Nikon D60 18-55 VR KIT Zwart Review

goddegoddeot 11 juni 2008, laatste update op 25 november 2009, 2.990 views

Nikon D60 18-55 VR KIT Zwart

Pluspunten

• formaat en gewicht
  • duidelijke menu structuur
  • ondersteuning SDHC kaarten

Minpunten

• zonder videokabel
  • zonder zonnekap
  • lens heeft geen metalen F-vatting
  • geeft via pc niet juiste capaciteit SDHC kaartje aan

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Waarom de D60
Ik heb altijd goede ervaringen gehad met Nikon en heb ik nog een setje AF-D lenzen liggen. De D80 vond ik te groot, en de 18-55 VR S lens vond ik erg mooi. De camera is klein en licht. Ik gebruik de camera veel voor buitenopnames en snapshots.
De camera is klein en licht. Het menu is snel te doorgronden. De instellingen die je kunt doen zijn basaal en voor mij voldoende uitgebreid, hoewel ik bracketing mis. En mijn gezin kan er door de programma standen ook makkelijk mee fotograferen. De camera ondersteunt SDHC kaarten, en de weergave op het LCD scherm kantelt mee als je de camera in portrait stand houdt
De 18 - 55 mm VR lens is een uitkomst als je een hekel hebt aan flitsen bij daglicht binnnenshuis. Twee stops kun je makkelijk overbruggen.
Er wordt geen zonnekap en kabeltje voor de TV meegeleverd. De RAW+JPEG modus is niet in te stellen en wordt een poormans JPEG opgeslagen (1:16). Voor grote handen is de camera wellicht te klein. Geen AF voor oudere AF-D lenzen wegens ontbreken scherpstelmotor. De 18-55 mm lens heeft helaas geen metalen F- vatting.
Bij gebruik met SAN SDHC 4GB kaartje wordt via de de aansluiting op de laptop slecht 2 GB weergegeven.

• Nikkor AF D 28-105 mm 3,5-5,6
  • Nikkor AF D 50 mm 1,8
  • Sigma AF 24mm 2,8
  • SAN SHDC 4 GB
  • Windows XP

Heb jij ook een Nikon D60 18-55 VR KIT Zwart?

Wat ik uit de persberichten begrepen had, zou de D60 de opvolger van de D50 worden. Maar als ik je review lees, lijkt het erop dat ze erg geknipt hebben in het basispakket.

Uit mijn hoofd ondersteund mijn D50 wel bracketing, er zat in ieder geval zeker een videokabel in de doos. Bij de kitlens zat overigens ook geen zonnekap. Qua fotoformaat-instellingen bestaat bij de D50 wel de keuze tussen RAW en RAW+jpeg (low-res).

Ik sta ervan te kijken dat ze de scherpstelmotor weggelaten hebben. Ik dacht dat Nikon dit alleen bij de D40(x) gedaan had.

Ik heb na mijn goede ervaringen met mijn D50 iemand laatst een D60 aangeraden, maar als ik dit lees, begin ik daar een beetje spijt van te krijgen.

Kun je ons een update geven als je 'm wat langer in gebruik hebt? Ben benieuwd wat je ervan vindt als je wat meer 'gewend' bent geraakt aan de camera.
Er zit wel een RAW modus en een RAW+JPEG modus op
Als je via je PC een capaciteit ziet van 2GB, dan is dat meer een beperking aan de soft- of hardware van de PC, niet van de fotocamera of de memory stick. ;)

Overigens heb je voor zover ik weet alleen met AF-S objectieven de mogelijkheid voor AF, dat is bij de D40(x) ook zo... Daar is deze D60 de opvolger van... ;)

Tips voor een volgende review:
- Praat wat uitgebreider over de body (en je gebruikte objectief), laat ook foto's zien ervan!
- Laat weten wat de specificaties van de body zijn
- Hoe is de kwaliteit van de foto's met de gebruikte body + objectief

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 12 juni 2008 20:49]

Capaciteitprobleem ligt echt aan de camera. Ben al langdurig in overleg met Nikon. Om in reviews de specs te geven lijkt het me verstandiger om te verwijzen naar de productspecificaties van de fabrikant. Het is een review en geen oplepelen van specificaties.
Foto's komen er aan.
Ik las die zin over de capaciteit verkeerd.
Ik dacht dat je de kaart via een cardreader oid aangesloten had op je PC.
Maar je gebruikt schijnbaar de USB-kabel die bij de camera zat om de foto's van de geheugen kaart te halen.

Omtrent het opnoemen van de specificaties:
Wat je ook zou kunnen doen, zijn de 'belangrijkste' specificaties opnoemen voldoende, mits verwezen naar de productpagina voor de volledige specificaties van de fabrikant zelf... :)
Een paar voorbeeld foto's had leuk geweest. Voor de rest een is het een korte review. Je had het wel wat uitgebreider kunnen doen. Accuduur, ruis bij hoge iso enz.