Specificaties 17,3" (1920x1080), 1,006TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus G75VX-T4057H Review

MRoubos 6 mei 2013, laatste update op 7 mei 2013, 578 views

Asus G75VX-T4057H

Pluspunten

• SSD van256Gb
  • Snelle CPU en GPU
  • 12Gb 1600MHz geheugen wat uitbreidbaar is naar max 32Gb
  • Matt scherm en FullHD (3D)
  • Fijn toetsenbord
  • Aantal aansluitingen
  • Bouwkwaliteit (op de deksel na dan-zie minpunten)

Minpunten

• Deksel had dichtgeklapt nog wel wat ondersteuning kunnen hebben.
  • Kleurechtheid scherm
  • Geluidskwaliteit
  • Prijs aan de hoge kant, dan had alles perfect mogen zijn!

Inleiding:

Ik was opzoek naar een krachtige laptop, een met een mat fullHD scherm en er niet al te opvallend uitziet, dan kom ik al gauw bij deze Asus uit.
Wil de laptop voor mijn fotografie gebruiken, RAW bestanden van ruim 20 Mb per stuk in Adobe Lightroom4 en Adobe Photoshop elements bewerken met vaak een aantal lagen, vereist een krachtige laptop met een snelle HD en voldoende geheugen. Verder is het handig dat er een krachtige videokaart inzit, zodat ook het omzetten van films soepel verloopt. Af en toe een spelletje op spelen is een leuke toevoeging aan het geheel.

Featureset:

- De laptop heeft een Intel® Core i7 - 3630QM Processor die op 2400 MHz en een Turbo frequentie heeft van 3400 MHz.
- 12Gb 1600MHz cl11 voor het geheugen van het merk Samsung (inmiddels uitgebreid naar 16 Gb) Er zitten 4 sloten in voor geheugenbankjes, waarvan er 3 zijn gevuld (3*4Gb) 2 sloten achter het toetsenbord en 2 die je makkelijk kunt veranderen door een flink deel van de achterkant los te maken. 1 schroef losmaken en je kan bij zoawel het geheugen als de SSD en HD. Ook kun je de filters die voor de fans zitten verwijderen en schoonmaken.
- Voor de opslag is er in mijn model een SSD van 256Gb en een HD van 1 Tb die op 5400 RPm. De ssd is van het merk Liteonit en is groot zat voor windows en verschillende programma's. De 1 Tb HD is van Seagate en heeft 8 Mb cache.
- Het video gedeelte word verzorgd door een Nvidia GeForce GTX 670MX met 3 Gb geheugen aan boord.
- Het scherm is 17,3 inch groot en is FullHD 3D
- verder zit er een Blu-Ray DVD combo in en jun je 4 USB3 aparaten op aansluiten en er zit zelfs een D-Sub (VGA), HDMI en een Mini Display Port op om b.v. een groter scherm aan te sluiten. Ook aan het geluid is gedacht, er zit een sub-woofer in. Draadloos (wlan) 802.11n, 802.11b, 802.11g en Bluetooth 4.0

In gebruik:

Met andere woorden, heb je ook echt wat aan al dat moois? Voor wat ik ermee doe, JA! De snelheid is goed te merken met opstarten, rond de 15 seconden. Dit is dan wel als windows kaal is geinstalleerd met alle updates en Bitdefender 2013 als security suite. Zelfs mijn pc met intel 520 in RAID0, Intel i7-3930K en 32Gb 2133 geheugen red dat bij lange na niet. De score in PCMark7 verbeeld dit goed met 5536 punten. Alles reageerd lekker snel en is in dagelijks gebruik een genot om mee te werken. Het toetsenbord, wat verlicht is, vind ik lekker typen. De toetsen slaan met voldoende response aan.
Voldoende USB 3 aansluitingen om een muis of externe HD op aan te sluiten is erg prettig.
De koeling van de laptop is prima in orde. Er zijn 2 fans aanwezig met fanfilters, een voor de CPU en een voor de GPU. Ook de oplossing om de warme lucht aan de achterkant af te voeren is goed bedacht van Asus. Er worden nog 2 losse fanfilters meegeleverd, handig.
De scharnieren van het scherm zijn stevig, zelfs als je het scherm bijna dicht klapt blijft ie open staan. Natuurlijk kom je over dat punt heen en dan sluit het scherm netjes zonder speling. Dat Asus voor een mat scherm heeft gekozen vind ik een pluspunt, de groote en de resolutie maken het bewerken van foto's goed te doen. Een kleinere resolutie dan FullHD op een 17,3 inch scherm is in Lightroom en Photoshop elements bijna niet lekker te doen. In dit geval is het handig dat er een displaysport opzit, zodat je een extern scherm of 2e scherm kan aansluiten met een nog hogere resolutie. Zelf maak ik er geen gebruik van, maar het kan.

Er zijn toch ook wat minpunten aan de laptop, zo is het scherm niet echt kleurecht, kijkhoeken zijn wel OK, maar ik zit er toch recht voor. Vind de kleuren een beetje blauwig weergegeven, dit is eenvoudig op te lossen door het scherm te kalibreren met b.v. een Spyder pro. Dit is voor wat ik met de laptop doe ( fotografie en video) een minpunt, maar voor de doelgroep waar de laptop voor bedoeld is, ja die zullen het een worst zijn of de kleuren niet helemaal kloppen tijdens het gamen.
De geluidskwaliteit vind ik tegenvallen, mede omdat er een subwoofer aan de onderkant zit, zou je wel een goed geluid verwachten, maar nee het valt mij tegen. Waarom ze niet voor Bang&Olufsen speakers zijn gegaan met een losse subwoofer snap ik eigenlijk niet. Als je een film of een game speeld ben ke al snel aangewezen op een hoofdtelefoon of losse speakers en dat is een beetje jammer gezien de rest van de laptop top is.

Verder voeld de laptop lekker aan, hij lijkt wel een dun rubber laagje te hebben. Word een klein beetje vettig, maar is dat is zo weer weg te vegen. Als je de laptop vast heb heb je ook wel iets goeds in handen, zo voeld het tenminste wel, je krijgt niet het idee dat ie zo uit je handen valt. Zonde is dan weer dat als de laptop dicht is de deksel in het midden is in te drukken en als dat perongeluk gebeurd dan denk je gelijk, ik maak iets stuk, blijkt gelukkig mee te vallen, maar een extra ondersteuning aan de rand van het scherm in het midden had wel gemogen.
Het maken van een recovery dvd zit er niet meer op, het zit wel in Windows 8, maar dat moet je zelf uitzoeken. Met windows 7 was die mogenlijkheid er wel, effe wennen.

Het is een dijk van een laptop, je zou je pc de deur uit kunnen doen en ik denk dat in menig huishouden niet eens zo'n krachtige pc heeft en dat van een laptop. Hij start snel op en heeft door een 2e hd voldoende opslag ruimte. Het toetsenbord typt prettig en is verlicht wat handig is als het wat donkerder word. Voldoende aansluitingen en goede warmteafvoer aan de achterkant is goed te noemen, Alle aansluitingen zitten ook aan de 2 zijkanten zodat er geen draden de warme lucht kunnen belemmeren.
Een matt FullHD scherm is een prima keuze, alleen die kleurweergave laat wat te wensen over, maar is op te lossen met een Spyder pro of ander kalibreer setje. Het gewicht zou een probleem kunnen zijn als je de laptop veel meeneemt, maar goed een 17,3 inch laptop ga je toch niet echt veel mee sjouwen. Het gewicht en de rubber voetjes zorgen er wel voor dat de laptop niet heen en weer beweegd en dat je het scherm met 1 hand kunt openen zonder dat je de onderkant moet tegenhouden.
Ik vind de laptop niet al te opvallend voor een gaming laptop. Een aanrader voor iemand die een laptop wil en er zware programma's op wil kunnen draaien (foto en videobewerking, CAD en dat soort programma's) en er games op wilt kunnen spelen. Makkelijk uit te breiden geheugen en eventueel te vervangen HD en SSD.

Heb jij ook een Asus G75VX-T4057H?

Best M Roubos

Ik zoek een laptop voor studie en gamen dus is ie een beetje te vervoeren?
Zit voor m'n studie ook veel achter photoshop of premiere (ervaring met premiere op deze laptop?), zijn de kleuren na zo'n kalibreer setje echt voldoende hersteld om lekker op te kunnen werken?

Hoor het graag!
Door zijn grootte en gewicht is ie niet echt makkelijk te vervoeren, een gewone laptop is wat makkelijker te vervoeren.
Het scherm is gecalibreerd, maar denk dat een ips scherm toch betere resultaten zal geven als kleurechtheid belangrijk is. Je kunt natuurlijk een scherm aansluiten die groter en beter is.
Photoshop loopt soepel, premiere heb ik geen ervaring mee, maar verwacht daar geen problemen mee.
Ik zou eerder een laptop kiezen die een scherm heeft die kleurechter en makkelijker te vervoeren is.
bv de Acer Aspire V3-772G-747a321.26TBDWakk of wellicht de Samsung ATIV Book 8 (heeft een gekalibreerd scherm) In de Samsung zou ik dan wel een ssd plaatsen.

Groeten,
Michael