Linksys WRT350N Review

Simkin 9 juni 2008, laatste update op 9 juni 2008, 1.552 views

Linksys WRT350N

Pluspunten

• Wireless-N
  • USB to NAS functionaliteit

Minpunten

• Langzaam
  • Duur
  • NAS is amper te configureren
  • Waardeloze ondersteuning

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 5
De WRT350N zoals die in Nederland verkocht wordt is de 2de versie van deze router. Voor de gebruiker houd dit vooral in dat je er geen custom firmware (zoals dd-wrt) op kan draaien. Inhoudelijk zit er andere hardware in maar over de kwaliteit daarvan kan ik geen zinnig oordeel vellen.

De router onderscheid zich van zijn concurenten dmv de NAS mogelijkheid. Elke USB HD storage kan via de USB poort worden aangesloten en de data op die drive wordt dan via een aantal mogelijkheden benaderbaar:

- Windows netwerk; werkt zonder problemen
- FTP: werkt ook zonder problemen maar is nagenoeg niet te configureren (op gebruiker accounts na)
- uPNP; Dit is duidelijk een zorgkindje. Werkt niet tot slecht. Pas na enkele FW upgrades begon dit bij mij te werken. De structuur hoe bestanden worden getoond valt niet te configureren en de aangeleverde structuur is niet werkbaar nmi.

Als algemene opmerking moet ik zeggen dat de snelheid van de NAS bedroevend laag is maar snel genoeg voor het streamen van muziek of een divx film.

Support is een ramp. De deskundigheid van de helpdesk laat te wensen over en het vervelendste vind ik dat ze je niet bellen of mailen. Je blijft zelf maar bellen waarop je keer op keer je probleem moet uitleggen om dan vervolgens te horen dat ze naar het probleem gaan kijken. Support krijgt van mij een 2.

Over de prijs kan ik alleen maar zeggen dat 130 gewoon erg veel geld is, dat moet goedkoper kunnen.

Nog even een kort stukje performance: met een 100Mb lijn haal ik een WAN-LAN doorvoer van max 9MB/s waar ik met een DIR-665 (DLink) 11.4MB/s haal.

Jammer dat deze router zo traag is op bijna alle vlakken en de gebruiker geen mogelijkheid geeft om de router naar zijn wens te configureren.

Heb jij ook een Linksys WRT350N?

leuke review.

helaas komt linksys er weer slecht uit.

Dit was 3-4 jaar geleden ook zo met de WRT54G apparaten; daar heb ik inmiddels 5 van versleten die telkens onder garantie zijn vervangen..... |:(
ben zelf na bliksem inslag overgegaan op de wrt54gl

nou verkoop ik zelf nu de nieuwe wrt160n
en daar heb ik nog geen grote problemen mee gehad
alleen vreemde dingen als hier beveiliging instellen
werkt allemaal perfect en dan bij de klant installeren
en dan kan er niet meer geconnect worden
opnieuw instellen en het werkt :?
Vind de wrt160n ook net niets. Allerlei problemen met bittorrent (blijkbaar te veel connecties) en nul features. Daarnaas is de n-functionaliteit icm met mijn intel n-chip in de laptop om te huilen. Zelfs al zit ik er naast krijg ik standaard een 1 mbit connectie. Maar goed, het is puur tijdelijk en de router gaat niet mee naar Nederland over 3 maanden dus ik kan er mee werken maar een aanrader is het niet echt.
Als ik lees over de ondersteuning van linksys heb ik altijd een dubbel gevoel.
tuurlijk is het slechts als ze geen contact met je opnemen, maar aan de andere kant, contact met hun is WEL gratis, dat kan je van een concurrent als Sitecom niet zeggen.
Netgear heeft dan een 020 nummer, maar daar ken ik de kennis niet van.

Over de router ikzelf heb een 300n, de voorloper, en die draait nog fw017, omdat alle nieuwere de wpa verbinding met ibook om zeep helpen.
Ik heb die router ook, althans, ik had die router ook.

In een niet extreem veeleisende omgeving:
WAN: 100Mbit glasvezel
LAN1: FTP-Server
LAN2: Airport Express (printer + AirTunes)
LAN3: Airport Express (AirTunes)
LAN4: Fritz!box 7170 (VoIP)
WLAN: 3 x laptop

Het duurde 3 dagen, nu loopt hij 2 maal daags vast, reboot lost het probleem tijdelijk op: symptomen: Nieuwe clients krijgen geen IP-adres meer. Clients die reeds online zijn kunnen alleen nog naar buiten toe communiceren, communicatie tussen de clients zelf is onmogelijk.

Het lijkt er dus op dat de routing tabels vollopen.

Gauw teruggebracht..
Ik gebruik ook deze router. Heb hem in januari gekocht en tot nu toe heeft hij probleemloos gewerkt, met xp, vista en linux pc's .Het draadlose bereik is goed inorde, op zolder heb ik nog goede ontvangst/snelheid.

De bekabelde snelheid vind ik soms wel langzaam, maar andere keren gaat het juist wel weer vlot. (tussen 2 pc's met Gbit). De ene keer loopt de netwerkkaart op 100Mbit, de andere keer op Gbit. Weet niet of dat door de router komt of door windows... :/

Zelf vind ik dat er genoeg is in te stellen, maar veel verstand heb ik dr ook niet van. Voor mij is het genoeg. :)

De prijs is inderdaad flink aan de hoge kant. Was toen wel een van de eerste N-routers, dacht ik....Nu zijn N-routers wel een stuk geodkoper geworden. Net te snel gekocht dus.