Specificaties 47" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 47LA6908 Zilver Review

slaapkop 4 mei 2013, 3.466 views

LG 47LA6908 Zilver

Pluspunten

• Mooi design
  • Helder beeld
  • Uitgebreide smart-TV mogelijkheden
  • TV in beeld tijdens internetten

Minpunten

• 500mA USB
  • 3x HDMI voor sommigen wellicht bij mij niet van toepassing

Verhuisd en de oude Sony projectie TV met een doorsnee van 1,55m paste niet meer.

Een nieuwe TV moest een LCD worden, maar welke. Veel reviews gelezen en dacht voor een 6000 serie van Samsung te gaan. Door toedoen van mijn vriendin is het deze LG geworden, want die zag er het mooiste uit (vrouwen ;-), ook qua beeld vond ze en zij betaalde.

Hij was net uit en overal even duur dus maar bij de BCC bestelt. Die bezorgen ook netjes op zaterdag wanneer je wil. (ondertussen goedkoper te krijgen elders)

Alles zit uiteraard in een doos die keurig alle onderdelen apart verpakt heeft. Voet, 4 3d brillen, 2 dual-play brillen, afstandsbediening en uiteraard de TV zelf.

Ik moet zeggen de TV is ook als hij uit staat een plaatje om naar te kijken.

We hebben hem al even in bezit maar nu pas tijd gevonden om er wat over op het internet te zetten. Het is mijn eerste review en ik ben geen expert, maar misschien heeft iemand er iets aan. Vragen en opmerkingen zijn van harte welkom.

Eerste indruk

De eerste indruk toen ik de TV aanzette was even schrikken. Er verschijnt een grijzig scherm met het LG logo erin. Ik dacht van als dit de zwartwaardes zijn, dan is het om te huilen. Gelukkig bleek dit niet het geval.

De kleuren staan in eerste instantie te intens en is dus ook het eerste wat ik veranderde. Dat maakte het beeld een stuk prettiger.

LG claimt een eigen calibratie-tool te hebben in de vorm van smart wizard 2. In de bijgevoegde screenshots kan je zien welke stappen worden doorlopen.

Ik ben op zoek geweest naar een test-DVD om de kwaliteit van het beeld te kunnen beoordelen, zowel wat betreft kleuren als bewegingen. In mijn korte zoektocht heb ik deze helaas niet kunnen vinden.
update: hier en hier zijn er wat terug te vinden (heb alleen geen blu-ray speler)
screenshots en foto's heb ik in deze zip gedaan. Misschien wat lomp, maar wellicht ook weer handig gezien het grote aantal.
De screenshots zijn gemaakt met de app-functionaliteit. Ze zijn slechts 960 x 540 en zwaar gecompressed. Deze kwaliteit komt dus niet in de buurt van die van de TV zelf. De TV kwaliteit is super strak en helder.

Afstandsbediening en Smart-TV.

Ik dacht altijd van een Smart-TV hoeft niet voor mij, maar ik maak stiekem veel gebruik van de internet mogelijkheid. De bediening met de air-mouse remote valt me 100% mee. Je moet geen lappen tekst gaan typen, maar voor het normale surfwerk en wat formuliertjes is het afdoende.

Wat handig is dat je tijdens het internetten gewoon TV kan blijven kijken rechts onderin.

Het instellen van het netwerk kan je oma nog wel, dus daar geen problemen. Daarnaast kan je een los toetsenbord en muis aansluiten die net als de remote op 2,4Ghz werken. Dit heb ik tot op heden nog niet gedaan, simpelweg omdat ik die eerst nog moet gaan kopen. De spraak functionaliteit maak ik geen gebruik van.

Je kan ook je smartphone gebruiken als afstandsbediening middels een app en content op je telefoon afspelen. Dit werkt prima en eenvoudig. Tevens kun je met de app de screenshots maken die ik in het te downloaden bestand heb gezet.
Het is mogelijk je telefoon of tablet als 2e scherm te gebruiken. Tablet heb ik geen en smartphone is 320 bij 240 dus niet ondersteund :-P

LG zelf biedt ook nog toegang tot diverse gratis content, bijvoorbeeld om je 3D te testen, games etc. Daarnaast bieden ze ook betaalde content. Uiteraard heb ik me hier niet voor geregistreerd.

Ik wil nog altijd een keer een NAS kopen en deze gebruiken in combinatie met DLNA. Ik heb de smart-share software van LG geinstalleerd wat feitelijk niets anders is als Nero Mediahome. Bij installatie moet je wel rekening houden met een forse tijd voor indexering van je mediabestanden. Dit werkte draadloos niet goed. Verbinding viel de hele tijd weg en als er geluid was, dan was het heel zacht.
Bedraad heb ik eventjes LXiMediaCenter geinstalleerd. Dit werkte ook beroerd. Uiteindelijk Twonky geprobeerd en dan werkt het perfect ! Zelfs draadloos.

Al met al als smart-tv redelijk geslaagd, terwijl ik dit niet dacht te gebruiken.

Beeldkwaliteit

Zoals eerder vermeldt dien je deze zelf nog wel even aan te passen middels de daartoe beschikbare parameters. Of deze meer of minder zijn dan andere TV’s kan ik niet zeggen. Om je toch een indruk te geven heb ik screenshots bijgevoegd.

LG claimt een 400Hz frequentie, maar aangezien je input 50Hz is vraag ik me de meerwaarde er van af, afgezien van het feit dat het sowieso een kunstmatige truc is zoveel Hz.

Vanaf het eerste moment had ik de mening dat het stilstaand beeld werkelijk schitterend is, maar het gevoel dat er een ghosting effect bij bewegingen op trad. Rugnummers bij een voetbal wedstrijd die vervaagden bij snelle beweging. Om de een of andere reden valt me dat nu niet meer op. Daarom dat ik ook graag zo’n eerder vermelde testvideo zou hebben.

De zwartwaarden zijn naar mijn mening prima in orde. Ondanks dat het een edge-lit scherm is lijkt de verlichting toch vrij goed gelijkmatig verdeeld en wederom graag een testvideo ;-)

3D

Als ik ergens niet in geinteresseerd was, is het de 3D functionaliteit. Dit blijkt wel uit het feit dat ik toen ik geinteresseerd bezoek kreeg de brillen nog uit de schuur uit de verpakking moest halen. Ik heb ongeveer 10 minuten diverse filmpjes gekeken die LG gratis aanbiedt. Tja, leuk inderdaad voor een paar minuten, maar dan heb ik het wel weer gezien. 2D naar 3D functionaliteit heb ik niet eens getest wegens des-interesse. Kan me ook niet voorstellen dat er veel tweakers zijn die het anders zien.

De dual-play functionaliteit heb ik nog niet kunnen proberen wegens gebrek aan een spelcomputer. In andere reviews van LG tv’s is hier wel wat over terug te vinden en wordt enthousiast beoordeeld.

Geluid

Bij deze TV heeft LG een aparte subwoofer voorzien. Dit is ook duidelijk te merken aan het geluid en zeer acceptabel. Ik neem soms niet eens de moeite om de versterker aan te zetten als ik wat muziek draai.

Aansluit mogelijkheden

De TV biedt als input 3x HDMI, scart, component 1x USB HD in en 2x USB normaal. De poorten hebben een amperage van 500mA niet veel dus en LG adviseert een externe voeding. Van de HDMI is 1x met een return audio. ook is NFC beschikbaar.Netwerk kan via bedraad zowel als draadloos.

Er is nog voorzien in een hoofdtelefoon aansluiting en optisch geluid uit voor naar je versterker.

Daarnaast is het mogelijk een externe harddisk aan te sluiten om direct van je TV op te nemen. Aangezien ik gebruik maak van een Horizonbox van UPC die ik door mijn strot kreeg geduwd en niet van een CI+ module heeft de TV dus geen signaal om op te nemen lijkt me. Dit kan ik dan ook niet proberen. Het biedt ook de mogelijkheid voor time-shifting

Handleiding

De meegeleverde handleiding is een aardig stukje oud-papier. Er staat weinig in en fatsoenlijke technische specificaties ontbreken. De handleiding in de TV zelf is echter wel uitgebreid, hetgeen het op opnieuw de technische specificaties na weer goed maakt.

Mocht ik na verloop van tijd nog aanvullingen hebben dan post ik deze uiteraard.

Heb jij ook een LG 47LA6908 Zilver?

Bedankt voor de review en vooral de bijbehorende screens. Dit heefd aardig wat van mijn vragen weg genomen :)
ik heb zelf al een LG tv sinds 2009 en wil niks anders meer de beeldkwaliteit is beter dan samsungs en sony's wat mij betreft.
betreft de vage vegen/ghosting op je beeld ik zou eens proberen trumotion uit te zetten dit is het eerste wat ik doe. dit is de kunstmatige 400 hrz en daar zit het probleem in.
de beeldkwaliteit word er wat mij betreft ook beter van doordat er geen framed bijverzonnen worden.

vreemd verder dat de kleuren niet goed warmijn ik heb nu 5 l tv's gezien en deze waren alle 5 echt perfect afgesteld.
misschien heb je net wech of is er iets met dit model niet ok vanuit de fabriek maar waarschijnlijk niets dat ze met een firmware updateje niet verhelepn kunnen.