden bij 20 minuten maximale belasting.

Geluid
Hier kan ik heel kort over zijn. De voeding maakt geen enkel geluid. Ik heb er met mijn oor bovenop gelegen maar er is echt niets te horen. Ik was bang voor eventuele piepjes (zoals ik die vaak hoor bij het opladen van een smartphone). Hier heeft deze voeding geen last van en is daarom zo stil als een baksteen.

Energieverbruik
Ik heb geen mogelijkheid om dit te meten. Met een Platinum rating en geen waarneembare warmte mag ik aannemen dat dit dik in orde is.

Installatie
Deze 'premium' voeding zoals ik hem zie is modulair. Geen overbodige kabels die in de kast rondzwerven dus. De voeding past perfect in mijn Define R3. De kabels waren lang genoeg om alles te bereiken. Wel vond ik dat de kabels een beetje stroever in de voeding gingen dan zou moeten in mijn ogen. Ook de voedingskabels van de HDD moest ik onaangenaam hard aandrukken. Dit doe je echter maar één keer en als het zit dan zit het.

Stabiliteit, kwaliteit en betrouwbaarheid
De voeding heeft mij nog nooit in de steek gelaten en werkt perfect. Nog niks op aan te merken dus.

Update 27-10-2013: Ik heb de voeding nu ruim 7 maanden in gebruik. Werkt nog steeds perfect!

De voeding voldoet geheel aan mijn verwachtingen. Geen warmte voelbaar en geen geluid hoorbaar. Mensen met een wat groter budget en 'normaal' systeem die opzoek zijn naar een 100% stille voeding zou ik de Seasonic Platinum Series Fanless echt aanraden.

Heb jij ook een Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless?

beregoede voedingen van de Seasonic Platinium serie. Heb ze zelf ook.
Toevallig overgevoelig voor hoge piepjes en geluiden (fans)? :P