Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2253BW Zwart Review

pdukers 11 juni 2008, 1.263 views

Samsung Syncmaster 2253BW Zwart

Pluspunten

• Geen ghosting
  • Pixelmapping
  • Geen defecte pixels
  • Vormgeving

Minpunten

• Backlight bleeding
  • Lichte bromtoon bij lagere helderheid
  • Standaard zijn de kleuren aan de blauwe kant
  • Niet in hoogte verstelbaar.

Features

DVI + VGA kabel
Stofdoekje
Driver CD + instel software (magictune en natural color pro)

De meegeleverde magictune software werkt niet op mijn systeem, met als foutmelding dat mijn systeem niet gesupport is.

Verder is de monitor in staat tot pixelmapping, waardoor een 4:3 resolutie niet wordt oprekt. Je hebt aan de zijkanten wel zwarte balkjes.

De kijkhoeken zijn net als bij andere TN panelen vrij beperkt. Maar als je gewoon recht voor het scherm en op de juiste hoogte zit, zal je er geen last van hebben.

Kleurweergave

Standaard vond ik de kleuren aan de blauwe kant. Maar met de meegeleverde software kon ik een kleurenprofiel maken, waardoor het blauw niet meer overheerst.

Contrast en helderheid

Standaard stond de helderheid maximaal, wat veels te veel is. Contrast is voldeonde, maar had naar mijn smaak wat beter gemogen. Ik heb geen donkere/lichte plekken kunnen ontdekken, dus de uniformiteit is goed.

Wat mij wel opviel is dat als je met de helderheid onder de 70 komt, er een zeer lichte bromtoon te horen is. Mij valt het pas op als ik met mijn hoofd dicht bij de monitor kom, dus voor mij is het niet storend. Maar dit hoort natuurlijk niet op te treden.

Backlight bleeding

Het scherm heeft wat last van backlight bleeding aan de boven- en onderkant. Dit valt alleen maar op bij heel donkere beelden. Veel zou ik het zeker niet noemen, maar die paar mm zou ik niet willen aanduiden als weinigt.

Ghosting

Er is mij geen ghosting opgevallen.

Pixeldefecten

Geen defecte pixels kunnen vinden na een week intensief gebruik.

Vormgeving, bouwkwaliteit en afwerking

Mooi, strak rechthoekig design met de knoppen aan de onderkant weggewerkt. De voet is een beetje wankel, maar dat stoort alleen maar als je tegen het bureau stoot. Het scherm is naar voren/achteren en naar links/rechts de draaien. Wel jammer dat de hoogte niet verstelbaar is.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2253BW Zwart?

Ik had mijn helderheid standaard op 67, en ik heb eventjes getest met dat gezoem. maar je hebt helemaal gelijk. Ik had nooit wat gehoord, maar vanaf een brightness van ong 55 is bij mij steeds beter (sterker bij een lagere) een zoemtoon te horen. kan natuurlijk erg vervelend zijn als je een lage brightness gebruikt. gelukkig heb ik er geen last van. Ik zal het even in mijn review zetten.

Die backlight bleeding heb je geloof ik bij alle tft schermen. Het valt totaal niet op, en ik zou het dan ook niet als negatieve eigenschap zien. maar dat is natuurlijk subjectief.

Dat die kleuren standaard 'te blauw' zijn, maakt natuurlijk niets uit. Dat is volkomen subjectief, en valt helemaal aan te passen in de instellingen van het scherm. Is dus geen negatief punt van het scherm.

Jammer alleen dat je je beoordeling niet goed onderbouwt, het is niet duidelijk wat je zo goed aan het scherm vind, en waarom je het zon goed scherm vind (wat duidelijk spreekt uit je beoordeling bovenaan.) Mischien kun je hier wat mee, om zo de mensheid beter te dienen. :P

[Reactie gewijzigd door leeuwtje1 op 12 juni 2008 21:09]

dat gezoem vindt ik wel minder, bij mij moet ie stil zijn :D