Asus N76VZ-V2G-T1241H Review

Houston3 3 mei 2013, laatste update op 4 mei 2013, 8.305 views

Asus N76VZ-V2G-T1241H

Pluspunten

• Stevig uiterliijk;
  • Inclusief laptoptas, muis en externe subwoofer;
  • Koeling zit links;
  • Meegeleverde tas en muis;
  • Accuduur;
  • Mat scherm;
  • 2 Harddisk bays.

Minpunten

• Wordt snel vies door vette vingers;
  • Aansluiting stroom is haaks, op lange termijn beschadigd dit misschien de stroomkabel.
  • Meegeleverde stroomkabel (stekkerblok naar adapter) is erg kort.

Half april heb ik deze laptop gekocht. Het doel van de laptop is vooral kantoorwerk (veel financiŽle software).
Vooraf had ik eigenlijk maar twee eisen. Er moest een numpad op zitten en het scherm moest minstens 1080p ťn mat zijn. Wensen waren dat ik zo af en toe eens een game kan spelen op de laptop zodat ik naar een lan niet mijn hele pc hoef mee te nemen.

Specs
De (belangrijkste) specificaties van de laptop zijn als volgt:
Processor: Intel Core i7 3630QM
Geheugen: 6 GB DDR3
Videokaart: Geforce GT 650M
Harde schijf: 1 TB 5400 RPM
Scherm: 1920x1080 (mat + LED) op een 17,3'' scherm.

Inhoud doos
De laptop is goed ingepakt en omhult met piepschuim in een stevige doos. In de doos vind je de laptop, de adapter, een stroomkabel, een laptoptas, een muis en een kleine externe subwoofer.

Uiteraard is de laptop bedenkt met folie ter bescherming van de laptop.

Stevigheid, uiterlijk en bouwkwaliteit
Het omhulsel van de laptop is van aluminium en voelt stevig aan. Bij het uit de doos halen buigt de laptop ook nergens door. Wat opvalt is dat de laptop wel redelijk zwaar is, 3,6 kg. De bovenkant van de laptop lijkt gebrushed aluminium en heeft een ASUS logo dat licht geeft als de laptop aan staat. In negatieve zin viel op dat de dvd-lade een klein beetje uitsteekt, mogelijk beschadig je hierdoor het uiterlijk eerder. Een positief punt vind ik de afwerking van de LAN-poort (1 Gbit) die een naar beneden scharnierend klepje heeft. Hierdoor komt er minder snel vuil in.

Een gevoelig punt van een laptop vind ik de scharnieren van het scherm. Tot zover kan ik melder dat de scharnier vrij stroef is (gaat niet met 1 hand open) maar dit in 3 weken tijd nog niet minder is geworden.
In zijn algeheel wordt de laptop door al het aluminium wel snel vies door handafdrukken en vettigheid aan je handen.

Aansluitingen
Voor mij niet heel relevant, maar voor anderen mogelijk wel.
De laptop heeft extern meerdere aansluitingen. Aan de linkerkant van de laptop vind je 2x USB 3.0, 1x Gbit LAN, 1x HDMI, 1x DSUB, 1x power connector en de koeluitgang.

Aan de rechterkant zijn er twee USB 3.0 poorten te vinden, de audio uit/in en de subwoofer out. Ook bevindt de DVD-rom zich aan de rechterkant.
Aan de voorkant kan nog een SD-kaart in een (open) slot worden gestopt.

Een voordeel is dat de koeling aan de linkerkant zit (voor de rechtshandigen dan ;) ).

Input
Voor mij was de aanwezigheid van een numpad belangrijk. Ik gebruik veel excel en boekhoudsoftware en dus is dat veel fijner dan de cijfers boven de letters of middels een FN-knop.
Deze laptop heeft dus een aparte numpad. Deze is echter wel wat aan de smalle kant. Om eerlijk te zijn is het gehele toetsenbord vrij smal.
Ondanks mijn grote vingers ondervind ik hier geen hinder van. De toetsen hebben weinig travel en je went vrij snel aan het toetsenbord. Wel moest ik iets langer wennen aan de ''0'' op de numpad, die is wat kleiner dan bij de meeste toetsenborden. Over de ergonomie van het toetsenbord heb ik geen negatieve punten te melden, geen scherpe randen, niet te hoog, niets mis mee.

Een leuke feature van deze laptop is ook de verlichting in het toetsenbord. Aangezien ik ook vrij vaak in de avond werk vind ik het prettig dat ik de verlichting aan en uit kan zetten (FN + F3/F4). Als je net als ik zelf windows installeert heb je wel drivers nodig van de ASUS website (ATK package), anders kan je de verlichting niet aanzetten. Deze driver is wel standaard geinstalleerd bij de koop.

De touchpad maak ik vrijwel geen gebruik van, maar voor zover ik dat heb gedaan kan ik zeggen dat deze prima werkt.

Software
Zoals je net kon lezen heb ik zelf Windows geherinstalleerd. Dit heb ik gedaan wegens alle troep die Asus meeleverde op de laptop, bij initiele boot had ik 100 processen lopen. Dit was te veel van het goede en daarom heb ik windows er opnieuw op gezet. Dit was aanvankelijk lastig, want in het BIOS moet je enkele instellingen wijzigen voor je kan booten van USB of DVD. Een korte google actie leverde echter snel het gewenste resultaat op. Overigens heeft het scherm geen ondersteuning voor Touch, dus de metro interface moet je nog gewoon met de muis bedienen.

Mobiliteit
De laptop is met 3,6 kg voor velen een zwaargewicht te noemen. Persoonlijk vind ik het niets wegen en vind het dan ook niet hinderlijk er mee rond te lopen. Er zijn zat laptops te vinden in een lagere gewichtsklasse, maar dan moet je ook inboeten op de grootte van het scherm.

De accu vind ik vrij goed. Mijn oude samsung laptop (R510) hield het maximaal 1 uur uit. De Asus houdt het ongeveer 3-4 uit bij normaal office gebruik en het scherm op maximale brightness. Zet je het scherm lager of remote je dan haal je zeker meer dan 4 uur op een volle accu.

De bijgeleverde accu (met apart zakje) is vrij lomp en de powercable is echt te kort (+/- 30-40cm).

Prestaties
Voor de prestaties maak ik gebruik van de windows prestatie index omdat deze voor mij niet heel relevant zijn. Mocht er een liefhebber zijn die een specifieke benchmark wil dan kan je altijd een verzoekje doen.
Belangrijk om te melden is ook dat ik zelf een Crucial M4 128 GB SSD heb toegevoegd. Hier is ook een pluspunt te melden, tot mijn verbazing beschikt de laptop over 2 bays voor harde schijven. Ik heb nu dus de SSD als primaire disk, de 1TB als secundaire disk en een DVD-rom. Het inbouwen hiervan verliep simpel.

De resultaten van de windows prestatie index:
Processor: 7.8
Memory: 7.8
Graphics: 7.1
Graphics gaming: 7.1
Primary hard disk: 8.1

Bij kantoorgebruik wordt de laptop absoluut niet warm en is de ventilator onhoorbaar. Gebruik je de laptop wat steviger dan is het geluid van de ventilator goed hoorbaar, maar houdt de laptop wel koel.

Voor de liefhebber nog wat benchmarks toegevoegd.

wPrime 32M resultaten
Lager is beter

Crystal Disk Mark resultaten
Hoger is beter.

3d Mark 06 resultaten
Hoger is beter.

Beeld & Geluid
Het beeldscherm is helder en heeft een mooie kleurweergave. Het is wel een TN-paneel dus de kijkhoeken laten te wensen over. Het scherm heeft 1920x1080 pixels en meet 17,3'' en is mat. De verlichting is middels LED's, voor zover mogelijk kan ik geen bleeding waarnemen.

Het geluid is zeer goed. In relatie tot mijn oude laptop zijn de speakers (by Bang & Olufsen) al zeer goed te noemen. Het geluid is helder een niet hol. Met de externe subwoofer klinkt alles nog veel beter, maar die moet je dan wel apart overal mee naar toe nemen.

Tenslotte de prijs. Ik heb deze laptop gekocht in Breda voor § 999,-. Gezien de kwaliteit van de laptop en de geleverde hardware vind ik dit eigenlijk best meevallen. Inmiddels wordt de laptop bij de goedkoopste winkel in de pricewatch voor § 884 aangeboden, wat in mijn ogen echt een topprijs is.

Bijkomend voordeel van de laptop vind ik ook dat je een laptoptas en muis (wel erg klein!) meegeleverd krijgt. Gezien het zakelijke gebruik hoef ik hierdoor niet nog een losse tas aan te schaffen.

Bijlagen
LED's toetsenbord aan
LED's toetsenbord uit
Bovenkant laptop met ASUS logo
Scherm

Heb jij ook een Asus N76VZ-V2G-T1241H?

Solved by Dennis, ik post zijn bericht zodat meerdere er mogelijk baat bij hebben:

Hoi,

Volgens mij moet je deze instellingen in de bios doen

Installation from LiveUSB/LiveCD/LiveDVD
Pre-Requirements:
Bios have to be prepared to start LiveSystem.
. enter Bios: Start Notebook, press ESC until boot menu appears and then choose "Enter Setup"
. disable Secure Boot: Bios / Security / Secure Boot Control (at bottom)
. enable CSM: Bios / Boot / Launch CSM
. switch to IDE instead of AHCI mode: Bios / Advanced / SATA Configuration / SATA Mode Selection

Ik krijg de mijne morgen pas dus kan het dan pas teste, ik weet wel dat je vaak AHCI mode naar IDE moet zetten dit heb ik vaker moeten doen.

Als het werkt laat het even weten kan ik dit morgen ook doen

Succes,
Dennis

--> werkte bij mij al met de eerste 2 opties, ik kon AHCI met rust laten :)
Thx Dennis!!!
Graag gedaan en ACHI kon inderdaad met rust gelaten worden :)

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 28 mei 2013 15:52]

Zo'n laptop vraagt gewoon om een beter scherm, vind je ook niet? Vindt het ook vreemd dat de toetsen van het numpad niet net zulke grote toetsen heeft als de rest van de toetsen :?
Ben ik met je eens, hoewel ik ook moet zeggen dat als je er recht voor zit de kwaliteit gewoon prima is. Ik ben zelf toch altijd bezig met boekhouding en office e.d. dus ik zit ook altijd recht voor de laptop waardoor het niet storend is.

Bij nader inzien: de foto doet het scherm niet volledig recht aan, in werkelijkheid ziet het er beter uit.

Wat betreft de numpad geef ik je gelijk. Ik snap ook niet dat Asus niet meer de breedte heeft benut van de laptop want aan beide kanten is toch wel 2 cm over. Aan de andere kant, ik heb grote handen en grote vingers en toch werkt de numpad prima, met uitzondering van de kleine ''0'' waar ik echt aan moest wennen.

[Reactie gewijzigd door Houston3 op 4 mei 2013 13:17]

Echt een geweldige review! Al mijn vragen zijn beantwoord!
Dag Houston3,

De links naar je website houston3.nl doen het helaas niet!
ik heb ze juist geprobeerd werken bij mij primma. mochten meer mensen hier last van hebben dan hoor ik t graag
Bij mij werkt allen de wPrime link niet.
die staat ook nog onder de scorekaart (ben nu op vakantie, daarna zal ik de link repareren)
Hallo Houston3,

Ik ben ook aan het overwegen om deze laptop aan te schaffen, ik kan alleen nergens iets vinden over de geluidproductie en warmteontwikkeling jij geeft daar 5 sterren voor. Kan jij mij hier iets meer over vertellen, zowel over het idle gebruik en zwaar gebruik.

Ik hoor het graag.
Als je de laptop ''idle'' gebruikt hoor je de ventilator in zijn geheel niet. De laptop wordt ook absoluut niet warm. Als je een game gaat spelen dan wordt de laptop wel erg warm, vooral bij het toetsenbord ter hoogte van toets 1 tm 4 wordt hij warm, daarnaast valt het erg mee. De ventilator maakt in dit geval ook wel een aardig geluid, maarja als je dan toch een game speelt kan je net zo goed het geluid iets harder zetten.
Na aanleiding van jouw review, heb ik het besluit genomen on deze laptop aan te schaffen. Ik krijg hem morgen binnen thuis.
Ik ben benieuwd wat je er van vind ben ook wel aan het twijfelen, het lijkt me een mooie laptop en nu in de aanbieding bij de mediamarkt.
Even een korte eerste indruk. Om te beginnen bij de behuizing. Deze is van goede kwaliteit en voelt stevig aan. Met het open klappen van het scherm voelt dat zeer goed.

Het Full HD scherm was voor mij een must en is een verademing na een laptop gehad te hebben met 1366 x 768, ook het matte scherm vind ik fijn. Tenzij je veel met foto bewerking doet. De maximale helderheid van het scherm is ook beter dan wat er in de gemiddelde laptop zit.

De speakers van deze laptop zijn boven gemiddeld goed, zeker met de extra speaker die erbij geleverd word. Hierdoor is het geluid ook in de lagere tonen beter.

De batterijduur van de laptop is voor mijn doeleinde ook goed, bij licht gebruik gaat de laptop ongeveer 2,5 tot 3 uur mee. Met zwaar gebruik halveert de batterijduur.

Ook vind ik het zeer prettig dat er 2 2,5 inch bays zijn hierdoor kan er makkelijk een SSD bijgeplaatst worden. Dit is eigenlijk een must aangezien mijn oude laptop met SSD sneller aanvoelde dan deze zonder SSD. Daarbij is het RAM geheugen van de laptop makkelijk uit te breiden. Hiervoor hoeft er alleen maar een schroefje voor los gedraaid te worden.

De geluidsproductie en warmteontwikkeling zijn ook goed. Bij licht gebruik is de laptop niet te horen. Bij zwaar gebruik is de fan wel hoorbaar maar vind ik dat niet storend aangezien ik toch vaak muziek op heb staan (via de speakers).

Het toetsenbord typt erg fijn, wat je bij ultrabooks nog wel eens hebt is dat het hele toetsenbord mee 'veert' bij het typen. Dat is bij deze laptop niet het geval. Ook is het fijn dat er toetsenbord verlichting op zit, deze is overigens in te stellen in 3 standen van fel tot uit.

Het Wi-Fi bereik van de laptop is ook in orde, waar ik met mijn oude laptop geen bereik had op sommige plekken in het huis heb ik dat nu wel.

Ook zitten alle gewenste aansluitingen op deze laptop 4 keer USB 3.0, HDMI, mic en koptelefoon en nog een VGA aansluiting.

Het grootte touchpad vind ik ook erg fijn, ook al gebruik ik de meeste tijd een muis er valt redelijk mee te werken. Een minpunt van het touchpad vind ik dat de knoppen ook Touch gevoelig zijn hierdoor zit ik nog wel een mis. Het touchpad kan makkelijk uitgeschakeld worden door middel van de fn + f9 toets.

Ik ben erg tevreden met de aanschaf van deze laptop en wil hem zeker aanraden aan mensen die op het punt staan om de laptop te kopen. Zeker nu de laptop in de aanbieding is bij de Mediamarkt.

[Reactie gewijzigd door woutermol op 23 mei 2013 08:11]

Ik kan je overigens ook aanbevelen om smart gestures te installeren van Asus. Mocht je dan een externe muis aansluiten dan schakelt hij het touchpad uit waardoor je niet per ongeluk met typen je cursos verplaatst.
Ik zit echt te twijfelen om deze laptop te halen 1ne kant gebruik ik me laptop alleen thuis voor in bed naast me films te kijken en internetten, en ik ga zondag 2 weken bij me oom en tante op het huis passen als ze op vakantie zijn dus dan zal ik hem ook gebruiken wat meer.

Ik heb nu een Sony laptop 3 jaar werkt echt wel goed maar batterij is gewoon op, als ik een serie op start niet eens hd is die binnen 2 of 3 min met een volle batterij al te knipperen dat me batterij bijna leeg is.
Dus constant aan de stroom is ook niet echt ideaal , verder blaast die ook wel al een beetje redelijk warme lucht terwijl die schoon gemaakt is.

1ne kant hij werkt maar de verleiding voor iets nieuws is wel erg groot nu(na 3 jaar) :P, ik denk dat ik vanavond maar eens bij de mediamarkt ga kijken als die daar staat hoe die werkt.
Geluid vind ik van sony ook wel mee vallen op zich is het goed(Voor een filmpje maar muziek klinkt niet echt mooi) maar veel minder dan mijn vorige acer, ook de webcam is echt veel slechter dan mijn ouwe acer die als die het nu nog deed 7/8 jaar oud al weer is.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 mei 2013 09:44]

799 euro in winkel in Ede...
Op de site staat dat ze hem niet hebben 1-2 dagen misschien is die niet bij gewerkt(mediamarkt), bij utrecht staat het ook niet eens kijken of ze hem daar ook hebben dan.

edit:

Helaas uitverkocht in utrecht zijn er wel al weer 8 in bestelling daar van 1 gereserveerd, en dan mag ik hem voor de aanbieding prijs van nu halen 800 euro.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 mei 2013 20:19]

Ik heb er eentje vandaag gehaald in Almere, daar hadden ze vandaag nog 4 staan!
Succes, is een goed ding voor 800 euro, zeker door de externe woofer, laptoptas en muis :)
Ik heb net even een samsung 840 pro ssd besteld voor erbij te doen, dan ga ik helemaal een rete snelle laptop hebben.
Ik heb in me pc al de 830 256GB zitten nu de 128GB voor me laptop besteld, me pc wou ik ook eigenlijk de 128GB maar dat ding was niet meer te krijgen zowat toen dus ja pakte ik wat ik kon krijgen toen.
Ik heb hem dinsdag bij de MediaMarkt gekocht. Top laptop!
Guys, windows 7 reinstall op de SSD is een RAMP!!!

Wie kan mij helpen?

Stuur mij even een DM ik stel het enorm op prijs gezien ik de laptop voor werk heb gekocht en morgen weer aan het werk moet. Dit wil ik niet doen met de trage windows 8, dat is nog meer ellende dan mijn oude werklaptop :P
Ik moet het zelf ook nog uit vissen je moet sowieso een bios instelling veranderen om windows te kunnen installeren lees ik, verder gewoon windows 8 installeren en start8 of iets installeren werkt veel beter dan windows 7 dan :-).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 27 mei 2013 10:02]