Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-N66U Review

nefertem 3 mei 2013, laatste update op 14 mei 2013, 21.155 views

Asus RT-N66U

Pluspunten

• Slick design
  • Erg makkelijk in gebruik
  • Firmware merlin aanrader

Minpunten

• Kan maar met 1 computer tegelijk inloggen op de router page

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
vervolg op http://tweakers.net/produ.../tp-link-tl-wr1043nd.html

Ik had een TP-Link WR1043ND gekocht maar dat werkte niet erg goed dus heb ik het omgeruild voor een ASUS RT-N66U.

Ik zet het alvast live en in de loop der tijd zal ik het aanvullen mocht je nog iets specifieks willen weten laat het me weten dan kijk ik wel voor je.

Inhoud

Interface

Interface ziet er gewoon erg goed en duidelijk uit. Makkelijk in gebruik. Moet helaas wel rebooten als je een poort wilt openen.

Speed and Range

Speedtest.net Wifi 1e Verdieping naar Woonkamer
Timecapsule 3rd generation
2.4 Ghz 13.0 Mbps Down 8.6 Mbps Up
5 Ghz 9.6 Mbps Down 8.7 Mbps Up

TP-Link WR1043ND (gevarieerd) (stock firmware)
40.5 Mbps Down 7.6 Mbps Up

Asus RT-N66U (gevarieerd) (stock firmware)
5 Ghz
2.4 Ghz

Blijft lastig met wifi om stabiele resultaten te halen maar over het algemeen kloppen deze waardes wel. De Asus voelt sowieso veel sneller aanmet netwerk browsen, internetten en downloaden, streaming media etc. De Asus schommelt tussen de 80 en 120 Mbit op 5ghz. Met de TC en de TP-Link ben ik nog nooit in de buurt gekomen van deze snelheden op de eerste verdieping.

50 MB Read and Write Windows 8 WIFI TC = TimeCapsule 3rd generation TP-Link = TP-Link WR1043ND
1e Verdieping naar Woonkamer

Asrock external eSata HD 7200 RPM 2.5 inch 75.3 Mbps Write 75.0 Mbps Read

ASUS 5 Ghz (stabiel)
Asrock Kingston SSD 98.3 Mbps Write 186.9 Mbps Read
Asrock external eSata HD 7200 RPM 2.5 inch 98.7 Mbps Write 182.2 Mbps Read

Conclusie: Wifi snelheid valt toch tegen. Wellicht heb ik verkeerde instellingen.

500 MB Read and Write Windows 8 LAN 1 meter naar router

Asrock Kingston SSD 719.8 Mbps Write 782.2 Mbps Read
Asrock external eSata HD 7200 RPM 2.5 inch 548.8 Mbps Write 551.5 Mbps Read

Conclusie: Vrijwel identiek

1Gbit Lan naar USB 3.5 HDD Router bestand copy 15 GB 6 MB/ Seconde
Dit is erg teleurstellend, ik weet nou niet of dit aan de router ligt of dat mijn HDD zo traag is maar volgens mij kan ik met deze speeds niet HD streamen. Een eerdere test van Laptop Lan naar asrock lan haalde ik 68.5 MB/sec.
Update: Inderdaad het streamen vanaf de eerste verdieping naar de router HDD is niet mogelijk.
15 GB MKV bestand.
VLC network caching 1000 ms
1e verdieping naar router vrij vaak caching/seeking
1e verdieping naar Asrock external HD feilloos.

Features
Guest network 3 x 2.4 Ghz en 3 x 5Ghz. Nadeel, bij elke enable reboot de router. Dus als je er 6 wilt aanzetten duurt het wel een tijdje voordat ze werkelijk aan zijn. Je kan ieder guest network afzonderlijk nog configureren.

Dyndns Nickname.asuscomm.com zo in de router ingebakken. Je hoeft alleen een hostname in te vullen, apply en het werkt al.

QoS gebruik ik zelf niet maar het ziet er erg uitgebreid uit. Is wellicht wel handig voor mensen die veel gebruikers op 1 lijn hebben.

Parental Control voor de ouders

USB Application (In progress testing)

Servers Centers
Hier kan je je Media server, network place(samba) share/cloud disk, FTP Share instellen.
De media server is DLNA, Itunes server. Ik heb geen flauw idee hoe de iTunes server werkt, ik heb dat nog nooit gedaan. Mocht iemand dat echt willen weten dan kan ik daar later nakijken. De DLNA Media server heb ik even aangezet en dit is het resultaat.

Het werkt meteen. je zet het aan en vlc ziet het in principe gelijk. Er zit een samsung external 3.5 HDD met voeding aan de router vast gekoppeld met een folder met allerlei rotzooi erop van muziek, documenten, films, clips, foto's etc etc. Alles door elkaar en VLC ziet dit. Ik ga later kijken of een smart tv het ook ziet.

Grote bestanden zoals een film van 15 GB duurt een hele tijd voordat het gezien wordt. Ik weet niet om de hoeveel tijd het gaat scannen maar als je het handmatig doet gaat de router alles weer herscannen.

Conclusie: Het is wellicht leuk voor foto's, muziek en kleine video bestanden om het af en toe op te zetten als er familie of vrienden langs komen maar voor een gemiddelde gebruiker is het niet te doen. Ik ga het in ieder geval uitzetten.

Download Master (DM)

DM is een programma dat bij de router zit en dat je via de router interface kan installeren op een connected USB harde schijf. Met DM kan je Torrent, NZB en aMule bestanden downloaden. Je kan het ook via Wan doen dus als je op een andere locatie zit kan je alsnog even een bestandje uploaden en dan zal het gedownload zijn als je thuiskomt. Interface werkt erg traag en is niet echt handig als je gemiddeld download.

Heb net een nzb bestand geprobeerd en helaas is die erg gelimiteerd. Kon de snelheid niet lezen aangezien het tijdens het downloaden niet mogelijk was voor mij om de interface te bereiken. Maar het duurde niet al te lang dus ik neem aan dat de snelheid maximaal was (5 Mbs ziggo free news group). Het programma doet niet automatisch unrarren dus voor mij heeft het al geen zin meer en blijf ik sabNZB gebruiken.

Bittorrent is ook erg traag heb het nog niet boven de 1 MBps gezien en het starten van de torrent zelf duurt ook een eeuwigheid.

Conclusie: Het is wellicht leuk voor een enkele download en je hebt geen haast maar voor de rest is het drie keer niks en zou ik het toch links laten. De Wan feature is daarentegen wel leuk gedaan.

AICloud
Komt nog

URL en Keyword filters, VPN server, wake on lan en er zal vast nog veel meer features zijn.

Ervaringen

* Kan maar met 1 computer tegelijk inloggen op de interface weet niet of ik dat nog ergens kan instellen
* Router firmware zegt dat ik al de laatste firmware heb terwijl er al twee nieuwe versies beschikbaar zijn
* Erg makkelijk in gebruik. Plug and play letterlijk. FTP, network sharing, DLNA media server direct zichtbaar in VLC en het werkt ook direct (met de TP-Link heb ik het nooit aan de praat gekregen), gratis dns server van Asus blabla.asuscomm.com direct in de router interface beschikbaar, etc etc
*USB 2.5 inch kan er op aangesloten worden zonder eigen power (TP-Link kon dat bij mij in ieder geval niet)
*Heb de USB 2.5 weer eruit gehaald. Het werkt wel maar het maakt de router sloom. Netwerk browsen, router interface, internetten etc. Zal het later eens proberen met een 3.5 HD met voeding. Edit: werkt veel beter met een 3.5 HD met voeding.
*kan helaas niet via de interface de usb weer remounten wel unmounten.
*De router is niet echt stabiel qua performance. Heb wel altijd internet maar het kan van 100mbit wireless performance naar 10 mbit gaan. ga het toch maar weer eens reconfiguren met een merlin firmware erop. update met merlinfirmware prima performance.
*Kan de Client names niet handmatig veranderen met Stock firmware, schijnt met merlin firmware wel te kunnen.

Update 1 juli 2013
Heb ongeveer een week geleden de firmware van merlin erop gezet en het is absoluut een aanrader zit nu op de eerste etage met de 5ghz netwerk en 80 mbit down ipv stock firmware onstabiele 5 ghz netwerk op de eerste etage. Merlin v.3.0.0.4.270.26 gewoon uploaden en klaar geen gedoe zoals de dd-wrt of open-wrt.

• Dell XPS 15 (L502)
  • Intel Centrino Advanced-N 6230

Heb jij ook een Asus RT-N66U?

Meer advertenties

Ben benieuwd naar de tests. Ik heb hem zelf ook, maar heb er de Merlin firmware in zitten.
Dit is Asus firmware maar met extra functionaliteit. Ook zijn er een paar bugs van Asus uitgehaald.
Merlin gaat niet zover als de Tomato firmware. De Tomato functionaliteit gaat mij zelf ook net even te ver.

Je kan inderdaad maar met een machine tegelijk inloggen. Zou ook onhandig zijn als je dezelfde setting op twee machines tegelijk verschillend veranderd. Het kan wel op een andere machine als je uitlogt op de eerste machine.

Ik heb hem bedraad (op Gigabit en 120 Mb internet) in gebruik, tesamen met verschillende Wifi apparaten zoals telefoons (HTC One X en Blackberry 9860) en twee laptops met N6300 en N5300 Intel kaartjes. Ik heb ook een laptop gehad met met een N-6230 kaartje.

Als je alleen de A-band gebruikt, kun je een theoretische snelheid van 450 Mb/s halen. In de praktijk ben ik blij als ik van wifi naar een bedraad toestel een snelheid van 300 Mb/s kan halen.
Ik heb echter nooit een gedegen test hiervoor uitgevoerd.

Tevens wens ik je heel veel plezier met deze dijk van een router toe (tip: verlaag de transmit power eens tot zover als je daadwerkelijk nodig hebt :z )
ik heb de transmit power op 100 gezet ;s niet goed? ik zit hier op de eerste verdieping met betonnen muren en heel veel wifi netwerken om me heen en als ik het op 100 zet dan heb ik wel een betere connectie met 5ghz dan met 80 transmit power.
Dat moet je proefondervindelijk vaststellen. Als je slechte verbindingen hebt met een lagere waarde dan 100, dan moet je het op 100 laten staan.
Ik woon in een flat en heb met 50 nog steeds prima verbinding overal. Ik ga niet tegen mijn buren in die met vol vermogen op de b/g band (2,4 GHz) staan te blazen. Als ik een wifi scan doe, kom ik op de 2,4 GHz 42 accesspoints tegen. Een van de belangrijkste redenen om deze router aan te schaffen was de mogelijkheid om de a band (5 GHz) te kunnen gebruiken. Deze band was bij mij helemaal nog leeg.

Tevens valt de 5 GHz band sneller uiteen dan de 2,4 GHz band waardoor je niet zo ver kan komen met deze A band. Met name gewapend beton houdt WiFi veelvuldig tegen (kooi van Faraday)
Interface router op ip te bereiken of via cd verplicht?
Nuttige vraag.

De meeste asus router waaronder deze ook kun je gewoon benaderen vanaf 192.168.1.1 in je browser bijvoorbeeld 8-)
nee hoor via ip is prima mogelijk heb de cd nog niet eens gebruikt maar je kan er maar 1 tegelijk op inloggen. Dus bijvoorbeeld, ik zit op mijn laptop en login op de router via 192.168.1.1 en ik remote desktop naar mijn media center om via dat in te loggen op de router dan krijg ik dit
Login user IP: 192.168.1.3 (Computernaam)
You cannot Login unless logout another user first.

Dat is wel jammer

[Reactie gewijzigd door nefertem op 4 mei 2013 02:14]

[Reactie gewijzigd door YaYo86 op 4 mei 2013 16:35]

Ik heb deze ook al een jaar of iets dergelijks in gebruiken.(Nog nooit uit geweest ook trouwens).
Maar ik heb geen restart nodig na een poort open te zetten. Nog nooit nodig gehad ook.
Heb wel aardig wat poorten openstaan.
Ik heb een keer, hoop aantal maanden geleden de firmware geupdate, dat wel.
Dat is vreemd als ik een poort open zet bij virtualserver/portforwarding dan moet ik toch rebooten en duurt nog een tijdje ook. ik heb firmware 3.0.0.4.354. wellicht verschil bij port trigger?
Excuses voor de late reactie.
Ik heb nog steeds firmware 3.0.0.3.108.
Denk dat ik het toch maar even hier bij laat zodat ik niet hoef te rebooten!
Interessante en goede review!
Heb deze router zelf ook en loop tegen vergelijkbare issues aan.
De Merlin firmware is zeker een interessant alternatief.

Zal hier nog een comment plaatsen / DM sturen als ik daar binnenkort snel aan toe kom.
Heerlijke router dit! Ik gebruik m nu 6 maanden naar volle tevredenheid, alleen baal ik ervan dat de 5 Ghz band niet door 1 vloer heen weet te komen naar de slaapkamer (amper 4 meter van de router af)....
dan zou ik toch firmware van merlin erop zetten en proberen want ik zit nu op de eerste etage met 5ghz. een volle week, stabiel en snel. ik heb hier betonnen muren en vloeren. de timecapsule van apple redde de afstand niet. De tp-link weliswaar op 2.4 ghz dual band 40 mhz redde het ook niet. De asus trok het ook niet met stock firmware. maar nu met de merlin firmware gaat het echt prima. ik heb het wel op 200 mh gezet bij tx power adjustment maar daar stond tie ook al op met de stock firmware.