Specificaties Laser all-in-one (Zwart) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

HP Laserjet Pro 400 M425dw Review

dere12 5 mei 2013, 3.787 views

HP Laserjet Pro 400 M425dw

Pluspunten

• Touchscreen met snelkoppelingen naar favoriete scanlocaties of scan to mail adressen.
  • Eenvoudige installatie en update procedure
  • Webinterface
  • Airplay support voor koppeling met Apple devices
  • Premium design en bouwkwaliteit
  • Direct printen vanaf je smartphone of tablet
  • Beschikbare apps voor besturing via tablet en smartphone

Minpunten

• Prijs is hoog voor thuisgebruik maar niet voor de functies die het apparaat ondersteunt.
  • Risico dat Fuser 140,- bij 2e toner al vervangen moet worden

Scansnelheid Score: 5

* Inhoud van de doos
* Installatie
* Tonergebruik
* HP Webservices

Ik was op zoek naar een Multifunctionele laserprinter (MFP) die ik op het netwerk kon aansluiten. Tot nu toe maakte ik gebruik van een Xerox Phaser 3100 MFP, die ik via USB op mijn NAS had aangesloten als printserver. Het nadeel van een USB aansluiting is dat de functie 'scan-to-smb' niet wordt ondersteund, daarvoor is een netwerkprinter nodig. Op mijn NAS-server staat mijn digitale archief met submappen waar ik naar toe wil scannen.Vandaar mijn wens om te upgraden naar een MFP die eigenlijk meer is bedoeld voor kleine afdelingen of, in mijn geval, de 'veeleisende gebruiker' :D

Eisen aan nieuwe MFP:
  • Voorzien van ADF
  • Dubbelzijdig scannen
  • Airplay support
Keuze
Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de HP LaserJet 400 MFP M425dw. Waarom HP? HP was lange tijd heer en meester als het ging om kwaliteit van zowel consumenten als zakelijke printapparatuur. De laatste 5 jaar heeft de reputatie van HP echter een flinke deuk gekregen in met name de zakelijke markt. Nieuwe kleuren MFP's die HP op de markt bracht blonken uit in instabiliteit, elk uur minutenlang kalibreren, en traagheid. HP was dan ook zeker niet mijn eerste keus, ik heb me laten leiden door bovengenoemde eisen en heb alle bekende merken daarop beoordeeld. Dat de beste keuze voor mij toch een HP is gebleken was dan ook een verrassing.

De Laserjet Pro 400 M425dw voldeed aan al mijn eisen, bij de Canon i-Sensys en de Samsung MFP's die ik heb bekeken ontbrak steeds 1 van mijn zwaarwegende wensen: Wifi/Airplay support en/of ADF met dubbelzijdig scannen.

Aankoopproces
Ik had geluk met mijn aankoop dat er een webwinkel voor zakelijke klanten was die nog 1 exemplaar in de aanbieding had. Ze hadden er nog eentje staan uit een speciale HP inkoopactie. Ik kreeg de MFP voor 400 inclusief een 3 meter cat5 kabel en verzendkosten.

SpecificatiesTabel
Belangrijkste kenmerken
AansluitingNetwerk (UTP), WIFI, Airplay, USB
BasisfunctiesPrinten, kopiren, scannen, faxen
PrinttechnologieLaser
PrintsnelheidZwart (A4): Tot 33 ppm
Printcartridge1x HP 80A (CF280A)
Scan type ADF (dubbelzijdig) en Flatbed
Scan bestandsformaatJPG, PDF
Scan locaties E-mail, Netwerkmap, USB, Cloud
Papierlades1x 250 vel lade, automatische documentinvoer 50 vel
BesturingssysteemLinux, Mac OS X v10.5, Mac OS X v10.6, Mac OS X v10.7, Windows 2003, Windows 2008, Windows 7, Windows Vista, Windows XP

Inhoud van de doos
De MFP is een stuk zwaarder dan mijn oude Xerox, maar qua ruimte viel het me heel erg mee. In de doos zat de printer keurig verpakt in piepschuim. Meegeleverd worden:
  • HP LaserJet Pro 400 MFP M425 Laser Multifunction Printer
  • HP 80A zwarte LaserJet tonercartridge (goed voor 2700 pagina's)
  • Netsnoer
  • Installatiegids
  • Telefoonsnoer
  • USB-kabel
  • Handleiding
Installatie
De HP is erg makkelijk aan te sluiten, ik had nog voldoende poorten vrij op mijn D-link switch om deze MFP op mijn thuisnetwerk aan te sluiten. De installatie verliep eenvoudig via het LCD touchscreen display, de HP MFP download zelf de laatste firmware. Dit gaf mij een goed gevoel, de bediening via het LCD display werkt erg prettig ondanks de beperkte grootte van 3,5 inch.

HP biedt 3 mogelijkheden om de instellingen te configureren: 1) via het Touchscreen lcd display, 2) via speciale HP software (HP Smart Install) of 3) via een webinterface. Mijn voorkeur gaat uit naar de webinterface, hier kon ik eenvoudig de instellingen configureren naar mijn eigen wensen. Ik heb snelkoppelingen gemaakt naar mappen op mijn NAS server waar ik veel naar toe scan. Daarnaast heb ik voor het scannen naar e-mail de mailadressen van mij en mijn vrouw ingesteld.

Voor zakelijk gebruik heeft een beheerder nog diverse instellingen en gebruik rapportages ter beschikking.

Tonergebruik
Standaard levert HP 1 monochrome toner mee waar je 2700 pagina's mee kan afdrukken volgens de handleiding. De toner heeft de aanduiding: 'HP 80A zwarte LaserJet tonercartridge (CF280A)'.

Via de de site van 123inkt.nl kun je nieuwe toners bestellen in 3 smaken:
  • Originele HP (met doos) - link 82,50
  • OEM versie (zonder doos) - link 79,50
  • Huismerk 123inkt - link 59,50 (3.000 afdrukken!!!)
HP Webservices
HP biedt enkele leuke extra features voor mobile printing:
  • HP ePrint (afdrukken vanaf elke locatie)
  • Android en iOS apps (Via apps toegang tot webinhoud printer en optie deze af te drukken)
  • HP ePrintCenter (www.hpePrintCenter.com)

NB. Zijn er nog zaken die jullie willen zien dan update ik de review met alle plezier!

Heb jij ook een HP Laserjet Pro 400 M425dw?

Let wel op,

mijn ervaring is dat de Fuser het grote minpunt bij dit type printers is.
Al halverwege de tweede set toners was die bij mij aan vervanging toe. (kosten +/- 140 euro)

Verder een prima printer serie.
Let wel op,

mijn ervaring is dat de Fuser het grote minpunt bij dit type printers is.

Verder een prima printer serie.
Dank voor deze waardevolle tip Henk, dit was mij nog niet bekend! Met 140 aan kosten na elke 2 toners gaat het aardig in de papieren lopen!

Ik zal de review vanavond updaten met een kopje over Tonerkosten en jouw tip erbij vermelden.
Ik heb een 3550 en daar is de eerste fuser nog altijd van in gebruik (tot 60k afdrukken), zie productreview: HP Color Laserjet 3550N (A4, 16/16 ppm, USB 2.0 & 100mbit) review door PcDealer
Ik ben erg benieuwd of je al een fuser hebt vervangen. Kun je aangeven hoeveel toners of pagina's de fuser bij jou meegaat. bvd.
Hallo Deem007492,

Ik heb de fuser nog niet hoeven vervangen, ik ben nu bezig aan mijn 2e toner. Volgens de HP statuspagina print ik ca. 2.370 pagina's met 1 toner.