Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

LG L227WT-PF Zwart Review

xtra 13 juni 2008, laatste update op 13 juni 2008, 1.967 views

LG L227WT-PF Zwart

Pluspunten

• Design
  • Formaat
  • Ingebouwde voeding
  • forteManager software

Minpunten

• Instellingen
  • Stevigheid/stabiliteit voet
  • Geen hoogteverstelling

Het scherm heb ik gekocht als vervanging van een 5 jaar oud 19" Hitachi-scherm dat toen voor een kleine ¤ 1000 over de toonbank ging. Die heb ik nu als tweede monitor aangesloten. Mijn ervaringen zullen een beetje gekleurd zijn door de vergelijking met dat scherm.

Ik heb lang zitten twijfelen tussen een duur scherm met goede kleuren (Eizo, Apple oid) maar ik ben uiteindelijk toch begonnen met dit 'koopje'. Naast de LG stonden er nog wat Samsung en Ilyama-schermen op m'n lijst. De keuze is op deze gevallen omdat hij er van de schermen op voorraad het beste uitzag.

Uitpakken en monteren
Als eerste het uitpakken en monteren. De voet is in vergelijking met andere schermen die ik heb (Hitachi, Ilyama en Acer) naar mijn gevoel nogal wankel. Het is gemaakt van goedkoop aandoend plastic zonder metalen ondersteuning. Handig is het bijgeleverde schoonmaakdoekje en zowel een DVI- als VGA-kabel. Bij andere schermen die ik heb gekocht werd de DVI-kabel niet altijd meegeleverd.
Er wordt een papieren installatieinstructie meegeleverd, maar de handleiding staat op CD.

De aansluitsnoeren zijn redelijk netjes weggewerkt in de voet. Prettig is dat de voedingsadapter is ingebouwd. Dat scheelt weer een rommelig kastje tussen scherm en vloer. Bij m'n oudere schermen zat nog een losse adapter die ik nu dus kan opruimen.
De voet is niet in hoogte verstelbaar en staat nu dus ook op een oud computerboek. Vanwege de stevigheid en de hoogte zal ik binnenkort wel een mooie monitorstandaard met bureaubevestiging kopen.

Beeld
Het belangrijkste is natuurlijk de beeldkwaliteit. Positief is dat alle pixels het goed doen. Aan de kleuren heb ik een paar weken moeten wennen maar dat ligt waarschijnlijk vooral aan mijn oude scherm waar lichte tinten al snel bijna wit werden. Ze staan naast elkaar dus ik bleef vergelijken.
Inmiddels heb ik mijn instellingen redelijk naar wens zodat de kleuren min of meer betrouwbaar overkomen.

De presets voor temperatuur en gammacorrectie hebben beperkte keuze. Je bent dus al snel afhankelijk van de instellingen van je grafische kaart of andere software. Misschien moet je die instellingen ook niet willen bij een scherm uit deze klasse.
Misschien is het voor sommigen handig dat je met één knop uit een aantal presets kunt kiezen. Als een soort 'split screen' zie je half de oude, half de nieuwe instelling in beeld.

Ghosting is voor mij geen issue omdat ik niet veel meer dan een texteditor en een tekenprogramma gebruik. Ik heb even een HD-preview gedownload en wat mij betreft zag het er prima uit. Hetzelfde geldt voor de bleeding. Een zwarte achtergrond is ook zwart en in een lichte omgeving zou je denken dat het scherm uit staat. Als het weer donker is zal ik nog eens kijken.

Software
Vanaf de CD kun je de forteManager installeren. Hiermee kun je met je muis alle instellingen aanpassen, i.p.v. het geklooi met de knopjes op het scherm. Via een soort wizard kun je de kleurinstellingen controleren en aanpassen.
Aardig is dat je ook het ledje in de powerknop aan en uit kunt zetten.
Op de CD staat versie 2.8 maar via de website heb ik versie 3 kunnen downloaden. Die ziet er iets anders uit en de wizard lijkt net iets makkelijker te gebruiken. Ondertussen ook uitgevonden dat dezelfde software ook bij (o.a.) HP-schermen wordt geleverd en afkomstig is van http://www.portrait.com/.

Mijn algemene conclusie is dat het voor z'n geld een vrij goed scherm is. Geen uitblinker maar zeker geen storende tekortkomingen.

Op onderstaande foto's mijn eigen setup. Voor de glimmende marketingfoto's kun je op de LG site kijken.

/edit: screenshots forteManager + toevoeging tekst.

Heb jij ook een LG L227WT-PF Zwart?

Zou je de review wat uitgebreider willen maken (fotootje, mogelijkheden menu, bleeding, enz. enz.).
Maar er zijn veel "koopjes" te versieren. Wat heeft je uiteindelijk doen besluiten dit "koopje" te nemen?

Hoe denk je dat de duurzaamheid is; als ik zie hoe je voet beschrijft, zou ik mij niet lekker voelen. Is de rest van het scherm wel conform verwachtingen?

Op dit ogenblik is het gemeengoed (in tegenstelling tot ruim een jaar geleden) dat kabels meegeleverd worden. Misschien zijn ze er wel (maar ik ken ze niet), schermen met een externe voeding, maar voor zover ik weet zit de voeding altijd ingebouwd. Er is hier een simpele reden voor: namelijk temperatuur is geen issue, m.i. de belangrijkste reden dat een laptop e.d. een externe voeding hebben.

/edit typo
/edit 2
Sterk verbeterd, mijn complimenten, gelijk even mijn waardering naar boven bijgesteld.
Om nog even te zeuren: zou je een screenshot van Forte Manager kunnen toevoegen? ben heel benieuwd. Ik vind het beeld op de foto's er trouwens goed uitzien voor een TN scherm.
/edit 3
Dank je, leuk dat opmerkingen positief opgevat worden. Ga zo door.
btw waar heb je dat tesbeeld vandaan? Zit die ook in de DT Toolbox?

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 13 juni 2008 13:01]

Bedankt voor je tips en extra sterretjes. De screenshots heb ik toegevoegd.

N.B. Eerste review dus het is nog even zoeken naar de wensen van de doelgroep ;)
Jouw tips hebben er duidelijk bij geholpen.

/edit
Het testbeeld heb ik gevonden via Google images en even als achtergrond ingesteld om de kleuren van beide schermen te vergelijken. Niet voor lang want ik was m'n muispijltje steeds kwijt.

[Reactie gewijzigd door xtra op 13 juni 2008 13:07]