Fujifilm FinePix F40fd Review

sranan 11 juni 2008, laatste update op 8 mei 2009, 552 views

Fujifilm FinePix F40fd

Pluspunten

• prijs/kwaliteit verhouding
  • simpele bediening
  • stevig

Minpunten

• software = bloatware
  • opslag is beperkt tot 2 Gieg, je card is snel vol als je op 8,3 mio bezig bent
  • dat niet elk merk sd wordt herkend is vervelend.

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 3
Paar maanden geleden besloot ik mijn digitale kiekjesmaker na 4 jaar trouwe dienst met pensioen te sturen. En hoewel in de regel tevreden was met de Casio Qvr40, besloot ik te breken met mijn gewoonte een digicam te hebben die werkt op oplaadbare AA. Ik maakte al gebruik van SD cards, dus de volgende camera moest dat bij voorkeur toch ook wel hebben.

Ik raadpleegde de bekende bronnen Tweakers, http://www.dpreview.com/, http://www.steves-digicams.com/, http://www.digicamfotos.de en kwam erzo achter dat Fuji met de F31fd schijnbaar een goede camera in de markt had gezet. Helaas voor mij, inmiddels een verouderd model en niet meer leverbaar.

Wel leverbaar bleek een aantal opvolger modellen te zijn en de F40fd was met een winkelprijs van 130-150 euro voor mij bijzonder prettig geprijsd, positieve reviews en dual XD & SD. Dus mijn oude SD cards kon ik recyclen.

Ik koos trouwens bewust voor een niet te dunne, te kleine camera uit bijvoorbeeld de Exilim serie. Veel mee gespeeld, maar ik vind ze niet lekker in de hand liggen.

Wat kreeg ik voor mijn geld? Een kleine compacte verpakking met weinig lucht of milieu verpestend verpakkingsmateriaal. Daarin zat camera, accu natuurlijk, lader 110~240v, NL talige handleiding (180 pag!), polsriempje, software en 2 mini usb kabels. Eentje van usb -> usb, de andere gaat van mini usb -> 3tulps voor video.

Accu opladen duurde de eerste keer iets meer dan 2 uren, geen slechte score. Camera instellen was natuurlijk veel minder werk.
In de eerste weken heb ik letterlijk honderden fotos gemaakt. Binnen, buiten, stad, platteland, bos, in de auto overal ging de camera mee naar toe.
En dat leverde nog al wat fraaie, maar ook minder fraaie kiekjes op.

Wat mijn ronduit meeviel was de accuduur, ongeveer 200 keer afdrukken op 4 mio (max van de camera is 8,3) tussendoor ook wat filmpjes gemaakt en erg veel uitgeprobeerd met instellingen wijzigen flitsen enzovoorts.

Wat betreft de instellingen: voor mijn heel herkenbaar, omdat ik al eerder met een Fuji heb gewerkt. Als prettig ervaar ik het wieltje om de standen aan te geven. Dat heb ik toch liever dan een keuzemenu met drukknoppen.
Mijn favoriete menustanden zijn na ongeveer 1000 kiekjes:
- manual = handmatige instelling
- sp1 = landschapsfotos
En als ik portretten wil maken ben ik ook wel blij met de gezichtsdetectie knop.

Handmatig gebruik ik veel, omdat de ingebouwde AUTO stand naar mijn mening - en die van velen anderen - buiten en met bewolking niet de beste resultaten geeft. Met Handmatig heb ik de ISO beperkt tot 400 (1600 is maximale waarde) en bij voorkeur maak ik de plaatjes ook niet groter dan 2304*1728 (default waarde bij 4mio).

Gelukkig valt er een heel klein beetje te tweaken als je deze camera hebt, want de geinstalleerde firmware is verouderd. Als je de handleiding offline en online volgt ben je een uur bezig en installeer je ook de meegeleverde software, die 600 meg in beslag neemt en mij erg erg verdrietig maakte. Als je gewoon je tweakersinstinct volgt is het binnen 5 minuten gedaan. En daarna is de camera ook in staat correct met 2 gieg cards om te gaan. ;)

Is dit nou de perfecte camera met een ultieme prijs/kwaliteit verhouding?
Nee dat niet, maar hij komt echt een heel eind.
- Kleiner en lichter dan wat ik had.
- Betere kwaliteit fotos dan met de oude camera ( ja ok, scheelt ook wel enkele jaren technische innovatie, maar toch)
- Filmbeeld heel veel beter
- en met de fabrieksaccu doe ik langer dan vroegahh met de beste AA's
- zowel links als rechtshandig te gebruiken en ook door mensen met kleine handen
- Geen moeilijke menus, alles komt heel natuurlijk over.

Wat ik jammer vind is dat hij kritisch is met de SD cards. Niet alle merken worden geaccepteerd. Dat het - omdat het een wat ouder model is - tot max 2Gieg cards gaat is voor mij minder belangrijk. Met XD cards heb ik dat niet kunnen vaststellen, omdat ik er daar maar 1tje van heb.

Beetje buiten de camera om, maar reserve accus en zo zijn minder makkelijk verkrijgbaar, of tegen redelijk hoge prijzen. Via de bekendere online handelsplatformen valt tegen minder meer te krijgen. En dan zul je ook zien dat deze camera dezelfde onderdelen heeft als bijvoorbeeld sommige Panasonics

De bedoeling van deze korte review was een ieder die een goedkopere camera overweegt, ook op deze serie attent te maken.

Heb jij ook een Fujifilm FinePix F40fd?