Thermalright IFX-14 Inferno Fire Extinguisher Review

WouT007 8 juni 2008, laatste update op 8 juni 2008, 2.764 views

Thermalright IFX-14 Inferno Fire Extinguisher

Pluspunten

• Koel vermogen
  • Keuze voor eigen ventilator

Minpunten

• installeren vraagt wat meer dan bij een andere koeler
  • (te) groot
  • meegeleverde koelpasta stelt niet veel voor

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Ik gebruik de koeler nu al enkele maanden en over het algemeen zijn mijn ervaringen erg positief.

Installatie

Dit was het eerste struikel punt. De kleine koeler laat zich gemakkelijk installeren (op de achterkant van het moederbord (zie 2de foto). Maar voor de grote koeler moest ik er toch even iemand bij halen voor te helpen. Ik kwam namelijk een hand te kort. Het is nogal moeilijk uit te leggen in een tekst, maar het kwam er op neer dat één van de schroeven die de beugel vasthield waarmee de koeler aan het moederbord blijft zitten, dat die schroef onder de koelvinnen van de koeler komt te zitten. Je kan ook niet gewoon aan de schroef draaien want je hebt druk nodig van boven om de schroef eerst in het gat te duwen en dan kan je hem pas aan trekken.

Koel vermogen

Vanaf hier echter (bijna) niets dan goed nieuws. Hij koelt de processor echt fantastisch, je kan hem op die manier plaatsen dat hij recht in de airflow van je kast staat. Je kan zelf kiezen wat voor ventilator je erop zet (stil, goede airflow...). Ik heb gekozen voor een stille ventilator van 120mm (je kan er ook 2 of zelfs 3 ventilatoren aanhangen van 140mm) die gecontrolleerd wordt door het moederbord.
Minder goed nieuws is dat de koeler zo gigantisch groot is dat door de lay-out van mijn Asus Striker II Formula hij de airflow naar mijn chipset volledig blokkeerd en daardoor wordt die chipset zo warm dat de computer gewoon afslaat.
Wat betreft temperaturen van de processor echter, cijfers zeggen meer dan woorden: idle komt mijn niet-overclockte q9550 nooit boven 35°c, zelfs niet met omgevingstemperaturen van 32-33°c. Stressed gaan ze niet boven 45°c. Echt fantastisch dus.

Algemeen

De prijs is echt het grootste minpunt en als je dan toch zo'n koeler koopt is het zonde dat je de meegeleverde koelpasta zou gebruiken, daarom heb ik artic silver gekocht. Ook moet je nog eens een ventilator kopen en vooral opletten dat hij in je kast gaat. Niet alleen de grote koeler maar ook de kleine, die steekt namelijk uit rechtsboven het moederbord en dat zou in kleire kasten toch voor problemen kunnen zorgen.

Heb jij ook een Thermalright IFX-14 Inferno Fire Extinguisher?

Hoe heb je uiteindelijk het probleem met de chipset opgelost? Ik neem aan dat je artefact niet hebt gelaten voor wat het is....

Hoe zit het met de koelingcapaciteit van de back-site. Heeft dat naar jouw idee (veel) invloed, omdat het contact met de processor zelf toch maar minimaal is (de processor zal, naar ik aanneem, zo ontworpen zijn dat zijn warmte hoofdzakelijk naar de bovenkant gaat en niet naar de contactpunten met de socket). Kun je overigens ook een fan zetten op het koelelement van de back site?

Mijn MoBo (P5B de Luxe WiFi-AP) heeft één 4-pins aansluiting voor de fan van de CPU-koeler. Hoe los je dat op als je meerdere fans op die koeler zet?

Je hangt bijna 1 kg aan je MoBo als je de twee koelers hebt geïnstalleerd. Dient de back site koeler gelijk als een backplate om te zorgen dat je na je installatie niet 2 i.p.v. 1 MoBo overhoudt?

Wat heeft je uiteindelijk doen besluiten deze koeler te nemen. Voor dit geld is zowat iedere koeler te koop die aangeboden wordt.
Antwoord op je vragen:
Het probleem met de chipset heb ik voorlopig opgelost door aan de zijkant van mijn case een 120mm ventilator te hangen die recht op de chipset blaast. Daarmee zijn de problemen voorlopig opgelost.

De kleine koeler wordt wel degelijk een beetje warm, dus hete afvoeren doet het zeker. Echer is dit niet verbasend veel maar toch... Je kan er een 80mm koeler opzetten, maar met wat gemod dan. Je zal zelf brackets moeten maken die de koeler erop houden en dergelijke, ik betwijfel wel of dit wat gaat doen aan je temperaturen.

Die vraag met meerdere ventilatoren erop zetten vind ik wel raar. Het is logisch dat je ze op een andere manier van stroom verziet, niet waar? Je kan eventueel natuurlijk fans aan elkaar gaan solderen, maar daar heb ik de kennis noch het materiaal voor (weet zelfs niet of het moederbord daarop wel voorzien is).

Ik heb op geen enkel moment schrik gehad dat het moederbord zou breken. De backplate is zeer stevig, de bevestiging (eens voor elkaar) is ook goed. De backplate drukt in feiten de kleine koeler tegen de socket en houdt de grote koeler op zijn plaats.

Ik heb deze genomen omdat ik eens stille koeler wou die met momenten kon gebruikt worden voor overclocken. Je hebt de vrijheid eender welke koeler eraan te hangen (snel, traag, veel lawaai, weinig lawaai,...). Eventueel kan je hem zelfs al passieve koeler gebruiken. Lukt bij mij wel door goede airflow, maar doe ik nooit.
Ik heb ook veel goeds gehoord over de koelprestatie, mits eventueel even opschuren van de voet (wat ik heb gedaan, vergeten zeggen), vooral omdat de Extreme-120 zo goed ligt bij overclockers.

Al bij al is het goede kwaliteit mits bepaalde nadelen.
Nou ik heb deze koeler probere te monteren op een EVGA 790i Ultra..1 grote ramp!! Ook de koeler voor de achterkant paste niet en moest m dus verbuigen voor me voeding er in te krijgen: en dan heb ik al een Thermaltake Armor+ hè!!! Doordat de koeler zo laag past ie alleen overdwars en dus niet met de airflow mee. Na veel gekloot eindelijk gemonteerd, met een 12mm 1400RPM fan dr op...Q9450 @ 3.8GHz : 65graden idle...wat bleek: voet van de koeler zo krom als een bocht!.. Ik heb nu een normaal waterkoelsetje erop met 1x12mm rad. en temps blijven onder de 40graden. Nu maar wachten tot me D-tek Fuzion V2 binnen is...

De grote van deze koeler wordt al snel een grote teleurstelling als je naar de afwerking kijkt! Echt een schande voor zo'n prijs!

[Reactie gewijzigd door Kinzz op 8 juni 2008 17:39]

Een hoop negatieve reacties hier. Ik heb zelf alleen maar positieve ervaringen met Thermalright koelers (socket A tot S775; Extreme 120). De reden hiervoor is: ze leveren altijd losse backside-plates om de druk over het moederbord te verdelen. Daarnaast zijn de schroeven, de bouw en de beplating altijd van top kwaliteit. :) (hierdoor verbaast me de reactie van Kinzz).

Anyway, je moet voor het kopen van een CPU koeler altijd nagaan of deze gaat passen op jouw moederbord. Tegenwoordig worden veel moederborden mét onboard chipset en mosfet koelers(wel of niet heatpipe gebaseerd) geleverd. Dit kan in de weg staan van de goede montage van de cpu-koeler....maar heeft niks te maken met het ontwerp van de cpu-koeler. Veel eerder met het ontwerp van het moederbord en de kunde van de bouwer ;)

[Reactie gewijzigd door PowerPee op 8 juni 2008 19:39]

TRUE is nog steeds 1 van de beste cpu coolers die er zijn.
Waarom iemand zon lomp geval als de IFX boven een TRUE neemt begrijp ik niet
Daar kunnen verschillende redenen voor zijn ;)
De resultaten die deze koeler teweeg brengen zijn van een hoog niveau, maar in mijn quadcore zal hij zijn meerdere moeten erkennen, dat is n b3 op 3600mhz, met 1.5v dan wel ;)
Pas op voor deze koeler mensen !! Ik heb er een gekocht, nieuw in doos voor 60 euro. Maar de installatie is een een grote ramp zowel is de afwerking. Om te beginnen het koelvlak wat de procceson raakt is extreem bol (2mm verschil in hoogte), zo bol dat als je hem er gewoon op zou zetten je een 50% kans hebt om je procceson te slopen. Na een uur of 2 schuren en polijsten wel netjes maar ik kan niet begrijpen hoe ze zit product zo duur verkopen met een achterlijk slechte afwerking. Temps zijn wel goed nu maar alsnog zou ik deze koeler afraden. Thermalright = afzetter
Ik heb de IFX-14 nu op een i7 940 en Asus p6t deluxe zitten maar dat past perfect onder welke hoek dan ook. Gelukkig heb ik de koeler 2ehands gevlakt gekocht, dus het bolle probleem heb ik niet. De installatie was een fluitje van een cent, de schroeven om de koeler vast te zetten met de bracket kan je gewoon plaatsen zodat ze niet onder de fins zitten.
Was in ieder geval een stuk makkelijker dan de Zalman 9700NT!

De bolheid voor een i7 hoeft niet nadelig te zijn:

Look at the actual die size beneath the heat-spreader: it is only 14.3 x 18.8 mm, which makes 268.84sq.mm (256sq.mm according to Intel’s official specs). So, the die size makes only a little over 20% of the heat-spreader. Therefore I believe that the main heat flow will be going from the CPU to the cooler in the spot right above the actual die. That is why the main goal is goal is to ensure a perfect contact in the center of the heat-spreader. That is exactly why Thermalright coolers are so efficient even despite their prominent base plates. Of course, if you even out the base on these coolers you will improve the CPU temperature a little, because some heat is still distributing over the CPU heat-spreader.

bron: http://www.xbitlabs.com/a...ers-roundup_16.html#sect0

[Reactie gewijzigd door Vandread op 5 maart 2010 14:20]