Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

LaCie Desktop Harddisk 1TB Zwart Review

ardana 12 november 2008, 4.074 views

LaCie Desktop Harddisk 1TB Zwart

Pluspunten

• prijs (laag)
  • betrouwbaarheid LaCie

Minpunten

• grote kast
  • externe powersupply
  • veel en onregelmatig geluid van de fan

Mobiliteit Score: 2
Omdat ik nogal veel naar lan parties ga en tegenwoordig een laptop heb met "maar" 120 gb harde schijfruimte, wilde ik voor data-verzameling een grote, externe HD hebben. LaCie staat (bij mij) bekend als een goed en betrouwbaar merk, en bood voor een goede prijs (¤ 150, bij de computerboer "op de hoek", geen webshop dus) een 1TB hd te koop.
Tot zover doet het inderdaad wat het moet doen: aansluiten en klaar.

Het is een keus van LaCie dat ze de bijgeleverde software niet op CD meeleveren, maar al op de harde schijf zetten, die ook nog eens FAT32 geformateerd is - niet handig als je de schijf ook wilt gebruiken voor grote bestanden.

Verder vind ik de behuizing erg groot en zwaar (115 x 65 x 208 mm, 1800 g), hoewel niet zo groot dat hij niet bij m'n laptop tas inpast. Wel vind ik het vreemd dat ze de voeding niet bij het kastje ingestopt hebben, gezien de grootte van de kast zou dat m.i. moeten kunnen, maar ik heb dus nu 2 voedingen naast m'n laptop heb liggen.

Als laatste, er zit een nogal luidruchtige fan in de kast, volgens LaCie aangestuurd door een temperatuurmeter. Deze fan slaat aan en uit, aan en uit, en welgeteld in het ritme: 55 seconden aan, 15 seconden uit. Helaas zit er geen softwere bij om deze fan langzamer en permanent te laten draaien, waardoor je niet kan wennen aan het geluid, wat op de lange termijn (> 2 uur) bij mij heel storend werkt, ik word er behoorlijk geirriteerd door. Ik denk er zelfs hard over om, als het niet softwarematig is aan te passen, de kast open te maken en hem te gaan modden.

Over het algemeen dus goed waar voor je geld, maar door het geluid krijgt hij van mij niet meer dan 'n voldoende.

Update oktober 2008:
Vanwege het geluid, z'n formaat, de trage doorvoersnelheid van USB en z'n beperkte opslagcapaciteit heb ik deze HD vervangen door een systeem van losse Samsung Spinpoints 1Tb, met een dockingstation op e-sata.

Heb jij ook een LaCie Desktop Harddisk 1TB Zwart?

Ik heb ook een dergelijke schijf gekocht. 2 stuks zelfs.
Ze waren 150¤ in macro (maxtors van 1tb voor 160¤)

Ik heb me een beetje laten vangen door de naam. Ik had liever 10¤ meer gegeven ik had geweten dat het om een 2x500gb solution ging.

Kan er me iemand vertellen of deze schrijft in JBOD of raid-0 mode werkt ?
Moest dit rai0 zijn dan ben ik helemaal teleurgesteld in deze schijf.

Raid-0: 2 maal zoveel kans dat je alles kwijt bent, geen snelheidswinst door usb2 beperking.
JBOD: 2 maal zoveel kans dat je data kwijt bent, maar 50% zoveel kans dat je alle data kwijt bent.

JBOD heeft nog het voordeel dat je maar 500gig kwijt bent als er een hd faalt (alles in het geval van 1 enkele 1tb hd)
Raid-0 heeft geen enkel voordeel enkel nadelen.

Voor de rest ben ik redelijk tevreden over de schijven.
niet te luidruchtig ze komen niet boven men pc uit (zegt misschien meer over men pc)
En heeft de schijf een robuust design

Afbeeldingen en datasheet: http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=11051
2x8mb cash is de enige indicatie dat het om een 2hd solution gaat, en het gewicht als je hem vast hebt.

Edit: stripe door JBOD (Just a bunch of disks) vervangen. had jbod verward met stripe.

[Reactie gewijzigd door bugcyber op 18 juni 2008 19:54]

welke merk en type/model hardeschijf zit erin?
Jammer dat ze de voeding niet ingebouwd hebben, dan zou de fan nl. helemaal niet meer uitgaan :).
Zonder dollen die voeding levert een hoop warmte op, wat dus uitstekend motief is om de voeding extern te houden, net zoals ze bij je laptop doen. }>

Die fan lijkt mij eenvoudig te modden. Maar wat ik me afvraag is waarom dat ding zo zwaar is, zeker gezien het feit dat de voeding extern is. Een rekensommetje: 1 TB schijf: 600 gr, kast 100 gr., printplaatje 50 gr, fan 100gr.. Naar boven afgerond < 900 gr. is de helft van wat hij weegt :? Hebben ze er nog lood in gestopt of zo?

Kun je de schijf niet zelf naar NTFS formateren (nadat je de software eraf gehaald hebt (waarschijnlijk ook op Internet te vinden...). O-)

Het is jammer dat er geen foto bij zit. Ook wat metingen aan de schijf zou leuk geweest zijn. Hoe wordt de schijf aangesloten FW, USB, e-Sata (zal wel niet bij een laptop)? Nog even de review wat opleuken wat mij betreft. :o

@ Johnbytheway
Hoezo je data kwijt als je RAID print kapot gaat. Zolang hij niet op een zodanige wijze stuk gaat dat hij onzin naar de schijf gaat schrijven is het altijd te recoveren. Wel zinvolle info die je geeft over de support van LaCie., Wat voor schijf heb je precies en welke RAID?
Er zit een RAID 0 (stripe) in van 2 schijven, dus meer kans je data kwijt te raken, meer stroom verbuik, meer hitte en natuurlijk meer lawaai. Ik heb een 500GB schijf van lacie gehad met 250gb schijven erin. Dat was een rotding, ging kapot en heb omdat Lacie geen garantie meer wilde geven het ding opengebroken en de schijven RMA gestuurd naar maxtor, en die gaf me ze refurbished terug :)

Ik vind Lacie eigenlijk helemaal geen goed merk, en alles wat je extra betaalt voor een Lacie schijf gaat in PR en reclame bij hun, niet in service :(

Externe harde schijven: altijd single disk nemen, tenzij het RAID 1 is :P
Nou weet ik nog niet hoe de schijf aangesloten wordt .... :P . Zelf maar even opgezocht, was eigenlijk niet zo heel moeilijk :*) .

USB 2.0 :? :? :? :?

Waarom dan een RAID 0 schijf maken.
De transfersnelheid (extern) is rond de 30 MBps!!!!
Intern Sata II, zit wel goed, komt wel overeen met RAID 0, maar het staat voor de uitgang in de file, dus ..............

Wie kan mij uitleggen waarom Lacie voor deze (gevaarlijke, zonder toevoeging) optie kiest ? RAID 1 zou perfect passen bij een USB 2.0 aansluiting (maar ja dan hebben ze maar 500 GB i.p.v. 1 TB). Hoewel het verkoopargument van veilige backup (bijv.) het volgens mij ook wel doet..... :P .

/edit
Het gewicht gaat natuurlijk steeds meer aan de verwachting voldoen, met twee i.p.v. één schijf erin.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 11 juni 2008 11:53]

De keuze van Lacie heeft denk ik weinig te maken met transfer rate.
Ik denk dat Lacie de keuze gemaakt heeft omdat ze nog een grote stack 500 gigs hadden liggen, of dat ze een mooie deal met de harddisk fabrikanten konden maken die van hun stacks afwilden.
Bovendien zou de harddisk waarschijnlijk duurder worden als ze er één 1TB hdd in zouden stoppen (ten tijde van de releasedate). Men wist natuurlijk wel dat met de 1TB per schijf grens, de 500 gigs in vraag (en prijs) zouden kelderen.
Er zitten 2 schijven in van 500G als ik me niet vergis.
Er zitten inderdaad twee schijven in. Beetje vreemd dat je dat niet door hebt, zet hem aan en je hoort twee schijven opspinnen (achter elkaar en niet tegelijk). Dit zorgt dus ook meteen ook voor de nodige warmte. Die fan, moet ik toegeven, is een beetje goedkoop. Over het feit dat de powersupply extern is, en de case wat groot is... er staat: "LaCie Desktop Harddisk", wat staat voor: LaCie niet-om-constant-mee-te-nemen Harddisk. Mja, ik vind het een prima apparaat, de fan (geluid) is een min, de transfer rate een plus en het design een dikke plus.

[Reactie gewijzigd door FritsYpeij op 10 juni 2008 18:00]