Specificaties Losse body, 10,1MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 40D Zwart Review

bennierex 11 juni 2008, laatste update op 5 april 2010, 1.330 views

Canon EOS 40D Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Ergonomie
  • 3 custom modes beschikbaar
  • Snelheid op alle vlakken
  • Grote viewfinder
  • Accurate en snelle autofocus

Minpunten

• Instelmogelijkheden AF-ON/shutter/AEL knoppen niet echt duidelijk
  • Positie hot-shoe
  • Geen mogelijkheid tot selecteren shutter-synchronisatie in de camera met ST-E2 en 430EX
  • AF-ON knop ontbreekt op de BG-E2N grip (niet direct camera gerelateerd)

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Gezien de prijs van een 40D body momenteel gezakt is richting de ¤ 850,- waar je ook nog eens een ¤ 150,- cash-back op krijgt ben ik in de verleiding gekomen mijn 400D te verkopen en te upgraden naar een 40D. Afgelopen week heb ik dan mijn zending vanaf Kamera-Express mogen ontvangen met een 40D body en een BG-E2N battery grip.

Gezien ik afgelopen jaar gewerkt heb met een 400D en daarvoor ook af en toe met een 10D zal ik mijn bevindingen in deze review voornamelijk afzetten tegen deze twee modellen.

Eerste indruk
Standaard verpakking van Canon; compact maar stevig genoeg. Alle onderdelen netjes apart in plastic verpakt. De body ook nog eens in een stoffen zakje ter bescherming.

Het valt meteen op dat de body een stuk zwaarder is dan de 400D, maar voelt dan ook meteen een stuk robuuster aan. "Deze camera kan tegen een stootje" is het eerste wat in me op komt.

Na het installeren van de batterij, een EF17-40mm f/4L erop geschroefd en door de menu's heen gaan bladeren. Hier valt eigenlijk alleen de grote hoeveelheid opties op. Het menu zelf werkt namelijk zeer intuïtief. Ook de instellingen v.w.b. ISO, exposure-correction, metering, drive-mode, AF-mode, etc. zijn snel gevonden.

De viewfinder is aanmerkelijk groter dan ik gewend ben van de 400D. Dit was voor mij ook een van de redenen om over te stappen. Bovendien is het erg prettig dat de ISO instelling in de viewfinder wordt weergegeven.

Bedieningsgemak en instelmogelijkheden
Zoals gezegd laat de bediening qua indeling niets te wensen over. Alle belangrijke functies zijn direct voor handen en er is zelfs de mogelijkheid om je eigen menu pagina samen te stellen. Veel gebruikte menu-items kun je hierdoor met maximaal 2 drukken op de knop activeren. Wat wel tegen valt is dat er maximaal 6 items in dit menu kunnen staan. Naar mijn idee had deze limiet gemakkelijk een stuk hoger kunnen liggen.
Door custom function III:3-1 in te stellen kun je de "joystick" achterop gebruiken om direct een bepaald autofocus punt te selecteren. Een erg prettige mogelijkheid vind ik.
Nog een erg interessante optie is dat je alle camera-instellingen (inclusief custom functions) met één druk op de knop op kunt slaan onder één van de drie verschillende custom-modes. Zo kun je door het wieltje op de camera te draaien direct overschakelen naar compleet andere settings. Of ik dit in de praktijk veel zal gebruiken weet ik echter niet.

Een tweede minpuntje kwam aan het licht toen ik mijn 430EX flitser op de camera plaatste. Je kunt verschillende instellingen doen via het menu van de camera welke van invloed zijn op de flitser. Bij de 430EX is echter het grootste gedeelte hiervan niet beschikbaar en kun je enkel de FEC en de E-TTL metering modus instellen. De opties "Flash mode", "Shutter sync" en "FEB" zijn disabled. Zeker de shutter-sync verbaasde mij enigszinds, gezien ik dit wel op de 400D kon instellen. Nu is het geen ramp, omdat dit binnen handbereik ook op de flitser zelf in te stellen is. Bovendien heeft Canon geloof ik gisteren de 430EX II aangekondigd waarin dit wel in de camera aan te passen is. Bij de ST-E2 zijn de instelmogelijkheden op dezelfde manier enigszinds beperkt.

De instellingen voor wat betreft de functies van de AF-ON, * en shutter knoppen zijn in mijn ogen ook wat beperkt. Ik gebruikte op de 400D veelal de mogelijkheid om in One-Shot AF mode met evaluative metering scherp te stellen op een onderwerp en vervolgens de compositie opnieuw te maken om daarna de foto te nemen. Met de 40D kan dit wel, echter blijft om een of andere reden de exposure "gelocked" vanaf het moment dat je scherpstelt. Dit is niet in alle gevallen wenselijk. In de andere metering modussen werkt dit echter weer wel, terwijl ik het daar juist weer liever andersom had gezien. Het is mogelijk de drie eerder genoemde knoppen zo in te stellen dat je dit omzeilt, maar de AF-ON knop heeft Canon om een of andere duistere reden niet op de battery grip gemaakt, waardoor je dan in portret stand alsnog met een probleem zit.

Nog een klein puntje van aandacht;
De flitsschoen zit vrij ver naar achteren, waardoor ik in portretstand steeds met mijn neus tegen de flitser aan zit. Op de 400D heb ik daar nooit echt last van gehad. Wat mij betreft hadden ze zelfs de ingebouwde flitser achterwege mogen laten en de schoen iets verder naar voren kunnen plaatsen. Geen grote issue, maar er is wel ruimte voor verbetering.

Prestaties en beeldkwaliteit
De algehele snelheid van de camera is erg goed te noemen. Foto's worden snel weggeschreven naar de CF kaart en de buffer is groot genoeg voor de meeste situaties wanneer je in RAW schiet. Met Large/Fine JPEG en kleinere formaten is de buffer helemaal geen issue meer. 15 seconden op +/-6 fps doorschieten was in ieder geval geen enkel probleem. Langer heb ik niet getest. Ook is de opstarttijd vanaf de off-stand snel genoeg om in geen geval een belemmering te kunnen vormen. Als je automatische sensor-cleaning gebruikt is dit iets langer, maar wanneer je de sluiterknop half indrukt wordt deze onderbroken en is de camera direct bruikbaar.

De AF lijkt tot nu toe prima te functioneren. Uitgebreide focus-testen heb ik niet gedaan, maar de foto's zien er in alle gevallen prima scherp uit in Adobe Lightroom. Zelfs bij weinig contrast kun je vaak toch een AF-lock krijgen, zeker met een f/2.8 lens of sneller. Dit omdat het middelste AF-punt dan extra gevoelig is. Ook met langzamere lenzen mag AF echter geen probleem zijn. Alle 9 AF-punten zijn namelijk cross-type bij lenzen met een diafragma van f/5.6 of groter.

Op de beeldkwaliteit heb ik niets aan te merken. Het is geen 1Dm3 kwaliteit, maar het komt in de buurt. De ruis is zelfs zonder ruisreductie aan acceptabel op ISO1600, met ruisreductie is ISO3200 in sommige gevallen nog prima te gebruiken.

Image review
Na het maken van een foto kun je op het schermpje informatie laten tonen van de gemaakte opname. Je kunt door het indrukken van de "info"-knop wisselen tussen verschillende schermen zoals kleine preview met informatie over picture-style, bestandstype, datum/tijd, (RGB) histogram, etc., maar ook een full-screen weergave van de foto is mogelijk. Bovendien is het mogelijk dat wanneer je een RGB-histogram gebruikt, hieronder ook nog eens het standaard brightness-histogram wordt weergegeven.
Wat mij dan weer tegen valt ten opzichte van de 10D is dat de instelling van deze weergave gekoppeld is aan de weergave bij het terugkijken van de foto's d.m.v. de play-mode. Bij eerder genoemde camera kun je dit namelijk onafhankelijk van elkaar instellen. Een beetje jammer dat dat verloren is gegaan.

Stroomverbruik
Hier kan ik vrij kort over zijn; voor een dergelijke camera is het stroomverbruik zeer netjes. Gezien ik de camera nog niet zo lang in bezit heb, heb ik echter nog geen gemiddelde waarde voor het aantal foto's kunnen bepalen. Zeker met twee accu's in de grip voorzie ik geen problemen om een dag lang ongestoord foto's te kunnen maken.
Toch heb ik de batterijduur niet met "goed" beoordeeld. Dit vanwege het feit dat de LiveView functie relatief gezien erg veel stroom verbuikt. Niet zo vreemd gezien de sensor en display continue in gebruik zijn en de sluiter open staat.

LiveView
De LiveView functie is een leuke extra, maar in mijn ogen in de meeste gevallen niet echt nuttig. Ik kan me voorstellen dat het een oplossing is voor sommige situaties waar je niet of zeer moeilijk door de zoeker kan kijken (hoog/laag op statief bijvoorbeeld), maar in alle andere gevallen vind ik het redelijk nutteloos. De meeste voordelen van een SLR camera ten opzichte van een compact camera worden imho teniet gedaan hierdoor (shutter lag o.a.).

Al met al kan ik concluderen dat Canon met de 40D een zeer goede camera op de markt heeft. De prijs-kwaliteit verhouding is zeer goed te noemen en aan degelijkheid laat het apparaat niets te wensen over. Op een aantal punten zijn echter nog wat verbeteringen mogelijk, waar bij het ontwerp vrij gemakkelijk rekening mee gehouden had kunnen worden. Wellicht iets voor de toekomstige opvolger.

Van de overstap van 400D naar 40D heb ik totaal geen spijt. Mensen die hetzelfde overwegen, kan ik dit alleen maar aanbevelen.

Heb jij ook een Canon EOS 40D Zwart?

Goede review, leest lekker weg en ziet er overzichtelijk uit =).
Is er niet een mogelijkheid om LiveView 'permanent' uit te schakelen, zodat je ook bij het opnieuw aanzetten van de camera LifeView uit hebt staan?
LiveView moet je inschakelen op de camera anders gaat het niet :) dus standaard staat het uit :)
Thanks, en inderdaad, zoals ShaneV heeft aangegeven staat LiveView standaard niet aan. Dit kunt je dmv een custom function zo instellen dat deze aan gaat als je op de "set"-knop drukt (midden van het wieltje achterop de camera). :)
ik ben erg blij dat je dat 430EX "nadeel" noemt. Het is voor mij toch de doorslag geweest om er een 580EXII bij te bestellen ipv de 430EXII.

Je schrijft prettig vind ik!