Cowon iAudio D2 8GB Wit Review

-Theanimal- 11 juni 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.512 views

Cowon iAudio D2 8GB Wit

Pluspunten

• Batterijduur
  • Touchscreen
  • Stopcontact Oplader
  • Geluidskwaliteit
  • Beeldkwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Thema's en flashskins

Minpunten

• Firmware niet helemaal 'af'
  • Vingerafdrukken op scherm
  • Vreselijk standaard thema

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik moest een nieuwe mp3 speler hebben omdat mijn ‘walkman phone’ (K750i met W800i firmware) niet meer aan mijn eisen voldeed. Na veel reviews gelezen te hebben toch maar de Cowon iAudio D2 8GB in het wit gekocht.

Featureset
Laat ik maar beginnen met de mogelijkheden van het apparaat ;) De D2 is een PMP (portable media player) met aardig wat mogelijkheden.

Als geluidsformaten kun je OGG, mp3, FLAC, wav en ook APE bestanden afspelen. En videoformaten zijn Divx/Xvid, WMV en Mpeg4 op een resolutie van 320x240. Dus om videobestanden af te spelen moet het geheel eerst omgezet worden wat irritant kan zijn aangezien het extra tijd kost.

Tekst bestanden kunnen geopend worden en het is nog prima te lezen op het schermpje. En als het op de standaard grootte niet goed leesbaar is kunnen de letters vergroot worden.

Er zit ook nog een FM radio in waar ik voor de rest niet zoveel mee heb gedaan. Wat me wel opvalt is dat als je auto scan gebruikt dat er dan ook frequenties in komen te staan met alleen maar ruis. Of dit nou aan mijn bereik ligt of de D2 zelf weet ik niet.

De wekker functies op de D2 zijn gewoon handig. Niet te uitgebreid, maar hoe uitgebreid moet een wekker eigenlijk zijn ;) Je kan de tijd bepalen wanneer hij muziek gaat spelen, of hij dan de hele tijd aan moet staan of weer na x minuten uit. Je kan ook instellen dat hij na x minuten uitgaat als je gaat slapen.

De photo optie is een beetje niet helemaal af naar mijn mening. Je kan er prima JPG op bekijken en hiermee een diavoorstelling optie gebruiken. De diavoorstelling optie heeft de opties om snel en langzaam te gaan, stop en play/pauze en dat was het alweer. Maar deze photoviewer ondersteunt alleen maar JPG en dat is waar het grootste gemis ligt. Ook al gebruik ik de photo optie niet zou ondersteuning voor tenminste GIF en PNG geen slecht idee zijn geweest.

De notepad functie is wel aardig en handig om even snel een notitie te maken. Maar de beschikbare kleuren zijn wat magertjes. Of alleen zwart/wit en geen kleuren, of gewoon de basiskleuren inclusief paars, oranje, lichtblauw etc. Met alleen de kleuren rood, blauw, geel en groen kun je niet echt heel veel doen als je een kleuren tekening wil maken terwijl je je verveeld.

Voor de rest zitten er nog 2 calculators bij, een met een simpele interface en een andere met genoeg functies om de wiskundelessen door te komen. Een flashplayer waar je nog leuke applicaties op kunt draaien zoals een simpele organiser. Je kan van de knoppen bovenop instellen wat ze doen als de speler in de hold stand staat. Hiermee kan de D2 ook gebruikt worden in de broekzak.

En natuurlijk de SD(HC) kaartslot. Hiermee kun je het geheugen van de D2 snel uitbreiden door er gewoon een SD kaartje in te stoppen. Het geheugen van het SD kaartje wordt ge´ntegreerd met het normale geheugen, zodat je niet hoeft te klieren met een extra menu om de bestanden op je SD kaart te vinden.

De doos enzo
In de doos zit:
- Een quick-start guide
- Een stylus die als kickstand dient en precies past in de reset opening.
- Nog wat gekleurde papiertjes
- Een cd met wat software
- Een stel oordopjes
- Een usb->mini-usb kabel
- Een oplader met een verwisselbaar opzetstukje
- De D2 zelf natuurlijk.

De stylus zelf zit vast aan een soort elastisch draadje die weer vastzit aan de D2. Zelf heb ik er niet zo’n probleem mee dat de stylus er op deze manier aan vastzit, maar sommige vinden dit niet prettig.

En wat iknetjes vind van Cowon is om een fatsoenlijke oplader voor het stopcontact mee te leveren. Bij de meeste spelers tegenwoordig zit deze er niet meer bij. En via usb opladen is alles behalve optimaal en gaat meestal ook langzamer.

Geluidskwaliteit
De de D2 geeft gewoon heerlijk geluid. Met een stel Creative EP-630 wat vergeleken met mijn W800i en het klonk gewoon beter. Alleen ik heb zo’n gevoel dat mijn EP-630 niet helemaal optimaal zijn voor de D2, maar met de equalizer kan al heel wat goed gemaakt worden.

De Equalizer is goed uitgewerkt. Het is een 5 bands equalizer en je kan voor elke band kiezen uit een paar frequenties die je wilt instellen, en bij sommige banden of ze ‘wide’ moeten zijn of niet. Zelf heb ik geen idee wat dit inhoud, maar het zal vast wel handig zijn. En je hebt ook nog de Jeteffects:
- BBE
- Mach3Bass
- MP Enhance
- Stereo Enhance
- 3D Surround

De meeste van deze effecten hebben naar mijn mening niet echt een positief effect, alleen de BBE en Mach3Bass zijn in kleine hoeveelheden misschien een verbetering. Maar als je gewoon goede oordoppen hebt voegen deze niet echt iets toe.

Daarnaast kun je ook nog het geluid uit een andere hoek of iets dergelijks laten komen. En kun je de snelheid waarmee het geluid afspeelt aanpassen. Ook al is het laatste niet echt nuttig, het is wel grappig :P

Bouwkwaliteit en batterijduur
De D2 is gemaakt van goed plastic. Gelukkig niet van dat glanzende plastic, maar gewoon mat plastic. En er blijven geen vingerafdrukken op zitten voor zover ik heb gemerkt. De behuizing kraakt niet en is gewoon degelijk. Het apparaat zelf weegt 91 gram en is net zo breed als een bankpas en ongeveer 7 mm korter dan een bankpas.

De batterijduur van de D2 is gewoon super. Cowon zelf beweert dat je 52 uur muziek kan luisteren of 10 uur video kan kijken voordat hij leeg is. Deze waardes kloppen niet helemaal, maar ik denk dat je met de batterij toch zeker 45 uur lang muziek kan luisteren. Maar er zijn genoeg PMP’s die een kortere batterijduur hebben dus dit is zeker een pluspunt voor de D2.

Het scherm
Het scherm is echt prachtig! Het is een 2,5 inch touchscreen met 16 miljoen kleuren en een resolutie van 320x240. Ik heb er al een paar films op gekeken en ik zie helemaal niks van ghosting of iets dergelijks, de kleuren zijn levendig en mooi. Het is gewoon een goed schermpje om even tussendoor een film op te kijken. Enige mogelijk nadeel is dat het scherm voor film kijken wat aan de kleine kant is. Vingerafdrukken zijn goed te zien op het scherm. Maar deze zijn zo weer weggeveegd met een schoon shirt, en als het scherm aanstaat zijn vingerafdrukken niet erg hinderlijk.

Ergonomie
De user interface gaat bijna exclusief via het touchscreen wat ondanks het kleine 2,5 inch scherm erg goed werkt. Tijdens het spelen van muziek of film kun je door een keer op het scherm te drukken een stel bedieningsknoppen oproepen zoals pauze/play, forward, rewind, menu, filebrowser en wat instellingen zoals de equalizer. Het kostte me wel wat moeite om bijvoorbeeld net dat ene album van Led Zeppelin te laten afspelen in plaats van alle tracks, maar na wat spelen met het menu ging dit zonder moeite. En je kan in het balkje met de vooruitgang van het nummer klikken om naar dat punt van het nummer te gaan. De user interface is gewoon goed uitgewerkt qua bediening. Niet super vanzelfsprekend, maar zodra je eraan gewend bent is het een makkelijke en goedwerkende interface.

Maar mocht je de interface bij het afspelen van muziek en video echt vreselijk vinden kun je er ook nog flashskins op zetten om het meer naar je eigen smaak aan te passen of om het net wat makkelijker en mooier te maken. En je hebt ook nog thema’s waarmee je de icoontjes van het hoofdmenu kunt wijzigen en van bijna alles eigenlijk. Dus kun je ook iets anders nemen dan dat vreselijke standaard thema ;)

De iAudio D2 is zelfs nu nog een geweldige PMP, ook al gaat hij alweer een tijdje mee. veel features, een geweldige geluidskwaliteit, touchscreen en een batterijduur die lang genoeg is om bijna twee dagen lang non-stop muziek te luisteren.

Een van de mogelijke nadelen is de prijs, maar die is onderhand al gedaald naar ongeveer 180 euro waar ik hem had gekocht, wat net zoveel is als een Ipod nano welke minder features en mindere geluidskwaliteit heeft. Een ander nadeel is dat ik bij de firmware een beetje het gevoel krijg alsof sommige features niet helemaal goed uitgewerkt zijn zoals de photoviewer en het notepad.

De hardware is gewoon top, alleen de software is het niet helemaal voor mij. Maar als Rockbox (hopelijk) nog uitkomt, zal de firmware weer wat beter zijn. En dan heb je waarschijnlijk ook nog Doom voor op je D2 :P

Heb jij ook een Cowon iAudio D2 8GB Wit?

Ik heb zelf de 2GB versie en kan me heel goed vinden in deze review :). Ik vind zelf de vingerafdrukken niet echt erg en het standaard thema ook niet, die is lekker duidelijk.

Wel irritant inderdaad is die firmware. Elke upgrade heeft weer wat nieuws en elke keer denk ik dan. '"doe dat dan gewoon meteen."

Heb je trouwens al eens flashgames gespeeld hiermee? Valt mij echt hard tegen xD.

Zelf gebruik ik de stylus helemaal niet, met je vingers is het zeer goed te doen. Waarom ze die stylus niet in het apparaat hebben kunnen zitten weet ik niet en waarom hij zo irritant vormgegeven is snap ik nog steeds niet.

Ik heb hem nu zo'n 9 maanden en heb hem denk ik 6 keer (gokje) moeten opladen. Doe dat maar eens met een telefoon. :D

Al met al vind ik het zelf een zeer goed apparaatje waar je veel plezier aan kunt beleven.

[Reactie gewijzigd door KoffieNT op 11 juni 2008 20:01]

Overzichtelijke en redelijk uitgebreide review. Dit is inderdaad een erg mooie speler, alhoewel hij zeker niet dezelfde geluidskwaliteit heeft als een Cowon X5. Hij klinkt in ieder geval stukken beter dan een Ipod. Toch zou ik voor dit geld eerder gaan voor een chinese speler (Einol/Meizu etc.) omdat die qua functionaliteit erg dicht in de buurt van de D2 komen voor bijna de helft van het geld. Ze zijn natuurlijk minder degelijk en gaan daarom minder lang mee, maar mijn Cowon X5L had ook maar een schamele 2 jaar in zich. :)
Ik zat inderdaad ook te denken aan een Meizu M6, Iriver E100 of een Creative Zen , maar uiteindelijk toch de D2 genomen vanwege het touchscreen en vooral de batterijduur. Ben iemand die nogal eens vergeet iets in de oplader te stoppen :P

[Reactie gewijzigd door -Theanimal- op 11 juni 2008 20:33]

Ik ben het niet helemaal met je eens m.b.t. de vergelijking met de X5. Ik heb beide spelers en de geluidskwaliteit van de D2 en de X5 ontlopen elkaar imo weinig. O.b.v. recensies van hun andere spelers heb ik sowieso de indruk dat Cowon redelijk consistent is met de (goede) geluidskwaliteit van hun spelers.
Te gekke speler. Ik heb de 16GB nu 3 weken. Nog geen een keer moeten opladen in het stopcontact. Zit alleen af en toe in pc voor muziek er op te zetten. Met sennheiser PXM 100 (achter oor) goed geluid. Koptelefoon is duidelijk beperkende factor. Met Sennheiser 595 en flac bestanden is het echt goed. (De volgende stap is denk ik dan zeer goede IEM's of een headphone amplifier. Maar voor mij op de fiets etc. is het geluid van de pmx prima. )

Kan trouwens veel muziek op 16GB, er kan natuurlijk ook nog een kaartje bij. Zelf een plastic hoesje erbij dat perfect sluit, krijg het alleen niet meer open :). Verder een keer een database corruptie in het begin gehad. Komt waarschijnlijk omdat ik folders slordig had gekopieerd. Nu heb ik dat niet meer. Eigen achtergrondje etc. Binnenkort komt rockbox... Nu firmware 2.55.
ik vind die rockbox software vreselijk! op mijn X5L is het traag als wat! Wat wel heel fijn is dat je simpelweg met een kopie/paste weer andere firmware erop kan knallen!

Als mijn x5l tank een keer kaport gaat, komt er sowieso weer een cowon! Klinken top en zijn gebouwd als een tank!

Ik wist trouwens niet dat de D2 zo lang meeging op een volle accu! ik haal met mijn x5l ongeveer 35 uur. Echt geweldig!

[Reactie gewijzigd door DjVe op 12 juni 2008 05:22]

Heb de zwarte D2 8GB ook aangeschaft, naar aanleiding van je review :) .
Bevalt erg goed alleen ik heb nog wat problemen met het converteren van de video.
Video met audio lukt prima maar video zonder audio (zoals de animaties die ik erop wil zetten) wil hij niet afspelen. Dus nou moet ik overal een liedje onder zetten :P .
Blijft een mooie speler natuurlijk, vergt alleen wat gewenning op het begin :) .