Tweakers zegt: 7,5

Specificaties Small form factor, 9 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Prodigy Zwart Review

Asphiax 3 mei 2013, laatste update op 21 mei 2014, 3.301 views

BitFenix Prodigy Zwart

Pluspunten

• Vormgeving
  • Modbaarheid

Minpunten

• Power supply ruimte
  • Geen upgrade Mogelijkheid
  • Plastic beugels voelen niet heel sterk aan (alhoewel ik met een volledig geladen waterkoeling systeem de kast kon optillen)

De Bitfenix Prodigy vanuit een modders perspectief !

Waarom m-ITX ?
Vandaag de dag met krachtige grafische kaarten zoals de Titan GTX en kleine moederbordjes op m-ITX formaat is het niet meer nodig om een halve klerenkast neer te zetten om een goed en effectief gamesysteem te bouwen. De Prodigy biedt een grote hoeveelheid aan Mod mogelijkheden om je gewenste systeem neer te zetten in een mooi stijlvol kastje. Deze review zal zich voornamelijk focussen op welke mogelijkheden je met deze kast in huis haalt om deze aan te passen.

Wat voorbeelden van wat je van (en met) de Prodigy kan maken:
http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/example-01-kopie-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/example-02-kopie-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/example-03-kopie-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/example-04-kopie-custom.jpg
Sommigen zijn volledig verbouwd waarbij je alleen de Prodigy herkent aan de beugels zoals de laatste van Adamski Mods, anderen zijn voornamelijk mooi aangepast en afgewerkt met custom CNC windows en front panelen.

Maar nu eerst even de technische data:
  • Materialen: Staal, Plastic
  • Kleuren(Int/Ext) : Zwart / Wit / Blauw / Oranje
  • Afmetingen (WxHxD) : 250 x 404 x 359mm
  • Interne Afmetingen (WxHxD) : 250 x 310 x 340 = 26.35 liters
  • Moederboard Type : Mini-ITX
  • 5.25" Drive Bays : 1 (removable)
  • 3.5" Drive Bays : 5 (3 + 2 modular)
  • 2.5" Drive Bays : 9 (5 + 2 + 1 +1 )
  • Koeling Voorkant : 120mm x 2 (120mm x 1included) or 140/180/200/230mm x 1(optional)
  • Koeling Achterkant : 120mm x 1 (included) or 140mm x 1(optional)
  • Koeling Bovenkant : 120mm x 2 (optional)
  • PCI Slots : x 2
  • I/O : USB 3.0 x 2, HD Audio
  • Power Supply : PS2 ATX (Onderkant)
  • Extras : FyberFlex™ Composite handles, SofTouch™ surface treatment, filtered intakes, tool-free drive locking
Vormgeving van de kast

http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00955-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00956-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00957-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00960-custom.jpg

De prodigy is een erg strakke kast met een paar opvallende beugels waaraan het systeem verplaatst kan worden. Het meegeleverde frontpaneel is voorzien van een mesh om de airflow zo optimaal mogelijk te maken. De zijpanelen zijn eenvoudig te verwijderen door 4 schroeven aan de achterkant waardoor je bij de hardware kan komen. En doordat de onderkant en bovenkant iets gebogen zijn, is de kast dieper en hoger dan dat hij van de buitenkant lijkt. Het gaat hier om ongeveer 20 mm.
De achterkant is voorzien van netjes uitgesneden I/O en power supply openingen. Hier zit ook een van de weinige design foutjes die ik kan bemerken maar daar komen we dadelijk wel op.

http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00959-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00969-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00967-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00968-custom.jpg

De Prodigy is voorzien van een 3 bay verwijderbare 5.25 unit wat naar mijn inzien enigszins overkill is aangezien er ook een vaste 2 bay eronder zit. Maar als je veel harde schrijven in je build wil hebben dan is het wel een goede feature. Ik heb aan een SSD en een 2 Tb drive voldoende, de rest zet ik op mijn NAS.
Net achter het frontpaneel en naast de drive bays zit een standaard meegeleverde 120mm bitfenix fan. Op het achterpaneel en in de top zitten ook 2 maal dezelfde fan meegeleverd.

http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00965-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00966-custom.jpg

Het mesh top paneel kan eenvoudig worden verwijderd waardoor je recht in de top 5.25 drivebay kan kijken. Ook is er de mogelijkheid voor het installeren van een 240 radiator voor de waterkoeling of voor een extra fan om de airflow te bevorderen.

http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00971-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00972-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00973-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00990-custom.jpg

Op de rechterdeur vind je de power on/reset knoppen welke voorzien zijn van een softtouch systeem. De knoppen werken prettig en zijn eenvoudig te bedienen. Door deze bediening aan de zijkant van de kast te plaatsen is het mogelijk om de voorkant volledig strak te houden op de drivebay na dan. Blijkbaar is de stap om echt alle brekende elementen van de voorkant te verwijderen nog te groot. Een drivebay aan de achterkant zou voor die enkele keer waarbij ik een dvd zou gebruiken naar mijn mening beter zijn. Ik hou van zo strak mogelijk! Maar een custom CNC frontpaneel kan hier natuurlijk een uitkomst bieden. Om je case dan weer een echte Bitfenix look te geven kan je een aluminium casebadge bij bestellen. Let op! Door een volledig solide frontpaneel te plaatsen kan je airflow gereduceerd worden!

Optionele produkten
http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00979-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00980-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00981-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00982-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00985-custom.jpg

Optioneel kan er gekozen worden voor een solide voorkant. Dit is een optie die Bitfenix zelf biedt en welke eenvoudig geplaatst kan worden. De subtiele verandering van het solide paneel vind ik zelf erg mooi en doet de kast steviger aanvoelen.
Ook is het mogelijk om een paneel met window te bestellen als vervanging voor het semi mesh paneel welke meegeleverd wordt. Wederom een eenvoudige mod welke het uiterlijk van de kast ten goede komt. Ook biedt het een mooi zicht op het m-ITX bord welke net op ooghoogte gemonteerd wordt. Bitfenix is hier duidelijk voor de looks gegaan!

http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00986-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00987-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00991-custom.jpg

Een leuke truuk is om het plexiglas van de window dmv de gebogen lipjes los te maken en naar je favoriete CNC shop te sturen voor een mooie gravering!

Installatie
Wat ik met deze review wilde doen is kijken hoe je op eenvoudige manier een waterkoeling systeem kon inbouwen. Let op !!! Ik ga dus niet een hele build doen! Ik ken mezelf en als ik daar eenmaal aan begin dan ben ik zo weer een paar maanden verder voordat hij helemaal naar mijn zin is (en is hij waarschijnlijk niet meer te herkennen)

http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00992-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00994-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00995-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00996-custom.jpg

Een van de pluspunten aan de prodigy is dat je alle "in het zicht" punten waar de drivebays vastzitten aan de kast allemaal met schroeven uitgevoerd zijn. Hierdoor hoef je geen popnagels uit te boren wat weer lelijke blank metaal punten veroorzaakt. Het is gewoon makkelijker zo!
Je kan door het verwijderen van de top 5.25 drivebay (als je die niet nodig hebt) eenvoudig de airflow verbeteren door een extra fan te plaatsen. Door het mesh paneel eroverheen te plaatsen is deze tevens gelijk mooi afgewerkt.
Ik had nog een standaard ekwb 240 radiator liggen en een paar rode fans welke ik gemonteerd heb met de fittingen aan de voorkant. Dit zal de waterkoeling slang eenvoudig te plaatsen laten door de extra ruimte.
Daarna een m-ITX boardje dat ik had liggen en een antec h2o 620 CPU koeler geinstalleerd. Natuurlijk had ik hier een enkele loop met een 120mm radiator kunnen plaatsen maar ik had deze liggen en kan nu de 240 radiator voor enkel de GPU gebruiken en deze flink overclocken.
Let op! het is door deze configuratie niet mogelijk om een standaard 120mmx25mm fan te installeren op de 120mm radiator. Deze tezamen zijn te dik en komen in de ruimte waar je de 240 radiator wil installeren. Je kan dan de fan aan de buitenkant van de kast monteren maar dat vind ik niet mooi. Wat ik hier heb gedaan is een slimline 120mm fan van 12mm dik geinstalleerd.. Dit past perfect!

Powersupply ruimte gebrek

http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00997-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc00999-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc01002-custom.jpg

Nu komen we een van de weinige minpuntjes van de Prodigy!
De ruimte voor het installeren van een PSU is erg beperkt waarschijnlijk door de gedachte dat een klein systeempje als een m-ITX weinig stroom gebruikt. Maar de boardjes worden steeds beter en kunnen redelijke overclocks aan en in combinatie met een krachtpatser als een Titan of een 7990 kan het stroomverbruik redelijk snel oplopen. Dan is een grotere PSU gewenst en kan deze moeilijk geplaatst worden door de beschikbare ruimte. Ik heb hier een 1300w Coolermaster Hybrid welke ik voor de duidelijkheid wilde installeren. Voordeel van de Hybrid is dat hij tot 300w fanloos functioneerd en dus stiller is. Helaas gaat dat dus niet werken omdat ik geen kabels door de achtermuur van de PSU ruimte kan trekken. Een dremel biedt een oplossing maar mooi is het niet echt!

http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc01015-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc01016-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc01011-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc01013-custom.jpg

Wat wel weer mooi is is de looks die de kast geeft als alles geinstalleerd is. Ik heb het plexi even weg gelaten omdat anders de weerspiegeling te groot zou zijn. Ik heb een standaard Radeon 6870 gebruik met een EKWB waterblock en zoals je kan zien passen de fittingen net onder de radiator en fans heen.
Ik heb ook wat drives geinstalleerd om het af te maken. Ik had helaas op dit moment geen reservoir welke ik op de drive cage wilde plaatsen maar die is er eenvoudig bij te plaatsen. Misschien wil je dan een plaatje maken wat de drives wat beter beschermt tegen een ongelukje met de pomp!

Wat resteert is wat mooie plaatjes van deze mooie kast! De inbouw ging erg snel en er zijn een hoop mogelijkheden, zowel van Bitfenix als wat je zelf op eenvoudige wijze kan doen. Het enige puntje wat ik nog als kritiek op kan leveren is dat er weinig upgrade mogelijkheden zijn. Een m-ATX board erin met een paar grafische kaarten en een grote PSU zou deze kast subliem maken. Desondanks een echte aanrader en te zien aan de grote hoeveelheid prodigy's die je voorbij ziet komen op het internet ook een groot succes!

http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc01003-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc01007-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc01010-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc01018-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc01019-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc01022-custom.jpg http://asphiax.files.wordpress.com/2013/05/dsc01024-custom.jpg

Heb jij ook een BitFenix Prodigy Zwart?

Absoluut geen slechte review, leuk dat er weer eens een alternatieve review gemaakt wordt! Gefocussed op een bepaalde groep tweakers in plaats van alleen op de gemiddelde consument.
Thanks, is mijn eerste review en moet nog een beetje wennen aan de code.
Mooie review Asph! Ook een mooie mITX case.
Netjes en bedankt voor het fototje van het losse raampje!
Ik heb nog een vraag over deze case: Ik ben aan het kijken naar een dergelijk systeem voor in de woonkamer, echter wil ik de machine kwijt in mijn Expedit Ikea kast. 1 vak is 33x33x38cm. Wat zijn de buitenmaten van de kast als je die boven en onderbeugel demonteert?

Anders moet ik voor de Fractal Design Node 304 gaan. Ook geen straf, maar de extra ruimte in deze kast kan ik weer gebruiken voor een goede koeling.
Daar staan de diameters van de kast.
Ik zal hem later even moeten opmeten wat hij precies doet zonder de beugels.
Ik had de binnendiameter al gezien. Echter zijn de breedte en diepte daar ook kleiner. Ik wil de echte buitenhoogte weten zonder de beugels, daar het vak waar ik hem in wil plaatsen niet meer hoogte biedt dan 33cm. Dan kan ik eventueel ook bepalen of het mogelijk is (kleine) normale voetjes te plaatsen.

In ieder geval bedankt voor de supersnelle reactie! :)
@thunder8, als de Prodigy nou niet past kan je deze proberen: pricewatch: BitFenix Phenom Mini-ITX Zwart
Bijna dezelfde kast, alleen de beugels zijn geamputeerd.

[Reactie gewijzigd door Nightw1ng op 18 oktober 2013 14:15]

Dit is inderdaad een alternatief. Qua koeling lijkt de Prodigy met de open voorkant beter, maar zal me eens verder gaan inlezen in beide kasten. :)
Is die voeding niet ongeveer 2-3x sterker dan dat je nodig hebt? Ik kan me wel erin vinden dat ze geen ruimte geven voor een voeding van dergelijk formaat gezien het onmogelijk is om 1000+ watt verbruikende apparatuur in die kast te plaatsen.

Een 600 watt voeding lijkt mij ruim voldoende en die zijn er prima op geschikt formaat te vinden. Deze zullen ook veel efficienter omgaan met je energie. Verder nette review :) Foto's waren vooral erg nuttig

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 2 februari 2014 17:27]